Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets Axima streamer (budget vakantiefiets) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets Axima streamer (budget vakantiefiets)

Leon schreef:
Demy schreef:Persoonlijk is mijn ervaring bij diverse fietsenmakers niet uiterst positief.
Je bent niet de enige hierin. Het is een van de bekende redenen waarom heel veel mensen zelf kennis van fietstechniek gaan opdoen en zelf gaan sleutelen.
Groet,
Leon
Het juist ontbreken van enige vakkennis ergert me mateloos bij sommigen. Ik begrijp natuurlijk dat men graag wil verkopen, maar keer op keer probeert men je fietsen aan te smeren die simpelweg te hoog zijn. Gewoon omdat men geen kleinere maten heeft staan. Ik ben er helaas nog al eens ingetrapt in het verleden. De afgelopen 14 jaar ben ik echter zeer tevreden geweest met een Union Goldrun 2000 Hybride. Helaas mankeert er nu zoveel aan, dat opknappen een duur geintje gaat worden. In iedergeval nieuwe wielen, ketting, cassette, spatborden, bagagedrager en banden. Bovendien lijkt de rechter Shifter naar de kloten. Het frame lijkt me echter nog goed. Wel zet het me tot nadenken of dit frame wel net zo goed is als bij een Koga. Nu lijkt me opknappen best wel leuk werk en ik hoef er geen haast mee te maken. Maar is het wijsheid om dit fietsje nog te gaan opknappen?
De pest met 2ehands is dat ik gebonden ben aan kleine framematen. Maatje 48 of 50 cm kan het voor mij prima doen.
Is een City Liner (13 jaar oud) geschikt om op te bouwen als vakantiefiets?

> Union Goldrun 2000 Hybride.
Heb even plaatje gegoogeld. Met zo'n fiets lijkt de idd niks mis.

> Helaas mankeert er nu zoveel aan, ....
> nieuwe wielen
Waarom, zijn de velgen ingesleten? Dat is inderdaad een duur geval, tenzij je diverse dingen zelf doet. Zie sleutelcursus verderop.

> ketting, cassette
Bij Roseversand.de bestellen. met 30 euro klaar.

> spatborden
20 euro bij Halfords, of gewoon weglaten.

> bagagedrager
Een mooie Tubus Cargo kopen om later mee te nemen naar je nieuwe fiets.

> banden.
Ja, dat heb je met banden, ze verslijten.

> Bovendien lijkt de rechter Shifter naar de kloten.
Er kan een veertje in gebroken zijn, maar wat wel eens helpt is eraf halen, in heet afwaswater schoonmaken en weer er op zetten. De warme hogedrukspuit is ook een laatste redmiddel tegen hard geworden vettigheid binnenin. Tijdelijk helpt kruipolie. Als je met dit laatste begint is het eerste makkelijker en weet je meteen of er een mogelijkheid is tot succes.

> Het frame lijkt me echter nog goed.
> Wel zet het me tot nadenken of dit
> frame wel net zo goed is als bij een Koga.
Als jij er erg tevreden mee bent is het een erg goed frame!
Als je als een kreupele op een koga van 3000 euro zit heb je een heel slechte fiets.

>Nu lijkt me opknappen best wel leuk werk en
> ik hoef er geen haast mee te maken.
Volg een sleutelcursus!

>Maar is het wijsheid om dit fietsje nog te gaan opknappen?
Je kunt er naar hartelust aan sleutelen zonder veel te verpesten

> Is een City Liner (13 jaar oud) geschikt
> om op te bouwen als vakantiefiets?
Je gaat toch geen 13 jaar oude fiets waarvan je niet weet of hij je gaat bevallen opknappen en een andere waarmee je altijd tevreden was laten staan?
Leon

Leon schreef:> Union Goldrun 2000 Hybride.
Heb even plaatje gegoogeld. Met zo'n fiets lijkt de idd niks mis.

> Helaas mankeert er nu zoveel aan, ....
> nieuwe wielen
Waarom, zijn de velgen ingesleten? Dat is inderdaad een duur geval, tenzij je diverse dingen zelf doet. Zie sleutelcursus verderop.

> ketting, cassette
Bij Roseversand.de bestellen. met 30 euro klaar.

> spatborden
20 euro bij Halfords, of gewoon weglaten.

> bagagedrager
Een mooie Tubus Cargo kopen om later mee te nemen naar je nieuwe fiets.

> banden.
Ja, dat heb je met banden, ze verslijten.

> Bovendien lijkt de rechter Shifter naar de kloten.
Er kan een veertje in gebroken zijn, maar wat wel eens helpt is eraf halen, in heet afwaswater schoonmaken en weer er op zetten. De warme hogedrukspuit is ook een laatste redmiddel tegen hard geworden vettigheid binnenin. Tijdelijk helpt kruipolie. Als je met dit laatste begint is het eerste makkelijker en weet je meteen of er een mogelijkheid is tot succes.

> Het frame lijkt me echter nog goed.
> Wel zet het me tot nadenken of dit
> frame wel net zo goed is als bij een Koga.
Als jij er erg tevreden mee bent is het een erg goed frame!
Als je als een kreupele op een koga van 3000 euro zit heb je een heel slechte fiets.

>Nu lijkt me opknappen best wel leuk werk en
> ik hoef er geen haast mee te maken.
Volg een sleutelcursus!

>Maar is het wijsheid om dit fietsje nog te gaan opknappen?
Je kunt er naar hartelust aan sleutelen zonder veel te verpesten

> Is een City Liner (13 jaar oud) geschikt
> om op te bouwen als vakantiefiets?
Je gaat toch geen 13 jaar oude fiets waarvan je niet weet of hij je gaat bevallen opknappen en een andere waarmee je altijd tevreden was laten staan?
Leon
Dit zetje had ik even nodig. Was bang dat met het opknappen van deze fiets achteraf zou blijken, dat dit niet de moeite waard zou zijn. Ben echt overal met dit fietsje door Nederland gefietst, elk jaar wel geinvesteerd in onderhoud, desondanks kwam nu alles tegelijk wat stuk ging door dagelijks gebruikt. Inmiddels wel een nieuwe stadsfiets aangeschaft, maar da's niks om te touren.
Dan moet ik dus maar een projectje maken van die Goldrun. Als eerste opzoek naar nieuwe velgen die sterk zijn en in het frame passen. De huidige velgen zijn gewoon op en slap. Bovendien had ik het voorwiel al eens vervangen na een ongelukje (op mijn snuit gevallen na een avondje stappen) Blijkt ruk-kwaliteit te zijn, maar kosste maar 30 euro nieuw. Goed een paar velgen waar 40 mm brede banden oppassen. Zat er ooit origineel ook op, meen ik. Had deze banden gelijk vervangen omdat er een soort crossprofiel opzat.
Bedankt voor je goeie advies en hulp Leon!

Ik was net even bij een fietsenzaak. Ik kan een nieuw wielsetje krijgen van Gazelle, dezelfde die ook gebruikt wordt in de Fuente Gold serie. Zwarte velgen. Welliswaar 36 spaaks maar afwijkend gespaakt. Volgens de verkoper is dat de nieuwe trend en veel sterker.

Vraagje, waarom niet gewoon een "standaard" wielsetje?
Ken de gazelles en moet zeggen dat een gewoon los wielsetje of handgebouwd denk ik beter van kwaliteit zijn. Wat betreft het spaakpatroon, zou zeggen liever niet, kruis 3 is gewoon "het beste".

Weet niet welke naven erin zitten maar voor pak em beet 120 euro heb je een setje met 105 naven dpx velgjes en aardige spaakjes, voor 150 heb je een setje fulcrums of campa. Weet natuurlijk niet wat ze voor het gazelle setje willen hebben of wat je budget is.

Bas

Demy schreef:.... Volgens de verkoper is dat de nieuwe trend en veel sterker.
Dan weet je dus dat je voortaan alles wat die man zegt in twijfel mag trekken. Jammer voor als hij eens niet zit te ....
Leon

Blijft gewoon dus een ramp om hier bij een fietsenboer aan een setje zwarte velgen te komen. Niet ééntje kan je iets laten zien, laat staan leveren. Geen voorraad en voorbeeldjes worden op een computerscherm getoond. De set van Gazelle moet €150,- gaan kosten. Als je over naven begint krijg je dit :shock: Gespaakt bij de fietsenzaak met een LX-naaf en Rigida-velg komt gemiddeld hier op een €150,- per velg. Nu begrijp ik dat een velg heus wel iets mag kosten als de kwaliteit behoorlijk is. Daarom heb ik nog steeds niks gekocht, domweg omdat ik het idee heb voor een complete set ongeveer €150,- te willen betalen en dan moet de kwaliteit behoorlijk goed zijn. Eerlijk gezegd zien de gazelle-velgen er wel mooi uit maar ook ik had al mijn bedenking bij de manier van spaken.

Met dank aan B@se heb ik een leuk adresje gekregen en dat ziet er veelbelovend uit! Allemaal mooie setjes, betaalbaar en ik kan ook zelfs voor XT-naven kiezen. Nu denk ik zelf dat LX wel zal voldoen, of is XT die paar tientjes meerprijs zeker waard? Maar goed dat er zo'n forum is!

Nu nog even een lijstje maken en bestellen.

Mijn eerste racefiets was een Gazelle met Ultegra. Prima fiets, de velgen zagen er prachtig exotisch uit: Rigida met een mooi spaakpatroon. Totdat ik van de eerste 'berg' in de Eifel naar beneden suisde. Ik schrok me kapot. Ik was volop aan het zwabberen op mijn fiets. Beneden hebben we er met een aantal fietsers naar gekeken: balhoofd niet goed, slap frame en nog enkele opmerkingen. De oorzaak werd niet achterhaald.

Maanden later slaat mijn achterwiel ineens vast en was niet meer te repareren. Net een week voor de tocht Diekirch-Valkenswaard. Mede door tijdgebrek heb ik toen een Mavic Aksium set besteld. Helaas met weinig spaken, maar ik heb nog nooit zo strak een berg afgereden als met deze wielset. Het lag dus duidelijk aan die Rigida velgen met spaghetti erin.

Ik wil hier niet zeggen dat Rigida slecht is, wel dat niet alle Rigida wielen goed zijn. Als ik nu rustig zou kunnen kiezen, dan nam ik een handgespaakte set, bijvoorbeeld Mavic CXP33. Maar dit zijn racewielen, van wielen voor wereldfietsers heb ik nog minder verstand.

Demy schreef:Nu denk ik zelf dat LX wel zal voldoen, of is XT die paar tientjes meerprijs zeker waard?
Op zichtzelf is dat een paar tientjes waard, maar ook de LX naven zullen je huidige fiets lang overleven.
Leon

Leon schreef:
Demy schreef:Nu denk ik zelf dat LX wel zal voldoen, of is XT die paar tientjes meerprijs zeker waard?
Op zichtzelf is dat een paar tientjes waard, maar ook de LX naven zullen je huidige fiets lang overleven.
Leon
Het verhaaltje loopt toch weer even anders. Vandaag begonnen de Union Goldrun 2000 uit elkaar te halen. Gezien ik de fiets eerst ergens anders had staan moest alles wat ik eerder had gepost uit het hoofd. Al sleutelend kom ik het volgende tegen:

De fiets is volledig afgemonteerd met Shimano Altus C50. Het gaat om een cassette met 6 tandwielen.

Voorbladen 3, dus kom ik op 18 versnellingen. Zie overigens geen mogelijkheid om de bladen per stuk te gaan vervangen. Het is volgens mij 1 geheel.

In de achtervelg zit een behoorlijke slag en is de velg aardig afgesleten op het remvlak. Draaien aan de spaken resulteert in doordraaien. Ze zijn gewoon te oud. Dus vervangen wat al de optie was is nu zeker.

De voorvelg is van het merk Schurmann, 36 spaaks made in Germany, naaf naamloos. Is overigens helemaal rond zonder slagen. Dit was dat velgje van 30 euro wat ik na een valpartij had gekocht.

Spatborden zijn gewoon stuk en de bagagedrager is ook stuk.

Kortom de grootste verrassing tot nu toe is de cassette van 6. Nu is de vraag hoe ik dit moet oplossen indien ik de nieuwe wielen ga monteren. Wat kan er op en waar moet ik rekening mee houden? Gelet zoals ik al eerder vertelde is de rechter shifter defect volgens mij. De Shifter is één geheel met de remhandle.

Demy schreef:Het verhaaltje loopt toch weer even anders.
*volledig afgemonteerd met Shimano Altus C50.
* cassette met 6 tandwielen.
* Voorbladen ... volgens mij 1 geheel.
* In de achtervelg zit een behoorlijke slag en is de velg aardig afgesleten op het remvlak.
* Draaien aan de spaken resulteert in doordraaien.
* Spatborden zijn gewoon stuk en de
* bagagedrager is ook stuk.
Nu is de vraag hoe ik dit moet oplossen indien ik de nieuwe wielen ga monteren.
Tsja, ik was er van uit gegaan dat het een 7-speed was. 6 speed is lastiger te krijgen. Economisch gezien is deze fiets het dus niet waard om nieuwe wielen op te zetten, zulke fietsen worden voor een paar tientjes aangeboden, maar dan in vrij goede staat.
Leon

Leon schreef:
Demy schreef:Het verhaaltje loopt toch weer even anders.
*volledig afgemonteerd met Shimano Altus C50.
* cassette met 6 tandwielen.
* Voorbladen ... volgens mij 1 geheel.
* In de achtervelg zit een behoorlijke slag en is de velg aardig afgesleten op het remvlak.
* Draaien aan de spaken resulteert in doordraaien.
* Spatborden zijn gewoon stuk en de
* bagagedrager is ook stuk.
Nu is de vraag hoe ik dit moet oplossen indien ik de nieuwe wielen ga monteren.
Tsja, ik was er van uit gegaan dat het een 7-speed was. 6 speed is lastiger te krijgen. Economisch gezien is deze fiets het dus niet waard om nieuwe wielen op te zetten, zulke fietsen worden voor een paar tientjes aangeboden, maar dan in vrij goede staat.
Leon
Na flink gesleuteld te hebben en inmiddels oorlogsstrepen smeer op mijn voorhoofd, kom ik helaas ook tot deze conclussie. Ook de crank had speling, zijn de naafmaten afwijkend en kun je een hele leuke 2ehands kopen voor al dat geld. Ik had anders reuze zin om de fiets op te knappen met een mooi ressultaat in 't vooruitzicht. Als je dan ziet wat 't gaat kosten, moet ik dan maar verstandig zijn. Eerlijk gezegd heb ik er bijna 14 jaar plezier van gehad en dat voor 500 gulden plus wat jaarlijks ondehoud.

Tsja, ik heb ook met pijn aan het hart mn 14 jaar oude citybike (cross tussen hybride en mountainbike) aan de kant moeten doen, het ding fietste fijn & veel mee meegemaakt, maar de fiets was gewoon op. Eigenlijk was het enige wat nog goed was, de banden en het frame (voorvork was ook gaan roesten). Ik heb mezelf vorig jaar getrakteerd op een fiets van 1100 euro (VSF T400) met de gedachte dat ik hier weer minstens 10 jaar plezier van zal hebben. Natuurlijk hoef je niet zoveel geld aan een goede nieuwe fiets uit te geven. In mijn vooronderzoek kwam Giant en Trek als beste uit de test onder de budgetfietsen, waarbij ik moet zeggen dat volgens mij veel mensen hier een giant hebben (gehad) wat wel wat wil zeggen misschien.

Het lastige punt is gewoon dat op een fietsvakantie je fiets meer dan 50% van je fietsvakantieplezier bepaalt. Zit je niet lekker (geometrie fiets, maat en materialen) of faalt er iets (kwaliteit materialen en hoe zwaar belast je deze), dan kan dat je vakantie flink verpesten... daarom zou ik als je op fietsvakantie gaat wel goed nadenken over WAAROP je bezuinigen wilt.
Je kan ook voor 500 euro in ibiza gaan stappen (100 euro ticket, 200 euro accomodatie en 300 euro aan feesten en eten), je kan ook voor 500 euro op fietsvakantie (fiets 100 euro afschrijving per jaar (1000/10) en 200 euro voor eten en drinken (zéér ruim genomen), 100 euro voor accomodatie (kan ook gratis) en nog 100 euro voor afschrijving tent, slaapzak, brander, matje, etc?).
Het punt is gewoon dat je voor 1x fietsvakantie een basis nodig hebt die je als je het vaker zult doen, langzaam afschrijft. Hoe duur je die basis ligt aan jezelf, maar besef wel dat hoe goedkoper je gaat, hoe avontuurlijker het waarschijnlijk wordt.. als dingen fout gaan kun je ook veel LEUKE avonturen beleven.. het is maar hoe flexibel je humeur is.
Hetzelfde heb je met kampeermaterialen, een tent kan je voor 30 euro kopen (goedkoop koepeltje) of je kan 800 euro aan een hilleberg besteden, zelfde met slaapmatjes en slaapzakken, kleding en schoeisel.

Effe terug naar de fiets, er zijn goede topics over goedkoop eerste keer... en als je een fiets gaat kopen, zoek dan eerst uit wat je wilt hebben en ga dan pas kijken wat je kan krijgen en stel zo je eisen bij... Dan kan je ook veel makkelijker gerichte vragen aan de verkoper stellen en al snel merken of hij de fiets probeert te verkopen of jou probeert te helpen ;)

Mooi geschreven en lekker duidelijk. Dat de Giant erg populair is, had ik al gelezen. Momenteel voor dagelijks vervoer kan ik nog kiezen tussen de auto, motorscooter en toen de fiets het had begeven heb ik nog een nieuwe Van Limpurg stadsfiets gekocht. Deze fiets bevalt me overigens prima. Helaas was hij na twee maanden al gejat, maar ik heb 'm terug gevonden terwijl de nieuwe eigenaar er op rond reed. Doordat ik ook graag voor de lol rondfiets miste ik de sportieve hybride wel, Vandaar mijn idee om weer een nieuwe te kopen of de oude op te knappen. Als ik hier zo rond kijk heb ik al aardig wat ideetjes opgedaan en ben zeer gemotiveerd om er in door te gaan. Die T-400 lijkt me ook een superfiets. Ook de Gazelle Kathmandu vind ik prachtig. Helaas wordt die niet meer gemaakt maar sommigen hebben nog een paar staan.(Fietsgigant en Meindert Terpstra b.v) Boven mijn budget opdit moment en helaas niet in mijn maat. Ook speelt de rol mee om een fiets de volgende keer mee te nemen naar Thailand. Gewicht is dan ook belangrijk en mijn stadsfiets met rollerbrakes valt voor zoiets natuurlijk gelijk af. Voor hier natuurlijk een heerlijke fiets, niks mis mee, toch niet iets wat geschikt is voor daar. Ik zou er daar ongeveer 800 kilometer op moeten fietsen en dan moet een fiets ook lekker zitten. Er moet mee geklommen worden en flink wat bagage op mee kunnen. Vandaar dat mijn volgende fiets een tubusdrager krijgt en misschien indien nodig ook nog low-riders. We wachten rustig af en een 2ehands lijkt me ook wel een optie. Een beetje sleutelwerk lijkt me ook wel prima om mijn kennis wat te vergroten. Al met al heb ik de tijd dus.

Misschien is het een idee om in Thailand een fiets te kopen? Scheelt je een toeslag voor de fiets op de heenweg en geen kans op schade. Thai zijn ook nogal klein, dus daar moet allicht iets te vinden zijn, waarschijnlijk ook voor minder geld dan hier. Als ie niet bevalt kun je nog proberen hem te verpatsen aan het einde van je reis.

liz schreef:Misschien is het een idee om in Thailand een fiets te kopen? Scheelt je een toeslag voor de fiets op de heenweg en geen kans op schade. Thai zijn ook nogal klein, dus daar moet allicht iets te vinden zijn, waarschijnlijk ook voor minder geld dan hier. Als ie niet bevalt kun je nog proberen hem te verpatsen aan het einde van je reis.
Leuk idee Liz. Ik heb daar al eens rond gekeken, zonder succes trouwens. Fietsen uit Thailand zijn echt prut na wat ik gezien heb. Vooral exotische modellen zoals Beach Cruisers. (met toeter) Wel zie je soms racefietsen. Geïmporteerde fietsen daar zijn duurder dan hier. Heeft te maken met importheffingen die de Thai bijna voor alle buitenlandse producten oplegt. (behalve MC Donald's). Volvo's b.v. worden daarom in onderdelen naar Thailand geïmporteerd en daar geassembleerd om toch nog een redelijke prijs te krijgen. Honda heeft haar fabrieken daar staan en zo rijden daar modellen rond die je hier niet ziet. Daarnaast zie je zelden fietsen. Thai rijden allemaal op de brommert. - zijn te lui? - De meeste Thai nemen je ook niet voor vol aan op een fiets. Nou ja, Alleen op Kho Phi Phi zie je fietsen. Daar mag je dan ook niet brommen. Eventueel verpatsen aan een Thai zonder geld helpt ook niet echt. En daar zijn er ook genoeg van. Hoewel ik wel gehoord heb dat er in Bangkok goede fiietsenwinkels zijn, sluit ik niks uit. Tot het tegendeel bewezen is kan ik dus beter hier opzoek gaan naar een fiets. Voor hooguit 100 Euro kan "ie dan mee heen en terug in een doos en heeft de douane op Schiphol ook niks te zeiken.

Kom ik vanmiddag toevallig bij de fietsboer een Gudereit met Magura HS-11 remmen (2ehands) tegen in mijn maat. Nieuwe ketting, cassette en crank. Verschillende Shimano Deore LX onderdelen er op, Schwalbe Marathon eronder en een lekkere stevige bagagedrager. Lakwerk kon mooier maar dat ga ik wel bijwerken. Buitenkansje dus! Heb 'm maar gekocht, Had de laatste tijd Marktplaats goed in de gaten gehouden voor een leuke Koga. Door maatje 50 zijn er maar weinig en ook gebruikt lekker aan de prijs. Gudereit, Santos of andere tourfietsen zijn er momenteel nauwelijks te vinden. Loop je hier gewoon bij de fietsboer tegen eentje op. Hij had er zelfs twee!

ik zou die fiets niet kopen. een tweedehands doet het zoveel beter, en waarom dure tweedehandse merken opzoeken zoals koga. Een vriendin van mij heeft een perfecte (en ik bedoel dan ook perfecte: 4 jaar oud, nog geen 1000 km) giant gekocht. Het was een ding van rond de 900 euro, en zij heeft er 180 euro aan gegeven. er stond niet op geschreven: trekkingfiets maar wees gerust daarmee geraak je heel ver.

als je echt op het budget zit zou ik naar een goed merk tweedehands kijken dat niet in de kijker loopt, maar een degelijk mainstream merk; giant is misschien een van de betere opties;

of kijk op deze site: te koop, op dit moment misschien wat dunnetjes maar binnen een paar maand komen er weer koopjes op, je houdt het niet voor mogelijk;

en als je dubbel zoveel wilt geven, dan heb je ongeveer een nieuwe t-400.

fillemon schreef:ik zou die fiets niet kopen. een tweedehands doet het zoveel beter, en waarom dure tweedehandse merken opzoeken zoals koga. Een vriendin van mij heeft een perfecte (en ik bedoel dan ook perfecte: 4 jaar oud, nog geen 1000 km) giant gekocht. Het was een ding van rond de 900 euro, en zij heeft er 180 euro aan gegeven. er stond niet op geschreven: trekkingfiets maar wees gerust daarmee geraak je heel ver.

als je echt op het budget zit zou ik naar een goed merk tweedehands kijken dat niet in de kijker loopt, maar een degelijk mainstream merk; giant is misschien een van de betere opties;

of kijk op deze site: te koop, op dit moment misschien wat dunnetjes maar binnen een paar maand komen er weer koopjes op, je houdt het niet voor mogelijk;

en als je dubbel zoveel wilt geven, dan heb je ongeveer een nieuwe t-400.
Wel gekocht hoor. Het is ook een 2ehandsje voor weinig. (€300,-) Dat was ook zo'n beetje wat ik wilde besteden. Nu kun je stellen dat Gudereit misschien niet het beste merk is, maar "t is wel een trekkingfiets. Nogmaals:

Maatje 50 of lager in herenmodel is er niet veel. Ik heb er even op gefietst en hij zit heerlijk, voelt stevig aan en technisch o.k. Je kunt natuurlijk heel lang wachten op nog een betere deal, of gewoon flink in de buidel gaan tasten en veel te veel betalen voor een goede gebruikte. Ik denk dat ik zo eerst wel tevreden ben met de vervanging van mijn oude Hybride. Als troost stond hij in de winkel nog even naast een IDworks van €3500,-. Echt dat lucht verschrikkelijk op om je beslissing te rechtvaardigen.