Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 remblokjes klemmen - Forum Wereldfietser

Magura HS33 remblokjes klemmen

Ik heb een klein probleempje met mijn HS33 remmen.

Volgens de handleiding (http://www.magura.com/7thsenseCMS/index ... =13795&L=1") zijn remblokken versleten op het moment dat de rode TPA (stelschroef om de remblokken dichter bij de velg te krijgen) maximaal is.

Mijn remblokken zijn schat ik in halverwege. De stelschroef (TPA) heeft nog genoeg ruimte om de blokken dichter bij de velg te krijgen. Als ik de blokken op 2 mm (volgens handleiding) van de velg zet, dan komt vervolgens één remblok volledig terug en één remblok blijft lichtjes tegen de velg lopen.

Als ik de stelschroef verder uitdraai (dus dat ik pas rem als de remhendel verder is ingeknepen), dan heb ik dit probleem niet. Maar ook is hier duidelijk te zien, dat de ene remblok verder teruggaat dan de andere.

Deze remblokken staan met elkaar in verbinding (als ik handmatig de ene terugduw, dan komt de andere uit), maar op het moment dat ik weer rem, dan komt de ene weer verder terug dan de andere die dus tegen de velg aan zit.

Dit probleem heb ik zowel voor als achter. Als ik de stelschroef helemaal terugdraai (dus alsof het nieuwe remblokjes zijn), dan komen ze allebei netjes terug zoals het hoort.

Als ik dus twee nieuwe remblokjes koop, is het probleem opgelost, maar als mijn remblokjes dus nog maar half op zijn, en ik dus de remblokjes dichter bij de velg wil zetten mbv de stelschroef, heb ik dus bovenstaand probleem.

Iemand een oplossing? Wat doet punt 15 op blz 8 van de handleiding?

Ik ken het probleem dat de ene kant verder en makkelijker reageert met het in knijpen van de handle. Ik heb toen de zuigertjes helemaal schoon en glad gemaakt en toen was het opgelost.

Demy schreef:Ik ken het probleem dat de ene kant verder en makkelijker reageert met het in knijpen van de handle. Ik heb toen de zuigertjes helemaal schoon en glad gemaakt en toen was het opgelost.
De zuigers heb ik al helemaal schoongemaakt met een wattenstaafje en terpentine (goed nagespoeld met water vervolgens).

Moet ik ze misschien nog invetten vervolgens?

IK heb problemen met mijn HS11. Aan een kant staan ze 2 mm van de velg en aan de andere kant wel 6 mm krijg deze niet goed afgesteld.

Weet iemand misschien het probleem. Had ze gekocht in de aanbieding.

Mario

galois schreef:
Demy schreef:Ik ken het probleem dat de ene kant verder en makkelijker reageert met het in knijpen van de handle. Ik heb toen de zuigertjes helemaal schoon en glad gemaakt en toen was het opgelost.
De zuigers heb ik al helemaal schoongemaakt met een wattenstaafje en terpentine (goed nagespoeld met water vervolgens).

Moet ik ze misschien nog invetten vervolgens?
Staan de twee klemboutjes aan de ene kant misschien wat strak?

Hoi Galois,
Is het zo dat als je nieuwe remblokjes monteert het tpa knopje al een beetje moet indraaien naar de + om de remhendels redelijk af te stellen?
Zo ja, dan staan de remnokken op het frame en voorvork te ver van de velg af, of is de velg te smal ten op zichtte van de remnokken. Het is maar hoe je het bekijkt :wink: .
Het tpa knopje is namelijk bedoeld om de slijtage van de blokjes te compenseren.
Maar als je al bij nieuwe blokjes deze al moet gaan indraaien is dit later een probleem als je ze bij slijtage nogmaals moet instellen. Op een gegeven moment blijft één blokje tegen de velg hangen en komt dus niet terug. Je kunt eventueel het gehele remmechanisme zowel links als rechts iets meer tegen de velg monteren en zo het tpa knopje weer iets terug draaien. Dan zullen de zuigers weer tegelijk te komen als je de remhendel los laat. Echter heb je Maguras in de Firm-tech uitvoering valt er niks af te stellen. Je kunt dan uitsluitend vroegtijdig je blokjes vervangen of bredere velgen monteren :cry: . Even naar je site gekeken, blijkt dat je op een Fehrradmanufatur VSF T 1000 C verplaatst. Klop dit?
Groetjes, Roger

Hoi galois,

Ik heb mogelijk een gelijkaardig probleempje gehad met mijn HS33's. Vooral bij smerig weer leken ze soms tegen de velgen aan te slepen. Eén blokje bleek te bewegen, het andere zat vast tegen de velg. Bij het inknijpen van de remhendel kwamen beide zuigers niet gelijkmatig naar buiten. Ik schreef hierover iets op een zusterforum:

http://www.vakantiefietser.be/forum-ber ... chtid=3808

Kuisen en smeren bleek de boodschap te zijn.

Groetjes,

Aniphys