Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano - Forum Wereldfietser

Shimano

Hallo allemaal!!

Na jarenlang genoten te hebben van lange wandelingen met al de heerlijke ellende die er bij komt, wil ik sinds kort van fietsen mijn nieuwe hobby maken.
Nu ben ik aan het oriënteren gegaan maar er is ieets wat me nog steeds onduidelijk is:

Ik lees/hoor steeds weer over Shimano groepen alleen zegt het me niets als ik Deore of XT lees.

Zou iemand mij de (gebruikelijke) Shimano types in volgorde van lage naar hoge kwaliteit kunnen vertellen?
Alleen een simpele opsomming is prima; bij voorbaat hartelijk dank.

Met die informatie zal ik goed geholpen zijn en ben ik een stuk dichter bij de aanschaf van een fiets en dus een paar heerlijke fietsdagen...

Vriendelijke groet,

Paul uit Rotterdam

Hallo Paul,

Bekijk deze link eens, heb je er gelijk wat plaatjes en iet of wat uitleg bij :
http://bike.shimano.com/mtb/index.asp

Ik ga er tenminste van uit dat je de MTB-groepen wilt, aangezien je over XT praat. Voor de road-groepen klik je de desbetreffende link aan.

Groetjes,
William

Beste William,

Bedankt voor je reactie, maarruh...
Ik vrees dat ik te veel leek ben om te begrijpen wat je bedoelt.

Help me eens verder: wat is MTB?

Bedankt alvast,

Paul

Paul-wil-fietsen schreef:Beste William,

Bedankt voor je reactie, maarruh...
Ik vrees dat ik te veel leek ben om te begrijpen wat je bedoelt.

Help me eens verder: wat is MTB?

Bedankt alvast,

Paul
1. Road/ race (wielrenners en wielertoeristen)
2. Stad en recreatie (dagdagelijks gebruik)
3. MTB in het mooi Nl MounTain Bike of ATB of VTT in het Frans.

Deze 3 zijn telkens weer onderverdeeld in gebruikersgroepen hieronder beschrijf ik (op mijn manier) de MTB reeks van groepen.

Altus
Acera
Alivio

Behoren bij de groepen van de beginnersniveau van de mountain bike.

Deore
Deore LX

Bij de groepen van gemiddeld niveau (volgens mij prijs- kwaliteit)

Deore XT

Zweeft tussen gemiddeld en competitie niveau eigenlijk meer naar het competitie niveau (nog steeds betaalbare degelijkheid en duurzaamheid)

XTR is het neusje van de zalm en van competitie niveau.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groet,

Beste Somchai,

Bedankt voor je hulp, het heeft me weer een stukje verder geholpen.

Groetjes,

Paul

Somchai schreef:
Paul-wil-fietsen schreef:Beste William,

Bedankt voor je reactie, maarruh...
Ik vrees dat ik te veel leek ben om te begrijpen wat je bedoelt.

Help me eens verder: wat is MTB?

Bedankt alvast,

Paul
1. Road/ race (wielrenners en wielertoeristen)
2. Stad en recreatie (dagdagelijks gebruik)
3. MTB in het mooi Nl MounTain Bike of ATB of VTT in het Frans.

Deze 3 zijn telkens weer onderverdeeld in gebruikersgroepen hieronder beschrijf ik (op mijn manier) de MTB reeks van groepen.

Altus
Acera
Alivio

Behoren bij de groepen van de beginnersniveau van de mountain bike.

Deore
Deore LX

Bij de groepen van gemiddeld niveau (volgens mij prijs- kwaliteit)

Deore XT

Zweeft tussen gemiddeld en competitie niveau eigenlijk meer naar het competitie niveau (nog steeds betaalbare degelijkheid en duurzaamheid)

XTR is het neusje van de zalm en van competitie niveau.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groet,
Is dit lijstje nog steeds up-to-date? Zou iemand een vergelijkbaar lijstje (dus in Jip en Janneke taal) kunnen geven over de huidige situatie?

Er is nog wel wat bijgekomen, maar voor de vakantiefietser is dat minder interessant. Bovendien beginnen alternatieven voor Shimano hier en daar de belangstelling te trekken, vooral aan de bovenkant van de markt:

1 in plaats van derailleurs een 14 versn. Rohloff naaf
2 Magura hydraulische velgremmen ipv V brakes
3 TA cranksets, omdat ze nog een traditionele bevestiging aan de trapas hebben, en omdat ze super kwaliteit zijn, en omdat ze in vele lengtes te krijgen zijn.
4 Systeem pedalen van Time of Crankbrothers

Maar nogmaals, dit is wel de bovenkant van de markt.
Wim

Hallo Paul,

Omdat ik ook voor dezelfde dilemma stond bij de keuze van een nieuw fiets heb ik die vraag gesteld bij de fietsenmaker. Het verschil tussen XT en XL is dat bij XT de tandwiel krans van 9 tandwielen allemaal aan elkaar zijn geklonken en tussen de tandwielen onderling open zijn. Dus goed geschikt om bv crossfietsen (modder) te gaan doen en modder gemakkelijker afgevoerd kan worden. Bovendien zijn de kleine geleide tandwielen op de derailleur voorzien van keramische lagers.
M.a.w. bijna alle tandwielen zijn zwevend opgehangen en zijn onderling aan elkaar geklonken. De verbinding met de as van het wiel is bij de kleinste tandwiel (zwaarste verzet)
XL daarentegen bestaat uit losse tandwielen die je als het ware een voor een op de as van het wiel inschuift. Hoewel de eerste 5 of 6 tandwielen aan elkaar zijn vastgezet op een bus en de andere 3 of 4 los van elkaar verwisseld kunnen worden. Het grote voordeel van dit systeem is dat de meest gebruikte tandwielen (ze slijten harder) ook per stuk kunt verwisselen dat in tegenstelling met het XT model, daarvan moet je in een keer alles vervangen.
Ongetwijfeld zal XT van duurzamer materiaal (vanwege grotere belasting) zijn gefabriceerd.
Resultaat: ik heb voor XL gekozen.

groetjes,

Wim
Hoe up to date is deze volgorde nog?
In onderstaand lijstje wordt niet gesproken over Tiagra, Sora, ...
kamilios schreef:Hoe up to date is deze volgorde nog?
In onderstaand lijstje wordt niet gesproken over Tiagra, Sora, ...
heel erg up to date, Tiagra en Sora zijn weg (race)groepen

van goedkoop naar duur

2200
sora
tiagra
105
Ultegra
Dure race

Zijn ook in flatbar en triple varianten te krijgen, maar de bladen van de crankstellen zijn voor vakantiefietsen te groot
m-gineering schreef:Dure race
:lol:


Kamilios, let er wel op dat duurder vaak wel betekend: "lichter", maar niet: "slijtvaster".
In MTB en wielersport wordt 'goed' gedefinieerd als: duur, hip/nieuw en licht. Zijn dat relevante criteria voor een wereldfietser? Bij mij tenminste niet...

Voor vakantie fietsen met derailleur is Deore het verstandige minimum, en Deore XT het verstandige maximum. XT is niet alleen maar duurder en lichter, maar ook wel degelijker, ook al profileert Shimano XT toch steeds meer in de richting van XTR.
De trend naar andere oplossingen is inmiddels flink doorgegaan (de welvaart is ook gegroeid). Iedere veeleisende vakantiefietser denkt nu bij een nieuwe fiets in elk geval na over een Rohloff naaf, en ik denk dat dat vooral veel wegsnoept bij XT. Shimano legt inmiddels het accent op schijfremmen, en veel vakantiefietsers kiezen nu voor Magura velgremmen. Son naafdynamo's worden ook steeds meer gevraagd. De Shimano Cranksets hebben nu zowat allemaal gekke constructies die ik niet zou willen hebben, dus daar is ruimte voor concurrentie (al probeert die vooral net zo gek te doen, met eigen varianten op buitenboord lagers). Al met al heb ik onder andere op de Fiets en Wandelbeurs de indruk gekregen dat mensen zich meer en meer op de bovenkant van de markt zijn gaan richten, en onderdelen van diverse fabrikanten zijn gaan combineren, in plaats van hele groepen te kiezen.
Anderzijds is het een mooie tijd voor wie een goede instapfiets wil hebben. Een Deore afgemonteerde fiets met v brakes en een traditionele crankset met een vierkante as hoeft geen fortuin meer te kosten, en is voor alles behalve het flink ruwe werk heel mooi en betrouwbaar. Wat dat betreft is de techniek heel veel vooruit gegaan.
Wat wel moeilijk gebleven is, is de onderdelenvoorziening voor randonneurs met racebocht. De Magura HS 66 velgremmen zijn er niet meer, de geintegreerde derailleur schakelaars combineren nog steeds niet met v brakes of met mtb voorderailleurs, en een Rohloff schakelaar voor een racebocht blijft een diep gekoesterde wens. Daar zijn allemaal wel oplossingen voor, maar het zou beter kunnen.
Wim
Removed
Leopard schreef: Correctie

Ultegra SL ipv Ultegra
Dura-ace ipv Dure race
Ultegra SL (grijs kleurtje en !!!!! 90 gram lichter!!! dan Ultegra) zit tussen Ultegra en Dure race in, maar SL en DA is voor dit forum nauwelijks interessant