Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een nieuwe Rohloff naaf in 2009 - Forum Wereldfietser

Een nieuwe Rohloff naaf in 2009

Eindelijk is het definitief. Er komt een nieuwe Rohloff-naaf. Let op niet de nieuwe naaf, want de huidige blijft gewoon bestaan.

De nieuwe Rohloff-naaf is 20 procent lichter en is 20 procent kleiner. Het bereik is groter, maar blijft 14 versnellingen behouden. Hij wordt niet vrijgegeven voor zwaar gebruik zoals tandems en hardcore-gebruikers.

Mijns inziens is hij daarom niet geschikt voor vakantiefietsers. Het grotere bereik maakt dat de stappen groter worden en hij zal zich eerst moeten bewijzen. Met het lichtere gewicht probeert men vooral mountainbikers over te halen die de 170 meergewicht van de huidge Rohloffnaaf te veel vinden...

Als je meer wilt weten, op mijn site staat het volledige Duitstalige bericht.

Niet geschikt voor hardcore-gebruik en toch geënt op mountainbiking?! Vreemde snuiters bij Rohloff...
Ze mogen best een rondje mee komen fietsen met me... :lol:

Robertjan

Kan mij niet voorstellen dat veel dura-ace/campy fans gaan overstappen.
Worden de meeste Rohloffs zowiezo niet door fietstoeristen gekocht?
Ik denk dat deze groep liever een 36 spaken versie zou willen.
Of een cardan versie.
Of een trapas versie.
Of traploos versnellingen.

Cardan aandrijving voor de fiets: geweldig :D gaat tich keer langer mee dan kettingen(op m'n motoren tenminste :P)

Maar ja, leuk van Rohloff voor het standaard gepeupelte, maar als je inderdaad echt er wat mee wil, zit je dus nog steeds vast aan de oude rohloff. Ach, het is tenminste weer wat hips voor die bejaarden die je af en toe rond ziet fietsen op een batavus van 1400+ euro die vrolijk met alivio is afgemonteerd.

Sephi schreef:Cardan aandrijving voor de fiets: geweldig :D gaat tich keer langer mee dan kettingen(op m'n motoren tenminste :P)
Zoiets bedoel je?:

Afbeelding

Bestaat al een tijdje maar slaat niet erg aan in de verkoop...

Bas

het is een relatief onbekend concept, tenminste voor mij, Ik ken het al een poos van de motor, maar ook daar slaat het niet 100% aan. Blijkbaar is er vanuit de mens gewoon behoefte aan een wat meer traditionele vorm van aandrijving.

Terwijl is gebleken dat Cardan aandrijving tich keer degelijker is dan ketting, laat staan riem. Het enige nadeel aan Cardan aandrijving is(naar mijn weten, gebasseerd op motor ervaringen) dat als deze kapot gaat je tich meer euro's kwijt bent. Maar uiteindelijk was het wel voordeliger. Want bij mijn motor zit de Cardan aandrijving nog steeds prima na 100.000 km*.
En als je voor een paar honderd euro een complete reserve motor op de kop kan tikken waarvan alleen 1 klep kaduk is, tsja, dan heb je voor weinig geld veel onderdelen en een oerdegelijk iets.

Maar serieus, ik denk dat veel mensen dus inderdaad Cardan niet doen omdat het 1 onbekend is, en twee, zeg nou zelf bij een fiets ziet het er helemaal raar uit om geen voorblad te hebben.
*:(nee ik heb er niet alles zelf op gereden, dat heet gewoon een van de motoren van je vader overnemen).
Sephi schreef:Cardan aandrijving voor de fiets: geweldig :D gaat tich keer langer mee dan kettingen(op m'n motoren tenminste :P)

Maar ja, leuk van Rohloff voor het standaard gepeupelte, maar als je inderdaad echt er wat mee wil, zit je dus nog steeds vast aan de oude rohloff. Ach, het is tenminste weer wat hips voor die bejaarden die je af en toe rond ziet fietsen op een batavus van 1400+ euro die vrolijk met alivio is afgemonteerd.

Ik denk dat "het standaard gepeupelte en bejaarden" een grotere doelgroep vormen voor fabrikanten dan figuren die denken als Sephi!
Eric Schuijt schreef:Eindelijk is het definitief. Er komt een nieuwe Rohloff-naaf. Let op niet de nieuwe naaf, want de huidige blijft gewoon bestaan.

De nieuwe Rohloff-naaf is 20 procent lichter en is 20 procent kleiner. Het bereik is groter, maar blijft 14 versnellingen behouden. Hij wordt niet vrijgegeven voor zwaar gebruik zoals tandems en hardcore-gebruikers.

Mijns inziens is hij daarom niet geschikt voor vakantiefietsers. Het grotere bereik maakt dat de stappen groter worden en hij zal zich eerst moeten bewijzen. Met het lichtere gewicht probeert men vooral mountainbikers over te halen die de 170 meergewicht van de huidge Rohloffnaaf te veel vinden...

Als je meer wilt weten, op mijn site staat het volledige Duitstalige bericht.
Het doet me een beetje denken aan de Sturmey Archer-naaf met 3 versnellingen. Tijdens mijn fietstocht op een Raleigh vanaf Hilversum naar Oslo (Noorwegen) in 1975 raakte de Sturmey Archer bij Bremen (D.) kapot en ik fietste alleen nog in de hoogste versnelling door. Op de jeugdherberg van Worpswede heb ik de naaf helemaal uit elkaar gehaald (wat een boel kleine onderdelen lag daar op de grond) en gerepareerd. Mijn handen zwart van vuil. De rest van de fietstocht (1629 km) ging prima. Foto volgt vanavond! Nu thuis gekomen van werk een paar dia's op mijn scanner gedaan en ziedaar: http://www.mijnalbum.nl/Album=KXJ7SCWQ. (klik voor een groter formaat) Het gaat om het staafje met ketting die op het papiertje naast de hamer ligt. Het T-stukje was gebroken, een nieuwe bij een fietsenzaak in Bremen voor 50 pfennig gekocht. De as ligt bovenop de hamer. Maar voor het inzetten moest de Sturmey Archer naaf helemaal uit elkaar. Gelukkig had ik gereedschap bij me! Een uitdaging rijker geworden.
Het jaar 1975 kende een erg hete zomer, maar één dag regen gehad, voor de rest stralend zonnig. Kijk voor de andere foto's naar de titel in de linker grijze kolom en de laatste foto toont mijn aankomst voor het beroemde stadhuis van Oslo. Daarna per trein naar Kristiansand en per boot naar Amsterdam gevaren.

Martin,

Ik zou onmiddelijk voor een baan bij NASA soliciteren!
Ik kan niet eens de Sturmey Archer versnellingen afstellen, laat staan de hele naaf uit elkaar halen!

Good skills!

Jim

Een cardanas slaat niet aan omdat het wat meer weerstand bied. Daarom zal het ook nooit wat worden tenzij dit kan verholpen worden.

@Froggy: dan zou elke plaatselijke fietsenboer bij de NASA mogen solliciteren.

Ha Otto,

maar ik kan geen Sturmey Archer naaf uit elkaar halen. Ben ik daarom geen plaatselijke fietsenboer :-))

B@se schreef:Bestaat al een tijdje [..]
Klopt.
Afbeelding

Kijk! :D

Eric Schuijt schreef:Ha Otto,

maar ik kan geen Sturmey Archer naaf uit elkaar halen. Ben ik daarom geen plaatselijke fietsenboer :-))
Management ;)

Eric Schuijt schreef:Ha Otto,

maar ik kan geen Sturmey Archer naaf uit elkaar halen. Ben ik daarom geen plaatselijke fietsenboer :-))
Je vraagt er om Eric vergeet het woord fiets en wat blijft er over?. :oops:

Nou als er iemand géén agrariër is, dan ben ik dat wel. Ik ben een echt stadsmens en kan nog geen aardappelplant onderscheiden van een bloemkoolplant. :oops:

Gelukkig heeft Carla mij wel eens meegenomen naar Marente Hupkes. Daar heb ik koeien geknuffeld (een bijzondere eravring), gedineerd in een Skybox met uitzicht over een koeienstal en geslapen in een HOOI-tel.

Dus ben jij ook een stadmens en wil je verder dan de stadsmuren ga eens bij Marente langs: http://www.koeknuffelen.nl/

Van Rohloff naar koeknuffelen, je zou voor minder het spoor bijster geraken.
Zijn die zijsprongetjes nou gesubsidieerd, Eric?

Nee hoor Dirk,

maar er zijn mooiere dingen in het leven dan fietstechniek. Een fiets is eigenlijk gewoon een middel om op plekken te komen waar ik anders niet kom en fieten leidt tot mooie ontmoetingen. Ook als je op een oude stadsfiets zonder high-tec snufjes de wereld rondtrekt :lol: