Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie van een Giant Cabriolet - Forum Wereldfietser

Renovatie van een Giant Cabriolet

Ik ben in het bezit van een Giant Cabriolet van een jaar of vijftien, twintig oud (eerder twintig dan vijftien!). Het is een 28" stadshybride met 7 versnellingen (achterderailleur), kleur aubergine (een Google zoektocht wijst uit dat de modelnaam Cabriolet lang in gebruik is geweest bij Giant). Een voorbeeld is hier te vinden (niet mijn fiets, maar wel het model): http://link.marktplaats.nl/178225562.

Nu heb ik onlangs een nieuwe stadsfiets gekocht, en ik ben van plan in de zeer nabije toekomst een nieuwe vakantiefiets aan te schaffen. Aangezien de Giant er intussen heel wat kilometers op heeft zitten (ik heb 'm een jaar of tien geleden van m’n vader overgenomen), en afgezien van een nieuw achterwiel + cassette twee jaar terug nog helemaal voorzien is van de originele onderdelen, leek het mij wel een aardig idee om deze fiets eens geheel te renoveren. Eigenhandig. Voor zover ik kan overzien, zijn frame en vork in prima staat, wat lichte lakschade en bijbehorende roestplekjes, maar die moeten makkelijk weg te werken zijn.

Dan kom ik voor de keuze te staan welke kant ik op wil met deze fiets. Naar mijn idee zijn er twee plausibele opties: ofwel er weer een stads-/sporthybride van maken, dus een recht stuur met hoorntjes, MTB afmonteergroep (bv. Alivio of Deore), stevige wielen en banden erop, spatborden, drager achter en wellicht voor. Of… meer richting de randonneur gaan, dus een racebocht, racegroep (bv. Sora of Tiagra), wat dunnere banden, smalle spatborden en een lichte achterdrager. Na veel lezen hier op het forum, neig ik eerlijk gezegd naar de tweede optie. Lijkt me leuk om af en toe eens met fikse snelheid een lange dagtocht te maken.

Dus nu is de input van de hier aanwezige kenners gevraagd. Allereerst: kent iemand dit model, en weet iemand me het bouwjaar te vertellen? Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten, met een fiets van deze leeftijd? Zijn er dingen die niet zondermeer gaan passen, omdat ze volgens verouderde standaards gebouwd zijn?

Als ik later deze week even tijd heb, zal ik eens wat detailfoto’s maken van remmen en aandrijfstel van deze fiets, om wellicht het verhaal wat te verduidelijken.

.tsooJ

Dit soort operaties is helaas duur. Jij koopt onderdelen heel duur in, vergeleken met fietsenfabrikanten, zodat je binnen de kortste keren zowat net zoveel uitgeeft als aan een nieuwe fiets, en zeker meer dan aan een goede tweedehands van het soort dat je eigenlijk wilt bereiken. Dit geldt zeker als de fiets verder nog goed is en je dus goede onderdelen gaat vervangen alleen omdat je iets anders wilt. Daar komt bij dat dit frame toch te log is om een echte snelle tourfiets met racestuur op te baseren. Voor 200 euri koop je tweedehands een prima oudere stalen racefiets waar je 32 mm bandjes op kunt monteren, en ook nog een beetje bagage op kunt meenemen.
Zelf zou ik dus niet zo gauw gaan ombouwen. Ik zou eerder al mijn geld opzij leggen voor de ideale vakantiefiets. Een racestuur is ook daarbij heerlijk. Waarom denk je niet eens over een klassieke randonneur? Je kunt kiezen uit modellen met 28 inch wielen als je vooral op asfalt rijdt, en met 26 inch wielen als je meer op slechte paden etc rijdt. Zelf heb ik dat laatste (een stalen randonneur met 26 inch wielen, en dat bevalt me prima voor vakanties (50 mm Big Apples of Marathons), maar met andere banden (26x1.75 Panaracer Pasela) ook voor snelle ritten in het weekend).
Wim

Die nieuwe vakantiefiets komt er sowieso wel. Maar daarop wil ik geen racestuur; dat bevalt me niet bij "relaxed" fietsen.

Dat ombouw relatief duur is, snap ik, maar het gaat niet alleen maar om centjes. Ombouwen is ook bets leuk, steek je wat van op.

Blijft over dat het frame ongeschikt zou zijn voor ombouw. Kun je daar wat meer op ingaan?

.tsooJ

ken het frame niet maar ik denk aan zoiets als de buisdiameter ervan; daar zullen waarschijnlijk een heleboel race onderdelen niet op gaan passen plus dat je er geen snellere fiets van krijgt, maar wel een hoop geld kwijt bent wat ook nog eens niet echt uit de verf komt.

Ik begrijp dat het je gaat om de lol van het ombouwen en om daar wat ervaring mee op te doen. Misschien kun je dan veel beter vragen of je ergens bij een fietsenmaker mee mag kijken of lopen, heb je wel de lol, en het geld wat je dan over houdt voor het ombouwen kun je bij je reisfiets er bij leggen. :lol:

Dus nu is de input van de hier aanwezige kenners gevraagd. Allereerst: kent iemand dit model, en weet iemand me het bouwjaar te vertellen? Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten, met een fiets van deze leeftijd? Zijn er dingen die niet zondermeer gaan passen, omdat ze volgens verouderde standaards gebouwd zijn?
Ik heb vorige maand 2 Giant Melbourne met 7 versnellings Nexia naaf verkocht . Er werd op marktplaats.nl niet meer geboden dan € 100,- voor fietsen die misschien 500 kilometer gereden hadden. Deze waren van 2003 en mocht in m'n handjes klappen dat ik € 150,- (inruilwaarde) per stuk heb gevangen. Model en uitvoering buiten de derailleur versnelling lijkt er wel veel op.
Zoek eens verder en mogelijk vindt je een interessanter project. Op zich zijn het goede fietsen, ook voor fietsvakanties. Zoek ook bijv. http://www.2dehands.nl

Ik ben niet op zoek naar een fiets; ik heb een fiets. En daar wil ik "iets" mee.

.tsooJ

ander idee, als deze horizontale padden heeft zou je er op een redeljk eenvoudige manier een fixie/ singlespeed fietsje van kunnen maken, das dus wel ok voor een leuk rondje door de stad of voor in de winter, check voor inspiratie FGG bv.

Succes

Bas

Hmmm...

Ik moet echt eens even de details in me gaan opnemen. Helaas de komende dagen weinig tijd, maar tegen het eind van de week eens een inventariserend rondje close-up fotografie er tegenaan gooien.

.tsooJ

Als je er echt iets aan wilt veranderen en hem wat geschikter wilt maken voor snelle tochten, maar het niet al te woest wilt maken, dan zou je het volgende kunnen overwegen:

Snelle bandjes (is niet hetzelfde als smalle bandjes - breed is net zo snel): Schwalbe Marathon Racer 35 of 40 mm. Als je echt uit je dak wilt gaan (maar zonder dynamospoor): Panaracer Pasela TG, 35 mm.

Een simpele randonneur racebocht (iets omhoog gebogen, en geen al te diepe drop), of heel mooi maar duurder: Nitto Noodle bar (iets naar je toe gebogen). Plus een lekker kurk stuurlint.

Misschien een nieuwe stuurpen. Zorg dat ie voldoende hoog kan, zodat je stuur op dezelfde hoogte komt als je zadel, of zelfs iets hoger. De hoogste mooie pennen komen van Nitto. Moet de pen erg hoog, dan kun je overwegen een Sugino High Column nut te kopen (alleen in 1 inch), om de boel iets stijver te maken.

Vermoedelijk een andere shifter (ik kan niet zien wat er nu op zit). Je kunt denken aan een enkele buiscommandeur, of een op de onderbuis. Misschien in frictiestand. Dit wordt vermoedelijk zoeken op de tweedehandsmarkt, maar alles is tegenwoordig te vinden.

Raceremgrepen. Shimano en Tektro maken allebei goede, kijk wat het beste bij je hand past.

Verder misschien nieuwe kabels, en remblokjes (Koolstop Salmon)

Dit is het echte minimum, en het is toch al gauw 150 euro.

Verder kun je nog denken aan een beter zadel (Brooks Team Pro of B17, eventueel met vering als Champion Flyer), of aan een stel SPD klikpedalen (zal je ook bevallen op je vakantiefiets).

Lekker knutselen, en dan veel fietsen. Misschien overtuigt het je er zelfs van dat een racebocht ook op een vakantiefiets ideaal is.
Wim

Willem Jongman schreef:Vermoedelijk een andere shifter (ik kan niet zien wat er nu op zit).
Shimano. SIS, geloof ik. Toen deze fiets nieuw was, was dat 't nieuwste van 't nieuwste: een derailleur met zo'n knoppie op het stuur als bij een Sturmey Archer. Maar niet terugtrappen tijdens het schakelen! (Aldus de verkoper.)
Je kunt denken aan een enkele buiscommandeur, of een op de onderbuis. Misschien in frictiestand. Dit wordt vermoedelijk zoeken op de tweedehandsmarkt, maar alles is tegenwoordig te vinden.
Hmm. Buiscommandeurs, dat heeft ook wel wat. Er zitten geen nokjes voor, maar met zo'n chroombandje kan het ook.

Over nokjes gesproken, ik weet niet zeker of er nokjes opzitten voor een voorderailleurkabel. Da's dus ook nog even een aandachtspuntje.
Raceremgrepen. Shimano en Tektro maken allebei goede, kijk wat het beste bij je hand past.

Verder misschien nieuwe kabels, en remblokjes (Koolstop Salmon)

Dit is het echte minimum, en het is toch al gauw 150 euro.
Ach, tot deze fiets twee zomers terug uit de gratie raakte, bracht ik 'm elk halfjaar trouw naar de LFB voor een smeer- en afstelbeurt. Als ik door dit projectje weer wat handigheid erin krijg, verdien ik dat zo terug. :D
Verder kun je nog denken aan een beter zadel (Brooks Team Pro of B17, eventueel met vering als Champion Flyer), of aan een stel SPD klikpedalen (zal je ook bevallen op je vakantiefiets).
Brooks B17 zit erop. Voor mij geen fiets zonder Brooks zadel. Nou ja, en vannacht mijn stadsfiets eventjes, daar heeft een of andere onverlaat de B190 afgeschroefd. Grom.
Lekker knutselen, en dan veel fietsen. Misschien overtuigt het je er zelfs van dat een racebocht ook op een vakantiefiets ideaal is.
Wie weet... Vooralsnog hou ik het bij een vlinder.

Maken ze tegenwoordig trouwens nog raceremmen met "stadsgrepen"?

.tsooJ

Raceremmen met stadsgrepen waren nooit een goed plan: het waren wel grepen, maar remmen deden ze niet echt. Als je echt wilt (maar waarom zou je?), kun je van Tektro extra remhandles er tussen zetten. Het nadeel is dat je dan niet zo goed meer je stuur op het rechte gedeelte kunt vastpakken.
Ik zou geen voorderailleur monteren. Dan zit je ook vast aan een nieuwe crankstel. In Nederland is een 7 sp cassette met een beetje ruim bereik meer dan genoeg.
Wim

Ach, afgezien van de cassette en de ketting, zijn alle onderdelen zo oud als de fiets zelf. Ik had me er sowieso al bij neergelegd dat ik de complete afmontage kan vervangen. Dat was ook de keuze: nieuwe stadsfiets of de Giant compleet opnieuw afmonteren. Ketting en cassette hebben er intussen twee jaar in weer en wind in een Amsterdams fietsenrek opzitten, dus het valt nog te bezen of die nog te redden zijn..

.tsooJ