Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cannondale, Giant of Intersens? - Forum Wereldfietser

Cannondale, Giant of Intersens?

Via het fietsenplan van mijn werk kan ik een fiets uitzoeken. Ik wil de gelegenheid graag aangrijpen om een fiets te kopen die ik ook voor een fietsvakantie kan gebruiken (1x per jaar 2 weken vanuit Nederland, wel met baggage, tent mee).
Ik wil er niet meer dan 1100 euro voor uitgeven.
Vanwege het fietsenplan ben ik gebonden aan de lokale dealers (Enschede). Dat beperkt de keuze. De Fahrrad Manifaktur t400 zit er daarom bijvoorbeeld niet in. Ook koop ik het liefst een nieuwe fiets.
Aangezien ik een leek ben zoek ik advies.

Ik heb 3 fietsen op het oog (specificaties onderaan):

-Cannondale street 600 (999 euro)
-Giant Expedition 2 (1100 euro)
-Intersens trekking sport 580 lx (ongeveer 800 euro)


De verkoper van Cannondale adviseerde te kiezen voor de Cannondale vanwege de kwaliteit van het frame.
zijn concurrent raadde aan om de intersens te kiezen vanwege de Volledige LX afmontage. Ook kunnen er bij de intersens onderdelen aangepast worden, bijvoorbeeld Tubus dragers tegen een kleine meerprijs.

Ik vind (ook op dit forum) weinig informatie over deze fietsen, dat zal vast een reden hebben. maar toch heb ik 2 vragen:

1. Kan ik beter kiezen voor een merkframe met mindere afmontage, of voor een onbekend frame en een LX afmontage? Ook de kwaliteit van de wielen kan ik als leek niet goed beoordelen.
2. En: zijn er misschien alternatieven in deze prijsklasse die ik over het hoofd zie?


Ik ben erg benieuwd!

Intersens trekking Sport TFD 580 LX
Frame: ALU 7005 Plain Gauge
Fork: Suntour NEX4000
Group: Full Shimano Groupset
Seatpost: Suspension

Cannondale street 600
Fork TIG-welded Cr-Mo, 1 1/8"
Rear Shock N/A
Rims Cannondale Earth, 36 hole
Hubs Shimano Deore Rear,
Shimano Nexus Dynamo front
Spokes DT Champion 1.8mm
Tires Continental Top Touring 2000,
Pedals Alloy
Crank TruVatiV FiveD, 22/32/42
Chain Shimano HG-50
Rear Cogs Shimano HG-50, 11-30
Bottom Bracket Shimano 4-taper, UN-25
Front Derailleur Shimano Alivio
Rear Derailleur Shimano Deore
Shifters Shimano Alivio
Handlebars Comfort alloy
Stem Alloy adjustable
Headset Tange-Seiki Industry All Bearing
Brakeset Shimano BR420, ABS modulator
Brakelevers Cannondale Fire
Saddle Selle Royal Look-In Gel
Seat Post Alloy 6061 w/cold-forged head

Giant Expedition 2.0
Framematen: GTS: M/49, L/56, XL/60, XXL/65.
Frame: AluxX 6061
Voorvork: Rigid alloy boxxer
Shifters: Shimano Deore
Voor derailleur: Shimano Deore LX
Achterderailleur: Shimano Deore LX
Crankset: Shimano Deore 28/38/48
Cassete: SRAM PG950
Rem hendels : Shimano Deore
Remmen : Shimano V-brakes
Naven: Shimano Deore
Velgen: Rigida Explorer aero
Banden: Schwalbe Marathon plus.
Zadel: Selle Italia FLX 2-pc
Zadelpen: rigid
Stuur- / stuurpen: Aluminium
Pedalen: LU 994
Balhoofdstel: Integrated
Interne kabelgeleiding: Ja
Dianmond Shield: Ja
Gewicht +/- Kg: 16.10 Kg

Dat Intersens frame ken ik niet, nog nooit van gehoord maar dat kan ook aan mij liggen. Maar het geeft een wat bang voorvermoeden. Die verkoper gooit het op de onderdelen, dat doet-ie dus al zelf, roept bij mij de indruk op dat we het niet al teveel over het frame moeten gaan hebben, maar de onderdelen meneertje; dat is wat. Die onderdelen, daar heeft-ie wel gelijk in, die deugen, maar het komt bij mij over als wanneer je op een drie weken oude taart vers geklopte slagroom spuit. Goeie onderdelen op een twijfelachtig frame, daar heb je nog geen goede fiets mee.

Ik zou graag die onderdelen willen meenemen naar de Cannondale dan heb je wat. Want waar ze dat ding nu mee afmonteren is een zooitje samengeraapt bij elkaar. Eigenlijk het omgekeerde, de prijs van een goed frame te proberen te drukken, met goedkope onderdelen. Een Cannondale met voor een Shimano Alivio voorderailleur, nou vraag ik je. Samengeraapte onderdelen met een goed frame, daar heb je nog geen goede fiets mee.

Blijft over de Giant in mijn optiek. Die maken ook goede frame's (betere middenmotor denk ik) en het ding wordt tenminste ook naar behoren afgemonteerd. (kleinigheidje, het geïntegreerde balhoofd) En de expedition is ook het reismodel van Giant. Geen samengeraapt zooitje qua onderdelen en een goed frame daar heb je dan je goede fiets. En aangezien de baas betaald vind ik dit kandidaat no 1 uit deze top 3 en wel met stip :wink:

Maar het aller, aller allerbelangrijkste, let op de maat!! zoals je passende kleding koopt koop je ook een fiets van de juiste maat. Laat dat dan ook je allereerste uitgangspunt zijn.

Een alternatief kan zijn: Cannondale kopen, in eerste instantie rondrijden met wat er op zit, en gaan sparen voor betere kwaliteit onderdelen. Te beginnen met de voorderailleur en de shifters op het stuur.

Haike schreef:Blijft over de Giant in mijn optiek. Die maken ook goede frame's (betere middenmoter denk ik) en het ding wordt teminste ook naar behoren afgemonteerd. (kleinigheidje, het geintregeerde balhoofd) En de expedition is ook het reismodel van Giant. Geen samengeraapt zooitje qua onderdelen en een goed frame daar heb je dan je goede fiets. En aangezien de baas betaald vind ik dit kandidaat no 1 uit deze top 3 en wel met stip :wink:
Kan er niet bijbetaald worden? De Expedition 1.0 wordt met Tubus dragers en FirmTech Magura's geleverd, plus daarnaast compleet LX. Maar ja, keuze is dan natuurlijk ook groter...

Heb zelf de 1.0. Voor Europa-vakanties ruim voldoende. Doet het voor mij prima, ook met kampeer-bepakking op verdomd hobbelige wegen. Frame vind ik (persoonlijk) onder die omstandigheden lekkerder rijden dan bijv. een Koga Traveller.

Fedor schreef: Kan er niet bijbetaald worden? De Expedition 1.0 wordt met Tubus dragers en FirmTech Magura's geleverd, plus daarnaast compleet LX. Maar ja, keuze is dan natuurlijk ook groter...

Heb zelf de 1.0. Voor Europa-vakanties ruim voldoende. Doet het voor mij prima, ook met kampeer-bepakking op verdomd hobbelige wegen. Frame vind ik (persoonlijk) onder die omstandigheden lekkerder rijden dan bijv. een Koga Traveller.
Alles kan........... als je maar betaalt..... :lol:

Intersens is in de MTB wereld wel redelijk bekend. Zijn vergelijkbaar met Cube en andere merken waar je veel voor je geld krijgt. Ik heb wel verscheidene verhalen gehoord dat hun garantie afhandeling niet zo relaxed is (ze moeten ergens op besparen). Ik zou zelf voor een beter frame gaan, maar het is maar net wat je zelf belangrijk vindt.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Misschien is de Giant inderdaad een goeie optie.

Is de kwaliteit van het Giant frame trouwens wel in orde?
De verkoper zei namelijk dat het intersens frame van een beter aluminium gemaakt is en langer stijf blijft. Is dat onzin?

bbbotje schreef: De verkoper zei namelijk dat het intersens frame van een beter aluminium gemaakt is en langer stijf blijft. Is dat onzin?
Ja dat is heel erg onzin. :shock:

Zolang een frame niet inscheurt, of heel veel dunner wordt door inwendige roestvorming zal de stijfheid gelijk blijven.

Bij mij op het werk hebben ze ook een fietsplan :) maar dat beperkt me niet tot een aantal rijwielhandelaren.
Natuurlijk kan ik ervoor kiezen dat mijn werkgever de fiets voor mij aanschaft of dat ik via het fietszakelijk.nl Fietsplan een fiets koop en die dan door de werkgever via mijn salaris wordt vergoed.

Waar zit hem nu het addertje onder het gras. Ik mag mijn fiets ook aanschaffen bij de erkende rijwielhandelaar. Het maakt niet uit waar die zich bevindt, zolang hij maar erkend is. Als jij dus ook de mogelijkheid hebt om je fiets via een erkende rijwielhandelaar aan te schaffen dan wordt je keus dus veel groter.

En je kunt het dan natuurlijk nog iets leuker maken. Laat je bagagedragers (achter), je pomp etc als accessoires opvoeren (je mag tenslotte € 250,00 aan extra accessoires die direct met het woon en werkverkeer samenhangen opvoeren).
Tenslotte mag je natuurlijk ook nog je fietsje laten verzekeren.

Kortom om een lang verhaal kort te maken: wat voor fietsenplan heeft jouw werkgever. Wellicht dat je je fiets toch zelf mag aanschaffen bij een erkende rijwielhandelaar en als dat het geval is opent dit een wereld aan mogelijkheden.

Eliart/robbert

@eliart:
Het klopt dat het bij veel werkgevers mogelijk is om zelf een winkel uit te zoeken. Om de administratieve rompslomp te beperken heeft mijn werkgever dat beperkt. Misschien is er wel een manier om dit te omzeilen, ik vind het prima om het volgens het plan te doen, al beperkt het de keuze iets. De keuze bestaat dus gewoon uit alle bekende merken die via dealers verkocht worden.
Inderdaad is het wel mogelijk om wat te regelen met accesoires, maar volgens mij is dat overal hetzelfde :)

@bbbotje

Jammer dat je werkgever dit beperkt. Maar goed er zijn genoeg redenen te bedenken waarom ze dit wel doen.

De accessoires zijn inderdaad een mooie aanvulling. Maak er gebruik van.

Succes met de aankoop van je fiets.


Groet,
Eliart

Hi,

reeds een keuze gemaakt?

Maar kwam bij de LBS een aardg fietsje tegen waarvan ik dacht zullen ze vast ergens anders ook wel hebben.

Multicycle, geen iedee of je der al eens van had gehoord. is op het eerste gezicht best een aardig fietsje, zelf omschrijven ze hem zo

"De Sportive is een globetrotter. Uitgerust met de Deore LX groep, de kogelgelagerde 48 spaaks wielen en de sterke SL dragers is hij uitermate geschikt voor de lange afstand met bagage. Het verstelbare multigreep stuur met leren greep maakt het makkelijk om tijdens het fietsen eens een andere houding aan te nemen."

Geen iedee wat de ervaring is met dit merk overigens, maar bij de LBS zag het er allemaal wel degelijk uit.

Zoals ie bij de LBS stond was ie iets van 1100.

Succes, en fietsze

Bas
Multy cycle is volgens mij een uitstekend en inovatief Hollands fietsen merk.
Ze zijn afgemonteerd met de meest gerenomeerde groepen.
Ik heb ze wel eens gezien, zag er prima uit
Mischien moet je ze (als vakantiefiets) wat aanpassen vwb stuur of pedalen

Volgens mij had Multi Cycle in de jaren '70 een sportfiets model waarvan het freewheel in de trapas zat, en achter al een cassette systeem.

De Giant Expedition is al jaren een vooraanstaande vakantiefiets. Ik heb er één van 12 jaar en die is op vrijwel alle fietsvakanties gebruikt, ook buiten Europa. Toen waren het nog 28 inch fietsen, maar ook toen al met LX. In al die tijd alleen maar dragers, tandwielen en ketting vervangen. Rijdt nog steeds fantastisch.
NB. Toenmalige prijs 2000 gulden.
Dag Berend Botje,
wat wil je vooral met de fiets behalve die 1 x/jr 2 weken fietsvakantie? Voor dagelijks gebruik in NL leveren die 24/27 versnellingen met derailleurs alleen maar extra onderhoud (of bij gebrek daaraan extra weerstand) en de kans op een vieze broek op. Dus dan zou een sportieve stadsfiets met verstelbaar stuur, 8-versnellingsnaaf, gesloten kettingkast en een voorvork waar je makkelijk een low-rider op kan zetten veel praktischer zijn, zou ik denken.

En als je vanuit NL fietst (en niet eerst met fietsen op de auto richting de Alpen of zo): hoe hoge heuvels moet je dan overwinnen? Ardennen, Eiffel, Harz? De kleinste overbrenging in de shimano 7v-naaf (en ook de 8v-(premium)-naaf bleek voor de heuveltjes langs de Loire klein genoeg om niet te hoeven lopen (resp de 7-heuvelenweg bij Groesbeek en de Holleweg bij Berg-en-Dal).

Alzo overwegend heb ik onlangs een Giant Illusion gekocht voor woon-werk en onze niet te heuvelige fietsvakanties (849 advies, met een jubileumaanbieding voor 749,= waarmee hij precies op het fiscale max-bedrag van de regeling kwam). Gazelle Chamonix en Davos lijken erop qua specs. Koga-Miyata SilverAce rond de 1100 euro heeft ook de 8vpremium-naaf.
Succes met je keuzeprobleem.
hans-l schreef:En als je vanuit NL fietst .... hoe hoge heuvels moet je dan overwinnen? Ardennen, Eiffel, Harz? De kleinste overbrenging in de shimano 7v-naaf (en ook de 8v-(premium)-naaf bleek voor de heuveltjes langs de Loire klein genoeg om niet te hoeven lopen (resp de 7-heuvelenweg bij Groesbeek en de Holleweg bij Berg-en-Dal).
Mensen die ik met fiets met een naafversnelling naar de Ardennen zie gaan hebben altijd hetzelfde verhaal.
Mensen die ik zie terugkomen uit de Ardennen met een fiets met een naafversnelling hebben ook altijd hetzelfde verhaal,
maar dan anders :? :lol:
Leon

De Ardennen zijn niet mis, en hetzelfde geldt voor veel andere leuke plekken om te fietsen.
Als je echt weinig onderhoud wilt met een stadsfiets, koop dan voor weinig geld een goede hollandse stadsfiets met terugtraprem (naast een echte vakantiefiets). Als je echt maar een fiets wilt hebben voor de stad en vakantie, dan is een fiets met Rohloff naaf het echte antwoord (en koop een goed slot). Wil je niet ineens zoveel uitgeven, koop dan een fiets met derailleur, maar reken zeker op duurder onderhoud. Wil je echt zo nodig met een Shimano 7/8 speed naaf ook op vakantie, laat de fietsenmaker dan een grotere sprocket op die naaf zetten, en eventueel een crankset met iets minder tandjes (daar is weleens verschil in). Alle beetjes helpen, en een lichter lichtste verzet is belangrijker dan een zwaar verzet. Let op dat je dan geen fiets koopt met rollerbrakers, want dat maakt afdalen wel erg spannend. En neem weinig bagage mee.
Wim
hans-l schreef:
En als je vanuit NL fietst (en niet eerst met fietsen op de auto richting de Alpen of zo): hoe hoge heuvels moet je dan overwinnen? Ardennen, Eiffel, Harz? De kleinste overbrenging in de shimano 7v-naaf (en ook de 8v-(premium)-naaf bleek voor de heuveltjes langs de Loire klein genoeg om niet te hoeven lopen (resp de 7-heuvelenweg bij Groesbeek en de Holleweg bij Berg-en-Dal).
Dat je de holle weg met een 7 speed-naaf op bent gekomen vind ik knap. Maar had je toen ook bepakking bij je? Ik heb destijds mijn fonkenieuwe Storck daar uitgeprobeert met alles er op en eraan, en was heel blij met mijn triple voor en 32 tanden achter.

P.S. voor degenen die daar niet bekend zijn; hij is echt vreselijk stijl, als fietser mag je er alleen naar boven. Het is verboden om van boven naar beneden te rijden per fiets. Ik heb een vriend die het toch deed op een fiets met een achteruittraprem, die rem heeft het niet overleeft. :wink:

Euh, oeps...

denk dat ik die weg erg persoonlijk ken.... met een bob achter mijn fiets met voor twee personen bagage... vond het al wel heel heel erg stijl daar (en vreemd dat de route bordjes maar een kant op stonden...)

Heb dus in Velp andere blokjes gemonteerd...


Maar idd een hele klus om deze bult op te fietsen, heb je idd wel een granny voor nodig.

Bas

B@se schreef:Euh, oeps...

denk dat ik die weg erg persoonlijk ken.... met een bob achter mijn fiets met voor twee personen bagage... vond het al wel heel heel erg stijl daar (en vreemd dat de route bordjes maar een kant op stonden...)

Heb dus in Velp andere blokjes gemonteerd...


Maar idd een hele klus om deze bult op te fietsen, heb je idd wel een granny voor nodig.

Bas
Jij hebt dus niet goed gekeken :D er staat boven echt dat het verboden is voor fietsers om daar naar beneden te gaan.