Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouwen naar Rohloffnaaf...Strak plan of maar laten? - Forum Wereldfietser

Ombouwen naar Rohloffnaaf...Strak plan of maar laten?

Mijn fiets is bijna twee jaar oud. Eigenlijk heb ik spijt dat ik geen rolofnaaf heb genomen. Maar ja je kent het. Mijn eerste duurdere fiets en die rolofnaaf maakte hem gevoelsmatig net even te duur.

Is het een idee om zodra de duurdere onderdelen aan vervanging toe zijn, over te stappen op een rohloffnaaf? Kortom is het verstandig om de fiets om te laten bouwen? Of zitten hier technische haken en ogen aan. En kan ik dus maar beter even doorrijden.

Het gaat om een Santos travelmaster met xt /lx montage.



Ik ben met name benieuwd naar de technische afwegingen om het wel/niet te doen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche
Blanche schreef:Mijn fiets is bijna twee jaar oud. Eigenlijk heb ik spijt dat ik geen rolofnaaf heb genomen. Maar ja je kent het. Mijn eerste duurdere fiets en die rolofnaaf maakte hem gevoelsmatig net even te duur. De reden dat ik nu wel een rolofnaaf wil, heeft voornamelijk te maken met het feit dat ik mijn fiets vaak meeneem in het vliegtuig. Iedere keer blijkt de derailleur het meest kwetsbare onderdeel en ben ik een hele tijd bezig om de boel weer in te regelen. Of wat dacht je van een verbogen derailleur-oog?

Is het een idee om zodra de duurdere onderdelen aan vervanging toe zijn, over te stappen op een rolofnaaf? Kortom is het verstandig om de fiets om te laten bouwen? Of zitten hier technische haken en ogen aan. En kan ik dus maar beter even doorrijden.

Het gaat om een Santos travelmaster met xt /lx montage.



Ik ben met name benieuwd naar de technische afwegingen om het wel/niet te doen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche
Als je er nu een Rohloff ingooit zit je toch vast aan een kettingspanner aan het derailleuroog. Dat terugbuigen is natuurlijk minder kritisch maar het ding steekt nog steeds wat uit. En je bent natuurlijk ~1000€ verder en daar koop je ook een boel kettingen, derailleurs en sleutelcursussen voor. Maar dan heb je uiteraard niet het Rohloff schakelcomfort

Iedere keer blijkt de derailleur het meest kwetsbare onderdeel en ben ik een hele tijd bezig om de boel weer in te regelen.
Ik schroef hem er af zodat hij niet kan verbuigen. Samen met de ketting los vervoeren (niet in de handbaggage maar ook niet los in de doos :lol:) en bij aankomst er weer opschroeven en de ketting er weer op leggen met een missing link oid. Ketting niet te vet laten zijn maar die moet altijd op de grens van droog en te droog zitten om geen vuil aan te trekken.

Je frame moet geschikt zijn voor de Rohloff. De naaf moet er in passen en er moet kabel geleiding op zitten. Bij mijn Avaghon moet er een andere pad in en zijn er geleide ogen voor de kabels. Misschien Marco eens vragen als ie terug is van vakantie?
Succes !

oja, een derailleur beschermer is geen oplossing. Die verbuigen bij het minste of geringste.

Eric op de Fiets schreef:oja, een derailleur beschermer is geen oplossing. Die verbuigen bij het minste of geringste.
Ik heb mijn teruggebogen verbogen derailleuroog altijd als reserve oog bij me.

Ik heb vorig jaar mijn Worldtravellar 2003 laten ombouwen door Marco de Wit, moest in het begin wel even wennen aan de Rohloff maar ben nu blij dat ik het gedaan heb, vooral het schakelgemak en minder onderhoud is een plus en last but not least.... ik hou van m'n fiets :D
Blanche schreef:...in het vliegtuig. Iedere keer blijkt de derailleur het meest kwetsbare onderdeel en ben ik een hele tijd bezig om de boel weer in te regelen. Of wat dacht je van een verbogen derailleur-oog?
Heb je wel steeds de derailleur zo geschakeld dat de ketting op het grootste kransje ligt? Dan ligt de derailleur al zover mogelijk naar links.
Leon
Leon schreef:Heb je wel steeds de derailleur zo geschakeld dat de ketting op het grootste kransje ligt? Dan ligt de derailleur al zover mogelijk naar links.Leon
Uiteraard!

Maar voor de duidelijkheid.
Ik ben niet op zoek naar antwoorden over hoe ik mijn fiets moet vervoeren in het vliegtuig. Maar naar de technische argumenten voor- en/of tegen het ombouwen van een bestaande fiets.
Blanche schreef:
Leon schreef:Heb je wel steeds de derailleur zo geschakeld dat de ketting op het grootste kransje ligt? Dan ligt de derailleur al zover mogelijk naar links.Leon
Uiteraard!

Maar voor de duidelijkheid.
Ik ben niet op zoek naar antwoorden over hoe ik mijn fiets moet vervoeren in het vliegtuig. Maar naar de technische argumenten voor- en/of tegen het ombouwen van een bestaande fiets.
technisch: het kan

praktisch: als je de naaf mee wil kunnen verhuizen naar een volgende fiets is een ex+ schijfrem versie het meest universeel

Ik zou altijd proberen de versie met lange momentarm te vermijden, of dat lukt ligt aan de vorm van het achterpad/ of er al een schijfremoor op het frame zit

let ook op de prijs: Bij Marco van Bike4, je fiets laten ombouwen kost ongeveer 1150 euro, ben deze wel ongeveer 3 dagen kwijt.

Bij de Vakantie fietser ben je ongeveer 1400 euro kwijt, ombouwen duurt slechts een paar uur, maar scheelt wel een paar 100 euro.

Op de langere termijn leverd een R-naaf zijn rendement op: dus ga je geld verdienen.

Mario

mario schreef:let ook op de prijs: Bij Marco van Bike4, je fiets laten ombouwen kost ongeveer 1150 euro, ben deze wel ongeveer 3 dagen kwijt.
Bij de Vakantie fietser ben je ongeveer 1400 euro kwijt, ombouwen duurt slechts een paar uur, maar scheelt wel een paar 100 euro.
Goeiemoggel, dat is niet goedkoop. Hier op de hoek staat bij Gadet een Stevens met Rohloffnaaf in de opruiming. 1598 euro staat er op herinner ik me, maar ik zou er geen 1400 voor durven bieden, dan heb je hem misschien al. In het buurtje waar deze winkel zit fietsen niet zoveel mensen en wat een Rohloffnaaf is, is daar moeilijk uit te leggen.
Het is een herenmodel, ongeveer voor iemand van 175-185 cm groot.

Ik ben het wel eens met Leon. waarschijnlijk kun je nog een goede prijs krijgen voor de fiets die je nu hebt. Als je dan een nieuwe met Rohloffnaaf koopt ben je zeer waarschijnlijk al met al goedkoper uit dan met ombouwen.



** Onze vakantiefietswebsite is vernieuwd en staat online! **

IK gaf alleen maar die informatie die mij bekend was, maar als je natuurlijk je huidige fiets voor een goede prijs kan verkopen, dan kan je bij Avaghon voor 2150 euro een nieuwe fiets kopen met een R-naaf. Kwa prijs kwaliteit verhouding de beste keus in heel Nederland.

vraag maar aan Leon, ook een Avaghon liefhebber.

mario
Blanche schreef:Mijn fiets is bijna twee jaar oud. Eigenlijk heb ik spijt dat ik geen rolofnaaf heb genomen. Maar ja je kent het. Mijn eerste duurdere fiets en die rolofnaaf maakte hem gevoelsmatig net even te duur.

Is het een idee om zodra de duurdere onderdelen aan vervanging toe zijn, over te stappen op een rolofnaaf? Kortom is het verstandig om de fiets om te laten bouwen? Of zitten hier technische haken en ogen aan. En kan ik dus maar beter even doorrijden.

Het gaat om een Santos travelmaster met xt /lx montage.



Ik ben met name benieuwd naar de technische afwegingen om het wel/niet te doen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche

Sinds je de Rohloff naaf, of voor mijn part het hele wiel, kunt 'meenemen' als je uiteindelijk een nieuwe fiets koopt omdat de huidige echt op is, zie ik eigenlijk geen reden om het niet te doen. (in mijn geval is 'op' als er onoverkomelijke problemen met het frame zijn)

Da's een interessant gegeven: een Rohloff gaat als het goed is meerdere fietsen mee. Dan zijn er twee opties.

1. Je koopt een Rohloff die in een 'gewone' fiets zonder speciale padden of excentrisch brackethuis past. Dan kun je de naaf nu op je fiets monteren en bij de volgende fiets een willekeurig frame op de kop tikken. Nadeel is dat je dan met een kettingspanner blijft rondfietsen.

2. Je koopt een Rohloff en een fiets met speciale padden of excentrisch brackethuis. Want als je toch met zo'n naaf gaat fietsen wil je bij de volgende fiets niet weer met een kettingspanner opgescheept zitten.

Is er een derde optie, namelijk nu met kettingspanner en straks zonder? M.a.w. is een Rohloff met wat andere accesoires om te bouwen voor een ander type frame? Daarbij ga ik uit van velgremmen voor de huidige en de toekomstige fiets.

Now we're speaking Liz!
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Over de techniek kan ik helaas weinig zeggen. Optie 2 van liz adviseerde men mij bij Re-cycle toen ik vorig najaar navraag ging doen naar een nieuwe Avaghon. Ik wilde op dat moment, net als Blanche, liever geen geld uitgeven aan een Rohloff, omdat ik niet zeker wist of ik de fiets ook in de winter zou gebruiken. Zij zeiden: nu een fiets zonder Rohloff kopen en achteraf een Rohloff in laten bouwen kan ook heel goed.

Alleen: Avaghon heeft al speciale padden en is naderhand relatief eenvoudig met Rohloff uit te rusten. Ik vraag me af of jouw Santos die ook heeft.

liz schreef:Da's een interessant gegeven: een Rohloff gaat als het goed is meerdere fietsen mee. Dan zijn er twee opties.

1. Je koopt een Rohloff die in een 'gewone' fiets zonder speciale padden of excentrisch brackethuis past. Dan kun je de naaf nu op je fiets monteren en bij de volgende fiets een willekeurig frame op de kop tikken. Nadeel is dat je dan met een kettingspanner blijft rondfietsen.

2. Je koopt een Rohloff en een fiets met speciale padden of excentrisch brackethuis. Want als je toch met zo'n naaf gaat fietsen wil je bij de volgende fiets niet weer met een kettingspanner opgescheept zitten.

Is er een derde optie, namelijk nu met kettingspanner en straks zonder? M.a.w. is een Rohloff met wat andere accesoires om te bouwen voor een ander type frame? Daarbij ga ik uit van velgremmen voor de huidige en de toekomstige fiets.
de enige opties die niet om te draaien zijn:
- moertjes ipv een uitvalas
- kleur van het naafhuis (blank/zwart/rood)

Als je ooit een schijfrem denkt te monteren kun je beter nu die versie aanschaffen dan de naaf later ombouwen
De kettingspanner is een los onderdeel, en de momentsteunen zijn allemaal uitwisselbaar

Alles op een rij: http://www.m-gineering.nl/rohloff.htm

Beste Blanche,
Je Santos fiets is zonder problemen om te bouwen tot een Rohloff variant. Lees ook even het testverslag van de Rohloff naaf op dit forum. Daarin schrijf ik onze ervaringen met het fietsen zonder- en met kettingspanner.

want ja, je hebt een kettingspanner nodig. Wanneer je een "Rohloff-Santos" fiets koopt zit daar een excentrische trapas op waarmee je je ketting kan spannen. Daarnaast zou ik ook een kettinggeleider voor bij je voorblad laten monteren omdat je anders de kans loopt dat de ketting van het voorblad af schiet.
Wat wel een enorm voordeel van een kettingspanner is tov verschuifbare padden of een excentrische trapas is het feit dat je nooit meer je ketting hoeft te spannen. Daarnaast luistert de afstelling van de kettingspanner absoluut niet nauw. Sterker nog, heel veel kan je er niet aan afstellen.

Natuurlijk kan je ergen heeeeeeel goedkoop een andere fiets kopen met een Rohlof naaf maar dat vind ik echt een hele domme vergelijking. Bij de keuze van een fiets kies je eerst een soort fiets, dan het type frame en dan de aandrijving en daarna alle andere toeters en bellen.. Om nu eerst de aandrijving te kiezen en het frame dan maar voor lief te nemen gaat mij echt een brug te ver. Natuurlijk is het wel zo dat als het frame voor jou ook goed is dat een heel behoorlijke keuze kan zijn. It's up to you.

Succes met je beslissing.
Groet,
Marco