Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorrem met L- of R-hand? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorrem met L- of R-hand?

Beste Spironski en Bas,

Allereerst over het maximaal remmen met de voorrem in de sneeuw: als alles nat is, is de wrijving heel veel lager. Hierdoor kun je remmen wat je wilt in de sneeuw, zonder over de kop te gaan. Bijsturen doe je dan door het achterwiel te blokkeren. Hoe het theoretisch werkt weet ik niet, maar in de praktijk is dit juist hétgene wat wél werkt.

Verder schrijf ik ook geheel juist dat dit bij de meesten links of rechts is (zie mijn vorige posting).
Dan kan wat jullie zeggen ook uiteraard.
Hartelijk dank voor alle reacties op mijn vraag. Ik zal het als dank proberen wat samen te vatten.
Volgens de fietsenmaker waar ik vorige week een nieuwe stad-sport-fiets kocht heeft de rijwielbranche onlangs een nieuwe afspraak gemaakt: alle fietsen (in navolging van motoren en scooters) de voorrem rechts en de achterrem links. Wat mij betreft dus 'HOERA!' alhoewel ik nog geen bevestiging heb kunnen vinden op het web.

N.a.v. diverse opmerkingen:
De fietsen van vrouw en kinderen heb ik weliswaar ongevraagd naar R=voor omgezet maar ik heb ze wel terdege gewaarschuwd.

Wie beweerde dat een noodstop automatisch gaat en dat L of R daarbij niet uitmaakt, zou zich moeten afvragen waarom er slipcursussen zijn en er voor het motorrijexamen de noodstop geoefend moet worden: onze reflexen zijn wel degelijk te trainen. Dat de gemiddelde fietser dat niet doet, tja, ..... bij snelheden tot 10 a 15 km/uur maakt het ook niet zoveel uit.

Het verschil in kracht en precisie tussen voorkeurshand en andere hand zal er wel zijn. Rechtshandigen lijken dan in het voordeel bij de nieuwe R=voor-standaard omdat die dan voor precies (net niet blokkerend) en krachtig (70% van de vertraging komt van de voorrem) kunnen remmen. Maar mij lijkt dat die verschillen niet groot genoeg zijn om te merken bij het remmen, en anders door oefenen verminderd kunnen worden.

Wie vasthoudt aan wat hij/zij gewend is heeft gezien het vorige punt wel gelijk maar als het L=voor is moet bij uitlenen/verkopen van de eigen fiets de berijder wel gewaarschuwd worden. En als je een andere fiets leent/huurt/koopt: wel opletten en uitproberen (en evt wisselen of toch aan de nieuwe standaard wennen).

Op een andere of nieuwe fiets de remmen even uitproberen is ook een verstandig advies. De rollerbrakes van mijn nieuwe fiets doen het ook veel beter dan de 16 jaar oude sachs-trommels; toch even wennen.

O ja: met één hand aan het stuur en aan/in de andere een hond of boodschappentas. Ik doe een tas links ook al omdat ik anders niet kan schakelen. En om met de hond te fietsen hebben wij aan één van de fietsen een 'Springer': een beugel met een veiligheidskoppeling om de riem aan vast te maken zodat je met twee handen aan het stuur kan fietsen; zowel als de hond een ruk geeft of om fiets en hond af te remmen wel zo veilig.

Wie één hand mist zal deze discussie worst wezen maar dan kan je altijd het systeem van Multicycle nemen waarbij beide handgrepen heel slim beide remmen bedienen, de achterrem grijpt wel eerst aan, of de klassieke trommelremmen met gekoppelde stangen die nog op een enkele Gazelle te koop is.

Mooi bedacht systeem van Multicycle, behalve dat het kapot kan gaan. Is helaas een paar keer bij klanten voorgekomen, zonder schadelijke afloop gelukkig :lol: :lol: