Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets aanschaffen voor woonwerk en fiets reizen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets aanschaffen voor woonwerk en fiets reizen

iedereen alvast bedankt voor de tips en info

mijn budget ligt rond de 2500 € en ben best handig dus die rohloff ziet er best fraai uit maar is toch iets boven mijn budget.

afgaande van de informatie die ik nu al heb zal ik gaan voor een op maat gemaakte stalen frame met een shimano xt derailleur, brooks zadel.

wat stuur en wielen betreft.

voor woon werk is het een relatief vlak landschap, ik ben 1.73 m groot en wil toch een gemiddelde snelheid van 20 -25 km/u rijden

zijn hieromtrent nog wat tips?

wat de remmen betreft zijn daar nog wat tips?

alvast bedankt voor de info

kawaki123 schreef:voor woon werk is het een relatief vlak landschap, ik ben 1.73 m groot en wil toch een gemiddelde snelheid van 20 -25 km/u rijden
wat de remmen betreft zijn daar nog wat tips?
Remmen voor vlak land? Bij degene die je een frame op maat maakt vooral niet het duurste model kiezen, zet er Kool Stop remblokjes op en verder vooral niet teveel remmen, zonde van de energie.
Leon

kawaki123 schreef:wat de remmen betreft zijn daar nog wat tips?
Magura HS-33

Dat zijn de saaiste remmen die er bestaan: je hebt er nooit wat mee.

Met een racestuur (gezien de gewenste snelheid toch het beste) is het vrij lastig om dan alles te combineren, rem/schakelgrepen en Magura zijn maar heel mondjesmaat geproduceerd. Raceremgrepen voor Magura zijn ook niet zo makkelijk te vinden. Ik zou gaan voor gewone cross-cantileverremmen (dus niet die low-profile dingetjes) en STI of Ergopower grepen.

kawaki123 schreef:iedereen alvast bedankt voor de tips en info

mijn budget ligt rond de 2500 € en ben best handig dus die rohloff ziet er best fraai uit maar is toch iets boven mijn budget.
Met een rohloff sleep je ook heel veel onbruikbare versnellingen mee naar je werk, met een derailleur kun je een kleinere cassette monteren. (maar je zou de rohloff natuurlijk thuis kunnen laten en naar je werk met een fixed gaan ;) )
afgaande van de informatie die ik nu al heb zal ik gaan voor een op maat gemaakte stalen frame met een shimano xt derailleur, brooks zadel.

wat stuur en wielen betreft.

voor woon werk is het een relatief vlak landschap, ik ben 1.73 m groot en wil toch een gemiddelde snelheid van 20 -25 km/u rijden

zijn hieromtrent nog wat tips?
vraag 1: racestuur of vlak stuur? als je dat weet weet je ook hoe de shifters en de remgrepen er uit zien.

Wielen:Banden zijn het belangrijkst: zoek een compromis uit dat qua rolweerstand en lekbestendigheid bij je route en temperament past. Voor vakantie is dat compromis misschien een andere
wat de remmen betreft zijn daar nog wat tips?
bij een vlak stuur is er niks mis met magura's, schijfremmen zijn niet de eerste keus voor vakantie of probleemloos en goedkoop forenzen, en bij velgremmen horen koolstop salmon blokjes

Dagelijks is het rond 25 km (retour) naar mijn werk. Ik doe hier tussen de 20 en 30 minuten over (enkele rit) een beetje afhankelijk van de stoplichten en de wind. Ik stond niet zo lang geleden voor eenzelfde vraag omdat mijn gazelle met versnellingsnaaf aan gort was gegaan. Ik heb gekozen voor een KTM met rohlof naaf, voorvering en voldoende mogelijkheden voor een vakantiefiets.

Prijs rond € 2100

Zelf heb ik bewust niet gekozen voor een verenede voorvork. Op de weg is het verlagen van de bandenspanning effectiever. Zie test fietserbond. http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... type=popup

catemaron schreef:Zelf heb ik bewust niet gekozen voor een verenede voorvork. Op de weg is het verlagen van de bandenspanning effectiever. Zie test fietserbond. http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... type=popup
Je formuleert de conclusies van deze uitermate beperkte test wel héél algemeen hoor.
Leon

m-gineering schreef: Met een rohloff sleep je ook heel veel onbruikbare versnellingen mee naar je werk, met een derailleur kun je een kleinere cassette monteren. (maar je zou de rohloff natuurlijk thuis kunnen laten en naar je werk met een fixed gaan ;) )
Ik woon-werk zelf in de omgeving van Antwerpen. Het landschap is er wel vlak, maar het is een havengebied, vergeven van de bruggen. Het kan er ook flink waaien. De combinatie brug + wind stemt tot nadenken. Van de 3 x 7 versnellingsverhoudingen gebruik ik er welgeteld vier.

Mijn volgende woon-werk fiets heeft beslist een naafversnelling + kettingkast (zoveel schoner) en een naafdynamo. Vier goed gekozen verhoudingen zijn voldoende, zeven mag. Een Rohloff 14 is (vooral voor mijn portemonnee) "overkill".

Berre schreef:
m-gineering schreef: Met een rohloff sleep je ook heel veel onbruikbare versnellingen mee naar je werk, met een derailleur kun je een kleinere cassette monteren. (maar je zou de rohloff natuurlijk thuis kunnen laten en naar je werk met een fixed gaan ;) )
Ik woon-werk zelf in de omgeving van Antwerpen. Het landschap is er wel vlak, maar het is een havengebied, vergeven van de bruggen. Het kan er ook flink waaien. De combinatie brug + wind stemt tot nadenken. Van de 3 x 7 versnellingsverhoudingen gebruik ik er welgeteld vier.

Mijn volgende woon-werk fiets heeft beslist een naafversnelling + kettingkast (zoveel schoner) en een naafdynamo. Vier goed gekozen verhoudingen zijn voldoende, zeven mag. Een Rohloff 14 is (vooral voor mijn portemonnee) "overkill".
Helemaal mee eens. Wat me opvalt is dat hier veel peperdure oplossingen worden aangedragen. Dit is volgens mij helemaal niet nodig. Veel kwaliteit en overkill is natuurlijk om je vingers bij af te likken maar het kan veel goedkoper. Voor dagelijks gebruik heb je gewoon veel meer aan een fiets met kettingkast en ook een Nexusnaaf met 8 versnellingen zal je niet snel in de steek laten. Een paar goede bandjes en stevige velgen en je kunt jaren goedkoop, probleemloos en toch in stijl op en neer naar je werk. Ook mag het naar mijn smaak ook wel weer een beetje spannend worden en moet men niet al te bang zijn dat er misschien eens een keer wat kapot gaat. Voor vakanties en verre reizen gelden natuurlijk andere regels. Daarom is de topic-titel misschien niet helemaal juist gekozen. Dat fietsplezier (ook voor flinke afstanden binnen Nederland) zeker voor veel minder geld kan ervaar ik al jaren. Zojuist eindelijk mijn dagelijkse Hybride fiets (nog een originele Union uit 1994) vervangen. Die fiets had ik toen nieuw gekocht voor 500 gulden en heb er nu 14 jaar plezier van gehad. De kosten liepen me nu wat teveel op (300 euro) voor reparatie en daarom nu maar weer een nieuwe gekocht. Leuke betaalbare fietsen worden geleverd door Van Limpurg. Nexus 8-naaf, Weinmann 28" velgen, CST-traveler banden en voor de rest degelijk afgemonteerd. En dit voor nog geen 600 euro. Voor 50 euro meer is er zelfs ook nog eentje die wat sportiever is en volledig is afgemonteerd met Shimano Full Deore. Dus kan het ook tegenwoordig nog nieuw voor veel minder! Ben je echt van plan om werkelijke verre ritten te maken waar veel van een fiets wordt geeist dan loop je vanzelf tegen de beperkingen aan en zou je zo'n droomfiets kunnen overwegen zoals b.v. een IDWorks. Wat meestal gebeurt (gezien de vele advertenties op marktplaats) is dat er wel een droomfiets voor een droom is aangeschaft, maar dat alleen de droom waarvoor dit peperdure vehicle is aangeschaft nooit werkelijkheid is geworden.

Groet,

Christiaan

als je echt snel en comfortabel wilt fietsen, schaf dan een 2x 26" ligfiets aan. rij zelf op zo'n fiets 9.000km per jaar inclusief vakanties. Wim

wimligfiets schreef:als je echt snel en comfortabel wilt fietsen, schaf dan een 2x 26" ligfiets aan.
Ken je het Antwerpse havengebied en de binnenstad met zijn kasseien, tramrails, meer verborgen gemene richels en voorbijscheurende auto's?
Misschien is een dubbelgeveerde ATB niet gek.
Leon

wimligfiets schreef:als je echt snel en comfortabel wilt fietsen, schaf dan een 2x 26" ligfiets aan. rij zelf op zo'n fiets 9.000km per jaar inclusief vakanties. Wim
Een ligfiets is prima voor tochten buiten de stad, doe ik zelf ook al 4 jaar (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... ringen.htm). In het stadsverkeer heeft een ligfiets, ook een hoge, het nadeel dat je niet over de auto's heen kunt kijken. Dus op het moment dat je voeten al vóór een auto uitsteken, kun je nog niet zien wat er van links en rechts allemaal op die voeten afkomt. Je kunt dan het beste afstappen en rechtop naast je fiets gaan staan, maar dat kost veel tijd als je het vaak moet doen.

Ik heb deze besteld, voor woon werk en vakantie:
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm
groet Wim

whave schreef:Ik heb deze besteld, voor woon werk en vakantie:
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm
groet Wim
Gefeliciteerd met je aankoop.
Gezien er meerdere fietsen op deze pagina staan, welke?
Die Saphir de Luxe met Rohloff ziet er goed uit en de prijs is ook wel o.k.
In vergelijking met een Fahrad Manufaktur T-400 met Rohlof scheelt het €400,-
Helemaal te gek. Zelf kan ik hooguit gaan voor de T-400 met Shimano voor €1100,- Voor stadsverkeer heb ik een stadsfiets met kettingkast en Shimano Nexus 8 speed (Van Limpurg) Dit om zo min mogelijk onderhoud te hebben. Prima fietsje voor dagelijks gebruik in de stad. Alleen valt het me op dat regelmatig de spaken in de Weinmann Explorer-velg (achter) los gaan zitten. Ik draai ze op gevoel dan maar weer vast. Voor de rest nu na 1000 kilometer dik tevreden. De fiets ben ik overigens een week kwijt geweest. Was gestolen! Ik heb zelf een week intensief gezocht en kwam hem na een week tegen met de nieuwe eigenaar. "Make my day" Na tussenkomst van de politie kreeg ik de fiets gelijk weer mee. Hoewel op de plaats waar het slot had gezeten flinke lakschade, ben ik natuurlijk weer hartstikke blij dat ik 'm weer terug heb. Voor lekker touren ben ik ook opzoek naar een leuke vakantie-bike.

Het is inderdaad de Saphir de Luxe met Rohloff. Verreweg de goedkoopste fiets met Rohloff naaf op dit moment. Natuurlijk kun je discussieren over verdere opbouw. Maar ik ga het er in grote lijnen voorlopig mee doen.

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de Diamant. Ik heb hem vorig jaar op de Eurobike gezien en had mijn twijfels. Maar hij is bizar scherp geprijsd, geweldig! Kun je ons/mij op de hoogte houden?