Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur hoger of lager dan zadel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stuur hoger of lager dan zadel?

Stuurhoogte vs. zadelhoogte

Stuur hoger dan zadel
20%
14
Stuurhoogte gelijk aan zadelhoogte
38%
26
Stuur lager dan zadel
42%
29

Grandonneur schreef:
ma 01 feb, 2021 21:09
Tim1983 schreef:
ma 01 feb, 2021 20:21
Weet je, ik probeer het gewoon eens, dat is nog altijd de beste manier. Eens uitproberen met het stuur enkele cm's lager en dan zien hoe het fietst. :D
Zo is het. Die travelmasters hebben toch een traditionele stuurpen? simpel eens wat hoger of lager te zetten. Zit er nou bij jou een soort van verhoger tussen?
Idd ook beetje elevation, voelde heel comfortabel als ik de fiets testte. Fiets nog steeds zalig, maar ik zal het gewicht wat beter moeten verdelen tussen zadel en stuur, want door die kleine "verhoging" zit ik naar mijn gevoel iets te rechtop
Beoordelen vanaf plaatjes blijft moeilijk, maar ik heb de indruk dat die Santos van Tim eigenlijk te lang/te klein is. De zadelpen steekt flink omhoog, en de stuurpen heeft een verlenger gekregen. Een hoger frame had dan voor de hand gelegen, maar dat zou dan weer te lang geworden zijn, en dit frame is blijkbaar al aan de lange kant want de voorbouw van het stuur is tamelijk kort.
Tim zegt " Het stuur staat gelijk met het zadel, de handvaten en handlebars iets hoger dan het zadel". Ik zou beginnen met de handvatten gelijk met zadel te zetten.

Als er zoals Wim zegt inderdaad een verlenger opzit - dan is of de stuurbuis tekort afgezaagd of het frame is 1 maat te klein. Lengte verschil tussen verschillende bovenbuizen is niet mega groot bij 1 maat naar boven/ beneden qua framemaat. Zadelpen vind ik niet noemenswaardig hoog boven het frame uit steken - maar misschien dat de afbeelding vertekenend is.
Inge1 schreef:
di 02 feb, 2021 13:35

Als er zoals Wim zegt inderdaad een verlenger opzit - dan is of de stuurbuis tekort afgezaagd of het frame is 1 maat te klein. Lengte verschil tussen verschillende bovenbuizen is niet mega groot bij 1 maat naar boven/ beneden qua framemaat. Zadelpen vind ik niet noemenswaardig hoog boven het frame uit steken - maar misschien dat de afbeelding vertekenend is.
Ik vind ook dat er iets raars aan de hand is met dat frame, maar ik kan niet precies zeggen wat. Heeft de TS lange benen en armen en een relatief kort bovenlijf?
Het zou kunnen dat een lagere positie van het stuur meteen ook een langere stuurpen nodig maakt. Anders bestaat het risico op een verkrampte zit. Maar dat heeft allemaal ook te maken met de lichaamsverhoudingen.
Nu is het mij net zo onscherp als jullie uiteraard, maar volgens mij heeft hij helemaal geen korte voorbouw (stuurpen). Zou zomaar de maximale lengte kunnen zijn.
Inge1 schreef:
di 02 feb, 2021 13:35
Tim zegt " Het stuur staat gelijk met het zadel, de handvaten en handlebars iets hoger dan het zadel". Ik zou beginnen met de handvatten gelijk met zadel te zetten.

Als er zoals Wim zegt inderdaad een verlenger opzit - dan is of de stuurbuis tekort afgezaagd of het frame is 1 maat te klein. Lengte verschil tussen verschillende bovenbuizen is niet mega groot bij 1 maat naar boven/ beneden qua framemaat. Zadelpen vind ik niet noemenswaardig hoog boven het frame uit steken - maar misschien dat de afbeelding vertekenend is.
De framemaat is zeker juist hoor, 100 procent zeker van. Misschien idd de handvatten iets lager zetten of stuur iets omlaag.
Wim schreef: Beoordelen vanaf plaatjes blijft moeilijk
Verder dan dat kom ik in dit geval niet met een inschatting wat er aan de hand is
Bedankt iedereen voor de tips, ik probeer binnenkort het een en ander uit...

Gr Tim :D
Carl schreef:
ma 01 feb, 2021 18:44
(...) (sommige mensen verstaan er huidklachten onder, anderen druk op de geslachtsdelen), wanneer die optreedt, hoe dat bij vorige fietsen was indien van toepassing - en om foto's van (jou op) de fiets te laten zien. ;)

Groetjes,

Carl
Liever niet, eigenlijk.
Als je goed leest blijkt er afaik niet om dermatologisch-urologische gruwelplaatjes te worden gevraagd.
Gelukkig, dat wel.
Maar ik ben het wel met Carl eens dat het lager zetten van het stuur bij veel typen zadelpijn zinloos is.
non-fixie schreef:
di 02 feb, 2021 19:37
Carl schreef:
ma 01 feb, 2021 18:44
(...) (sommige mensen verstaan er huidklachten onder, anderen druk op de geslachtsdelen), wanneer die optreedt, hoe dat bij vorige fietsen was indien van toepassing - en om foto's van (jou op) de fiets te laten zien. ;)
Liever niet, eigenlijk.
:lol:

Carl
Dat is goed te horen Tim :D . Koppel je de dingen terug die je gaat uitproberen en probeer ze 1 voor 1 uit anders weet je niet wat wel/ niet helpt.
willem.m schreef:
ma 01 feb, 2021 18:31
Zoals in andere draadjes over zadelpijn gemeld, kunnen diverse factoren bijdragen aan het ontstaan van zadelpijn. Wat ik in die draadjes dan schrijf is dat ik zelf zadelpijn kan voorkomen of beperken door een gevarieerde route te fietsen, met af en toe stukjes klimmen en dalen. Ook spelen fitheid en rompstabiliteit mogelijk een rol. Met andere woorden, staar je niet blind op de hoogte van stuur en zadel.
Om dat verder aan te vullen, je kan het ook zien als een probleem dat je te lang op je zadel zit.

De oplossingen die dan logisch zijn is vaker pauze en je de techniek aanleren om af en toe "op de trappers" te gaan staan. Bij het klimmen zie je vaak mensen uit het zadel maar mountainbikers doen het ook om schokken op te vangen en zelf betrap ik me er op om ook bij verkeersdrempels even uit het zadel te komen.

Verder heb ik een opzetstuur en merk dat daarmee de druk op het zadel flink wordt teruggebracht.
Om deze vraag te beantwoorden heb je hier misschien wat aan:

https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
Grandonneur schreef:
ma 01 feb, 2021 21:09
Tim1983 schreef:
ma 01 feb, 2021 20:21
Weet je, ik probeer het gewoon eens, dat is nog altijd de beste manier. Eens uitproberen met het stuur enkele cm's lager en dan zien hoe het fietst. :D
Zo is het. Die travelmasters hebben toch een traditionele stuurpen? simpel eens wat hoger of lager te zetten. Zit er nou bij jou een soort van verhoger tussen?

Zelf krijg ik ook van een 'hoog' stuur veel sneller last van het zitvlak. kwestie van kilo's die op je stuur rusten versus kilo's die op het zadel rusten. Denk ik. Plus je armen zijn prima schokbrekers ook nog eens.
+1
jwkeij schreef:
do 04 feb, 2021 22:42
Grandonneur schreef:
ma 01 feb, 2021 21:09
Tim1983 schreef:
ma 01 feb, 2021 20:21
Weet je, ik probeer het gewoon eens, dat is nog altijd de beste manier. Eens uitproberen met het stuur enkele cm's lager en dan zien hoe het fietst. :D
Zo is het. Die travelmasters hebben toch een traditionele stuurpen? simpel eens wat hoger of lager te zetten. Zit er nou bij jou een soort van verhoger tussen?

Zelf krijg ik ook van een 'hoog' stuur veel sneller last van het zitvlak. kwestie van kilo's die op je stuur rusten versus kilo's die op het zadel rusten. Denk ik. Plus je armen zijn prima schokbrekers ook nog eens.
+1
-1 (!)
Je zit hoort een gevolg te zijn van je rijstijl, vooral het tempo. Zie de pdf waar janenliseth naar verwijst.
Je stuur lager zetten omdát je zadelpijn hebt is de omgekeerde wereld.