Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Big Apple past net niet. - Forum Wereldfietser

Schwalbe Big Apple past net niet.

Jammer,

De breedste spatborden gemonteerd en een paar Schwalbe Big Apple maatje 50 er op gezet. Ziet er gaaf uit en leek me ook zeer comfortabel. Echter door de padden van de Magura-remmen - zijn aan de binnenkant van de vork geplaatst. - kom ik net een milimeter tekort en loopt het wiel heel lichtjes aan. Da's dus balen!

Iemand een idee? Of zou een Marathon i.p.v. Big Apple wel lukken. Of een maatje kleiner? En welke zou ik dan kunnen bestellen?

Ik heb net zelf even gemeten. Achter heb ik een Big Apple 50-559. Die is 47 mm breed. Voor heb ik een Marathon Supreme 50-559, en die is een halve mm smaller (door het ontbreken van de dynamoribbel). Je zou verwachten dat de gewone Marathon niet veel zal afwijken.

De Big Apple is er niet smaller, de Marathon Supreme alleen in 42-622, maar de gewone Marathon is er in vele maten. Je zou de 47 kunnen proberen. Maar iets meer speling dan "net niet aanlopen" is wel prettig.
Demy schreef:Jammer,

De breedste spatborden gemonteerd en een paar Schwalbe Big Apple maatje 50 er op gezet. Ziet er gaaf uit en leek me ook zeer comfortabel. Echter door de padden van de Magura-remmen - zijn aan de binnenkant van de vork geplaatst. - kom ik net een milimeter tekort en loopt het wiel heel lichtjes aan. Da's dus balen!

Iemand een idee?
kun je de oren niet naar beneden ipv naar boven draaien?
Je kunt ook proberen of een evoII adapter helpt, maar dat kost -echt- geld
m-gineering schreef:
Demy schreef:Jammer,

De breedste spatborden gemonteerd en een paar Schwalbe Big Apple maatje 50 er op gezet. Ziet er gaaf uit en leek me ook zeer comfortabel. Echter door de padden van de Magura-remmen - zijn aan de binnenkant van de vork geplaatst. - kom ik net een milimeter tekort en loopt het wiel heel lichtjes aan. Da's dus balen!

Iemand een idee?
kun je de oren niet naar beneden ipv naar boven draaien?
Je kunt ook proberen of een evoII adapter helpt, maar dat kost -echt- geld
nope,

Het is helaas het gesoldeerde gedeelte wat tegen de binnenkant van de vork zit.

Ik denk dat de enige oplossing zou zijn een iets kleiner maatje. Maar welke?

eindgebruiker schreef:Ik heb net zelf even gemeten. Achter heb ik een Big Apple 50-559. Die is 47 mm breed. Voor heb ik een Marathon Supreme 50-559, en die is een halve mm smaller (door het ontbreken van de dynamoribbel). Je zou verwachten dat de gewone Marathon niet veel zal afwijken.

De Big Apple is er niet smaller, de Marathon Supreme alleen in 42-622, maar de gewone Marathon is er in vele maten. Je zou de 47 kunnen proberen. Maar iets meer speling dan "net niet aanlopen" is wel prettig.
Klopt!

Met een klein slagje zou je gelijk niet meer verder kunnen.

Ik heb zelf ook zo'n oud model Magura's (HS66), met die vreemde stompjes. Die kun je naar boven of naar beneden draaien. In het laatste geval is er veel meer ruimte.
Wim

Ok,
Ben weer misschien even te snel met m'n oordeel. Nu dat ik de wielen er weer helemaal uit heb gehaald kan je het weer wat beter zien. Nu dus op het spoor van Willem en M-gineering Op de foto is de linker remklauw te zien. (macro opname) Rechtonder de wurm die de apple tegen houdt en dus de boosdoener is. Nu is er wel iets van een imbus te zien. Kan je deze gewoon ongestraft wegdraaien?

(Ohja, die wurm klemt als het ware aan de binnenkant van mijn vork en aan de andere zijde zit een snelspanner)


Afbeelding

Demy schreef:Ok,
Ben weer misschien even te snel met m'n oordeel. Nu dat ik de wielen er weer helemaal uit heb gehaald kan je het weer wat beter zien. Nu dus op het spoor van Willem en M-gineering Op de foto is de linker remklauw te zien. (macro opname) Rechtonder de wurm die de apple tegen houdt en dus de boosdoener is. Nu is er wel iets van een imbus te zien. Kan je deze gewoon ongestraft wegdraaien?

(Ohja, die wurm klemt als het ware aan de binnenkant van mijn vork en aan de andere zijde zit een snelspanner)


Deze uitsteeksels steunen de rem af tegen de vork, want er is geen dwarskabeltje zoals bij een V-brake om de remhelften bij elkaar te houden.
Als je de inbus losdraait kun je ze een andere positie geven, de handleiding staat ongetwijfeld op magura.com. Bij latere Magura's wordt een ander systeem van klemmen gebruikt, waarbij deze oren aan de binnenkant van de vork zijn komen te vervallen

Aha,

Blijft de vraag wat mij te doen staat. Als ik de wurm losdraai en een halve slag draai komt deze aan de buitenkant van de vork. Zij het dat hij daar niet mooi omheen sluit. Verder kan ik de worm eraf halen en vervangen door een moertje. Op de foto is trouwens de beugel te zien die over het spartbord heen naar de andere kant gaat en zoedoende ook nog iets stevigheid geeft. Maar kun je de wurm er af halen, of is dit dom? :oops:

Demy schreef:Aha,

Maar kun je de wurm er af halen, of is dit dom? :oops:
Breek me de bek niet open :D

De nokken moeten altijd tegen de binnenkant van de vork steunen (Ga dit na, schijft de docent dan ;) )

Maar vaak is het net genoeg om ze van de 10 uur naar de 8 uur positie te draaien

m-gineering schreef:
Demy schreef:Aha,

Maar kun je de wurm er af halen, of is dit dom? :oops:
Breek me de bek niet open :D

De nokken moeten altijd tegen de binnenkant van de vork steunen (Ga dit na, schijft de docent dan ;) )

Maar vaak is het net genoeg om ze van de 10 uur naar de 8 uur positie te draaien
"Dank je wel meester!"
Wat is dat leuk spul die Magura. Even aan piemelen en je hebt een hand vol met onderdelen over de vloer. Zit trouwens ook zo weer in elkaar. :lol:

Soms kan het leven zo simpel zijn........

Zo te zien werkt dit! Tenminste bij het voorwiel. Zien of het ook lukt bij de achtervork. Geniaal. Mijn dank is groot. Had de hele middag al zitten te kloten. ......met de fiets.

Willem Jongman schreef:Ik heb zelf ook zo'n oud model Magura's (HS66), met die vreemde stompjes. Die kun je naar boven of naar beneden draaien. In het laatste geval is er veel meer ruimte.
Wim
Hier had je al geschreven wat ik moest doen. En dan nog snapte ik de bedoeling eerst nog niet. Inmiddels beide remmen met succes aangepast en kan ik dus de Big Apples behouden. Als binnenband heb ik gekozen voor de Schwalbe 700c DV19. (Tja werd weer laat gisteravond en dan ga je ook foutjes maken. Had de buiten-banden er eerst nog een keer verkeert opgelegd)

Nogmaals bedankt Willem!

P.s. Uiteindelijk na veel passen en meten maar een Gordo voordrager gekocht. Wat de bedoeling van die snelsluiters op de OMM was kwam ik helaas niet uit.