Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Net VSF fietsen ontdekt, paar vragen. - Forum Wereldfietser

Net VSF fietsen ontdekt, paar vragen.

Heeft iemand ervaring met dit merk? Ik zit te kijken naar de TX-800 en dit lijkt me een hele fijne fiets. Maar hoe zit het in het algemeen met de kwaliteit van VSF qua frame en afmontage? (is alles aangedraaid, lopen de kabels mooi?) Ik kan ook helemaal niets op de site vinden aangaande de geometrie.
Toch geeft zoeken op ‘VSF’ 2713 resultaten op dit forum.
:roll: :lol:
Forumlid Leon hier is de onofficiële Nederlandse VSF ambassadeur hier op het forum ;)

Ze zijn vaak nogal lang qua framelengte. Verder prima fietsen.

Als je nog eens hoosbuien hebt tijdens een vrij een weekend kun je er op je gemak naast gaan zitten met een potje vet, een potje montagepasta, een setje inbussleutels en een momentsleutel om alles na te lopen. Bij bijvoorbeeld een idworx of Santos hebben ze dat af fabriek al gedaan, bij bijvoorbeeld een Gudereit of VSF wordt op dat soort dingen vaak wat eerder bespaard. Hangt ook deels af van de dealer die 'm aflevert.
Lemwise schreef:
zo 21 mei, 2023 21:08
Heeft iemand ervaring met dit merk? Ik zit te kijken naar de TX-800 en dit lijkt me een hele fijne fiets. Maar hoe zit het in het algemeen met de kwaliteit van VSF qua frame en afmontage? (is alles aangedraaid, lopen de kabels mooi?) Ik kan ook helemaal niets op de site vinden aangaande de geometrie.
Geometrie: https://www.fahrradmanufaktur.de/en/ser ... ometry.php

Of alles aangedraaid is hangt af van de fietsenmaker waar je de fiets koopt. Anders doe je het lekker zelf, dat doe ik sowiezo. Het duurt een kwartiertje. Je moet wel een idee hebben van aanhaalmomenten, cq. Fingerspitzengefühl.

VSF is niet het duurste merk en je krijgt dan ook niet de duurste afmontage. De afwerkingskwaliteit van de frames is echter zonder meer goed te noemen. De frames zijn geschikt voor vakantiebagage maar niet de allerstijfst, dus er is ergens een maximum. Ik weet dat die grens bij mijn T-400 bij ca 30 kilo bagage ligt.
Met weinig bagage is een niet te stijf frame wat mij betreft juist een voordeel.
Hoe de kabels lopen kun je op de plaatjes denk ik wel aflezen. Als je je fiets zelf wilt onderhouden zijn fancy kabellopen meestal niet fijn. VSF is i.h.a. niet erg fancy maar Duitse nuchterheid en Zweckmäßigkeit (doelmatigheid).
Kijk, de geometrie gegevens, daar heb ik wat aan. Ik heb nu nog een Koga Confidence en die heeft een reach van 381mm. De reach van de TX-800 is 420mm, dat is 39mm meer. Nu is het wel zo dat de verstelbare Koga stuurpen vrij lang is dus met een kortere stuurpen op de TX-800 is er weinig tot geen verschil in hoe diep je zit. Ik moet maar eens kijken of ik ergens een proefrit op een VSF kan maken.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik met een VSF naar Boedapest op en neer geweest ben, en dat het een fijne betrouwbare fiets was. Mits je niet teveel bagage meeneemt, ik had toen 16kg mee.
Inderdaad, de fietsenmaker waar je hem koopt vind ik belangrijk, daar heb ik goed op gelet.
Later heb ik bij dezelfde dealer een Santos gekocht voor meer luxe en nog meer comfort.
Mijn vorige twee reisfietsen waren omgebouwde MTB's, dus ik kan niet vergelijken met andere trekkingfietsen.
Maar sinds 2019 heb ik een VSF. Ik heb er nu vier lange fietstochten in Frankrijk mee gemaakt.
Die fiets doet zonder morren wat hij moet doen.
Stabiel zat wat mij betreft (met achteraan 20 kilogram of zo erop).
Elk jaar één keer naar de fietsenmaker voor nazicht & onderhoud, dat is het zowat.

Het grote minpunt was het absoluut verschrikkelijke zadel dat erop zat. Maar zadels zijn natuurlijk heel persoonlijk.
derdekeer schreef:
ma 22 mei, 2023 09:39
Het grote minpunt was het absoluut verschrikkelijke zadel dat erop zat. Maar zadels zijn natuurlijk heel persoonlijk.
Dat is een van de punten waarop niet alleen VSF bezuinigt. Veel meer dan een paar tientjes verlies is het niet.
Ik heb een TX 800 gehad, fijne fiets, hele goede afmontage voor het geld, maar het was behoorlijk werken, zeker op onverhard, omdat het frame niet heel erg stijf was. Vervolgens een Worldtraveller gekocht (destijds nog voor iets meer dan een VSF, tegenwoordig zijn ze veel duurder.
Johojo schreef:
di 23 mei, 2023 20:35
Ik heb een TX 800 gehad, fijne fiets, hele goede afmontage voor het geld, maar het was behoorlijk werken, zeker op onverhard, omdat het frame niet heel erg stijf was.
Ik fiets toch echt liever en gemakkelijker op een minder stijve fiets onverhard dan op een stijve hark.
Leon schreef:
di 23 mei, 2023 20:46
Johojo schreef:
di 23 mei, 2023 20:35
Ik heb een TX 800 gehad, fijne fiets, hele goede afmontage voor het geld, maar het was behoorlijk werken, zeker op onverhard, omdat het frame niet heel erg stijf was.
Ik fiets toch echt liever en gemakkelijker op een minder stijve fiets onverhard dan op een stijve hark.
Maar een fiets die vrolijk met zn staart zwabbert als hij bepakt is als je aan t stuur schud is ook niks, net zo als gebuste velgen op een Rholoff naaf spaken die gaan scheuren omdat die niet geschikt zijn voor brede naven, nergens vet op, gewoon RVS bouten droog in een ijzer frame schroeven, ook aluminium trapas cups droog er in.

Het zijn redelijke fietsen voor een goede prijs maar zou zelf liever een 2e hands fiets van een goed merk kopen dan een nieuwe VSF als ik een goede vakantie fiets zoek.
Leon schreef:
di 23 mei, 2023 20:46
Ik fiets toch echt liever en gemakkelijker op een minder stijve fiets onverhard dan op een stijve hark.
Wat dan ook weer van het gebruiksdoel afhangt. Met weinig bagage, woon-werkverkeer en/of een lichte fietser erop zul je het vaak niet eens merken.
Mr. Z schreef:
di 23 mei, 2023 23:34

Maar een fiets die vrolijk met zn staart zwabbert als hij bepakt is als je aan t stuur schud is ook niks, net zo als gebuste velgen op een Rholoff naaf spaken die gaan scheuren omdat die niet geschikt zijn voor brede naven, nergens vet op, gewoon RVS bouten droog in een ijzer frame schroeven, ook aluminium trapas cups droog er in.

Het zijn redelijke fietsen voor een goede prijs maar zou zelf liever een 2e hands fiets van een goed merk kopen dan een nieuwe VSF als ik een goede vakantie fiets zoek.
Ook dat hangt weer af van het gebruik hoe lang het goed gaat. Voeg er pekel met een lekkere woon-werkverkeer afstand door weer en wind aan toe en je wordt na zo'n winterseizoen een stuk minder blij als je onderdelen los moet halen voor onderhoud. Laat staan twee of zelfs meer van die winterseizoenen later. Maar mooiweerfietsend kan zoiets dan weer lang goed gaan.

Of zoals gezegd er eens op een middagje naast gaan staan met wat vet, montagepasta, inbussleutels en een momentsleutel. En dat geldt echt niet alleen voor VSF helaas...
Mr. Z schreef:
di 23 mei, 2023 23:34
nergens vet op, gewoon RVS bouten droog in een ijzer frame schroeven, ook aluminium trapas cups droog er in.
Dat is de visie van een fietsenmaker. Mijn visie is die van een gebruiker want we hebben er hier al een jaar of tien meerdere in gebruik.
Ik heb nog altijd gewoon de RVS-bouten uit een stalen frame kunnen draaien, ook bij andere fietsen dan VSF's en ook bij winterbarrels. De enige ellende die ik ooit had met een boutje in een frame was een RVS bout in een aluminium frame. Dat boutje heb ik uit moeten boren, waarna ik er geen doorgaande bout met moer erachter in kon zetten omdat de ontwerper het achterpatje zo zuinig ontworpen had dat het gaatje te dicht bij het kransje zat.
Jurr schreef:
wo 24 mei, 2023 06:37
Leon schreef:
di 23 mei, 2023 20:46
Ik fiets toch echt liever en gemakkelijker op een minder stijve fiets onverhard dan op een stijve hark.
Wat dan ook weer van het gebruiksdoel afhangt. Met weinig bagage, woon-werkverkeer en/of een lichte fietser erop zul je het vaak niet eens merken
Dat ben ik met je oneens. Ik heb jaren stijve en minder stijve fietsen naast elkaar ingebruik gehad, met vrijwel identieke montage. Een groot verschil, zowel bepakt als onbepakt.
Leon schreef:
wo 24 mei, 2023 08:46
Dat ben ik met je oneens. Ik heb jaren stijve en minder stijve fietsen naast elkaar ingebruik gehad, met vrijwel identieke montage. Een groot verschil, zowel bepakt als onbepakt.
Ach, wat is een 'stijve fiets' en wanneer is een fiets dat niet? Dat is geen zwart en wit maar minstens 50 tinten grijs. En hoe iemand dat ervaart is dan weer onder andere afhankelijk van de persoon, het referentiekader en het gebruiksdoel.

Natuurlijk kun je iedereen wel op een Santos TM3+ onderweg sturen, maar da's lang niet voor iedereen noodzakelijk. Soms loont het om voor dezelfde aanschafprijs als die ene TM3+ voor hetzelfde geld 2 of 3 andere fietsen te kopen bijvoorbeeld ;)
Jurr schreef:
wo 24 mei, 2023 11:11
Ach, wat is een 'stijve fiets' en wanneer is een fiets dat niet?
Als je een tochtje over slecht onverhard wegdek fietst met de ene en de volgende dag dezelfde route met de andere dan weet je het.
Zolang het motto niet is: " hoe stijver het frame, hoe beter", vind ik het best.