Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanschaf fiets: welke groep? - Forum Wereldfietser

Advies aanschaf fiets: welke groep?

Hallo (wereld)fietsers,

Al geruime tijd ben ik me aan het orienteren op de aanschaf van een nieuwe vakantiefiets ter vervanging van mijn zeer simpele mountainbike, waarop ik vooral in Nederland gereden heb. Ik ben bijna zeker :) dat het een 26" AvaghonSeries gaat worden en ben nu vooral aan het puzzelen op alle onderdelen. De fiets gaat vooralsnog gebruikt worden in Europese landen, maar ik ga ervanuit dat hij een leven lang meegaat, en wie weet worden de bestemmingen nog wel exotischer. Daarnaast wil ik ermee forenzen (25 km enkele reis). Grootste deel asfalt, maar ik wil ook weleens van de weg af. Uiteraard vertrouw ik op goed advies van de leverancier, maar hoe meer zielen meedenken, hoe meer vreugd, vandaar mijn vragen hier.

Deore of Deore LX? Heb het forum hier uitgeplozen, maar ben niet veel verder gekomen dat Deore voor de meeste componenten 'wel okee' is. Is het verstandig bepaalde onderdelen toch hoger te kiezen (achternaaf bijvoorbeeld, sowieso denk ik ivm. sterkte aan 36 spaken)? Ook andere tips zijn welkom. Uit 'Vakantiefietsen' en posts van Marten Gerritsen begrijp ik bv. dat Hollowtech niets is om enthousiast over te worden, maar voor zover ik op de Shimano-site zie, is er zowel in Deore als LX niks anders te krijgen, klopt dat? Zijn er meer van zulke zaken om aan te denken?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden,

Carl
Als je zoveel gaat forenzen, dan zullen de meeste km wel rond Schiedam worden gemaakt: vrij vlak en vochtige lucht.
Neem daarom vooral geen al te dure onderdelen, zodat je bij corrosie de hele zaak een keer voor een redelijk bedrag kunt vervangen.
En koop een stevig slot :wink:
Leon

Eens met Leon. Als je een beetje handig bent kun je zelfs sommige goedkope onderdelen voor elke langere vakantie omwisselen voor luxere.

Als je erg zwaar bent (pakweg>95kg), loont het wellicht om voor de draaiende onderdelen een wat duurder type aan te schaffen (m.n. naven).

is alvivio niet voldoende ?
heeft deze groep een duidelijk mindere levensduur ?

Waarom zou je niet met een Hollotech2 crank gaan fietsen? als het nou helemaal niets wordt, dan vervang je het gewoon voor een Truvativ of zoiets. Over vochtig klimaat gesproken: misschien is zo'n bladgouden ketting iets voor je :roll:

Bedankt voor de reacties!

Leon, jij hebt zeker ook al eens geprobeerd een fiets te verzekeren tegen diefstal in Schiedam? :lol: Het is de bedoeling dat de fiets niet in de openbare ruimte is zonder dat ik erop zit, op mijn werk en thuis mag hij in de berging uitrusten. Maar een goed slot komt er toch maar wel op ja.

liz, zelf lukt het me gelukkig om onder die 95 kg te blijven, maar ik kom er wel redelijk in de buurt (achter in de 80) en van licht bepakken heb ik weinig kaas gegeten. Aan wat voor naven zou ik moeten denken?

Goeie tip van aart over die bladgouden ketting. Zijn er bijpassende Special Edition Brooks-zadels? :wink: Ja, onderdelen upgraden of tijdelijk omwisselen is een optie, sleutelen vind ik leuk. Maar ik kom liever niet midden in mijn vakantie tot de conclusie dat iets niks is, dus gelijk onderdelen erop die goed genoeg zijn is ook wel lekker.

Groetjes,

Carl

liz schreef:Eens met Leon. Als je een beetje handig bent kun je zelfs sommige goedkope onderdelen voor elke langere vakantie omwisselen voor luxere.
Van eenmaal goed gemonteerde balhoofdstellen, voorderailleurs, trapassen, kettingbladen, zadelpennen en wat dies meer zij kun je maar beter afblijven. De meeste boutjes en moertjes worden niet beter van dat gedraai en de afstelling wordt er ook niet beter van.
Leon

Ik zat meer te denken aan achterderailleur en cassette. Als je veel forenst moet je de cassette toch op gezette tijden wisselen. Een derailleur afstellen kan geen kwaad. Met een zadelpen voorzie ik ook weinig problemen. De instelling markeren en na een aantal jaren een nieuwe bout gebruiken. Van trapas en balhoofdstel zou ik inderdaad afblijven.

:!: Vandaag naar Wageningen getogen en... over twee weken mag ik mijn splinternieuwe AvaghonSeries 26.0 ophalen! :D

Het is toch LX geworden, omdat ik met het Deore-pakket een behoorlijk aantal componenten die ik wilde hebben bij moest betalen, terwijl die gratis zijn als je LX neemt.

Nu is het nog de vraag hoe ik de komende twee weken doorkom...

Bedankt voor het meedenken!

Carl