Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets?

162 berichten
macdavid schreef: de hoofdreden is echter het intensere bovenbeenspiergebruik
met als oorzaak de zwaartekracht
Hoe dat zo? Wat heeft de zwaartekracht te maken met een intenser gebruik van de bovenbeenspieren?
ligfietsen is minder efficient
En waarom is ligfietsen minder efficiënt? Als je met dezelfde inspanning verder en sneller kan gaan dan kan ik dat alleen maar efficiënter noemen (om nog maar te zwijgen over diverse ongemakkelijkheden die je kan krijgen met een 'normale' fiets, te denken valt aan gevoelloze handen, pijnlijke polsen, pijnlijke rug, pijnlijk achterwerk, dingen die ik op de ligfiets niet heb)
Ik ben dus razend benieuwd naar je argumenten.
een ligfietser fietst niet slechter bergop !
maar ook op het vlakke is het vermogen minder
door de buitengewoon kleine frontale oppervlakte "valt dit niet op"
Moet ik dit koppelen aan het minder efficiënte? Ik weet niet of je gelijk hebt over dat mindere vermogen, daar kan ik dus niet over oordelen. Maar laat ik er even vanuit gaan dat je daarmee gelijk hebt. Ik kan dan alsnog niet volgen waarom een ligfiets minder efficiënt is. Als je met een lager vermogen sneller kan gaan.... hoe kan dat dan minder efficiënt zijn? Straks ga je me nog vertellen dat een tractor met een enorm zware dieselmotor nog efficiënter is dan een (ik noem wat) Suzuki Alto omdat die tractor een groter vermogen heeft! Tja, als je hem hebt om te trekken is een tractor natuurlijk efficiënter. Maar ik neem toch aan dat we met fietsen bij voorkeur zoveel mogelijk kilometers maken.
het begin is duidelijk blessure-gevoelig
Maar dan niet in de bovenbenen maar in de knieën! Maar goed, ja, als beginnend ligfietser moet je uitkijken voor die blessure ja.
na training onstaat een onevenwichtige beenspier opbouw
Dat zou best kunnen. Als dat zo is en je wil een superlichaam hebben dan zou de ligfiets afvallen :lol:

tav wfvn
nogal lang verhaal om via forum uit te leggen
waarom zwaartekracht het bewegingsstelsel beinvloed

ik probeer de oorzaak van gering ligfiets gebruik te duiden

natuurlijk is de ligfiets sneller bij wind tegen op vlak terrein
en ontegensprekelijk comfortabeler
"minder efficient spiergebruik" is mogelijks correcter geformuleerd

macdavid schreef: "minder efficient spiergebruik" is mogelijks correcter geformuleerd
Mmmm, wat bedoel je precies? Ik ben een matig getrainde fietser en rijd op de IJsselmeerdijk op een een semi lage Hurricane zonder veel inspanning een samenwerkend groepje toerracefietsers het snot voor de ogen. "We zijn nog nooit ingehaald door zo'n dikke man." Per afgelegde kilometer en per kilometer per uur lijkt mijn spiergebruik (bruinbroodverbruik) dus veel efficienter dan op mijn bukracer.
niko

macdavid schreef:ik probeer de oorzaak van gering ligfiets gebruik te duiden
... en meerdere mensen proberen te begrijpen wat je bedoelt. Maar dat lukt niet zo goed zolang je geen onderbouwing van je verhaal geeft.

Als nieuweling op dit forum verbaasde ik mij over deze lange discussie ligfietsen versus "gewone" fietsen! Tot nog toe nauwelijks 'n onvertogen woord en een prettige en hoffelijke sfeer. Dat kom ik niet vaak tegen bij dergelijke discussies.

Zelf heb ik 4 fietsen: 'n velomobiel WAW (productienr. 015), 'n "gewone" ligfiets GrassHopper, 'n roeifiets THYS 222 Revolver (mijn favoriet!) en 'n z.g. Crank Forward (CF) bike RANS Cruz.

Die laatste is 'n zeldzame witte raaf in fietsenland.

Maar nu ter zake. De bekende fietsenschrijver Bob Bryant heeft een paar beschouwingen gewijd aan de CF-bike, en daarin min of meer terloops de voor- en nadelen van de "gewone" fiets ten opzichte van de ligfiets genoemd. De CF-bike (vooral de wat serieuzer te nemen modellen van RANS) heeft iets van beide.

Aardig is om te lezen dat veel argumenten pro en contra die in deze discussie zijn genoemd, ook door Bob Bryant worden aangestipt.

De links naar Bryant's beschouwingen zijn te vinden in een posting op m'n weblog:
http://waw015.blogspot.com/2007/04/met- ... oesem.html

Wijnandt.

op basis van de kleine frontoppervlakte
zou de ligfiets nog sneller moeten zijn

http://img246.imageshack.us/img246/1985 ... etsdj6.jpg

zonder kracht te zetten
rust er 2 kg op het pedaal van de ligfiets
en is er 8 kg op het pedaal van de gewone fiets
dit is het eigengewicht van het been
dit verschil moet op de ligfiets gecompenseerd worden
door extra spier-inzet
dit verklaart de natuurlijke neiging
om op de ligfiets zware verzetten te draaien
ook verklaart dit de vaak tegenvallende ligfiets-snelheden in het begin
omdat de pedaaldruk in kg dezelfde is
voelt men deze extra spier-inzet niet goed aan
gevolg groter blessure risiko
( bovenop het blessure risiko van het intensere spiergebruik )
een aantal liggers haken in de beginfase voortijdig af
wegens -zogenoemde- kniepijn
vermogen is frequentie x gewicht-op-de-pedalen

bij kracht zetten ontstaat bij de ligfiets druk in het stoelje
die druk = "verlies"
bij kracht zetten op de gewone fiets duwt u het bekken omhoog
er is dan minder kg druk op het zadel
waar gaan die omhoog-geduwde kg's naar toe ?
dankzij de zwaartekracht > finaal , terug op de pedalen
opgelet , dit verschil is er niet bij kortstondige piekvermogens
Op de ligfiets-pedalen ontbreekt
de component via de zwaartekracht toegevoegd lichaamsgewicht

op de gewone fiets drukt u het bekken omhoog
om dat bekken te stabilizeren worden de achterbeenspieren ingezet
dit is niet het geval bij de ligfiets
bij de ligfiets zijn minder spiergroepen actief
de ligfietser is onevenwichtig getraind
de bovenbeenspieren zijn overdreven sterk
ik laat in het midden of het andere spiergebruik gevolgen heeft
voor het kniegewricht

betreffende de snelheid
30% minder vermogen betekent niet 30% minder snelheid
omdat de luchtweerstand kwadratisch is
de frontoppervlakte van de ligfiets is echt klein
de ligfiets is snel ondanks minder vermogen
natuurlijk speelt (jarenlange) training een rol
in hoeveel vermogen iemand levert

was het maar waar > ligfietsen en geen problemen

Avanher schreef:Mag ik nog wat onprofessionele vooroordelen te berde brengen?

1. Door het zitje op een ligfiets heb ik een veel groter oppervlak lijf waar de wind geen vrij spel op heeft (veel te zweterig, zo'n kuipje)
2. Door zo'n zittende houding krijg ik lang niet zo'n mooi doorstoofd bruine rug
3. Zo'n lang ligfietsgevaarte is veel lastiger te transporteren in trein, boot en vliegtuig
4. Met m'n "gewone" bepakte fiets ben ik al meer dan genoeg een bezienswaardigheid
5. Op mijn "gewone" fiets steek ik verder boven het maaiveld uit, en heb dus meer uitzicht op mooie landschappen.
1. Dat los je op door een paar grote gaten in de zit te boren en een ventisit mat te gebruiken. Nog maar nauwelijks een natte rug.
2. Maar je gezicht wordt des te bruiner. Ik heb liever een bruine kop dan een bruine rug.
3.Scheelt heelmaal niets. Mijn Flevobike 50/50 is evenlang als een andere fiets. Toen ik hem meenam naar Tenerife is deze gewoon in een doos gegaan waar een andere "normale" fiets in geleverd was. Voor tochten in het binnenland hangt de fiets aan de fietsendrager.
4. Ik hou er wel van bekeken te worden :o
5. Hangt natuurlijkw el van het maaiveld af. Ik steek ook boven een veld met spruiten uit hoor. Ik zou je daarentegen nog wel eens willen zien tussen de haagjes langs Engels landwegen. Tenzij je op een vooroorlogse eenwieler rijdt, kom je daar met geen enkele fiets boven uit.

macdavid schreef:zonder kracht te zetten
rust er 2 kg op het pedaal van de ligfiets
en is er 8 kg op het pedaal van de gewone fiets
dit is het eigengewicht van het been
dit verschil moet op de ligfiets gecompenseerd worden
door extra spier-inzet
Waarom zou dat gecompenseerd moeten worden? Ik zie dat echt niet. Tja, 8 kg op de pedalen is natuurlijk 4x zoveel als 2 kg. Echter vergeetje wel dat op het andere pedaal dezelfde kracht rust. Bij een normale fiets dus 8 kg en op de ligfiets 2 kg. De 8 kg op een rechtopfiets die met z'n zwaartekracht meewerkt bij het trappen, werkt aan de achterste trapper juist even hard tegen! Wat omlaag gaat, moet ook weer omhoog bij trappen!
Bij de ligfiets heb je dan welliswaar minder pedaaldruk maar ook dat geldt dus aan beide kanten!
dit verklaart de natuurlijke neiging
om op de ligfiets zware verzetten te draaien
ook verklaart dit de vaak tegenvallende ligfiets-snelheden in het begin
omdat de pedaaldruk in kg dezelfde is
voelt men deze extra spier-inzet niet goed aan
gevolg groter blessure risiko
Hm, ik heb me vaker afgevraagd waar die knieblessures vandaan komen maar dit is de eerste keer bij mijn weten dat ik daar een mooie verklaring voor lees.
( bovenop het blessure risiko van het intensere spiergebruik )
een aantal liggers haken in de beginfase voortijdig af
wegens -zogenoemde- kniepijn
vermogen is frequentie x gewicht-op-de-pedalen

bij kracht zetten ontstaat bij de ligfiets druk in het stoelje
die druk = "verlies"
Waarom? Wat inveert, veert ook weer terug. Daarbij heb je meerdere soorten stoeltjes. Bij een rechtopfiets is je eigenzwaartekracht de beperking bij het krachtzetten ténzij je natuurlijk ook gaat trekken aan de pedalen maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor ligfietsen.
bij kracht zetten op de gewone fiets duwt u het bekken omhoog
er is dan minder kg druk op het zadel
waar gaan die omhoog-geduwde kg's naar toe ?
dankzij de zwaartekracht > finaal , terug op de pedalen
opgelet , dit verschil is er niet bij kortstondige piekvermogens
Op de ligfiets-pedalen ontbreekt
de component via de zwaartekracht toegevoegd lichaamsgewicht
Maar zodra je met je uit het zadel komt met een rechtopper heb je dus even energie 'opgeslagen' in een stukje hoogte welke je later terug kan winnen zodra je weer omlaag zakt, dat kan ik helemaal volgen. Maar bij de ligfiets heb je dat hele verhaal niet; daarbij kan je gewoon minder energie 'opslaan' omdat je niet omhoog komt. Een tikkie vering in de zitting misschien maar dan heb je het wel gehad. Echter gaat er bij ligfietsen bij lange na niet zoveel energie verloren als jij hier suggereert
op de gewone fiets drukt u het bekken omhoog
om dat bekken te stabilizeren worden de achterbeenspieren ingezet
dit is niet het geval bij de ligfiets
bij de ligfiets zijn minder spiergroepen actief
de ligfietser is onevenwichtig getraind
de bovenbeenspieren zijn overdreven sterk
ik laat in het midden of het andere spiergebruik gevolgen heeft
voor het kniegewricht

betreffende de snelheid
30% minder vermogen betekent niet 30% minder snelheid
omdat de luchtweerstand kwadratisch is
de frontoppervlakte van de ligfiets is echt klein
de ligfiets is snel ondanks minder vermogen
natuurlijk speelt (jarenlange) training een rol
in hoeveel vermogen iemand levert
Maar nog altijd snap ik je bewering niet dat een ligfiets minder efficiënt is. Netto kom je sneller vooruit met dezelfde energie/hetzelfde vermogen. = efficiënter.
was het maar waar > ligfietsen en geen problemen
Oh, ligfietsen kennen inderdaad hun problemen. Elk voordeel hep z'n nadeel :wink:

Ik heb wat over het hoofd gezien:
Schlauch schreef: Er zijn niet zo veel producenten van goede ligfietsen, dus die zijn een beetje vrij als het gaat om prijsvorming.
Niet?
Nazca
Challenge
Velomobiel.nl
Ligfietsshop Tempelman
Optima Cycles
Rainbow
Sinner
Alligt
Flevobike
M5
Thys (goed, valt een beetje buiten de boot omdat dat roeifietsen zijn)
Zephyr
Liggende Hollander
(en dan mis ik nog wat)

Moet ik ook nog verder gaan met buitenlandse producenten?

ICE
Azub
BEL
CabBike
Fietser.be
Greenspeed
Hase
HPVelotechnik
Leitra
Birk

Hoe kom je erbij dat er maar weinig producenten zijn van goede ligfietsen?
Hoe grote waslijst kan jij maken met fietsproducenten?
(nogmaals: er ontbreken er ook nog wat)

macdavid schreef:zonder kracht te zetten
rust er 2 kg op het pedaal van de ligfiets
en is er 8 kg op het pedaal van de gewone fiets
dit is het eigengewicht van het been
dit verschil moet op de ligfiets gecompenseerd worden
door extra spier-inzet
dit verklaart de natuurlijke neiging
om op de ligfiets zware verzetten te draaien
Jij hoort bij de wielrenners die gewichten aan hun pedalen monteren omdat ze denken dat dat helpt de padalen naar beneden te duwen.

Knieblessures ontstaan bij onervaren ligfietsers. Zij zetten TE VEEL kracht omdat ze zichzelf opeens schrap kunnen zetten tegen hun stoelleuning. Die extra kracht (en energie!), die anders wordt gebruikt om het lichaam ZINLOOS omhoog te drukken is funest voor de knieen.
Licht trappen is het geheim.

Over efficient gesproken: Lig-roeifietser Derek Thijs heeft een paar jaar geleden solo en zonder doping het Tour de France parcours gereden in minder uren dan gedopeerde samenwerkende ploegen in de echte Tour. Derk had ook geen politiebegeleiding, de kruispunten waren niet voor hem afgezet en hij moest zelf z'n banden plakken. Hij was was vergeleken met topsporters zeer op leeftijd.


Wordt het niet eens tijd dat jij een ligfiets gaat proberen?
Je kan bij diverse ligfietswinkels er gratis een proberen of er tegen een zeer gunstig tarief een huren. Je kan dan na een paar honderd kilometer op dit forum verslag doen.
Dat wordt erg leuk want dan ben je opeens een ervaringsdeskundige en ga je iets heel anders vertellen dan je tot dusver deed.
Veel succes!
niko

Wat leuk! Ik kom hier voor het eerst weer in jaren en wat zie ik, een ligfiets topic.

Zelf ben ik begonnen met ligfietsen vooral omdat ik sneller en vooral minder afhankelijk wil zijn van weer/wind, niet zozeer omdat het comfortabeler zit. Ik heb nooit echt zadelpijn of pijn in de polsen oid gehad op de rechtopfiets. Op de ligfiets wordt je rug inderdaad nat, en dat is een nadeel. Daar doe je weinig aan, behalve er goed op kleden (fietsshirts en geen katoenen T-shirts), en dan valt er best mee te leven.

Eigenlijk vind ik vooral snelheid een vorm van comfort. Ik gebruik de fiets voornamelijk om binnen een beperkte tijd van a naar b te komen (dus niet voornamelijk voor fietsvakantie/toeren). Als er fietsen zijn waarmee je fluitend op eigen kracht gemiddeld 32km/h tegen windkracht 6 in kan rijden over 160km, waarom zou ik dan gaan ploeteren met een verhikel dat daar 2x zo lang over doet en volledig afgepeigerd aankomt? Toegegeven, deze omstandigheden zijn er niet zo vaak, en als je wind mee hebt zijn de verschillen minder extreem, en welke idioot wil er dan ook even in een middagje 160km tegen windkracht 6 in fietsen...

Maar als je fiets efficiënter is kan je ook stellen dat je dezelfde snelheid de afstand met minder moeite kan overbruggen. Mensen die hier zeggen dat snelheid er niet toe doet vind ik altijd wel grappig, vooral als ze vervolgens als tegenargument voor de ligfiets gebruiken dat je minder snel klimt :)

Wat overigens gewoon waar kan zijn als de ligfiets zwaarder is dan een verglijkbare rechtopfiets.

Ik zelf rijd nu een jaar of 5 rond in een velomobiel, en heb daar ook de nodige vakanties mee gedaan. Gewicht (ledig) zo tussen de 30 en 40kg. Dat klimt inderdaad minder snel dan een fietsje van 12kg. Naar beneden vind ik weer adembenemend als je lekker stabiel en relatief ontspannen met 80km/h naar beneden suist. Zie ter illustratie
http://www.welmers.net/~bastiaan/giesse ... v00066.mpg (klimmen) en http://www.welmers.net/~bastiaan/giesse ... v00067.mpg (64MB, dalen)
Verder vind ik de bagagecapiciteit en gemak van spullen meenemen heerlijk, en ook dat je redelijk beschut zit met slecht weer.
2 weken stromende regen door Zweden is ook met een velomobiel vervelend, maar met een open fiets denk ik dat ik het nog veel vervelender zou hebben gevonden.

De veiligheid in het verkeer? Ja je zit lager, maar goed, men moet de strepen op de weg ook kunnen zien en die zijn nog veel lager. Zorgen dat je gezien wordt is het devies, en daar zeker van zijn. Achter heggetjes enz is nog wel eens link. Het is zaak je daarvan bewust te zijn. Verder vermijd ik ook dat soort fietspaden zoveel mogenlijk.
Kwetsbaarheid als het fout gaat? Als je valt dan val je niet zo ver, als je aangereden wordt denk ik dat je met een ligfiets toch best wel voordeliger uit kan vallen... Wat wil je als eerste in botsing, de benen die bij de ligfiets voor je uit steken, of je hoofd bij een rechtopfiets? Ik heb eens een frontale botsing met een auto gehad met een ligfiets die ik toch liefst niet met een rechtopfiets gehad zou willen hebben (dan was ik waarschijnlijk zo van de fiets gevlogen en door de voorruit bij de auto naar binnen). Ik ben ook wel eens van opzij aangereden en daar heb ik (gelukkig) niets aan over gehouden. Bij een velomobiel zal de bescherming van de carosserie nog extra voordelig zijn.

Maar elke situatie is anders en ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn waarbij je bij rechtopfiets beter af bent. Maar dat je ten alle tijden kwetsbaarder bent is volgens mij meer een angstgevoel dan op concrete feiten gebaseerd.

Dan de wendbaarheid enzo. Ja, de ligfietsen die ik rijd (die dus "sneller" zijn dan een rechtopfiets) hebben een lager zwaartepunt of zijn meersporig (drie wielen). Dat is op slecht terrein met mul zand zeker een nadeel. Ik vermijd echt slechte wegen op vakantie dan ook zoveel mogenlijk als het kan. Soms lukt dat niet, Ik heb in Zweden wel eens 50km onverhard door net-gestrooide mulle split/zandlaag moeten ploeteren. Dat is dan wel even afzien, zwoegend en zwetend met 23km/h met rammelend wasbord terwijl je relaxed 35km/h gewend bent. Maar het is vakantie dus wat maakt het uit, lekker genieten van dit stuk onbewoond ongerept gebied.
macdavid schreef: zonder kracht te zetten rust er 2 kg op het pedaal van de ligfiets en is er 8 kg op het pedaal van de gewone fiets
dit is het eigengewicht van het been
dit verschil moet op de ligfiets gecompenseerd worden door extra spier-inzet
dit verklaart de natuurlijke neiging om op de ligfiets zware verzetten te draaien
ook verklaart dit de vaak tegenvallende ligfiets-snelheden in het begin
omdat de pedaaldruk in kg dezelfde is
voelt men deze extra spier-inzet niet goed aan
gevolg groter blessure risiko
( bovenop het blessure risiko van het intensere spiergebruik )
een aantal liggers haken in de beginfase voortijdig af
wegens -zogenoemde- kniepijn
vermogen is frequentie x gewicht-op-de-pedalen

bij kracht zetten ontstaat bij de ligfiets druk in het stoelje
die druk = "verlies"
bij kracht zetten op de gewone fiets duwt u het bekken omhoog
er is dan minder kg druk op het zadel
waar gaan die omhoog-geduwde kg's naar toe ?
dankzij de zwaartekracht > finaal , terug op de pedalen
opgelet , dit verschil is er niet bij kortstondige piekvermogens
Dit werkt mijns inziens net iets anders. Bij een rechtopfiets blijven je voeten redelijk vanzelf op de pedalen, bij een ligfiets moet je je voeten extra op de pedalen drukken omdat ze er anders afglijden. Dit is inderdaad vermoeiend. Verder is er geen verschil want de zwaartekracht is statisch dus heeft geen invloed op vermogen van het ronddraaiend geheel of wat dan ook.

Het probleem is verder te verhelpen door SPD (of dergelijk systeem) pedalen te nemen, zodat ze vast zitten aan de pedaal. Dan hebben je voeten niet de nijging van de pedalen te glijden en kan je heerlijk onstpannen rondpeddelen. Dit is echt een verschil in dag en nacht!

Dat je sneller knieblessures oploopt kan zeker waar zijn: hier ben je echt zelf bij.
De reden: je kan zonder dat je het doorhebt enorme piekkrachten vanuit de stoel zetten, bij een rechtopfiets zal dit afgevlakt worden want je moet dan aan je stuur trekken om die kracht op de pedalen te kunnen leveren.
De remedie: zeker als je gevoelig bent voor knieblessures, leer je kracht te limiteren! Terugschakelen naar een lichter verzet als je veel vermogen moet leveren, niet gaan "stoempen". Dit geldt trouwens eigenlijk ook voor rechtopfietsen, maar nog meer voor ligfietsen.

"Tip" om dit te leren: rij voor de lol eens je aandrijving volledig op tot pulp ipv deze tijdig te vervangen. Op het eind leer je heel goed je krachten te beperken om te voorkomen dat je ketting doorslaat of de ketting van het voorblad knalt :)

Mijn eigen ervaring: een ligfiets met minder dan 7 versnellingen is eigenlijk helemaal geen doen. Echter met een stadsfiets met 3 versnellingen kan (kon?) ik eigenlijk prima in de Ardennen terrecht. Waarschijnlijk ben ik de tussen tijd ook vreselijk verwend geraakt.

nikopaul,

ik herhaal mijn correctie dat ligfietsen efficient zijn
wegens minder luchtweerstand
maar dat het spiergebruik minder efficient is

wilfried, wfvn

zeer terecht ! merkt u op dat in de terugkerende fase
ook minder beengewicht omhoog
of deels naar achter (ligfiets) moet
ik denk dat hierdoor wat winst onstaat voor de ligfietser
of mogelijks juister gesteld
ik denk dat het verlies wat minder erg is
vergeet niet dat men het terugkerende been wat kan tillen
al dan niet met klikpedalen
meer nog
ik denk dat voor het positioneren van het terugkerende ligfietsbeen
andere spiergroepen actief worden dan op de gewone fiets
en dat uitgerekend dit aanspannen bloedsdoorloopbeperkend
werkt ; wat dan weer de slapende/koude ligfietser-voeten verklaart

einstein zei het = energie blijft behouden
bij remmen wordt de energie in warmte omgezet , bvb
hier duwt de ligger zijn rug tegen de lendesteun
en wat ontstaat is druk
eenvoudigheidshalve ga ik uit van een dun reeds platgedrukt schuim
of geen kussen tussen stoel en ligfietser
met die druk in de stoel gebeurt niets
bij de gewone fiets wordt het bekken omhoog geduwd
en finaal komt dat omhooggeduwde gewicht wél op de pedalen

een poging

de ligfietser duwt met kracht x op de pedalen
het bekken gaat iets omhoog
want de anatomisch gevormde ligfietslendesteun
fungeert als een soort kantelpunt
er is nu minder druk (kg) van het zitvlak
op het zitvlakgedeelte van de ligfietsstoel
vervolgens drukt de ligfietser zich
deels naar achter (tegen de stoel)
deels schuin omhoog
die stoel is te vergelijken met een glijbaan
een deel van de geleverde trapenergie gaat verloren
in druk op de ligfietsstoel

de fietser duwt met kracht x op de pedalen
het bekken gaat iets omhoog
dus ipv 15 kg dat op het zadel rustte
rust er nu 10 kg op het zadel
waar gaat die 5 kg naar toe ???
naar de pedalen / 100% / naar waar anders ?

uit bovenstaande volgt dat meer liggen minder efficient is
( natuurlijk aerodynamisch beter)

uit bovenstaande kan ook opgemaakt worden dat er een
verschil is op de gewone fiets
zitbuishoek 80°
met weinig spierkracht veel druk op de pedalen
(en ook meer risiko op zwaarder belaste knieen)
zitbuishoek 55°
meer spierkracht nodig voor diezelfde druk op de pedalen
(en ook hier intenser bovenbeenspiergebruik)

noot voor welmers

ik geloof niet dat de ligfietsvoeten zo snel van de pedalen glijden/vallen
als algemeen gedacht wordt
en de reden is dat de voet altijd met de tip schuin naar voor staat
topic is wel waarom niet meer ligfietsen

macdavid schreef:de ligfietser duwt met kracht x op de pedalen
het bekken gaat iets omhoog
want de anatomisch gevormde ligfietslendesteun
fungeert als een soort kantelpunt
er is nu minder druk (kg) van het zitvlak
op het zitvlakgedeelte van de ligfietsstoel
vervolgens drukt de ligfietser zich
deels naar achter (tegen de stoel)
deels schuin omhoog
die stoel is te vergelijken met een glijbaan
een deel van de geleverde trapenergie gaat verloren
in druk op de ligfietsstoel
Ik vraag me af wat voor bewegingen mijn bekken/rug enz maken, maar ik heb tot dusver gehoopt dat deze mij gewoon stil blijft staan tegenover de stoel als ik niet overdreven m'n best aan het doen ben. Weet je toevallig ook hoeveel energie er verloren gaat in het vervomen van de voet bij elke trap?
macdavid schreef:noot voor welmers
ik geloof niet dat de ligfietsvoeten zo snel van de pedalen glijden/vallen
als algemeen gedacht wordt
en de reden is dat de voet altijd met de tip schuin naar voor staat
Blijft mijns inziens gelden dat je meer moeite moet doen om een set benen van X kilogram schuin/horiontaal naar voren te houden, dan vertikaal naar benden...
macdavid schreef: topic is wel waarom niet meer ligfietsen
?

macdavid schreef:nikopaul,
ik herhaal mijn correctie dat ligfietsen efficient zijn
wegens minder luchtweerstand
maar dat het spiergebruik minder efficient is
Okee, bij gebrek aan kennis over fysiologische zaken, kan ik maar één ding doen: aannemen dat je gelijk hebt en dat doe ik dan ook bij deze.
Ik had het de tweede keer alsnog niet goed begrepen.
[knip]
ik denk dat voor het positioneren van het terugkerende ligfietsbeen
andere spiergroepen actief worden dan op de gewone fiets
en dat uitgerekend dit aanspannen bloedsdoorloopbeperkend
werkt ; wat dan weer de slapende/koude ligfietser-voeten verklaart
Dat zou best wel eens kunnen ja. Het gebeurt niet vaak maar heel af-en-toe komt het voor. Wat ik dan doe is dus inderdaad bewust m'n onderbenen meer gebruiken door m'n voet naar voren/achteren te kantelen zodat ik de kuiten en de andere spieren in m'n onderbenen gebruik
einstein zei het = energie blijft behouden
bij remmen wordt de energie in warmte omgezet , bvb
hier duwt de ligger zijn rug tegen de lendesteun
en wat ontstaat is druk
eenvoudigheidshalve ga ik uit van een dun reeds platgedrukt schuim
of geen kussen tussen stoel en ligfietser
met die druk in de stoel gebeurt niets
Gedeeltelijk niet, gedeeltelijk wel. Bedenk wel dat het 'ingeveerde' lichaam en ook de ingeveerde zitting weer terug komen op het moment dat de druk minder wordt. Maar goed, ik kan me wel wat bij je plaatje indenken alleen betwijfel ik hoe significant de inhoud van je verhaal is voor de efficiëntie.
[knip]
uit bovenstaande kan ook opgemaakt worden dat er een
verschil is op de gewone fiets
zitbuishoek 80°
met weinig spierkracht veel druk op de pedalen
(en ook meer risiko op zwaarder belaste knieen)
zitbuishoek 55°
meer spierkracht nodig voor diezelfde druk op de pedalen
(en ook hier intenser bovenbeenspiergebruik)
Ik neem aan dat dat de buis is waar je zadelpen in steekt? En met zo'n 55 graden buis bedoel je neem ik aan een fiets waarbij de trappers wat verder naar voren zitten? Zo'n EZ-bike ofzo?

Nogmaals ervanuitgaande dat je gelijk hebt. Toch wel apart dat een ligfiets qua spiergebruik minder efficiënt is maar qua energieverbruik wél efficiënter. Dan moet een ligfiets fors veel efficiënter zijn dan een normale fiets :lol: :wink:

Maar goed, maakt ook verder niet uit, fiets lekker op dat ding wat je het beste bevalt. In mijn geval gaat de voorkeur duidelijk uit naar m'n ligfietsen.

Jammer dat de ideale fiets niet bestaat. Hoe zou die eruit zien? Tja, iets Transformerachtigs. Een fiets die snel kan veranderen van ligfiets naar rechtopfiets naar velomobiel etc. Overigens bestaat al wel een fiets die zowel ligfiets als rechtopfiets is (nee, niet zo'n EZ-bike); Als normale fiets doet hij denken aan een voufiets. Maar de trappers zijn zodanig geconstrueerd dat ze omgeklapt kunnen worden naar voren en zo voor de bracket uitkomen. Het normale zadel is de bovenkant van een ligschaal. De rest van de ligschaal is de 'buis' waarop het zadel zit. Dus buis naar achteren klappen en zadel naar voren en je hebt een ligfietsschaal. Het 'vouwfietsstuur' met vrij lange arm tussen stuur en bracket kan naar achteren gekanteld worden en je hebt een ligfiets.

Het is een Belgisch ding van een (volgens mij) student die er afgelopen jaar of dat jaar daarvoor mee bezig is geweest. Best fraai zoiets. Lange afstand: ligfietsmode, stad: rechtopfietsmode

Beste macdavid,

Op een ligfiets gebruik je deels andere spieren dan op een rechtopfiets. Maar of je ze minder efficiënt gebruikt? Je verhaal klinkt mooi, maar ik geloof er niks van. Nu anderen je dreigen te gaan geloven ga ik toch maar even reageren.
macdavid schreef:ik denk dat voor het positioneren van het terugkerende ligfietsbeen
andere spiergroepen actief worden dan op de gewone fiets
en dat uitgerekend dit aanspannen bloedsdoorloopbeperkend
werkt ; wat dan weer de slapende/koude ligfietser-voeten verklaart
Op een ligfiets zitten je voeten recht voor je, in plaat van onder je. Dus stroomt er minder bloed naartoe. Dat is alles.
macdavid schreef:einstein zei het = energie blijft behouden
bij remmen wordt de energie in warmte omgezet , bvb
hier duwt de ligger zijn rug tegen de lendesteun
en wat ontstaat is druk
eenvoudigheidshalve ga ik uit van een dun reeds platgedrukt schuim
of geen kussen tussen stoel en ligfietser
met die druk in de stoel gebeurt niets
bij de gewone fiets wordt het bekken omhoog geduwd
en finaal komt dat omhooggeduwde gewicht wél op de pedalen

een deel van de geleverde trapenergie gaat verloren
in druk op de ligfietsstoel
En op een rechtopfiets gaat een deel van de geleverde energie verloren in nutteloos je bovenlichaam heen en weer bewegen.

Met die druk in de stoel gebeurt van alles. Actie = - reactie. De kracht wordt via het lichaam van de ligfietser overgedragen op de pedalen.

En inderdaad: op een ligfiets kun je zoveel kracht op de pedalen zetten dat je in één dag je knieën aan puin kunt rijden.

Avanher schreef:Mag ik nog wat onprofessionele vooroordelen te berde brengen?

1. Door het zitje op een ligfiets heb ik een veel groter oppervlak lijf waar de wind geen vrij spel op heeft (veel te zweterig, zo'n kuipje)
2. Door zo'n zittende houding krijg ik lang niet zo'n mooi doorstoofd bruine rug
3. Zo'n lang ligfietsgevaarte is veel lastiger te transporteren in trein, boot en vliegtuig
4. Met m'n "gewone" bepakte fiets ben ik al meer dan genoeg een bezienswaardigheid
5. Op mijn "gewone" fiets steek ik verder boven het maaiveld uit, en heb dus meer uitzicht op mooie landschappen.
Feiten, bedoel je? ;-)

1. Ondanks de hierboven al genoemde Ventisit zweet ik me bij warm weer nog steeds te pletter. Dus wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Voordeel is wel dat je bij koud weer een lekker warme rug hebt ;-)
2. Met mijn onderstuur krijg ik mooi doorstoofd bruine binnenkanten van mijn ellebogen ;-) (Hoe noem je dat eigenlijk?)
3. Wat betreft een 2x26" ligfiets klopt dat helemaal. De neusbuis steekt een eind uit. En bij mijn Condor kan het stuur niet dwars zonder het zitje te demonteren. In het vliegtuig moet het ding altijd helemaal uit elkaar voor ie in een fietsdoos past.
4. Op een ligfiets val je op. Tot je er gek van wordt ;-)
5. Alleen met je laatste punt ben ik het niet eens. Op een ligfiets met onderstuur ervaar ik mijn omgeving als een panorama dat aan me voorbijtrekt. Anders dan op een rechtopfiets. Volgens mij heb ik het ooit eens ergens met breedbeeldtv vergeleken.

Gaele

macdavid schreef:op basis van de kleine frontoppervlakte
zou de ligfiets nog sneller moeten zijn

http://img246.imageshack.us/img246/1985 ... etsdj6.jpg
Merk wel op dat met bagage het voordeel minder is. Op een rechtopfiets zitten de tassen ter hoogte van je benen. Op een ligfiets hangen de tassen (deels) onder je en zorgen zo voor een relatief grotere uitbreiding van het frontaal oppervlak.

nogmaals ; ik probeer aan te geven
waarom volgens mij
de ligfiets niet doorbreekt
een deel ligfietsers haken af wegens zogenoemde knieproblemen
op die manier blijft de gebruikersgroep zowat even groot
er onstaat een vicieuze cirkel
niet gewoon bij de fm te koop , beperkt in het straatbeeld enz
er is geen evolutie in gebruikersaantallen
ook niet in het buitenland
en ook niet in een stadje waar een ligfietshandel is
(met overtuigde handelaar)

ik wil niet -hier- op deze plaats reacties uitlokken
die de superioriteit van de ligfiets in het daglicht stellen

ik ken een aantal mensen die de gewone fiets gebruiken naast de ligfiets