Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenband keuze - Forum Wereldfietser

buitenband keuze

Inmiddels rijd ik al zo'n 2500 km op Continental City Contact 54-559
De keuze die ik maakte toen ik mijn VSF T400 kocht. Voor mij was de lekbestendigheid een hoge prioriteit ivm woon-werkverkeer van 40km per dag.

Nog steeds is de lekbestendigheid belangrijk, wel vraag ik mij af of er niet andere mogelijkheden zijn waarbij ik mischien wel iets moet inleveren op lekbestendigheid maar de rolweerstand toch kan laten afnemen zonder direct veel te moeten inleveren op lekbestendigheid. (natuurlijk ben ik mij er van bewust dat je een keer lek kunt rijden, ik heb alleen geen zin in een terugkerend patroon van banden plakken tijdens woon-werk ritten)

De route die ik rij is voornamelijk op asfalt, op een stuk onverhard( gravelsteentje) van 1km na.

kortom dus de vraag wat zijn mogelijkheden voor woon-werk verkeer van 20km per rit?
alvast bedankt voor jullie tips.

Jasmon
Schwalbe Marathon Plus gebruik ik voor woonwerk verkeer en vakantiefietsen. Voor normaal wegdek voldoende. Even Contintal Top Contact gebruikt maar zijwand toch zwakker, dus toch weer terug naar Schwalbe.
zou de schwalbe marathon geen goede oplossing zijn, volgens mij loopt die redelijk licht en heeft een goede lekbescherming. De marathon plus loopt volgens mij vrij zwaar ook al heeft die een lekbescherming van 0.5 cm.
De Marathon plus is een stuk zwaarder en loopt minder licht dan je huidige band. Ik zou Schwalbe Silento 2 eens een kans geven. Die banden kosten je iets van een 15 euro per stuk en ik heb er al een aantal fietsvakanties mee gedaan. Hij rolt heel licht, ben er pas na 6000km mee lek gereden en zelf onverhard blijft ie goed. Nu heb ik Travelcontacts van Continental maar al bij al heb ik niet het idee dat de ene band zoveel beter bolt dan de andere. Wat bijpompen heeft meer effect. Ik zet er steeds 4 tot 6 bar op.
Misschien is Marathon Racer wel iets ?
Ik rij er nu al 4 maanden mee (goeie 2000km).
Net als jij hoofdzakelijk op asfalt met af en toe eens een stukje onverhard of gravel.
De focus van de Racer ligt op gewicht en rolweerstand en impact op snelheid, maar toch is er nog een zekere beschermlaag aangebracht.
Enfin, ik ben in elk geval op die 2000km nog niet lek gereden ;-) .

Addendum : in vergelijking met de Silento II is de Racer wel een categorie hoger denk ik, zowel qua lekbestendigheid, rolweerstand enne.... prijs. Maar als het voor dagelijks woonwerkverkeer is (waarbij je dus eigenlijk auto of OV uitspaart) zou ik persoonlijk liever wat meer kwaliteit willen kopen.

En inderdaad : zorgen dat de band op druk blijft, bijpompen ! (4 vind ik persoonlijk wat weinig, 5 vind ik prima, maar bij 6 wil ik liever op kletskopasfalt rijden dan op kinderkopjes...)
Schwalbe Big Apple 50 mm zou mijn keus zijn. Lekker comfortabel, sneller dan bijna alle hier genoemde banden (alleen de Racer is sneller) en toch voldoende lekbestendig voor dagelijks gebruik (misschien tenzij je zelf heel zwaar bent). Bovendien niet idioot duur, en voorzien van reflectiestrepen. Kijk maar eens op ligfiets fora. Die lui zijn geobsedeerd door rolweerstand en gebruiken als het nog een beetje praktisch moet zijn heel vaak de Big Apple.
Als je echt sneller wilt, dan is er nog de Panaracer Pasela TG (met kevlar), maar dan moet je wel rekening houden met wat lekke banden.
Wim
jasmon schreef:Inmiddels rijd ik al zo'n 2500 km op Continental City Contact 54-559
De keuze die ik maakte toen ik mijn VSF T400 kocht. Voor mij was de lekbestendigheid een hoge prioriteit ivm woon-werkverkeer van 40km per dag.

Nog steeds is de lekbestendigheid belangrijk, wel vraag ik mij af of er niet andere mogelijkheden zijn waarbij ik mischien wel iets moet inleveren op lekbestendigheid maar de rolweerstand toch kan laten afnemen zonder direct veel te moeten inleveren op lekbestendigheid.

De route die ik rij is voornamelijk op asfalt, op een stuk onverhard( gravelsteentje) van 1km na.

kortom dus de vraag wat zijn mogelijkheden voor woon-werk verkeer van 20km per rit?
Als je boven 20 km/u rijdt is een breedte van 54 niet optimaal. Als je boven 25 komt is een smalle band zeker sneller.
Het ligt aan de staat van het asfalt op je route wat comfortabel is. Zijn het kasseien dan heb je nu de goede breedte. Zijn het straatstenen of tegels dan kun je al wat smaller. Is het goed asfalt dan zeker.
Groet,
Leon
Ik doe 20-28km/dag woonwerk met ook ongeveer 2 x 1 km onverhard. Ik ben heel tevereden over mijn supersnelle Continental Sportcontacts. Ze gaan bij mij achteraan 7-8000Km mee, vooraan 15000km. Op een totaal van 23000Km heb ik 3x lek gereden (eerste keer pas na 17200km!). Ik vrees dat ik bij dit type zal blijven hangen voor mijn woonwerkverkeer.
Even verduidelijken, want Marathon Racer (of andere merken) heb je in verschillende breedtes : de mijne zijn 35mm. Als je elke dag 40km woonwerkverkeer moet doen, zou ik zeker niet breder (en zwaarder) willen dan dat. Voor fietsvakanties tot daar aan toe, maar als je van en naar je werk fietst, elke dag, wil je toch minstens 20km/u en liefst nog rapper gaan. Ik sluit me dus aan bij wat Leon hierboven schreef.
Ik zou in zo'n geval kiezen voor de Panaracer Pasela. Als je die goed op spanning houdt zul je er niet bovenmatig vaak mee lekrijden. Ik rij er bij randonneursgebruik misschien een keer of 2-3 per jaar mee lek. Tijdens Vologda-Onega-Ladoga (1200km in Rusland) klaagden veel rijders over het vaak lekrijden, ik had nergens last van met 35mm Paselas. Voornamelijk rij ik met de 28mm Pasela. 32 is vrijwel even snel en biedt een fractie meer comfort, de 35mm is dan plotseling wel weer langzamer.
allen alvast bedankt voor de tips,

voor wat betreft de vragen die zijn gesteld.
eigen gewicht is 95kg, de gehele weg gaat over goed onderhouden asfalt met her en der een paar meter straattegels.
de gemiddelde snelheid ligt net onder 20km/u

ik ben er nog niet uit wat het gaat worden, begrijp uit jullie reacties dat er genoeg mogelijkheden zijn. De 54-559cit contact zijn mijn eerste banden en heb eigenlijk nooit andere geprobeerd.

Jasmon
Banden hebben een enorme invloeg op het rijgedrag van je fiets. Helaas bestaat er geen gratis lunch. Erg duurzame en lekbestendige (niet hetzelfde) zijn minder comfortabel en hebben in principe een hogere rolweerstand. Het gaat er dus steeds om banden te kiezen die net robuust genoeg zijn voor het gebruik dat je voor ogen hebt. Als je veel fietst kun je dus ook kiezen voor twee stel banden. Zelf heb ik op mijn vakantiefiets een stel Marathons (de gewone, geen Plus, en geen XR) voor vakantiegebruik met flink wat bagage, en een stel 26x1.75 (41 echte mm) Pasela's voor ritten zonder bagage, of slechts een beetje (mijn zondagse bandjes). Die Pasela's zijn echt een feest. Als het een band voor bijna alles zou moeten zijn zou ik kiezen voor de 50 mm (45 echte mm) Big Apple), tenzij ik erg woeste tochten ging maken. Je eigen gewicht is overigens inderdaad belangrijk. Bij Schwalbe hadden ze aarzelingen over de Big Apple op een tandem, en adviseerden ze een 50 mm Marathon. Dat werkte inderdaad heel goed. Toch hadden we daar ook wel lekke banden mee, terwijl we op de solofietsen met Marathons vrijwel geen lekke banden hebben.
Wim
jasmon schreef:(...)
de gemiddelde snelheid ligt net onder 20km/u
(...)
De 54-559cit contact zijn mijn eerste banden en heb eigenlijk nooit andere geprobeerd.

Jasmon
Als je gemiddelde net onder de 20 is, rij je vast voor het grootste deel meer dan 20. Ik ben net terug van mijn wekelijks zondagnachtritje (fris temperatuurtje :P ), de teller zegt 23,1 gemiddeld en toch zat ik bijna constant boven de 25. Als je nooit iets anders hebt gehad dan die 54mm contintentals, dan durf ik er vergif op nemen dat je bij de switch naar 35mm (of minder) een serieus verschil zal voelen. Ongeacht het merk ! Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn, ik ken immers alleen de Marathon Racer, maar als je van 54mm komt, maakt het volgens mij in eerste instantie niet zoveel uit welk merk je neemt, je gaat het verschil sowieso voelen.

Wel stevig genoeg oppompen. Misschien toch eerder 6bar bij jou ? Ik verkies zelf 5 bar, maar ik weeg ook 'maar' 71kg 8) .
"Als je boven 25 komt is een smalle band zeker sneller"


wat vind u hiervan ?

een brede band zou ter correctie minder hard opgepompt moeten worden
zodat de "piek-inveerdiepte" dezelfde zou worden als van de smallere band
( een smallere band zakt meer )
zodat eenzelfde oppervlaktespanning zou worden verkregen
zodat dezelfde (piek-)veerkarakteristiek zou ontstaan

dan geldt :
de bredere band filtert kleine* oneffenheden duidelijk beter
de bredere band heeft meer grip
door de lagere druk onstaat meer contactoppervlakte

*alles tussen niets en die (afstellings)piek
Op mijn voorwiel heb ik een typisch huis-tuin-en-keukenbandje: 622 x 37 'Batavus - made in China'. Achter heb ik een Schwalbe Marathon XR (zelfde maat). Beide banden zitten er sinds maart op, en daar heb ik nu ongeveer 6000 km woon-werk mee gereden. De voorband, Batavus, is in die tijd al vier keer lek gereden, de achterband, Marathon XR nog nooit. Maar nu ik eens heel goed zat te kijken waar ik eigenlijk op rondrij, heb ik ook maar eens gekeken naar stukjes glas die in het loopvlak zitten (met dank aan Martin!). En ja hoor, er zaten inderdaad stukjes in het loopvlak. Zeven in totaal. Waarvan zes in de voorband, en dus maar een in de Schwalbe.

Is dit toeval, of heeft die Marathon gewoon minder zin om stukjes glas mee te nemen?

Nog een vraag: ik ben in het afgelopen jaar dus vier keer lek gereden. Iedere keer als het al de hele dag regent. Is dat ook toeval?
Ligandi schreef:Op mijn voorwiel heb ik een typisch huis-tuin-en-keukenbandje: 622 x 37 'Batavus - made in China'. Achter heb ik een Schwalbe Marathon XR (zelfde maat)....... ook maar eens gekeken naar stukjes glas die in het loopvlak zitten (met dank aan Martin!). En ja hoor, er zaten inderdaad stukjes in het loopvlak. Zeven in totaal. Waarvan zes in de voorband, en dus maar een in de Schwalbe.

Is dit toeval, of heeft die Marathon gewoon minder zin om stukjes glas mee te nemen?
de rubbersoort kan inderdaad heel veel verschil uitmaken. Ik heb hier nog een paar geretourneerde Michelin Tour city oid, waarvan je zou zweren dat die het hele fietspad over een meter breed klinisch schoonmaken, zo vaak rij je daarmee lek ;)

Nog een vraag: ik ben in het afgelopen jaar dus vier keer lek gereden. Iedere keer als het al de hele dag regent. Is dat ook toeval?
Nat rubber snijdt veel gemakkelijker (als je elastiekjes van een binnenband wil knippen moet je de schaar maar eens even onder de kraan houden) en met vochtig weer blijven de steentjes ook beter aan het loopvlak plakken
Daar heb ik wat aan, zo'n reactie. Bedankt!
kan iemand al iets zeggen over de nieuwe Big Apple liteskin zeggen die nu op de markt komen?

wellicht al mee test gereden?


Jasmon
Wim schreef:
Helaas bestaat er geen gratis lunch.
Wim

Toch wel :shock: , want pomp je een 50mm band even hard op als een 37mm band dan loopt de 50mm band lichter , GRATIS :lol: .

Kijk, dat is nog eens mooi nieuws voor de Hollanders.
Eet smakelijk :wink: .

Idworx heeft standaard 50 mm banden op de Trekkings, slim :idea: mannetje (nou ja, 'tje') die Gerrit Gaastra.

Mooie site trouwens, geeft antwoord op vele vragen (zelfs als je de vragen nog niet bedacht had):

http://www.schwalbe.com/nl/nl/technisch ... chnikInfos

Ligfietsers pompen de dikke banden flink op (flink stuk naar beneden scrollen) :

http://wimschermer.blogspot.com/2008_11_01_archive.html
Roadster schreef:
Wim schreef:Helaas bestaat er geen gratis lunch.
Toch wel :shock: , want pomp je een 50mm band even hard op als een 37mm band dan loopt de 50mm band lichter , GRATIS :lol: .
Asl je een 50mm-band even hard oppompt als een 37mm dan voelt de 50 harder aan, en bovendien heeft die boven 25 à 25 km/h duidelijk meer luchtweerstand.
Dus toch geen gratis lunch?

Ik heb nog nooit een bandentest gezien waarbij men dikke banden evenredig hard oppompt, de luchtweerstand meet én waarbij men het veranderend rijgedrag van de band gedurende de levensduur meeneemt. Wat dat laatste betreft heb ik het gevoel dat flink afgeplatte banden zwaarder rijden en minder comfortabel zijn.

Als je het helemaal perfect wilt doen dat meet je ook de tijd die je kwijt bent met het plakken van lekken, ook nog eens afhankelijk van de ondergrond waar je op rijdt, maar dat is statistisch gezien natuurlijk weer een link onderzoek omdat we het er nooit over eens zullen worden. :wink:

Leon