Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Inleiding:

Naar aanleiding van een stortvloed aan vragen van beginnende wereld-/ vakantiefietsers over de fietskeuze start ik dit topic, dit draadje is er voor bedoeld om zo veel mogelijk algemene keuzes op basis van de kennis binnen dit forum op een overzichtelijke manier te rangschikken zodat mensen die opzoek zijn naar een nieuwe fiets hierin de basis informatie terug kunnen vinden.

De informatie hier gegeven zal niet volledig zijn maar eerder een leidraad opzoek naar je nieuwe fiets.
Een van de meest gestelde vragen over een nieuw aan te schaffen fiets is welke banden maat is er geschikt voor mijn beoogde gebruik?

Ruwweg kun je twee typen fietsers onderscheiden, de weg fietser en de off-road rijder. Voor op de weg is 28" de standaard en voor het overige gebruik kun je overwegen om op 26" te gaan rijden, ook omdat 26" banden beter te verkrijgen zijn in de meer afgelegen bestemmingen van de wereldfietsers.
Het frame van een wereldfiets is meestal gemaakt van Aluminium of Staal (CroMo) welke beiden een specifieke uitstraling hebben en waarvan een groot deel van de keuze van een materiaal samenhangt aan een hoop eigenwaarde van de materialen.

De meeste maatframe bouwers kiezen voor staal omdat dit een wat exclusiever materiaal is en erg goed te verwerken tot een oerdegelijk frame.

Aluminium is een materiaal is een materiaal wat de laatste jaren erg in komst is omdat de huidige frames van dit materiaal net zo degelijk zijn als de stalen frames maar door deze te laten maken in het verre buitenland zijn deze frames een stuk portemonnee vriendelijker.

Andere exclusievere materialen als Scandium en Titanium zie je minder vaak terug in wereldfietsen, deels vanwege de kostprijs.
Net als bij de keuze voor een soort frame materiaal is de keuze voor het type fiets belangrijk, kies je voor een 28" Randonneur met race bocht of voor een ATB frame met plat stuur? Dit hangt natuurlijk af van je plannen wat betreft je fietsreis, ga je voor een verharde tocht via een bergachtig gebied naar zuid-Frankrijk of ga je juist over niet verharde wegen door Azië fietsen?

In het algemeen kun je stellen dat als je met weinig bagage over verharde wegen in het Westen fietst je het beste uit bent met een 28" Randonneur.

Voor de echte avonturier die de minder bevolkte delen van de wereld bezoekt en dus ook over onverharde wegen ploetert is een 26" ATB achtige reisfiets een betere keuze.

Het belangrijkste blijft natuurlijk, zit je comfortabel op je fiets?
Dat wordt een hele klus!

De truc is om in een beperkt aantal keuzen heel veel mogelijkheden te schrappen. Als je een overzichtelijk aantal fietsen (minder dan vijf) overhebt kun je op de pasfiets plaatsnemen en/of proefritten gaan maken en de fiets die het lekkerste zit kiezen. Tenzij je een maatframe wil, want dan moet je op één framebouwer uitkomen.

Belangrijkste keuzes (waarover elders op dit forum al erg veel staat):

ligfiets - bukfiets
26" - 28" (indien ligfiets: 20")
staal - alu
maat - confectie
indien maat+staal: lugs - lugloos
recht stuur - stuurbocht (indien ligfiets: bovenstuur - onderstuur)
voorvering ja/nee
mogelijkheid van dikke banden (47 mm of groter) ja/nee
Rohloff ja/nee
indien Rohloff met kettingspanner of zonder

Als je na deze keuzes nog meer dan vijf fietsen overhoudt wordt het moeilijker. Dan gaat de prijs/kwaliteit (v.d. onderdelen) verhouding tellen. Maar bijvoorbeeld ook de nabijheid van een goede fietsenmaker die de fiets kan leveren en bij problemen aanspreekbaar is.

Natuurlijk zijn er ook nog veel andere onderdelen te kiezen, maar die kunnen vaak bij eenzelfde frame en zijn dus niet onderscheidend voor de keuze van het frame.

Hi,

ik poog een daardje als deze te starten hier zodat de mensen die na denken over een goede nieuwe fiets direct al een boel keuzes kunnen maken en daarop gerichter vragen kunnen stellen.

mijn idee is om zoveel mogelijk technisch inhoudelijke zaken hier neer te zetten, handig te ordenen en dan het topic opslot zetten, zodat er niet in dit draadje de pro's en con's worden besproken.

Zo hopelijk wat duidelijker?

Bas

Nou dan hier mijn commentaar, op het gevaar af versleten te worden voor iemand die te vaak duscussieert op dit discussieforum,

> Voor op de weg is 28" de standaard en voor het overige gebruik kun je overwegen
> om op 26" te gaan rijden, ook omdat 26" banden beter te verkrijgen zijn in de meer
> afgelegen bestemmingen van de wereldfietsers.

De keuze gaat niet over het kiezen van banden maar over het kiezen van de wielmaat. Aan de bandenmaat zit je vervolgens vast... Je zou kunnen toevoegen dat bij erg kleine mensen een fiets met 26"-wielen geschikter is omdat daar een beter geproportioneerd frame van te bouwen is. 26" voor erg grote mensen heeft echter weinig technisch bezwaar. De genoemde afgelegen bestemmingen beginnen overigens al bij de Belgische grens en gelden ook voor velgen en bijbehorende spaken. Tegenargument is dat degelijke 28"-banden tegenwoordig niet gauw stuk gaan. Zodat je met nieuwe 28"-banden gerust op pad kunt gaan naar Rome of Santiago de Compostela. Een verrassend argument tégen 28" voor grote mensen is dat de fiets daar extra groot van wordt. Die van mij is bijvoorbeeld langer dan een KLM-fietsdoos van binnen, en dat is onhandig. De ene keer dat ik de fiets in een doos moest stoppen moest ik op zoek naar een stanleymes en moesten de banden heel erg leeg voordat hij erin paste.

> Het frame van een wereldfiets is meestal gemaakt van Aluminium of Staal (CroMo)
De toevoeging CroMo is niet alleen fout (moet CrMo zijn) maar suggereert ook dat het voor frames gebruikte aluminium géén legering zou zijn. Dit is niet zo. Dus liever de toevoeging weglaten of uitleggen dat voor frames en andere metalen fietsonderdelen altijd legeringen worden gebruikt. (voor de puristen: staal is op zich ook al een legering, van ijzer)

> welke beiden een specifieke uitstraling hebben en waarvan een groot deel van de
> keuze van een materiaal samenhangt aan een hoop eigenwaarde van de materialen.
Als je niet al goed weet wat dit gaat betekenen is hier geen touw aan vast te knopen, behalve voor managers.

> De meeste maatframe bouwers kiezen voor staal omdat dit een wat exclusiever materiaal
> is en erg goed te verwerken tot een oerdegelijk frame.
Beter het verhaal vervangen door: van zowel aluminium als staal zijn zowel waardeloze als uitstekende frames te bouwen. De kwaliteit en rijeigenschappen worden meer bepaald door de ontwerper en bouwer dan door het materiaal, hoewel in de praktijk aluminium vaak - maar niet altijd - tot iets lichtere en stijvere frames leidt. Staal daarentegen geeft dan vaak iets meer comfort. Te lichte frames zijn voor reisfietsen echter niet aan te raden omdat een zekere mate van stijfheid nodig is om de fiets stabiel te houden, wat vooral bij de grotere maten en bij gebruik van voortassen speelt.

> Andere exclusievere materialen als Scandium en Titanium
Het woordt Scandium wordt zowel gebruikt voor het element Scandium als voor een aluminiumlegering die 1 of 2% Scandium bevat. De "Scandium" fietsen zijn ongetwijfeld van deze legering gemaakt omdat zuiver Scandium duurder is dan goud; de wereldproductie bedraagt zo'n 2000 kg (bron: wiki). Omdat het een van de aluminiumlegeringen is hier dus niet noemen.

> In het algemeen kun je stellen dat als je met weinig bagage over verharde wegen
> in het Westen fietst je het beste uit bent met een 28" Randonneur.
Zie de eerder gemaakte opmerking over kleine mensen en verkrijgbaarheid van banden.
Mij lijkt "West Europa" beter dan "Het Westen"; Chili ligt immers ook ten westen van ons.

> ligfiets - bukfiets
> 26" - 28" (indien ligfiets: 20")
> staal - alu
> maat - confectie
> indien maat+staal: lugs - lugloos
> recht stuur - stuurbocht (indien ligfiets: bovenstuur - onderstuur)
> voorvering ja/nee
> mogelijkheid van dikke banden (47 mm of groter) ja/nee
> Rohloff ja/nee
> indien Rohloff met kettingspanner of zonder

Ik denk dat je het verhaal zou kunnen beginnen met de vraag aan de aspirant koper om zich te bezinnen:
* Waar wordt met de fiets gefietst?
* en hoe vaak en hoe veel km?
* over welke trajecten? Ook gravel of ernstiger onverhard?
* Wat is het gewicht van de berijder en hoeveel bagage gaat er mee?
* Wat is het beschikbare budget?
* Wat is de woonplaats? Lijkt een rare vraag, maar als je in Heerhugowaard woont dan moet het toch erg raar lopen als je naar Wageningen gaat voor een fiets en andersom. Met elke fiets moet een paar keer terug gegaan worden naar de winkel, en als die om de hoek is dan is mij dat wel wat waard.
* In hoeverre kan de eigen fiets gerepareerd en onderhouden worden? Ik denk aan diverse mensen met nogal technische fietsen die ik onderweg tegengekomen ben en die geen idéé hadden....

> Als je na deze keuzes nog meer dan vijf fietsen overhoudt wordt het moeilijker.
Ik denk dat je het zo niet kunt stellen. Het probleem is lastiger. Vooral als je op een heel populair type fiets uitkomt zijn er nog heel veel merken die elke meerdere modellen fietsen maken in die klasse. Je loopt dan tegen het bekende bekend-merk versus reisfietsenmerk-probleem aan, wat vaak uitmond in het antwoord dat een licht persoon (60 kg) met weinig bagage (10 kilo) die een fietstechnisch eenvoudige fietsreis maakt ook wel een eenvoudige fiets uit het rek kan kopen.

Leon
Leuk topic!
Ik ben nu ook aan het zoeken naar een nieuwe fiets. Mijn komende reis zal zonder bagage zijn. Ik ga door de Franse pyreneeën, stuk van de 100 cols tocht. Nu wil ik aan de ene kant een lichte fiets om zonder bepakking snel te kunnen klimmen :) maar aan de andere kant wil ik later ook nog wat onverhard gaan gek doen met bagage. Ik weiger om ooit voortassen te hangen, hoewel ik nooit nooit zeg, al 3 keer in deze zin.
Dan is er nog de keuze van welk merk en waar kopen?
In de buurt kan ik kiezen uit Trek, Giant en Cube.
Verder weg kan ik kiezen tussen Stevens, VSF en nog veel meer om op te noemen.

Groep 1: Lichte fiets 28inch met koersstuur (en drager)
VSF T-Randonneur, is van alles voorzien
Stevens Gran Turismo, geen naafdynamo ed
Surly LHT, 48-36-26tands vooraan ipv 50-39-30!

Groep 2: Lichte fiets met recht stuur (en drager)
Trek 7.3 FX, geen drager, goedkoop
Trek 7500, geen drager
Stevens X-6 Lite, geen drager (optie), goedkoop
Stevens X-8 Lite, geen drager, heel goede groep
Stevens Randonneur, alles erop, iets zwaarder voor deze groep
Giant Aero RS3 GTS, wat duur voor wat je krijgt
Cube Central Pro, alles zit erop
Cube SL Cross Pro, allegaardje van onderdelen

Groep 3: Zwaardere fiets met alles op en aan
VSF T-400, 26inch, niet zo snel
Giant Ligero RS1, kader lijkt wat zwakker

Als ik voor groep 3 zou gaan, is het een T-400. Groep 1 is het de Surley, omdat ik meer op zoek ben naar een MTB schakelgroep maar hier zijn wellicht nog veel meer keuzes tussen verschillende modellen, maar dan gaat dit ten koste van de onmiddelijke, dichtbij zijnde verkrijgbaarheid. In de middenste groep, daar ligt alles nog open.
Je wilt nu 'racen' met weinig bagage en later onverhard fietsen met meer bagage. Als je er het geld voor (over) hebt, kun je dat met twee verschillende fietsen doen. Eén uit groep 1 en één uit groep 3. Als je een compromis wilt sluiten, denk ik dat je door alle fietsen weg te strepen die geen banden vanaf 47 mm toelaten, je de groslijst al aardig kan uitdunnen. Ik vind de Surly een charmante optie. Eventueel kun je er later een recht of een exotisch (vb. moustache) stuur op zetten.
Ik ben op een Jan Janssen Millenium gekomen tijdens een verdere speurtocht. Dit lijkt me een snelle fiets die standaard al beschkbaar is met 42mm Marathon Supremes. Lijkt me ideaal.
Zonder voordrager, spatborden. LX afgemonteerd, geen slot en dergelijke komt ie uit rond 1250 euro. De verkrijgbaarheid is redelijk, ik heb een dealer binnen 25km.
s0lar schreef:Ik ben op een Jan Janssen Millenium gekomen tijdens een verdere speurtocht. Dit lijkt me een snelle fiets die standaard al beschkbaar is met 42mm Marathon Supremes. Lijkt me ideaal.
Zonder voordrager, spatborden. LX afgemonteerd, geen slot en dergelijke komt ie uit rond 1250 euro. De verkrijgbaarheid is redelijk, ik heb een dealer binnen 25km.
Lijkt je een snelle fiets??? Waarop baseer je dat? Op Jan Janssen zijn verleden? :D
s0lar schreef:Nu wil ik aan de ene kant een lichte fiets om zonder bepakking snel te kunnen klimmen maar aan de andere kant wil ik later ook nog wat onverhard gaan gek doen met bagage.
Ik ben een beetje huiverig van geintegreerde headsets, maar dat is mijn mening. Maar als ik in de beschrijving van de JJ Millenium lees, ik citeer letterlijk:
"..... De geintegreerde carbon voorvork met Tubus CrMo low-rider en de Tubus Logo bagagedrager maken 'm tot een lichtgewicht en uw meest betrouwbare fietsvakantie partner." Einde citaat.....
dan denk ik dus, Jan Janssen: houdt het maar bij race- i.p.v. reisfietsen! Nou weet ik wel dat je kunt kiezen voor andere voorvorken, maar als je zó je "fietsvakantie partner" aanprijst... [snork... snork...]

Als je een Snelle :) fiets zoekt (28") waarmee je ook nog "wat onverhard gek wilt gaan doen" met bagage, moet je misschien eens bij Snel kijken? Waar je bijv. voor dat onverhard gek doen kunt kiezen voor 40 spaaks wielen met Shimano tandemnaven, waar Jan Janssen ook 40 spaaks vakantiewielen aanbiedt met de gewone 40 gaats XT naaf (zoek die maar even op op dit forum... :cry: )

Kortom, mijn mening is dat Jan Janssen met de Millenium een heel aardige fiets kan leveren, die vooral marketinggewijs ( 8) ) uitblinkt.....
Dat het me een snelle fiets lijkt, komt door het feit dat hij me licht en vrij sportief lijkt. Bovendien is het een 28inch, ook de bandenkeuze die je hebt, geeft me eerder het idee dat dit een snelle reisfiets is. De Carbon voorvork ga ik natuurlijk niet kiezen. Verder vind ik het aangenaam dat ik de volledige groep kan bepalen en de prijs is ook leuk. Ook een dealer vinden is niet altijd makkelijk voor een reisfiets. Ik woon in België.
Snel zijn zeer goede fietsen, maar dan moet ik al een heel stuk verder gaan zoeken en ben ik ook wat meer euro's kwijt. Dan zou ik eerder voor een T-700 of T-Randonneur gaan van VSF.
Kijk, je wilt eigenlijk gewoon een onmogelijke combinatie. Snelle fietsen voor gebruik op asfalt zijn echt niet geschikt om off road met bagage te fietsen. Dus je zult een compromis moeten vinden dat net stevig etc genoeg is om af en toe een bospaadje te rijden, maar ook nog redelijk snel. Ik kom dan uit op de klassieke engelse stijl 28 inch randonneur, zoals de Thorn Club Tour of de legendarische Dawes Galaxy. En bij voorkeur met een (brede) racebocht, voor de snelheid, en het comfort. Met bredere wat geprofileerde banden (42 mm?) kun je onverhard nog aardig uit de voeten. Ook op asfalt zijn zulke fietsen nog redelijk snel, zeker als je er snelle banden als de 30 mm Grandbois of de 35 mm Panaracer Pasela op monteert. Ook de Surly Long Haul Trucker zit in deze hoek. Waar het dus op neerkomt is dat je een relatief stevige maar niet extreem stijve fiets moet uitzoeken, die je vervolgens wat sneller maakt. De basis is dan in elk geval wel degelijk genoeg.
Wim
Enig idee waar ik dit het beste koop in de buurt van Antwerpen? Past de T-Randonneur ook in dit rijtje? Stevens Gran Turismo?
Solar,

Ik heb voor mezelf een nieuwe fiets besteld. Mijn oranje fiets (die van Oud & Nieuw) blijft mijn "Tractor" voor het "echte" werk. De nieuwe fiets is heel anders: een snelheidsmonster voor ook in het donker en in de winter. Daarin investeer ik ook, omdat ik wil dat die een jaartje of 30 toch redelijk makkelijk vooruit kan (onderhoud en vervanging van slijtonderdelen natuurlijk wel nodig).

Aangezien ik ook 's winters naar het werk fiets, heeft mijn nieuwe fiets dan ook een Rohloff-naaf, SON-dynamo, racestuur, Kojak-banden, wel spatborden en een Swing-dragertje achter. De spatborden en drager zijn natuurlijk relatief snel te verwijderen.

Met de combinatie van deze 2 fietsen kan ik overal makkelijk uit de voeten. Dankzij het gebruik van, voor mij passendere, 559-wielen, kan ik er evt. ook mee in het bos crossen met andere banden (bijv. de Conti CrossCountry).

Eigenlijk is m'n 2e fiets hetgeen wat Wim ook aangeeft.

Ik besef dat het een hele investering is*, maar als je kijkt wat je daarmee op de langere duur bespaart, is het juist behoorlijk goedkoop!

*) Voor deze prijs heb je ook een niet-verkeerde tweedehands auto... Ik kies dan nog liever die nieuwe fiets.
s0lar schreef:Snel zijn zeer goede fietsen, maar dan moet ik al een heel stuk verder gaan zoeken
Ze hebben een dealer in Opwijk (B).
Leon
Mijn Snel Safari is een prima vakantiefiets, maar zeker niet snel. Eerder een betrouwbare tank, dus niet het compromis dat je zoekt. Ik weet niet of Snel ook lichtere alternatieven aanbiedt. Die Surly is zo gek nog niet. Een een bezoekje aan de site van Thorn/SJS is ook de moeite.
Leuke topic,wat ik niet snap is het gebruik van een racestuur op een vakantiefiets. :shock: Hoe vaak zit je nou werkelijk diep? :?: .
Ik heb ook een racefiets ,daar fiets ik mee naar mijn werk, ik heb er en "leun"stuurtje op zitten en zit vrijwel nooit diep. :oops:
Op mijn vakantiefiets een recht stuur met bar-ends :D
Dirk
Je zit inderdaad niet zo vaak in de drops. Maar je handen op de remmen is een heel natuurlijke houding voor je polsen. En het is een snelle houding. Van rechte sturen krijg ik last van mijn polsen, en tintelende vingers.
Wim