Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur hoger of lager dan zadel? - Forum Wereldfietser

Stuur hoger of lager dan zadel?

Stuurhoogte vs. zadelhoogte

Stuur hoger dan zadel
20%
14
Stuurhoogte gelijk aan zadelhoogte
38%
26
Stuur lager dan zadel
42%
29

Weer eens een nieuwsgierigheid-topic ;)

Ik merk dat ik m'n stuur steeds lager ga zetten t.o.v. m'n zadel. Is al een aantal cm lager geworden dan in eerste instantie en ik denk dat ik hem nu gelijk aan m'n zadelhoogte (zit er nu een paar cm boven) ga maken of misschien zelfs een paar cm lager.

Is weer net wat aerodynamischer (lang leve het winderige Nederland ;)) en misschien ook positief merkbaar voor m'n kont :P. M'n rug/schouders e.d. heeft tot nu toe geen gevolgen ondervonden van meer druk op m'n polsen dus het is het proberen waard.

Hoe hoog hebben jullie het stuur staan tov je zadel?



NB: Deze poll geldt niet voor ligfietsers :lol: ;)

stuur lager dan zadel

Bij mij staat het stuur ongeveer 10 cm lager dan het zadel. Dat ben ik nu eenmaal gewend van de racefiets en de mountainbike, dus heb ik het op de reisfiets ook maar zo afgesteld. Heb wel even geprobeerd met het stuur hoger, maar dan kan ik mijn draai niet echt vinden..
Groot voordeel is natuurlijk dat je veel minder wind vangt.

Ik fiets (behalve op de tandem) met een racestuur, en dat staat iets hoger dan het zadel. Vroeger, toen ik jonger was, stond het wat lager (niet veel). Bovendien heb ik sinds kort een nieuw echt randonneur racestuur van Nitto , dat iets omhoog gebogen is, minder ver naar voren komt, en minder diepe beugels heeft (en ook flink breder is dan mijn ouderwetse stuur). Kortom, bij mij is de trend de andere kant op, en dat lijkt me te passen bij het klimmen der jaren.
Wim

Het rechte stuur op mijn Vittorio rando staat ongeveer 7 cm lager dan mijn zadel.
Dan kan ik nog goed om me heen kijken en heb ik niet ergerlijk veel last van de tegenwind. Mijn gewicht is dan ook goed verdeeld over zitvlak en schouders/armen/handen/polsen.
De racebocht op mijn Bike Friday rando staat bijna 10 cm lager dan mijn zadel. Maar dat frame is weer iets korter. Omkijken gaat nog goed.
Op mijn racefietsen staan de sturen nog iets lager en dat zijn racebochten.
niko

De voorbouw van mijn racestuur staat gelijk met m'n zadel. Dan kan ik met mijn handen bovenop min of meer ontspannen overeind zitten en bij tegenwind onder in de bocht.

Roanld

Hoe kun je meedoen aan deze Poll?

Leon schreef:Hoe kun je meedoen aan deze Poll?
Nu wel?

nu kan het idd wel.

Ik heb m'n stuur op ongeveer zadel hoogte staan.. maar bij m'n race fiets staat ie ietsje lager(en ik ga 'm nog lager zetten). Dat hele hoge vind ik niet fijn rijden op een fiets..

Ik heb mijn absoluut lager staan dan mijn zadel. Anders zit je zo ontzettend in de wind. Overigens heb ik alleen racefietssturen op mijn fietsen zitten.

heb stuur liefst lager dan mn zadel, ik hou ook niet van een luie houding. Op de racefiets staat ie natuurlijkl wel een stuk lager verhoudingsgewijs, maar zodra het stuur boven het zadel uitkomt heb ik het idee dat ik aan het zeilen ben, en dan wel de verkeerde kant op...
Hey allemaal,

Ik ben hier al een tijdje over aan het nadenken wat nu het beste voor mij is. Ik heb een nieuwe santos aangeschaft vorige zomer, op maat gemeten en afgesteld. Maar na mijn eerste lange ritten vrij veel last van zadelpijn. De santos fietst heerlijk, maar ik denk er toch meer en meer aan om mijn stuur wat te verlagen. Nu staat mijn stuur iets hoger dat mijn zadel. Ideaal voor korte afstanden maar voor langere afstanden best iets lager zetten zeker? Ook bij het klimmen is een iets sportievere houding beter waarschijnlijk? Ik had graag eens jullie adviezen gehoord...

Binnen twee weken kan ik dit eens uittesten, dan maak ik een driedaagse trip naar Spa. In mei, juni normaal richting Rome dus tegen dan moet alles op punt staan...

Alvast benieuwd naar jullie reacties!

Tim
Ik zal het invullen.

N.B.
Zoals in andere draadjes over zadelpijn gemeld, kunnen diverse factoren bijdragen aan het ontstaan van zadelpijn. Wat ik in die draadjes dan schrijf is dat ik zelf zadelpijn kan voorkomen of beperken door een gevarieerde route te fietsen, met af en toe stukjes klimmen en dalen. Ook spelen fitheid en rompstabiliteit mogelijk een rol. Met andere woorden, staar je niet blind op de hoogte van stuur en zadel.
Tim1983 schreef:
ma 01 feb, 2021 18:17
Ik ben hier al een tijdje over aan het nadenken wat nu het beste voor mij is.
Let wel, de poll is uit 2007, de vraag van Tim1983 is nieuw!

Afgezien van de opmerking van willem.m dat er heel veel factoren van belang zijn bij het oplossen van zadelpijn, gaan er vast ook nog mensen vragen om wat preciezer uit te leggen wat je bedoelt met zadelpijn (sommige mensen verstaan er huidklachten onder, anderen druk op de geslachtsdelen), wanneer die optreedt, hoe dat bij vorige fietsen was indien van toepassing - en om foto's van (jou op) de fiets te laten zien. ;)

Groetjes,

Carl
IMG-20200827-WA0000.jpeg
Misschien wat moeilijk te zien, maar het stuur is geen recht stuur , beetje backsweep. Het stuur staat gelijk met het zadel, de handvaten en handlebars iets hoger dan het zadel

Gr Tim
Bij vorige fietstochten met de racefiets meer last aan de handen, minder zadelpijn. Met de mountainbike ook al gefietst, ook minder zadelpijn. Vandaar dat ik misschien mijn stuur iets lager zou zetten. Lijkt een voordeel om minder wind te vangen en ook vlotter om te klimmen?

Gr Tim
Is de zadelstand hetzelfde?Je kunt ook eens de zadels een tijdje omwisselen. Dan weet je of het aan het zadel ligt. Dat lijkt me zeker zo veel kans op effect te geven dan het stuur lager of hoger zetten.
Leon schreef:
ma 01 feb, 2021 19:27
Is de zadelstand hetzelfde?Je kunt ook eens de zadels een tijdje omwisselen. Dan weet je of het aan het zadel ligt. Dat lijkt me zeker zo veel kans op effect te geven dan het stuur lager of hoger zetten.
Ja de zadelstand is volgens mij dezelfde. Weet je, ik probeer het gewoon eens, dat is nog altijd de beste manier. Eens uitproberen met het stuur enkele cm's lager en dan zien hoe het fietst. :D
Tim1983 schreef:
ma 01 feb, 2021 20:21
Weet je, ik probeer het gewoon eens, dat is nog altijd de beste manier. Eens uitproberen met het stuur enkele cm's lager en dan zien hoe het fietst. :D
Zo is het. Die travelmasters hebben toch een traditionele stuurpen? simpel eens wat hoger of lager te zetten. Zit er nou bij jou een soort van verhoger tussen?

Zelf krijg ik ook van een 'hoog' stuur veel sneller last van het zitvlak. kwestie van kilo's die op je stuur rusten versus kilo's die op het zadel rusten. Denk ik. Plus je armen zijn prima schokbrekers ook nog eens.
Je hebt in ieder geval een uitdraai van de opmeting dan kan je altijd terug naar je basis.
Op de M-Gineering staat de voorbouw van de Salsa Cowbell een kleine 2 cm hoger dan het zadel - dat maakt het voor mij met een stijve onderrug mogelijk om toch comfortabel in de beugels te rijden. Op de Santos staat het voorste stuk gedeelte van de loop van de van de Jones H bar wat hoger dan het zadel - de handvatten daarentegen weer gelijk met het zadel. Ben van de Santos nog een beetje de juiste afstelling aan het zoeken maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik daar recentelijk Catalyst pedals (https://pedalinginnovations.com/ ) op heb gezet waardoor stand zadel, trapper en stuur veranderd.