Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rollerbrake - Forum Wereldfietser

rollerbrake

Hallo,

ik heb een batavus jakima fiets met rollerbrakes en ik wil graag naar noorwegen op vakantie. Ik vraag mij af of dit goed mogelijk is (met +/- 15 kg bage)? Mijn remmen hebben vrij kleine koelschijven. Ik heb shimano gemaild en volgens hun kan het met deze koelschijven, hoewel grotere mooier zijn meldden ze. Hebben jullie hier nog een mening over?

Toch wel een beetje spannend. Zitten er op je voorvork cantilever nokken? Dan zou ik daar een v brake of cantilever rem op zetten (afhankelijk van wat je remgreep aankan).
Wim
Brrrrrrrrrr, ik heb die dingen ook op mijn stadsfiets/ boodschappen fiets zitten en in de praktijk blijkt dat het remvermogen al niet zo indrukwekkend is en al helemaal niet met bepakking en bult af.
Ze gaan ook steeds meer lawaai (schavend geluid) maken naarmate je meer en harder gaat remmen.
Een V-brake is simpel en makkelijk te repareren danwel op simpele wijze is hiervan het remblok te vervangen. Met 15 kg bepakking krijg je hiermee een aardige remvertraging. ( zo leert de meest recente ervaring in noord engeland tijdens de coast to coast route)
Ik heb geen idee wat er te repareren is aan rollerbrakes, mochten er zich onverhoopt problemen voordoen.
gerardw schreef: Ik heb geen idee wat er te repareren is aan rollerbrakes, mochten er zich onverhoopt problemen voordoen.
Je kunt ze smeren of weggooien, beide is weinig werk ;)

En of de thermische belastbaarheid voldoende is? Voor de doelgroep vermoedelijk niet, voor iemand die hard naar beneden gaat misschien net :roll: . De kleine koelschijf levert volgens shimano maar 20% verbetering to het standaardmodel
Jeroenp schreef:Hallo,

ik heb een batavus jakima fiets met rollerbrakes en ik wil graag naar noorwegen op vakantie. Ik vraag mij af of dit goed mogelijk is (met +/- 15 kg bage)? Mijn remmen hebben vrij kleine koelschijven. Ik heb shimano gemaild en volgens hun kan het met deze koelschijven, hoewel grotere mooier zijn meldden ze. Hebben jullie hier nog een mening over?
T uurlijk zeggen ze bij Shimano dat het kan, die zullen hun eigen product niet afkraken, en een iets grotere schijf is sowieso beter om de warmte kwijt te raken, maar die dingen remmen gewoon heel slecht. En zoals Marten al opmerkte, er valt niks aan te repareren, dus als je pech hebt, en er moet een hele nieuwe komen... Dat is met een velgrem veel eenvoudiger, en een beter remvermogen. Ik zou investeren in een set V-brakes Deore, of Deore LX van Shimano. Desnoods met nieuwe grepen erbij, weet je zeker dat het goed zit. Want dat remt gewoon goed. Rolerbrake afkoppelen en lekker laten zitten, en op vakantie gaan. Als je dan echt gegrepen bent door het fiets virus kun je thuis gekomen na denken over een set andere naven en de boel (laten) omspaken
Haike schreef:
Jeroenp schreef:Hallo,
Rolerbrake afkoppelen en lekker laten zitten, en op vakantie gaan. Als je dan echt gegrepen bent door het fiets virus kun je thuis gekomen na denken over een set andere naven en de boel (laten) omspaken
\

Een moertje even los en weer vast draaien, en je kunt een halve kilo ijzer thuis laten. Lijkt mij de moeite.

Een rollerbrakenaaf kan best zonder rem, en ook zonder de optionele dekseltjes van Shimano want die zijn decor.

Hallo mensen,

bedankt voor alle reacties! Inmiddels heb ik een Tektro v-brake gemonteerd samen met een Tektro power-modulator. Deze modulator werkt praktisch niet, want de rem blokkeert het hele wiel erg makkelijk. Het remt nu dus te goed! Een kameraad van mij heeft een shimano power modulator, en deze doseert de kracht veel beter. Dus ik moet toch nog op zoek naar zo'n ding, want de tektro versie vind ik zeer slecht! Maar verder lijkt alles goed.

Jeroenp schreef:Hallo mensen,

bedankt voor alle reacties! Inmiddels heb ik een Tektro v-brake gemonteerd samen met een Tektro power-modulator. Deze modulator werkt praktisch niet, want de rem blokkeert het hele wiel erg makkelijk. Het remt nu dus te goed! Een kameraad van mij heeft een shimano power modulator, en deze doseert de kracht veel beter. Dus ik moet toch nog op zoek naar zo'n ding, want de tektro versie vind ik zeer slecht! Maar verder lijkt alles goed.
Powermodulator wegflikkeren en leren remmen. Als je in de stromende regen een berg afroetsjt zit je niet te wachten op een lullig remwegverlengingsveertje

Die modulators zijn rommel. Een goede v brake (en tektro is best goed) met de goede remgreep moet goed te doseren zijn. Wel is het zo dat een v brake een andere overbrengingsverhouding heeft dan bijvoorbeeld een traditionele cantilever. V brake en cantilevers hebben dus verschillende remgrepen nodig. Als je dan een cantilever remgreep gebruikt wordt het remmen heel abrupt. Dat moet je fietsenmaker weten. Zie http://sheldonbrown.com/cantilever-geometry.html voor uitleg. Gebruik je de bestaande remgrepen? Ik weet niet wat voor overbrengingssverhouding rollerbrake grepen hebben, maar dat zou ik eerst proberen uit te zoeken. Sommige door fietsenfabrikanten gebruikte goedkope remgrepen zijn instelbaar voor de verschillende typen remmen.
Wim

Willem Jongman schreef: Ik weet niet wat voor overbrengingssverhouding rollerbrake grepen hebben, maar dat zou ik eerst proberen uit te zoeken. Sommige door fietsenfabrikanten gebruikte goedkope remgrepen zijn instelbaar voor de verschillende typen remmen.
Wim
rollerbrakes gebruiken de cantilever overbrengingsgverhouding. Sommige V & canti hendels hebben een knopje om de boel om te stellen. Een andere methode is om het kabelbevestigingspunt op de greep te verschuiven. Voor V-brakes is de afstand kabel-draaipunt maximaal

Hallo,

mijn remhendel heeft 2 instellingen, V en C.R. Hij stond voor de rollerbrake op de C.R stand en ik heb hem na montage van de V-brakes op V ingesteld. Wat mij verbaast, is dat jullie van mening zijn, dat ik de gehele modulator weg kan laten. Want met deze waardeloze modulator reageert de rem al extreem. Als ik hem heel lichtjes inknijp, dan blijft de voorvork toch trillen? Vandaar mijn verbazing, dat jullie zon modulator helemaal afraden?!

Jeroenp schreef:Hallo,

mijn remhendel heeft 2 instellingen, V en C.R. Hij stond voor de rollerbrake op de C.R stand en ik heb hem na montage van de V-brakes op V ingesteld. Wat mij verbaast, is dat jullie van mening zijn, dat ik de gehele modulator weg kan laten. Want met deze waardeloze modulator reageert de rem al extreem. Als ik hem heel lichtjes inknijp, dan blijft de voorvork toch trillen? Vandaar mijn verbazing, dat jullie zon modulator helemaal afraden?!
Een powermodulator is een veertje. Als je zacht knijpt doet ie niks, knijp je hard dan zit de remhandel extra dicht op het stuur. In het tussengebied zorgt ie voor extra sponzigheid.

Maar trillen? Ik zou de velg schoon maken (scotch brite) en de blokjes opnieuw instellen met 1 mm toe-in. Aangenomen dat de velg recht en niet gedeukt is, en het remvlak rond de stoot van de velg (t.o. het ventiel) glad is

ik ben vergeten te vermelden, dat ik een galakte velg heb. Het is een velg van het merk rigida, en omdat de fiets origineel rollerbrakes heeft, zijn ze gelakt denk ik, omdat dat wat mooier lijkt. Ik weet niet, of dit nog veel invloed op het remgedrag heeft?
Verder staat er op de velg een melding: "subject to wear", waaruit ik opmaak, dat ze wel met remblokjes gebruikt mogen worden? De fietsenmaker dacht dat het in ieder geval moest kunnen. Hij piept enorm, maar als ik er wat water over doe, dan is dat piepen weg en remt hij ook iets minder abrupt, maar nog steeds te extreem.

Jeroenp schreef:ik ben vergeten te vermelden, dat ik een galakte velg heb. Het is een velg van het merk rigida, en omdat de fiets origineel rollerbrakes heeft, zijn ze gelakt denk ik, omdat dat wat mooier lijkt. Ik weet niet, of dit nog veel invloed op het remgedrag heeft?
Verder staat er op de velg een melding: "subject to wear", waaruit ik opmaak, dat ze wel met remblokjes gebruikt mogen worden? De fietsenmaker dacht dat het in ieder geval moest kunnen. Hij piept enorm, maar als ik er wat water over doe, dan is dat piepen weg en remt hij ook iets minder abrupt, maar nog steeds te extreem.
Pak de schuurmachine maar, die verf moet van de remvlakken !

Verder zag ik net ook, dat op het remblokje "alloy" staat, ik weet niet, of dit nog verschil maakt?

Jeroenp schreef:Verder zag ik net ook, dat op het remblokje "alloy" staat, ik weet niet, of dit nog verschil maakt?
die zijn prima, maar je moet de smeltende (verf) tussenlaag kwijt

Neem dat van die schuurmachine alleen niet al te letterlijk: je schuurt makkelijk genoeg door de velg heen. Gewoon even met de hand is een stuk veiliger.
Als je na afloop nog niet helemaal gelukkig bent, investeer dan in de beste remblokjes: Koolstop Salmon (en neem de oude als reserve mee).
Wim

Willem Jongman schreef:Neem dat van die schuurmachine alleen niet al te letterlijk: je schuurt makkelijk genoeg door de velg heen.
Door de velg heen schuren? Lijkt me uitgesloten!
Wiel in de wielenrichter, korrel 100 op de orbitaal schuurmachine, en de schuurmachine zo op de velg zetten dat het wiel rustig rondloopt

(een schuurmachine is geen straaljager aka haakse slijper!)

He Marten, niet iedereen is zo handig als jij... Een oom van mij heeft ooit zo eens door de motorkap van zijn Volkswagen Kever geschuurd.
Wim

Je zou de lak ook met afbijtmiddel van de velg kunnen halen.

Gerd