Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afstellen derailleur - Forum Wereldfietser

afstellen derailleur

Hallo, voordat ik vertrek voor fietsvakantie, wil ik graag nog even mijn derailleur goed afstellen, omdat de ketting in veel versnellingen ratelt. Ik heb al wat gelezen op internet hoe dit moet, maar ik krijg 1 versnelling niet goed. (het op een na grootste tandwiel). Ik heb met de H en L schroefjes het bereik ingesteld en verder is er nog 1 schroefje om de afstand tussen het grootste tandwieln en derailleur in te stellen. Dit is voglens mij nu goed afgesteld.

Maar wanneer ik naar het grootste blad schakel, en daarna 1 blad lager ga, dan gaat hij ratelen en niet naar dit blad. Ik moet dan nog een klikje doen met de versnellingshendel. De andere versnellingen werken wel goed. Ik heb al geprobeerd om de L-schroef voor het grootste blad wat aan te passen, maar dit helpt niet want dan komt te ketting niet meer op het grootste blad. Heeft iemand een idee, hoe ik dit kan oplossen?
Jeroenp schreef:Hallo, voordat ik vertrek voor fietsvakantie, wil ik graag nog even mijn derailleur goed afstellen, omdat de ketting in veel versnellingen ratelt. Ik heb al wat gelezen op internet hoe dit moet, maar ik krijg 1 versnelling niet goed. (het op een na grootste tandwiel). Ik heb met de H en L schroefjes het bereik ingesteld en verder is er nog 1 schroefje om de afstand tussen het grootste tandwieln en derailleur in te stellen. Dit is voglens mij nu goed afgesteld.

Maar wanneer ik naar het grootste blad schakel, en daarna 1 blad lager ga, dan gaat hij ratelen en niet naar dit blad. Ik moet dan nog een klikje doen met de versnellingshendel. De andere versnellingen werken wel goed. Ik heb al geprobeerd om de L-schroef voor het grootste blad wat aan te passen, maar dit helpt niet want dan komt te ketting niet meer op het grootste blad. Heeft iemand een idee, hoe ik dit kan oplossen?
De aanslagschroeven doen alleen wat in de uiterste standen. Bij tussenliggende standen steken ze inde lucht en hebben ze geen invloed, en moet je er dus afblijven. Of de tussenliggende versnellingen goed schakelen ligt primair aan de kabelspanning (stelschroef om de kabel op de derailleur of de shifter)

zie ook www.m-gineering.nl/derafst.htm
Jeroenp schreef:Maar wanneer ik naar het grootste blad schakel, en daarna 1 blad lager ga, dan gaat hij ratelen en niet naar dit blad. Ik moet dan nog een klikje doen met de versnellingshendel. De andere versnellingen werken wel goed.
Ergens loopt er kennelijk iets niet soepel. Ik hou het er (van hieruit gezien) op dat de schakelkabel niet soepel door de buitenkabel glijdt. Dat kun je (tijdelijk) oplossen door de kabel eruit te nemen en te smeren met dunne (niet biologisch afbreekbare) olie. Beter is om een nieuwe binnenkabel te monteren (ook heel dun smeren).
Het kan ook zijn dat de buitenkabel van binnen versleten is. Met name de krappe bocht bij de achterderailleur heeft te lijden. De binnenkabel vreet zich in in het teflon en het glijdt steeds slechter. Vernieuwen in dat geval.
Gebruik nooit gegalvaniseerde binnenkabels, want die vreten veel sneller in het teflon in. Gebruik alleen RVS.
Succes,
Leon

Is het trouwens standaard dat de versnellingen bij een nieuwe fiets heel snel verlopen? Ik zit nu op zo'n 400 km (2 weken) maar de boel loopt nu al flink te ratelen en hij schiet uit een paar versnellngen (Deore LX).
Ik hoop dat ik de boel nog goed afgesteld krijg (Fietsenmaker zit al helemaal vol met fietsen van lui die volgende week weer naar school gaan) want zo naar De Harskamp fietsen doet teveel pijn aan m'n oren ;)

Ik heb op de site van m-engineering gekeken maar dat is voor mij nog ff abacadabra :oops:

Vraag is natuurlijk ook hoe netjes een nieuwe fiets al standaard afgesteld wordt...

Fedor schreef:Is het trouwens standaard dat de versnellingen bij een nieuwe fiets heel snel verlopen? Ik zit nu op zo'n 400 km (2 weken) maar de boel loopt nu al flink te ratelen en hij schiet uit een paar versnellngen (Deore LX).
Ik hoop dat ik de boel nog goed afgesteld krijg (Fietsenmaker zit al helemaal vol met fietsen van lui die volgende week weer naar school gaan) want zo naar De Harskamp fietsen doet teveel pijn aan m'n oren ;)

Ik heb op de site van m-engineering gekeken maar dat is voor mij nog ff abacadabra :oops:

Vraag is natuurlijk ook hoe netjes een nieuwe fiets al standaard afgesteld wordt...
Als de afstelling verloopt:
buitenkabels zat niet helemaal diep genoeg in de kabelstoppers
einddopje op de buitenkabel was niet goed tot het eind aangedrukt
binnenkabel slipt onder de klembout.

dus:
kom niet aan de aanslagschroeven
controleer of de klembout van de binnenkabel op de derailleur niet te los zit
draai een stelschroef rond de buitenkabel (er zit een op de achterderailleur, soms een links en rechts op het frame bij het balhoofd en bij een MTB ook op de shifters) een omwenteling uit.

probeer of het beter geworden is en draai ev de kabel nog wat verder.

Als je het weekend haalt helpen we je daar wel verder (er lopen zat sleutelcursisten rond ;) en ik kom zaterdag/zondag

Phoe jij reageert snel :shock::D

Ik zal eens kijken... als ik kom is het zaterdagmiddag dus ik heb nog ff de tijd :)
Maar een sleutelcursus kan ik ook zeker goed gebruiken! (eens kijken in de omgeving Utrecht)

Fedor schreef:
Maar een sleutelcursus kan ik ook zeker goed gebruiken! (eens kijken in de omgeving Utrecht)
Fa Snel? Gebruikt in ieder geval een goede handleiding :wink:

Fedor schreef:Maar een sleutelcursus kan ik ook zeker goed gebruiken! (eens kijken in de omgeving Utrecht)
Een weekendje Groningen is ook zeer aan te raden.
Ik heb zo de reakties eens wat gelezen en vind van sommige een hoop technisch geleuter.
Het is toch erg simpel als je het over de achterderieur hebt dan hoef maar naar drie dingen te kijken.
Een kijk of hij recht onder het achterste blad zit zo niet stel je hem bij met de stelschroef, dit doei je ook bij het kleinsteblad dan zet je hem op het kleinste blad en span de kabel met de schroef aan de shifter.
Schakelt hij nog niet goed over stel de kabel iets strakker, schakelt hij niet goed terug dan stel je de kabel iets losser.
Meer is het niet.
En als het een kwestie van smeren is dan schakel je hem naar de grootste versnelling achter en als hij daar staat laat je wiel niet draaien en zet je shifter op de voorste stand nu kun zonder gereedschap de buitenkabel uit de nok op het frame halen en schuif hem naar voren zodat je de binnenkabel in kan vetten en dit kun je ook doen met het stuk kabel bij de shifter en de rest snap je nu wel.

Nou Zwartekees, ik vind jouw antwoord niet veel duidelijker hoor :D .

@ Jeroenp: volgens mij is het niet zo ongewoon dat nieuwe kabels in het begin een beetje oprekken. Na verloop van enige tijd moet je ze wel vaker een beetje bij-stellen.
Verder kan het ook nog zo zijn dat de stelschroefjes juist te ver naar buiten zijn uitgedraaid, waardoor de (voor-)shifter als het ware één hele klick is versprongen ten opzichte van de achterderailleur (te ver, en dus te strak). Daardoor komt de derailleur dan bij de grootste tandwieltjes niet meer helemaal goed uit. De stelwieltjes " één hele versnelling" naar binnen draaien zou kunnen helpen.
Nog steeds vaag?? :shock: :D

Hoe zit het dan met versnellingen die er "net niet in komen"? Shifter twee keer gebruiken op op te schakelen en dan een tikkie terug voor de juiste versnelling.
Of versnellingen die tussen 2 bladen vallen waardoor elke trap weer een verassing wordt ;)

Kan dit per achtertandwiel afgesteld worden (dat haal ik uit de reactie van Zwartekees)? Andere versnellingen lopen wel goed en die wil ik niet vernaggelen.

Maar ik zal eens kijken of ik de handleiding van Fa Snel kan vinden ;)

Zoals M-ginering al schrijft: de stelschroeven bepalen alleen hoe ver de derailleur in uiterste stand naar buiten-, en naar binnen kan. Ze bepalen dua alleen het maximale bereik. Ertussen in doen de stelschroeven niets, en is het aan de klicks van de shifter waar de darailleur staat.
Nu had ik van de zomer hetzelfde probleem als Jeroen, toen mijn vriendin zelf was gaan stellen aan haar derailleur (met uitgerekte kabel). Ik kreeg de versnellingen ook maar niet goed, totdat ik er achter kwam dat ze de schroeven van de kabels zó ver naar buiten had zitten draaien dat de shifter in feite één hele klick te strak stond. Stand 1 op de shifter was in feite stand 2 bij de tandwieltjes. Daardoor "synchroniseerde" het geheel niet meer lekker.
De stelschroeven van de kabels zo ver naar binnen draaien dat de shifter één klick losser werd bleek de oplossing. De stelschroeven voor het uiterste bereik van de derailleur hadden er dus niet mee te maken.