Additionally, paste this code immediately after the opening tag: diameter stuurbuis - Forum Wereldfietser

diameter stuurbuis

Vanmiddag een mooie verstelbare (tot 60 graden) stuurpen gekocht.
Natuurlijk gelet op de maat, 1 1/8 inch in mijn geval, maar wat blijkt?
De diameter van mijn stuur is te klein. De nieuwe stuurpen verlangt 31, nog wat mm, terwijl mijn stuur een halve centimeter slanker is... :cry:

Is dit een nieuwe standaard maat of ???
Ik vraag me nu ook af of er bevestigingen voor stuurtassen zijn in deze 'grote' maat.

groet, Johan
Johan Wellens schreef:Vanmiddag een mooie verstelbare (tot 60 graden) stuurpen gekocht.
Natuurlijk gelet op de maat, 1 1/8 inch in mijn geval, maar wat blijkt?
De diameter van mijn stuur is te klein. De nieuwe stuurpen verlangt 31, nog wat mm, terwijl mijn stuur een halve centimeter slanker is... :cry:

Is dit een nieuwe standaard maat of ???
standards are wonderfull, there are so many to choose from! Sheldon Brown?
;)

dit is oversize (1.25"), standaard is 1" (MTB's) of fractioneel groter zoals 25.8 of 26mm (race)
Ik vraag me nu ook af of er bevestigingen voor stuurtassen zijn in deze 'grote' maat.
tellerjes, lampjes, tassen: het is er misschien wel, maar er is minder keus
Ik dacht op m'n handmatig verstelbare stuurpen de beugel voor mijn Ortlieb Ultimate 4 classic te monteren. Dat kan wel alleen ..... er blijft van de verstelmogelijkheid niets over omdat de kabel van het Ortliebsysteem kruislings over de voorbouw (en dus over de hefboom) heen moet.

Je zou dus bij een verstelbare stuurpen:
a) een stuurtas + steun moeten hebben die op de stuurpen gaat en voldoende lang is om de tas bij het stuur maximaal naar voren nog open te kunnen doen
b) een stuurtas + beugel zoals bij Agu-tassen die alleen aan de stuurbuis vastzit en niet verdraait bij hobbellige wegen.
(en dan ga ik ervan uit dat je het stuur niet wilt verdraaien, maar alleen hoger/naar zadel toe of lager/van je af wilt zetten)

ad a) bij Multicycle is een tassenset te koop (x3m, zie accessoires op hun site) waarbij stuurtasbeugel aan stuurpen zit. Voor de rest niks kunnen vinden (ja ijzerdraadmandjes van fastrider die met een click-fix-beugel aan de stuurpen kunnen ...... meer iets voor een oma-fiets toch?)

ad b1) mijn ervaring met een simpel fastrider-beugeltje is dat die ondanks strak aandraaien en rubbertape tussen stuur en beugel niet horizontaal bleef. Hun nieuwe bevestiging met click-fix heeft een beugel onder de voorbouw door die dat wegzakken voorkomt (maar of die verstelbaar is tbv verstelbaar stuur kon ik op hun site niet zien).
ad b2) of de Agu-beugels wel horizontaal blijven weet ik niet. Zag ook nog een Agu-stuurtas met een verstelbare beugel.

Aan verschillende diameters pas je allerlei beugels m.i. relatief makkelijk aan; een sigma-FC heeft een dik elastiek als bevestiging, harde kunststof kan je met een vijl te lijf, soms is een langer boutje nodig of bijgeleverd of zijn er juist voor dunne sturen rubberstrips ter opvulling bij(cateye-FC-tjes) die je bij een grote diam. kan weglaten.