Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Socorro 2008 - Forum Wereldfietser

Batavus Socorro 2008

Hallo,


Ik ben voornemens een nieuwe fiets te kopen en mijn oog is gevallen op de Batavus Socorro 2008. Ik ga de fiets voor woon/werk verkeer gebruiken en bij mooi weer fietstochten in nederland.

Nu is mijn vraag: is de Socorro een goede/degelijke fiets (heeft iemand ervaring met deze fiets?) en hoe staat het met het onderhoud aan deze fiets?

Als ik een fiets voor woon/werkverkeer en dagtochtjes in Nederland nodig had en ik had een duizendtal euro's te besteden, zou ik nooit van zijn leven een derailleur-fiets kopen.
Ik zou kiezen voor een onderhoudsarme fiets met een naafversnelling.

Ben

inderdaad daar ben ik helemaal mee eens bent,

indien je woon werk verkeer gaat doen in le pays-bas, of wat fietstochtjes binnen nederland. dan kan je eigenlijk niet anders dan een degelijke naafversnelling nemen met een mooie kettingkast. Dan kan je werkelijk jaren rijden zonder enige problemen.

neem ook een naafdynamo (de shimano sportversie past heel goed binnen je budget). want gezien worden smorgens in de winter is een pluspunt :)

je kan ook kijken naar een fahrradmanufaktur
http://vsf.skalar-first-floor.de/T300_S ... 8G_39.html
is bijvoorbeeld een mooi fietsje.

28 inch wielen, dus vlot rijdend, een shimano 8 naaf, een sportdynamo van shimano, een mooi stalen frame, degelijk wielen. kortom een heeeeel mooie fiets voor (ik dacht minder dan 900 euro).

groetjes

Kijk ook eens naar de Van Limpurg Espacio. Komt met Nexus 8-speed hub. Ik heb er ook eentje en ben werkelijk dik tevreden voor nog geen €600,- Inmiddels 1400 km in twee maanden woon/werk gedaan en geen problemen gehad.

Verder Shimano naaf-dynamo
CST-banden
Weinmann Explorer velgen en dichte kettingkast.

Bedankt voor jullie reacties, maar wat ik me afvraag is hoe zit dat nu eigenlijk met het onderhoud van een derailleur-fiets?
Is dit niet een questie van b.v. 1x per maand goed je ketting schoonmaken? of komt hier nog meer bij kijken? Een derailleur-fiets fietst immers veel lichter dan een gewone stadsfiets.

Groetjes

En het slijt, ook als je de boel schoonmaakt. Elke een of twee jaar een nieuwe cassette en ketting loopt best op, zeker als je ze er door de fietsenmaker op laat zetten.
Ja een fiets met 7/8 sp naafversnelling is wat zwaarder, maar zo heel veel scheelt het ook niet. Nutteloze voorzieningen als een verende voorvork en verende zadelpen dragen nog meer gewicht bij, net als goedkope zware naafdynamo's (de ene naafdynamo is de andere niet).
Als je met weinig weerstand wilt fietsen dan is het belangrijkste wat je kunt doen een stel goede banden laten monteren.
Wim

idd, willem dat klopt helemaal.

zorg ervoor dat je minimum een sportdynamo hebt,
wil je meer uitleggen koop dan een son (volgens mij de meerprijs waard, alhoewel ik heb niet heb, hij zat niet standaard op mijn fiets en dat ging echt veel geld kosten voor die upgrade). probeer een te vinden waar hij standaard opzit

een cassette hoeft niet veel te kosten, dus het is niet dat derrailleur veel duurder is, (tenzij je een hoop kilometers maakt per jaar, dan is een goede naaf goedkoper). Kettingen slijt je wel tegen een factor 5 meer. gewicht is vrij onbelangrijk denk ik. de massa zit rond de naaf, dus eigenlijk moet die massa gewoon meetransleren met de fiets. In het slechtse geval weegt een binnenversnelling 1 grote drinkbus meer dan een derailleurfiets. ik heb nooit gevoeld of mijn drinkbus leeg of vol was, en al zeker niet op platte stukken.

ik het een sturmey, dat is een 3 versnelling. en dat gaat supersmooth, plus je schakelt pijlsnel, en zeker, dus ik ben altijd sneller dat een derailleur fiets. (ook omdat een sturmey vrij grote sprongen maakt van 33%)

een goede band is absoluut een must. ik heb een lichtlopende contacttravel, maar ben de mening toegedaan dat je beter voor een iets zwaardere schwalbe kunt gaan. die contacttravel is minder bestand tegen platrijden, en slijt na 3000km, een zwaarder lopende schwalbe heeft een beter bescherming tegen puncture, en gaat 10000km mee. (als je de beste band koopt, niet echt een spotprijs, maarja, zoveel km en quasi geen leke banden meer).

groetjes

[quote="fillemon"]idd, willem dat klopt helemaal.

zorg ervoor dat je minimum een sportdynamo hebt,
wil je meer uitleggen koop dan een son (volgens mij de meerprijs waard, alhoewel ik heb niet heb, hij zat niet standaard op mijn fiets en dat ging echt veel geld kosten voor die upgrade). probeer een te vinden waar hij standaard opzit

een cassette hoeft niet veel te kosten, dus het is niet dat derrailleur veel duurder is, (tenzij je een hoop kilometers maakt per jaar, dan is een goede naaf goedkoper). Kettingen slijt je wel tegen een factor 5 meer. gewicht is vrij onbelangrijk denk ik. de massa zit rond de naaf, dus eigenlijk moet die massa gewoon meetransleren met de fiets. In het slechtse geval weegt een binnenversnelling 1 grote drinkbus meer dan een derailleurfiets. ik heb nooit gevoeld of mijn drinkbus leeg of vol was, en al zeker niet op platte stukken.

ik het een sturmey, dat is een 3 versnelling. en dat gaat supersmooth, plus je schakelt pijlsnel, en zeker, dus ik ben altijd sneller dat een derailleur fiets. (ook omdat een sturmey vrij grote sprongen maakt van 33%)

een goede band is absoluut een must. ik heb een lichtlopende contacttravel, maar ben de mening toegedaan dat je beter voor een iets zwaardere schwalbe kunt gaan. die contacttravel is minder bestand tegen platrijden, en slijt na 3000km, een zwaarder lopende schwalbe heeft een beter bescherming tegen puncture, en gaat 10000km mee. (als je de beste band koopt, niet echt een spotprijs, maarja, zoveel km en quasi geen leke banden meer).

groetjes[/quote

Met een naafje kun je ook lekker terug schakelen als je stil staat voor het stoplicht, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de ketting om je oren vliegt.

Nero76 schreef:Een derailleur-fiets fietst immers veel lichter dan een gewone stadsfiets.Groetjes
Als je het over een gewone nederlandse stadsfiets hebt wel ja maar ga je bijvoorbeeld naar duitse fietsen kijken. Dan vindt je bijvoorbeeld een stevens courier. Gewoon een stadsfiets met alles erop en eraan wat nodig is en toch net geen 16 kg (en dat geldt ook voor een vergelijkbare stevens derralieur fiets bijv primera luxe. Die zijn beide 4 kilo lichter als de door jouw voorgestelde batavus.

Het lijkt me niet dat je dit gewicht wegvuift met wat lichter trappen. Zeker omdat in de praktijk de derailleur nooit heel netjes onderhouden wordt. In ieder geval niet als is in de fietsenstalling op het werk kijk.

Zwaar zijn is vooral een eigenschap van nederlandse fietsen met al hun plastic verstelbare pennen waar je nooit meer aankomt en andere optische ongein.

Of deze: http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=de_DE Laat er een goede naafdynamo en eventueel een kettingkast opzetten, en je hebt een prachtige snelle stadsfiets.
Wim

Err... over smaak valt te twisten:

Afbeelding

Maareh, wat mij nog meer doet twijfelen is: "Zo heeft deze fiets een geïntegreerde fietscomputer, led-koplamp en slot." WAT !! allemaal geintegreerd??? dat lijkt me een duur geintje als er wat kapot gaat :S
De combinatie draadloze geintegreerde fietscomputer + naafdynamo lijkt mij ook niet zo heel erg ideaal.
Ook de plek van de remmen aan de voorvork is opmerkelijk en imho wat gevaarlijk als ze losraken of blokkeren -> sla je geheid over de kop. Of ben ik nu erg pessimistisch?

Voor de rest sluit ik mij graag aan met de mening dat een naafversnelling voor NL prima is en behoorlijk scheelt in onderhoud.[/img]

Zou idd voor een andere fiets kiezen, zelfs een andere batavus die gewoon minder onzin bevat... Die stevens zagen er wel mooi uit. VSF heeft ook leuke opties.

Nu we toch plaatjes gaan plaatsen....
Deze had ik het eerder over. Dit is een Van limpurg met 8 versnellingsnaaf.
Voor €600,- is dat een leuke stadsfiets, toch?
Ik heb er zelf ook eentje en die bevalt prima. Nu 1700 kilometer mee gefietst.

Afbeelding

Dit is dus het soort stadsfiets dat je moet vermijden wat mij betreft. Hopeloos zwaar, veel overbodige delen die kapot kunnen. Echt voor in de stad zou ik een Gazelle primeur of zo nemen met terugtraprem, maar voor tochten iets als de diverse Duitse fietsen met naafversnelling, of de Avaghon Series met Nexus 8 Premium.
Wim

Demy schreef:Dit is een Van Limpurg
En altijd weer die opmerkingen "Hé, dao sjteit een spelfouwt of diene fiets" :?
Leon

Leon schreef:
Demy schreef:Dit is een Van Limpurg
"Hé, dao sjteit een spelfouwt of diene fiets" :?
Leon
Probeer het luid uit te spreken maar 't klinkt echt nergens naar. :lol: