Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgslijtage - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Velgslijtage

Haike schreef:
Roald schreef:Andere indicatie die ik tegenkwam is dat een velg circa 4 setjes remblokken meegaan...

Echter dat lijkt mij een nogal grove indicatie...
Dat lijkt me een tamelijk ongenunanceerde indicatie, want je hebt remblokjes en remblokjes; harde, en zachte, om maar eens wat te noemen. En ik denk dat het soort rem waar ze opzitten ook nog wel eens een factor is die mee kan spelen. En volgens mij slijt een remblokje alleen maar als je rijdt en moet remmen. Dus het terein waarin je rijdt, zal meer bepalend zijn lijkt me. Als je in de stad rijdt zul meer geconfronteerd worden met het fenomeen remmen en optrekken dan wanneer je een lange rit door een vlakke polder maakt. Dus het terrein en het aantal km's wat daarin gemaakt is zullen denk ik een beter beeld geven over de levensduur van een blokje, en velg.
Die uitspraak staat bij mij op de site, en is gebaseerd op:
- Harde blokjes (shimano)
- V-brakes
- Eenvoudige dubbelwandige niet-lichte velg. (Airline, xplorer, ed)

En volgens mij maakt voor de remwand slijtage het weinig uit, in welk terrein je fietst. Hangt af hoeveel je remt.

Marco

Marco de Wit schreef:
Haike schreef:
Roald schreef:Andere indicatie die ik tegenkwam is dat een velg circa 4 setjes remblokken meegaan...

Echter dat lijkt mij een nogal grove indicatie...
Dat lijkt me een tamelijk ongenunanceerde indicatie, want je hebt remblokjes en remblokjes; harde, en zachte, om maar eens wat te noemen. En ik denk dat het soort rem waar ze opzitten ook nog wel eens een factor is die mee kan spelen. En volgens mij slijt een remblokje alleen maar als je rijdt en moet remmen. Dus het terein waarin je rijdt, zal meer bepalend zijn lijkt me. Als je in de stad rijdt zul meer geconfronteerd worden met het fenomeen remmen en optrekken dan wanneer je een lange rit door een vlakke polder maakt. Dus het terrein en het aantal km's wat daarin gemaakt is zullen denk ik een beter beeld geven over de levensduur van een blokje, en velg.
Die uitspraak staat bij mij op de site, en is gebaseerd op:
- Harde blokjes (shimano)
- V-brakes
- Eenvoudige dubbelwandige niet-lichte velg. (Airline, xplorer, ed)
Daarmee is de indicatie dan ook al een stuk genuanceerder geworden....
Marco de Wit schreef:En volgens mij maakt voor de remwand slijtage het weinig uit, in welk terrein je fietst. Hangt af hoeveel je remt.
"Stad" is ook terrein, en daar rem je meer...... maar dat had ik al geschreven.

En het weer maakt ook uit.

- Droge omstandigheden op reis (bergachtig) : Shimano blokje ging ca 15.000 km mee. (1 jaar)
- Natte omstandigheden op reis (bergachtig, Noorwegen): Shimano blokje hield het na 100 km voor gezien (1 dag). (En met nat bedoel ik ook echt nat: stromende regen)

En zo kun je een velg opremmen in 1 vakantie, of er 60.000 km mee doen.
In mijn geval gingen ze ca 25.000 km mee. (alleen reizen, geen woon-werk).

Dan ben ik benieuwd met welke Shimano blokken jij onder droge omstandigheden de 15000 hebt gehaald. Mijn Shimano blokken (LX zonder cartridge) waren na een dikke 5500 onder droge omstandigheden, toch echt op. Maar misschien rem ik meer dan jij. :lol:

Dat waren de blokjes die standaard op de Alivio remmen zaten. Wat dat destijds geweest is, weet ik niet.

En remmen doe ik zo weinig mogelijk: Je gaat er alleen maar langzamer door! :D

Marco

Marco de Wit schreef:
En remmen doe ik zo weinig mogelijk: Je gaat er alleen maar langzamer door! :D
zie http://www.cyclecraft.co.uk/digest/stop.pdf ;)

Haike schreef:Dan ben ik benieuwd met welke Shimano blokken jij onder droge omstandigheden de 15000 hebt gehaald. Mijn Shimano blokken (LX zonder cartridge) waren na een dikke 5500 onder droge omstandigheden, toch echt op. Maar misschien rem ik meer dan jij. :lol:
Eén van de belangrijkere factoren is gewicht en remgedrag. Ik weeg flink meer als mijn vriendin en verslijt dus behoorlijk meer remblokken.

Groeten, John.

Hier nog even een laatste reactie over mijn velgen. Het kostte wat moeite, maar uiteindelijk heb ik in de buurt een fietsenzaak gevonden die nieuwe velgen voor 48 spaken kon bestellen. Het zijn velgen geworden van Exal model SP 19. De prijs viel erg mee 36 euro per stuk, daar kwamen dan nog wel de spaken en het arbeidsloon bij.

Ronald
Heeft een Exal SP19 velg een slijtage-indicator?
Ik vraag me namelijk af of mijn velgen aan vervanging toe zijn... Ik heb 34.000 km op de teller staan. Maar ik merk niks van een slijtage-indicator die tevoorschijn komt. Als er geen is, kan hij ook niet opduiken natuurlijk.
Op http://www.exal.be spreekt men over een 'safety system'. Is dat een verwijzing naar een slijtage-indicator?
Als ik de velgdikte meet met een pasmaat (en boortjes in de holtes) dan kom ik op 1,4 mm. Ik zou dus nog 0,4 mm verder kunnen... Misschien daarom dat ik nog geen indicator zie?
De breedte van de velg bovenaan, tussen de opstaande velgranden gemeten, is 18,86 mm. Nieuw zou dit volgens exal 19 mm zijn.
Hopend op tips...
Luc.
Ja, maar de slijtage-indicator verschijnt niet, hij verdwijnt (door slijtage van de velgwand eromheen). Het is de inkeping/groeve die aan weerszijden van de velg in de velgwand zit, ook te zien op de dwarsdoorsnede en zichtbaar op een (nieuwe) velg. Zo'n groeve lijkt mij overigens voor de sterkte van de velg niet zo geweldig.

Je kunt slijtage ook met je vingers voelen, zeker als je voor 95% vóór remt; gewoon voor en achter vergelijken.

Als je zo ver bent is ie ook aan vervanging toe :P (rigida sputnik)

Afbeelding

Zie ook m-gineering.
Het zit nog iets ingewikkelder: Er zijn velgen met een zichtbare slijtageindicator - groeven aan de zijkanten - die inderdaad verdwijnen door slijtage van de rest.
Maar er zijn ook velgen waarbij de slijtageindicator aan de binnenkant zit en die dus juist verschijnt als de velg te dun wordt. Daar staat dan wel safety-line op of zoiets maar zie je als die nieuw is geen groeven.
Nu is het vreemde dat Exal, tegenwoordig in ieder geval, zichtbare groeven heeft, en de Rigida Sputnik, zoals op de foto boven, juist de indicator aan de binnenzijde.
fsap schreef:Nu is het vreemde dat Exal, tegenwoordig in ieder geval, zichtbare groeven heeft, en de Rigida Sputnik, zoals op de foto boven, juist de indicator aan de binnenzijde.
Vreemd. Volgens o.a. Marco is de Rigida Sputnik dezelfde velg als de Exal SP19. http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2405

Gerd
GerdC schreef:
fsap schreef:Nu is het vreemde dat Exal, tegenwoordig in ieder geval, zichtbare groeven heeft, en de Rigida Sputnik, zoals op de foto boven, juist de indicator aan de binnenzijde.
Vreemd. Volgens o.a. Marco is de Rigida Sputnik dezelfde velg als de Exal SP19. http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2405

Gerd
Behalve de slijtageindicator is dat ook zo :wink:
Heeft een Exal SP19 velg een slijtage-indicator?
Ik vraag me namelijk af of mijn velgen aan vervanging toe zijn...
Ik heb de exal-velgflanken eens goed gereinigd met glasreiniger.
Voorwiel: nog een zwarte lijn te zien. Achterwiel: lijn is vager. Vreemd is dat die lijn niet in het midden van de velgflank zit, maar meer naar binnen toe (richting spaken).
Zo ziet het er bij het voorwiel uit:Afbeelding
Ik vind wel dat die lijn laag zit.Bij het achterwiel is het zwart van de lijn dus bijna helemaal weggesleten. Mijn meting met een pasmaat gaf nog 1,4 mm dikte aan, maar blijkbaar moet je dat dan toch met een korrel zout nemen...
Luc.
Die lijn is inderdaad de slijtageindicator, hij zit dichter bij de spaken, nl. bij de versterking aan de binnenkant.
Als die groef weg is, is het tijd om er nieuwe velgen in te spaken.
Als je het niet zelf kunt, zoek wel een goede wielbouwer bv. Marten van M-gineering.
lvdb1956 schreef:Afbeelding
Vage foto's maken is ook een kunst. Hoe moeten we hier iets op zien?....
fggl:
Afbeelding
Als de velg op jouw fiets tenminste de versie is die exal nu maakt.
En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:. Het achterwiel is al meer werk om goed (om) te spaken en gezien het achterwiel (velg) veel meer krachten te verduren krijgt is het niet je voorkeurswiel om te verslijten :D.
Dat is een leuke. De slijtagegroef op de afbeelding van Leon zit dus op een geheel andere plek dan op de vage foto en ook mijn vorig jaar gekochte SP19's (die dus overeenkomen met de vage foto).
De plek op Leon's afbeelding lijkt me ook niet handig en een echte velgverzwakking voor strak opgepompte brede banden.
Volgens mij zou de groef juist bij de tunnels moeten zitten.
Wat is hier aan de hand?
En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:
Wat is hier lollig aan? Het kan levensgevaarlijk zijn.
Jan Eleveld schreef:
En leer jezelf aan om in het vervolg voor 95% vóór te remmen :wink:
Wat is hier lollig aan? Het kan levensgevaarlijk zijn.
De ;-)-smiley geeft slechts een knipoog... je achtervelg volledig verslijten kan inderdaad levensgevaarlijk zijn.