Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cantileverremmen vervangen voor V brakes? - Forum Wereldfietser

Cantileverremmen vervangen voor V brakes?

Kun je cantileverremmen zondermeer vervangen voor V-brakes? Mijn wielen zijn Mavic T 261 SBP.
BertKremer schreef:Kun je cantileverremmen zondermeer vervangen voor V-brakes? Mijn wielen zijn Mavic T 261 SBP.
de interessante vraag is wat je remgrepen zijn: V-brake grepen eten meer kabel dan de cantiversies

Dag Bert,

Waarom zou je dat doen? Ik heb cantilevers op mijn oude fiets en Vbrakes op mijn nieuwe, en eigenlijk vind ik de cantilevers een veel fijner systeem: makkelijker te stellen, remblokjes makkelijker te vervangen.

Het verschil in remkracht vind ik eerder marginaal...

Groetjes Astrid

Ik dacht dat de remkracht beter werd, maar dat is niet zo? De remgrepen komen uit 1995, maar die kunnen natuurlijk vervangen worden.

BertKremer schreef:Ik dacht dat de remkracht beter werd, maar dat is niet zo? De remgrepen komen uit 1995, maar die kunnen natuurlijk vervangen worden.
99% van de canti's hebben te weinig remkracht omdfat ze verkeerd zijn afgesteld. De richting van de diagonale kabeltjes moet een hoek van ca. 90 graden maken met de lijn tussen het draaipunt (het remnokje) en de plek waar de diagonale kabel en de remhoef samenkomen, maar dan wel op het moment van remmen, niet alleen op het moment van rust,
Het gevolg is dat de stand van de diagonale kabeltjes waarin maximale remkracht wordt verkregen heel erg "plat" is. Op bijgaande foto de voorrem van een van mijn fietsen, die zelfs nog niet maximaal ingesteld is. Toch remt dit al als een anker en ga je als je niet oplet zo over de kop.
Ja en remhoven en kabels moeten lekker soepel gaan natuurlijk, kwestie van onderhoud.
Groeten,
Leon
Afbeelding