Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Multi tool - Forum Wereldfietser

Multi tool

Hallo,

Jaren geleden heb ik bij de aanschaf van een fiets een simpele multitool gekregen. Nu is deze behoorlijk aan vervanging toe en ben ik dus op zoek naar een nieuwe. Overigens heb ik bij gebrek aan de juist inbussleutels een behoorlijk assortiment losse inbussleutels in mijn zadeltasje. Zo kan ik natuurlijk een multitool omzeilen! Of is het niet handig om los gereedschap mee te nemen?
Wat is jullie ervaring?

Groeten,
Agnes
abennen schreef:Hallo,

Jaren geleden heb ik bij de aanschaf van een fiets een simpele multitool gekregen. Nu is deze behoorlijk aan vervanging toe en ben ik dus op zoek naar een nieuwe. Overigens heb ik bij gebrek aan de juist inbussleutels een behoorlijk assortiment losse inbussleutels in mijn zadeltasje. Zo kan ik natuurlijk een multitool omzeilen! Of is het niet handig om los gereedschap mee te nemen?
Wat is jullie ervaring?

Groeten,
Agnes
Multitools zijn leuk voor onder de kerstboom :wink:

Beste Agnes,

Op dit moment zijn er enkele multitools op de markt die kwalitatief erg goed zijn en zeker geschikt zijn voor een fietsvakantie. Het is alleen niet zo dat je met een multitool je complete fiets kan onderhouden/repararen. De "normale" reparaties zijn er goed mee te doen.
Het is altijd een kwestie van gewicht.
Met deze tool kun je gerust een mooie tocht maken:
http://www.topeak.com/2006/products/tools/alien2.php

Groet,
Marco
m-gineering schreef:Multitools zijn leuk voor onder de kerstboom :wink:
Geef jij die dingen dan aan góede vrienden? :wink:

Marco Meijerink schreef:Het is altijd een kwestie van gewicht.
Nou erg licht vind ik dat ding niet. Ik vraag me af of slim gekozen "gewoon" gereedschap (sorry voor dit ongebruikelijke woord...) niet zelfs nog lichter is dan deze multitool van 275 gram. In ieder geval zijn gewonere spullen goedkoper en handiger, en beter te vervangen als er iets stuk aan is.
De vraag is altijd of je met een multitool dat ene schroefje dat je onderweg zo noodzakelijk los moet zien te krijgen, kunt pakken, en of je met de miniminikettingpons ook echt de ketting uit elkaar krijgt.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Multitools zijn leuk voor onder de kerstboom :wink:
Geef jij die dingen dan aan góede vrienden? :wink:
Wat dacht je van deze kerstboom::wink:
Afbeelding

Hoi leon,
Ik gebruik deze tool voor het moutanbiken.
Voor het maken van wereldreizen heb ik het gewicht van deze tool vergelijken met los gereedschap. Dat scheelde de helft.
Voor wat betreft de kwaliteit: die was vroeger slecht, die is nu zonder meer goed. De kettingpons is niet kleiner / groter dan een de kettingpons in een normale uitvoering. Wat wel zo is is het feit dat je niet al het gereedschap los hebt en dus minder makkelijk met meerdere tools tegelijkertijd kunt werken en dat kan lastig zijn.
Ik was vroeger erg sceptisch over dit soort zaken (ouderwets degelijk spul leek mij altijd beter) maar ik moet zeggen dat sommige ontwikkelingen helemaal niet slecht zijn. Wel is het een stevige prijs maar dat moet ieder voor zich maar bepalen of hij/zij dat er voor over heeft.
Natuurlijk is gereedschap voor onderweg niet te vergelijken met gereedschap wat een fietsenmaker op de werkbank heeft liggen en dat is ook bij zo'n tool het geval
Multi tools vindt ik ondingen ,inderdaad leuk voor onder de kerstboom
met een stuk of 3a4 inbussleuteltjes, een steeksleuteltje voor de trappers, spakensleutel een pion afnemer en kettingponsje heb je vrijwel alles wat je nodig hebt + je bandenplakspullen natuurlijk
Ik heb het nooit gewogen maar ik denk dat je veel lichter uit bent
abennen schreef:Hallo,

Zo kan ik natuurlijk een multitool omzeilen! Of is het niet handig om los gereedschap mee te nemen?
Wat is jullie ervaring?
Ik neem aan dat als je huidige multi-tool versleten is je ook de ervaring hebt (en de ergenis) dat je, dat wat er op dat moment "vast" of juist "los" moet, niet voor elkaar krijgt, omdat de rest van de multi-tool in de weg zit en je dus niet de juiste beweging kon maken om het e.a. voor de bakker te krijgen. Die overweging zou ik meenemen in je beslissing. Een setje inbus sleutels van het merk PB oplopend va 1.5 naar 6 zijn niet heel duur, en het is een uitermate hoge kwaliteit en je hebt al 2/3 van alles wat er los en vast moet aan je trekkinsfiets onder je bereik. Schram power-link op je shimano ketting (want die past) en je kunt je pons ook thuis laten. Daarvoor in de plaats neem je een tang met een spits toe lopende bek mee. Daarmme kun je indien noodzakelijk de powerlink open helpen krijgen en je kunt er ook een remkabel mee aantrekken mocht dat nodig zijn. Next-best thing II van Marten mee als je een spaak aan de rechertkant in moet zetten, en je je cassette eraf moet slopen. Kettingzweep en casstte afnemer kunnen thuis blijven. Volgens mij kom je dan qua gewicht helemaal niet veel hoger uit dan wanneer je zo'n blikken multi-tool mee neemt. En je schiet niet in de stress omdat je je reparatie niet uitgevoert krijgt, en dat vindt ik ook wat waard. En een hoop valt (tijdelijk) ook op te lossen met Duck-tape en een bosje tie-wraps
Ik heb een Topeak McGuyver gekocht omdat deze niet onder mijn kerstboom kwam te liggen :? .
Een leuk hebbedingetje voor maar liefst € 74,- :oops:
met het enige tooltje wat belangrijk is: de kettingpons.
Lastig is, je moet om gereedschappen te gebruiken de 2 delen splitsen. Het voordeel is dat je met een inbussleutel ook het ring/steeksleutel kunt gebruiken om het moertje tegen te houden.
Op zich nu ik um heb aardig dingetje voor op reis, zeker omdat er een mes en vork aan zit :lol: maar werk toch liever met los gereedschap.
Trouwens bij de Hema hangen die dingen al voor rond de € 15,- . Zal kwalitatief minder zijn maar volgens mij verslijt je die (op reis) never nooit niet.

groetjes Bob
Haike schreef:
abennen schreef:Hallo,

Zo kan ik natuurlijk een multitool omzeilen! Of is het niet handig om los gereedschap mee te nemen?
Wat is jullie ervaring?
Schram power-link op je shimano ketting (want die past) en je kunt je pons ook thuis laten.
Als je ketting breekt heb je toch nog een kettingpons nodig (om de eindjes schoon te maken), tenzij je wil gaan klooien met een spijker, een moertje en een paar dikke keien
m-gineering schreef:Als je ketting breekt heb je toch nog een kettingpons nodig (om de eindjes schoon te maken), tenzij je wil gaan klooien met een spijker, een moertje en een paar dikke keien
Gave tip. Net even geprobeerd maar dan met hamer ipv steen. Dit is op de stenen na qua gewicht natuurlijk nauwelijks te overtreffen - hoogstends dat er iemand opduikt die het met de tanden kan :lol:
Leon
m-gineering schreef:
Als je ketting breekt heb je toch nog een kettingpons nodig (om de eindjes schoon te maken), tenzij je wil gaan klooien met een spijker, een moertje en een paar dikke keien
Wanneer breekt een ketting? en dat bedoel ik niet flauw of smalend. Maar ik ga ervanuit dat een wereldfietser de boel in de gaten houdt en dat dat risiko niet zo hoog ligt. Of ben ik nu naief? Overigens zag ik op de mijne sporen van roest, terwijl hij altijd binnen staat ( Shimano HG 70 9 speed) en met SB gesmeerd, tijd voor een nieuwe?

Hoi Haike,

Helaas is er voor een wf wel een risico op het breken van een ketting.
Niet omdat de boel niet in de gaten wordt gehouden maar omdat je soms veel meer km moet afleggen met de ketting dan je eerder had ingecalculleerd. Zo heb ik eens een hele ketting langs de kant van de weg in India (elk schakeltje) uit elkaar gehaald om alleen om en om de ringetjes te vervangen voor die van een nieuwe ketting. De nieuwe ketting kon niet goed overweg met mijn oude tandwielen (bekend probleem, de tandwielen moesten ook worden vervangen maar het volgende postpakketje was ongeeer 1000 km verderop).
Door om en om een nieuw ringetje te plaatsen pastte het allemaal net.
(geen actie die ik ook maar iemand aanraadt!)

Goed, dit is natuurlijk extreem maar materiaal wordt tijdens een wereldreis ook extreem gebruikt. Onderdelen gaan vaak langer dan de houdbaarheidsdatum mee dus kom je in het grijze gebied terecht waarop het nog wel werkt maar eigenlijk niet zou moeten werken.

Bij roest hoef je je ketting niet te vervangen. Gewoon even smeren. Het is heel normaal als een ketting na een tocht door de regen een klein beetje gaat roesten. er zijn ook roestvrije kettings maar die zijn iets minder sterk.

Maar goed, dit gaat een beetje voorbij de topic.

Groet,
Marco
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Als je ketting breekt heb je toch nog een kettingpons nodig (om de eindjes schoon te maken), tenzij je wil gaan klooien met een spijker, een moertje en een paar dikke keien
Wanneer breekt een ketting? en dat bedoel ik niet flauw of smalend. Maar ik ga ervanuit dat een wereldfietser de boel in de gaten houdt en dat dat risiko niet zo hoog ligt. Of ben ik nu naief? Overigens zag ik op de mijne sporen van roest, terwijl hij altijd binnen staat ( Shimano HG 70 9 speed) en met SB gesmeerd, tijd voor een nieuwe?
Kettingen kunnen breken, niet omdat je zo sterk bent (er kan 1000 kilo aan hangen) maar omdat ze zijdelings open kunnen buigen als je doortrapt terwijl je schakelt (en de ketting niet over het schakelspoor van de cassette loopt)
Vooral Shimanokettingen kunnen daar slecht tegen.
m-gineering schreef:
Vooral Shimanokettingen kunnen daar slecht tegen.
Oeps.... als er dan toch een andere om moet, misschien meteen maar uitwijken naar een alternatief. een campa ketting zal wel niet passen. :cry:
Haike schreef:
m-gineering schreef:
Vooral Shimanokettingen kunnen daar slecht tegen.
Oeps.... als er dan toch een andere om moet, misschien meteen maar uitwijken naar een alternatief. een campa ketting zal wel niet passen. :cry:
Sram of Connex zijn aan te bevelen, die komen standaard met een wonderbaarlijkegereedschapslozesluitschakel[tm]
m-gineering schreef:
Sram of Connex zijn aan te bevelen, die komen standaard met een wonderbaarlijkegereedschapslozesluitschakel[tm]
O la la... Dat klinkt als het neusje van de zalm, daar is deze jongen wel gevoelig voor, nou kijken wat z'n portemonaie er van vind :D

Lads,

zelf sleep ik dagelijks dit stuk staal mee, zeker niet de lichtst nog de goedkoopste maar kan er bijna allees mee fixen van bosmaaier/ motorzaag, wasmachines/ koelkasten en zeker mijn Veloke...

Afbeelding

het stukje gereedschap heeft (bijna) mijn gereedschapskist thuis overbodig gemaakt.... gebruik ik reeds 4 jaar en nog niet versleten (gebruik em bijna dagelijks.)

Dus als je voor een degelijke tool gaat.

Succes

Bas

-ps. wel zelf de bitset afvullen...-
Hoi,

Ik gebruik zelf voor de ATB momenteel de BBB Threestar, model BTL-28 ThreeStar. Da's 3 inbussen (4, 5 en 6) in 1 tool. Niet handig is dat je er bij het ronddraaien vaak niet een hele draai mee kunt maken. Hetzelfde idee dus als met een multi-tool. En ook vaak genoeg met een "gewone" inbus (hoewel "gewoon" hier niet op z'n plaats is, omdat het om het uiteinde gaat voor de benaming, en niet om het "handvat").
Voor m'n randonneur gebruik ik ook model BTL-29 ThreeStar (8, 9 en 10), waarmee ik de boutjes aandraai (ik heb remmen, vraag me niet de naam, waarmee je cantilever-blokjes in een v-brakeopstelling plaatst, en die gebruikt deze boutjes).

Beiden kosten zo'n 5 euro, en je kunt er comfortabel en veel kracht mee zetten.