Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ventiel vraag - Forum Wereldfietser

ventiel vraag

Ik zou even een nieuwe bandenset (schwalbe) op mijn stadfietst zetten. Blijkt dat het ventiel van de binnenband niet door de velg gaat. Hier zat eerst een Frans ventiel in. Is dit normaal? Of is er iets op te verzinnen?

p.s. velgen zijn Rigida Explorer dubbel gebust.
Demy schreef:Ik zou even een nieuwe bandenset (schwalbe) op mijn stadfietst zetten. Blijkt dat het ventiel van de binnenband niet door de velg gaat. Hier zat eerst een Frans ventiel in. Is dit normaal? Of is er iets op te verzinnen?

p.s. velgen zijn Rigida Explorer dubbel gebust.
Je kunt het 6.5mm velggat opboren naar 8mm, maar ik zou eerder de binnenbanden ruilen. Explorers zijn vrij hoog, en presta ventielen krijg je wat makkelijker in extra lengte

Er zijn drie soorten ventielen (plus nog wat exotica). Frans ventiel, zoals op racefietsen. Kan een hoge druk aan, en heeft maar een heel smal gaatje nodig. Het ventiel zelf is wat kwetsbaar (kan ombuigen) en de verbinding met de band is ook wat klein en dus wat kwestbaarder. In de tweede plaats is er het traditionele hollandse ventiel. Het enige voordeel hiervan is dat je in Nederland er overal in elk cafe een fietspomp voor vindt (daarbuiten niet). Tot slot is er het autoventiel. Dat is breed en robuust, en je kunt ermee bij elke benzinepomp terecht. Het nadeel is dat je een wat groter gat (8,5 mm) in je velg moet hebben of boren. Dat is geen probleem voor een stevige tourvelg, maar wel voor een smalle racevelg. Op mijn racefiets heb ik Franse ventielen, maar op alle andere fietsen zitten autoventielen. De binnnenbanden zijn merkbaar robuuster bij de aanhechting aan het rubber van de band, en het gemak van oppompen bij de benzinepomp is niet te versmaden als je een 50 mm brede band op 5 bar moet vullen. Zelfs met een Zefal HPX ben je daar een hele tijd mee bezig.
Er zijn overigens verloopnippels om van de ene soort naar de andere te komen, en handige opvulbusjes om in nood een Frans ventiel te gebruiken in een velg met een 8,5 mm gat voor een autoventiel.
Wim

Mijn dank is groot, heren! Zal de binnenbanden maar ruilen dan. Er zaten CST-travelers onder maar na 4 lekke banden binnen 3000 km heb ik er wel een beetje genoeg van.