Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen: links of rechts monteren? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Remmen: links of rechts monteren?

Hallo Thomas,

zoiets dergelijks heb ik ook meegemaakt, bij een als goed bekend staande fietsenmaker hier in de buurt. Waarschijnlijk had hij geen LX- crankstel op voorraad, maar in plaats van te wachten en me te vragen wat ik wilde zat er op mijn Snel vakantiefiets toen ik die kwam halen een goedkoop crankstel van staal. Hij was alleen bereid er een ander cranckstel op te zetten als ik ook de extra arbeidsloon betaalde. Tijdens de woordenwisseling werd ik er oa. aan herinnerd dat ik die fiets niet bij hem had gekocht.

BTW ik wil mijn voorrem links en zowel bij mijn Snel als Santos is dit het geval.

Groetjes,
Frank
Frank schreef:Hallo Thomas,
Tijdens de woordenwisseling werd ik er oa. aan herinnerd dat ik die fiets niet bij hem had gekocht.
De volgende fiets zo te horen ook niet ;)
Het is bij elke brommer, motor zo dat de voorrem rechts zit.
Bij oudere fietsen ook zo.
Helaas is dit niet meet zo bij nieuwere fietsen en ook E bikes.
De meeste ongelukken gebeuren door te hard c.q. Blokkades voorrem waardoor je in elke bocht bij noodstop onderuit gaat of voorover valt.
Onze e bikes was het andersom, meteen de kabels omgewisseld met de voorrem rechts. verder de voorrem losser gezet zodat deze nooit kan blokkeren.Een blokkerende voorrem is rampzalig. Een blokkerende achterrem is minder erg en veel beter beheersbaar.
Kortom E kikers vallen vaak door blokkerende voorrem dus deze losser zetten!
Remmen met fiets altijd met de achterrem en evt bijremmen met een minder krachtige voorrem!
dickvs schreef:Remmen met fiets altijd met de achterrem en evt bijremmen met een minder krachtige voorrem!
Voorrem is veel effectiever. Ik rem altijd met voor en met achter bij, bijvoorbeeld bij nat weer of vanaf een heuvel.
Leon schreef:
jasmon schreef:
Pedalero schreef:Bij mijn Cube zit de voorrem 'gewoon' links...
En ook op de VSF links
De in Duitsland gekochte VSF hier ook.
Leon
Op de 2 VSF's hier ook de voorrem links. Op mijn Sensa racefiets ook de voorrem links. Op een inmiddels wat oudere Gazelle fiets die nog in de schuur staat ook de voorrem links.

Kan mij persoonlijk sowieso eigenlijk geen fiets heugen waarop ik ooit in Nederland een voorrem rechts gehad heb. Wel op een huurfiets in de VS. Is de eerste keer wel even schrikken als je gewend bent om minder gedoseerd te remmen :p.
Voorrem links hier, altijd zo geweest ook.

Je voorrem losser zetten om niet over de kop te slaan vind ik net zoiets als een grotere televisie kopen als je eigenlijk een bril moet.
dickvs schreef:Het is bij elke brommer, motor zo dat de voorrem rechts zit.
Bij oudere fietsen ook zo.
Helaas is dit niet meet zo bij nieuwere fietsen en ook E bikes.
De meeste ongelukken gebeuren door te hard c.q. Blokkades voorrem waardoor je in elke bocht bij noodstop onderuit gaat of voorover valt.
Onze e bikes was het andersom, meteen de kabels omgewisseld met de voorrem rechts. verder de voorrem losser gezet zodat deze nooit kan blokkeren.Een blokkerende voorrem is rampzalig. Een blokkerende achterrem is minder erg en veel beter beheersbaar.
Kortom E kikers vallen vaak door blokkerende voorrem dus deze losser zetten!
Remmen met fiets altijd met de achterrem en evt bijremmen met een minder krachtige voorrem!
Bij wedstrijdfietsen zitten alle bedieningselementen voor achteren rechts (schakeling, remmen), die voor de voorkant links. Dat is al een eeuwigheid zo.
uitgaan van Nederlandse fietsen is sowieso niet handig, de gebruikelijke Nederlandse stadsfiets is in de meeste Europese landen verboden vanwege het gebrekkige remvermogen.
Het los zetten van een voorrem kan serieuze juridische en verzekeringstechnische gevolgen hebben als je een ongeluk hebt. Je verslechtert namelijk het remvermogen van je fiets. Dit is dus altijd af te raden (en vooral het er over schrijven dat je dit doet op internet).
Vallende en stuntelende E-bikers komt niet zozeer voor door verkeerd remmen maar doordat deze fietsen een geometrie hebben die niet afgestemd is op de snelheid waarmee ze rijden. Plus berijders die niet de reflexen of de rijtechniek hebben die hoort bij deze snelheid. Je reactie op de remmen geeft dit overduidelijk aan.
Friso* schreef:Voorrem is veel effectiever. Ik rem altijd met voor en met achter bij, bijvoorbeeld bij nat weer of vanaf een heuvel.
Je moet bij de keuze van met voor- of achterwiel remmen drommels wel goed uitkijken bij het afdalen van een heuvel hoe het wegdek daar precies eruit ziet. Hier een citaat uit mijn reisverslag (Israël, 1979):

De weg gaat evenwijdig langs de grens met Libanon, die op 5 à 10 km afstand ligt. Het landschap in het kustgebied doet me denken aan Italië, overal wordt het land verbouwd en er staan veel cypres- en olijfbomen, maar meer oostwaarts wordt het ruiger. En daar begint de klim al, eerst niet zo steil. Ik schakel twee of drie versnellingen lager met de derailleur. Na ongeveer 10 km staat rechts van de weg de ruïne van een kruisvaarderskasteel. Na nog steeds stijgen maakt de weg omlaag een scherpe bocht naar links. Hierdoor neemt mijn snelheid toe en juist in de bocht is de weg bezaaid met grind! Tot mijn schrik weet ik dat daar remmen onmogelijk is, dan ga je onderuit en tegen de rotsen aan knallen. Het is voor mij een kwestie van seconden hoe dit te voorkomen. Vlug spring ik van mijn zadel, maar mijn handen zitten nog aan het stuur vast en maak me zo klein mogelijk door naast mijn fiets, die nog naar beneden suist, te hurken. Mijn sandalen doen dan dienst als een soort ski’s en al knerpend over het grind kom ik aan de rand van de bocht tot stilstand, tegelijkertijd heb ik de rem op het achterwiel in werking getreden. Nóóit op het voorwiel, anders klapt de fiets om! Nadat het stofwolk is opgetrokken, kan ik weer staan en hijg van opluchting. Effe water uit de 5 liter-tank drinken en na het oversteken van een kruispunt kom ik in het dorp Ma’alot aan.
dickvs schreef:Kortom E kikers vallen vaak door blokkerende voorrem dus deze losser zetten!
'E kikers' :? schijnen ook vaak te vallen doordat ze sneller rijden dan ze qua reactievermogen aankunnen, dus de elektrische ondersteuning uitschakelen!

Misschien kun je ook nog wel een acht jaar oude discussie vinden over remtechniek. ;)

Carl
De voorrem zet je op rechts als je rechtshandig ben. Bij bedachtzaam remmen zal het niet uitmaken of je rem op links of rechts staat. Wordt anders als je in een schrik reactie moet remmen. De hand die je veel gebruikt is het sterkts. Staat je achterrem op rechts en je bent rechtshandig kom je snel in een achterwiel slip terecht.
Ik weet niet meer of al mijn fietsen zo gemaakt zijn, maar al decennia lang heb ik op mijn fietssturen de voorrem altijd links en de achterrem rechts. Aan beide wielen zit de remkabel aan de linkerkant.
Heel aardig, een forumjutter die een eeuwenoude vondst doet op wereldfietser.nl.

Maar ik heb hier in België nog nooit een fiets gehad of gezien die de voorrem niet aan de linkerkant had. Ooit in Zuid-Frankrijk op een huurfiets gereden met de voorrem rechts, en in de eerste bocht lag ik bijna op mijn smikkel. Goede fiets voor de rest.
WimB schreef:De voorrem zet je op rechts als je rechtshandig ben. Bij bedachtzaam remmen zal het niet uitmaken of je rem op links of rechts staat. Wordt anders als je in een schrik reactie moet remmen. De hand die je veel gebruikt is het sterkts. Staat je achterrem op rechts en je bent rechtshandig kom je snel in een achterwiel slip terecht.
- Enkel bij slechte remmen is de handkracht relevant voor de remkracht. Bij degelijke en goed afgestelde remmen heeft men helemaal niet veel handkracht nodig om zoveel remkracht te ontwikkelen dat de wielen blokkeren. De plaatsing van de rem hoeft men dus helemaal niet te laten afhangen van de handkracht. (Of men zou echt een krachtprobleem moeten hebben in één van beiden handen.)

- Bij remmen van slechte kwaliteit is het vaak de lange kabel naar de achterrem die aanzienlijk meer handkracht vereist om goede remkracht te creëren. Als het rechterhand sterker is, is dat net een argument om de remhendel voor de achterrem rechts te plaatsen.

- Een voorwielslip is veel gevaarlijker dan een achterwielslip. Dus zelf als je redenering over handkracht correct zou zijn, dan is dat eerder een pleidooi om remhendel voor de voorrem links te plaatsen.

- Het is belangrijk om goed gecontroleerd te leren remmen. Als men in een reflex met volle kracht de remmen dichtknijpt zal het grootste probleem vaak niet de de slip zijn maar het dat men het voorwiel blokkeert en over het stuur wordt gekatapulteerd. Ook om dit te voorkomen zou volgens jouw redenering de remhendel voor de voorrem best links geplaatst worden.
Het is overigens ook om die redenen dat op heel wat stadsfietsen (in België, waar achteruittrapremmen zeldzaam zijn) remkrachtbegrenzers in de remkabels worden geplaatst.

Renaat
Ik heb begrepen dat 40+ die voor het eerst gaan wielrennen ed. soms kiezen of het advies krijgen een paar lessen te volgen omtrent veiligheid, omdat er in die leeftijdscategorie, bij startende wielrenners, naar verhouding veel ongelukken gebeuren.
Eén ding wat ze leren is om je bidon te pakken met de hand waarmee je de voorrem bedient, zodat je tijdens het drinken met je andere hand, in nood, nog kunt remmen met je achterrem, omdat, als je alleen met de voorrem remt, je bij krachtig remmen voorover kunt vallen.


Als het niets uitmaakt links of rechts en je je eigen voorkeur wenst, zou je daar misschien ook nog rekening mee kunnen houden en afhankelijk met welke hand je bij voorkeur je bidon pakt, de voor- en achterrem te plaatsen.
De keuze welke rem links of rechts hoort, is volgens mij puur persoonlijk.
Naast fiets rijd ik al meer dan 20 jaar motor, waar standaard de voorrem rechts zit.
Dus zit op al mijn fietsen de voorrem ook rechts. Gewoon om me niet te vergissen bij een noodstop.

Wat ik niet goed snap is de voorkeur van veel mensen om zo veel een achterrem te gebruiken. Die kan maar 20 tot 25% van het totale remvermogen leveren. De voorrem neemt de overige 75 tot 80% voor zijn rekening (dat is me bij mijn voortgezette motorrij opleiding zo geleerd).
Op basis van die verdeling zou je de voorrem moeten plaatsen aan de kant waar je het meeste "gevoel" in je hand hebt. Rechts voor rechtshandigen en links voor linkshandigen. Dan kun je de rem die het meeste remvermogen levert het beste controleren.
Ik sluit mij aan bij de reactie van Ruud. Dat je voor meer remkracht hebt, komt doordat bij het remmen de druk op het voorwiel groter en op het achterwiel kleiner wordt. Dus altijd vooral voor remmen, tenzij je een bocht omgaat of het wegdek erg glad is.
dickvs schreef: verder de voorrem losser gezet zodat deze nooit kan blokkeren.
[...]
remmen met fiets altijd met de achterrem en evt bijremmen met een minder krachtige voorrem!
Daarmee lever je een enorme berg (potentiele) remkracht in.....

Voorrem is de belangijkste rem.

Blokkeren, vallen, over de kop slaan?
Kwestie van skills. Oefenen, oefenen, oefenen.
Ruud-H schreef:De keuze welke rem links of rechts hoort, is volgens mij puur persoonlijk.
Naast fiets rijd ik al meer dan 20 jaar motor, waar standaard de voorrem rechts zit.
Dus zit op al mijn fietsen de voorrem ook rechts. Gewoon om me niet te vergissen bij een noodstop.

Wat ik niet goed snap is de voorkeur van veel mensen om zo veel een achterrem te gebruiken. Die kan maar 20 tot 25% van het totale remvermogen leveren. De voorrem neemt de overige 75 tot 80% voor zijn rekening (dat is me bij mijn voortgezette motorrij opleiding zo geleerd).
Op basis van die verdeling zou je de voorrem moeten plaatsen aan de kant waar je het meeste "gevoel" in je hand hebt. Rechts voor rechtshandigen en links voor linkshandigen. Dan kun je de rem die het meeste remvermogen levert het beste controleren.
Helemaal mee eens. Een paar motorrijlessen zou voor elke verkeersdeelnemer een goede zaak zijn om wat meer inzicht te krijgen in allerlei dingen. Ik herinner me mijn eerste motorrijlessen waar de instructeur me op die ochtend voordeed (met ik achterop) wat echt remmen is. Ik was meteen wakker. :shock: 8)
Ik vind het advies om de voorrem zo in te stellen dat hij niet kan blokkeren een gevaarlijk advies.
Over de kop vliegen is echt niet iets wat zomaar gebeurd laat staan met gevulde achtertassen en een tent op de achterdrager.

Met vakantiefietsen (met voortassen) heb je alweer een paar kilo extra druk op de voorband staan wat je grip vergroot.

Ikzelf ben ook motorrijder en als motorrijder ontdek je al snel dat je de voorrem kan "aanleggen" of te wel je remt eerst zachtjes waardoor je voertuig meer druk op het de voorband krijgt (het gewicht verplaatst zich naar het voorwiel) en daarna kan je heel hard remmen zonder dat je voorwiel blokkeert.
Op de motor heb ik geleerd door te knijpen alsof je een citroen uitknijpt met je hand. Je bouwt dan vanzelf druk op.

En guess what? Dit werkt op de fiets ook.

Kleine kanttekening is dat ik me met de motor een keer onderuit heb geremd en dat dit mijn redding was anders had ik onder een bus gelegen (ben dus blij dat het voorwiel blokkeerde)
egopro schreef:Over de kop vliegen is echt niet iets wat zomaar gebeurd
Toch heb ik dit in de tijd dat ik voor het eerst echt krachtige remmen had twee keer meegemaakt. In een panieksituatie ben je (ik althans) namelijk heel wat sterker dan normaal en te hard inknijpen van de rem is dan zo gebeurd. Alleen door oefenen is het me daarna gelukt om ook in een reflexsituatie een voorwielwheelie te voorkomen en om op onverhard tegen het blokkeren aan te remmmen.
Voor de rest helemaal met je eens hoor.