Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Giant Expedition 2008 Deore LX vervangen cassettes en tandwi - Forum Wereldfietser

Giant Expedition 2008 Deore LX vervangen cassettes en tandwi

Beste medefietsers,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik en mijn vrouw rijden al sinds 2008 met grote tevredenheid op Giant Expedition Travel Series fietsen. Veel met meerdaagse vakanties gefietst met volle bepakking. Nu vooral lekker touren met weinig bagage, bv vanaf ons campertje. Voor ons nog steeds een super degelijke fiets, super fijne Magura hydraulische remmen, Shimano Deore LX 3X9 afgemonteerd. Zonde dus om aan een nieuwe fiets te gaan!

Maar mn het schakelen geeft nog wel eens 'gedoe'. Hoe ik het ook afstel, ergens in het traject moet ik twee omhoog en een terug om het juiste achtertandwiel te pakken te krijgen. Ik heb in het verleden wel enkele keren de voortandwielen, ketting en cassette vervangen. Derailleurs lijken het nog goed te doen. (Een van de fietsen ooit shifters moeten vervangen.) Ik heb soms het vermoeden dat de shifters (ook de originele!) 10 Staps-shifters zijn, bij de originele 9-cassettes.

Ik wil het eigenlijk liefst zelf doen (fietsenmaker vraagt alleen al voor diagnose de 'hoofdprijs'). Maar ben het spoor volledig bijster nu inmiddels al deze Shimanogroepen van toen vervangen zijn door nieuwe. Dus als jullie zouden kunnen adviseren?:
  • Heeft het zin om überhaupt bij een fiets van deze leeftijd aan een geheel nieuw afmontageset te gaan denken? Ik vermoed zelf van niet: dus zal wel blijven bij Deore LX 3X9 of schoon ook 3X9 eruit lijkt te gaan...
  • Wat is een goede set van drie nieuwe voortandwielen en in welke verhouding van tanden? 22?; 32?; en als grootste?(Rijden in de bergen gaat het wrs nauwelijks meer worden!)
  • Wat is een goede cassette? Deore CS-HG50-9? en in welke verhouding? 11-30? 12-25?; 13-25?; 14-25? Wat geeft de soepelste schakel-ervaring (echt bergverzet is echt niet meer nodig)? Of is een Alivio set ook goed genoeg?
  • En wat is een geschikte bijpassende ketting? Maakt het uit of het Shimano is of kan het ook een ander merk?
  • En bij een van de fietsen moet waarschijnlijk de bottom bracket vervangen. Na enige tijd fietsen met een beetje weerstand ontstaat daar tijdens het trappen om de paar rotaties bij mij een heel irritant 'schavend' geluidje. Welke zijn daarvoor geschikt? Of moet ik bij zo'n geluidje aan iets heel anders denken?
  • En wat is volgens jullie de beste Internetshop om deze spullen te bestellen?
Vind het niet erg om geld uit te geven, maar liefst aan beter, duurzaam materiaal (Sorry! Hoezeer ik ook fietsenmakers een living gun!)! En tijd om te sleutelen ontbreekt me niet, nu ik vanaf de zomer ga stoppen met werken. 👍🏼🙏🏾😊
heb je een foto van de rechterkant en het stuur van jullie fietsen?
Heeft het zin om überhaupt bij een fiets van deze leeftijd aan een geheel nieuw afmontageset te gaan denken?
tja... ik zou vervangen wat vervangen moet worden.
er is voor 9-speed zat te koop. kijk bijvoorbeeld voor shifters eens bij het merk Sunrace. klinkt als een b-merk, maar met name bij 9-speed heeft shimano naar mijn mening ook bepaalde modellen matige want snel slijtende en 'plastic' shifters geleverd. (ik heb nog nieuwe shifters 9speed van Sunrace liggen)
wat ook kan: een nieuwe groepset voor een gravelbike bestellen.
(ik zelf zou voor 3x8 gaan: die '9e' versnelling maakt het verschil niet en 8-speed is betaalbaar, beschikbaar, vuilbestendig en ook buiten NL (onderweg) goed verkrijgbaar of te repareren, desnoods met oude 7-speed onderdelen.
en met name als kleinste er een 11 bij heb je niks aan zo'n 9e-versnelling.
Wat is een goede set van drie nieuwe voortandwielen en in welke verhouding van tanden? 22?; 32?; en als grootste?(Rijden in de bergen gaat het wrs nauwelijks meer worden!)
wat gebruik je nu het meest? het middenblad van x tanden? en zie ander topics voor een prima triple van Shimano Arcera met 22 32 42 of vergelijkbaar (zie link hieronder voor zo'n crankstel).
losse kettingbladen zijn ook prima te bestellen en vervangen (want je crankstel zal nog goed zijn). kijk eens op zo'n webshop rond. zoek de steekcirkel van jouw kettingbladen op of meet die. het type van jouw cranks staat aan de binnenkant, vaak bij de trapperas.
Wat is een goede cassette? Deore CS-HG50-9? en in welke verhouding? 11-30? 12-25?; 13-25?; 14-25? Wat geeft de soepelste schakel-ervaring (echt bergverzet is echt niet meer nodig)? Of is een Alivio set ook goed genoeg?
Alivio is prima voor gewoon gebruik en toeren. ik denk dat de meningen verschillen over soepel-schakelen-ervaringen. ik ben zelf van de bar end shifters en dan gaat het niet altijd soepel en zeker niet heel snel, maar dat hoeft ook niet (heb in mijn verdere leven al genoeg haast :wink: )
cassettes van HG50 vind ik prima en gaan lang genoeg mee. onderhoud je ketting goed (schoonhouden en in het midden smeren) en daar profiteert je cassette ook van.
keuze van de cassette hangt af van hoe en war je gaat fietsen. in vlak NL is 12-25 heel bij (ik heb dan voor alleen een 36 of 38 t kettingwiel). in gevarieerd terrein is 12-30+ heel fijn, want met vooreen triple kun je dan vaak fietsend boven komen.
andere merken, zoals SRAM leveren ook prima cassettes.
ik vind dat een cassette het best met een ongeveer 13 begint want zwaarder (dus een 11 of zo) en dan voor de ketting op het buitenblad... die ene keer bergaf dat je dat verzet steekt en vlot rond krijgt, daarvoor hoef ik geen 11. liever als kleinste een 13 of 14, die ik met wind mee wel regelmatig kan gebruiken.
En wat is een geschikte bijpassende ketting? Maakt het uit of het Shimano is of kan het ook een ander merk?
SRAM levert prima kettingen (hoger nummer is 'geanvanceerder' en/of iets duurder materialen en/of slijtvaster (?).
([dooddoener van de maand:] ik merk het verschil tussen kettingen niet want ik fiets met maar 1 ketting tegelijk :roll: )
En bij een van de fietsen moet waarschijnlijk de bottom bracket vervangen. Na enige tijd fietsen met een beetje weerstand ontstaat daar tijdens het trappen om de paar rotaties bij mij een heel irritant 'schavend' geluidje. Welke zijn daarvoor geschikt? Of moet ik bij zo'n geluidje aan iets heel anders denken?
zoek een BB UN van Shimano. zoek even via internet op welke aslengte bij jouw crankstel hoort.
bijvoorbeeld op deze site vermeldt men welke as (en hoe lang)` je nodig hebt. en men adviseert ook een ketting.
https://www.bike-components.de/de/Shima ... ng-p35955/
ik zie nu dat men dit crankstel voor 7- en 8-speed aangeeft, maar ik denk zelf dat dit crankstel ook werkt met 9-speed achter. (maar ben niet helemaal zeker).
En wat is volgens jullie de beste Internetshop om deze spullen te bestellen?
daar is net een ander topic over. even zoeken/lezen. bijvoorbeeld: bike-discount.de en dan vlotte levering met DPD werkt voor mij. of internet-bikes.nl voor gewone fietsonderdelen. en via Marktplaats is vaak in je buurt al zat en zo goed als nieuw beschikbaar.

resumé: zelf het nodige (groot) onderhoud doen is heel goed mogelijk.

succes!
waar in NL woon je ongeveer? soms is hulp nabij :wink:
Toen ik dat “gedoe” had met schakelen hielp het vervangen van de kabel.
Ik zou er wel een keer een fietsenmaker naar laten kijken. Misschien een “mannetje (m/v)” ipv een grote zaak.
Als wielen en frame goed zijn dan is een fiets het vaak wel waard. Zeker als je niet het arbeidsloon van een vakman hoeft te betalen bij de meeste dingen.

Zoals gezegd kan de kabels binnen&buiten vervangen vaak wel helpen, ook frisse derailleurwieltjes kunnen soms wel eens helpen.

Om je eigen vaardigheden te verbeteren zou je een sleutelcursus kunnen overwegen, bijvoorbeeld bij Marten van M-Gineering in Kiel-Windeweer.

Kijk voor een internetshop ook eens in Duitsland, wel letten dat alles wat je wil bestellen ook daadwerkelijk op voorraad is bij de winkel in kwestie. Vergelijk er een aantal, soms verschillen de prijzen ook nog wel eens. Al doen sommige van die webshops ook aan laagste prijs garantie.
Jurr schreef:
zo 21 mei, 2023 18:39
ook frisse derailleurwieltjes kunnen soms wel eens helpen.
Dat wilde ik net schrijven.

Ga niet zomaar een as vervangen als je niet zeker weet dat daar iets mee is. De kans is nl. vrij klein. Nieuwe assen zijn ook niet beter - lang verhaal.
Controleren is simpel: ketting er af leggen en trekken, draaien, voelen en luisteren hoe het draait.
Dan het cranckstel er afhalen (met de benodigde gereedschappen die je toch moet hebben) en nogmaals voelen. Een as moet in je vingers voelen alsof er stevige boter in zit, geen dunne olie en zeker geen zanderig gevoel. Speling hoort 0,0 te zijn.
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09
Ik heb soms het vermoeden dat de shifters (ook de originele!) 10 Staps-shifters zijn, bij de originele 9-cassettes.
Als je daarover twijfelt: kijk onderop/achterop de shifters. Daar staat een typenummer, in jouw geval zal dat iets in de trant van ST-M570 of SL-M580 zijn.

Zoek dat typenummer op, google het en je weet wat je precies in handen hebt. Bij twijfel: als je hier om advies vraagt en je hebt een typenummer, weten we zeker waar we het over hebben.

Achterderailleur idem, daar staat RD-Mhuppedepup op. Crank idem: FC-Mhuppeldepup.
Of je haalt de kabel los, houdt hem trekkend vast, bedient met de andere hand de klikker en telt de posities. (8 kliks = 9 posities)
Leon schreef:
zo 21 mei, 2023 21:34
Of je haalt de kabel los, houdt hem trekkend vast, bedient met de andere hand de klikker en telt de posities. (8 kliks = 9 posities)
Goed idee. Dan kun je ook meteen een beetje verder diagnostiseren of het nou de shifter is die een WD40-klysma nodig heeft of dat het eerder aan de kabels ligt. (beide plausibel bij een fiets van 15 jaar oud)
Die oude shifters willen na een overdosis WD40 het vaak best weer lekker doen ja =)

Wat bij slecht schakelen ook wel eens de oorzaak kan zijn is een krom derailleur oog achterop het frame. Met twee dezelfde fietsen kun je die vergelijken. Op zicht al krom is het makkelijkst, maar soms is de afwijking wat subtieler. Mocht 'ie krom zijn, waarschijnlijk is het derailleuroog los verwisselbaar en misschien heb je er nog eentje reserve uit de tijd dat jullie nog vol bepakt op vakantie gingen? Anders even de fiets meenemen naar je favoriete fietsenwinkel en die kan er wel eentje bestellen.
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

Veel met meerdaagse vakanties gefietst met volle bepakking. Nu vooral lekker touren met weinig bagage, bv vanaf ons campertje.
Die krijgen een rustige oude dag zo. Als de basis nog goed is...netjes bijhouden, dan kunnen ze vast nog heel lang mee.
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

Ik wil het eigenlijk liefst zelf doen
Als je dat kunt, zeker doen (-:
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

Heeft het zin om überhaupt bij een fiets van deze leeftijd aan een geheel nieuw afmontageset te gaan denken?
Als je daar ook derailleurs, shifters en misschien zelfs ook remmen ook mee bedoelt, niet doen. Tenzij het stuk is uiteraard, maar dat gaat niet zo vaak stuk... en al zeker niet allemaal tegelijk ;) Als je daar ketting en tandwielen mee bedoelt kan dat vaak prima als frame, vork en wielen nog in goede staat zijn.
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

of schoon ook 3X9 eruit lijkt te gaan..
Dat zal nog wel wat jaren duren hoor, maak je geen zorgen.
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

Wat is een goede set van drie nieuwe voortandwielen en in welke verhouding van tanden? 22?; 32?; en als grootste?(Rijden in de bergen gaat het wrs nauwelijks meer worden!
Let op de steek, en als je alledrie de tandwielen voorop wil vervangen loont het soms om een compleet crankset te kopen en de tandwielen over te zetten. Ook dan op de steek letten. De hele crank vernieuwen kan soms ook, dan ook nog op het type trapas letten met de juiste aansluiting en de juiste breedte.
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

Wat is een goede cassette? Deore CS-HG50-9? en in welke verhouding? 11-30? 12-25?; 13-25?; 14-25?
Even kijken wat jullie nu zoal aan verzetten gebruiken en wat je in de toekomst denkt nodig te hebben. Misschien handig om toch wat achter de hand te hebben voor het geval dat? Met minder bagage trap je die berg ook weer makkelijker omhoog als je het verzet hetzelfde houdt ;)
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

En wat is een geschikte bijpassende ketting? Maakt het uit of het Shimano is of kan het ook een ander merk?
Shimano hoeft niet hoor. Ik vind die van KMC wel fijn met zo'n snelsluitschakel. Prima te betalen en een prima levensduur. KMC X9 dan bijvoorbeeld.
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09

En bij een van de fietsen moet waarschijnlijk de bottom bracket vervangen. Na enige tijd fietsen met een beetje weerstand ontstaat daar tijdens het trappen om de paar rotaties bij mij een heel irritant 'schavend' geluidje. Welke zijn daarvoor geschikt? Of moet ik bij zo'n geluidje aan iets heel anders denken?
Goed kijken, goed luisteren... misschien de fiets ophangen of ondersteboven wat maakt dat je het geluid kunt reproduceren?
Frank vH schreef:
zo 21 mei, 2023 10:09
En wat is volgens jullie de beste Internetshop om deze spullen te bestellen?
Kijk hier eens voor een lijstje namen:

viewtopic.php?f=8&t=38531
Wat een fijn forum!
Dank voor al jullie positieve reacties en bruikbare suggesties!

De kabels en derailleur wieltjes zou ik nooit aan gedacht hebben.
Ik zal het nu zeker bij 3X9 houden, en geen nieuwe afmontagesets gaan overwegen.
Straks nog even goed kijken naar codes op shifters en zo.
Ik zal daar straks nog op terugkomen, evenals een foto van de fiets.

Voor de cassette richt ik me op de Deore CS-HG50-9 en zal me niet blind staren op de lage 11 en de hoge 32, 34, 36.

@Jurr Ik weet niet wat er met de 'steek' bedoeld wordt, maar ik heb de neiging om de cranks te laten zitten en hooguit de tandwielbladen te vervangen. Eerder wel eens de middelste vervangen, maar wellicht dat nu ook de grote en kleine een keer mee mogen doen.

Wat dat geluid in de trapas betreft: Ik zal eens kijken of ik het op kan nemen en hier posten?!

@Hoogframe Je schrijft:
"waar in NL woon je ongeveer? soms is hulp nabij :wink:"
Dat klinkt wel super vriendelijk!
Ik woon in Utrecht..... Maar ben natuurlijk ook mobiel...

Voor nu nogmaals DANK!
Ik kom op een paar dingen vast nog terug!
'Steek' is de diameter van de cirkel van de bladboutjes. Die is bij jouw midden- en buitenblad 104mm.
En wat de foto's betreft, bij deze:
tempImagexaB1KO.gif
En deze:
tempImagexbKnG6.gif
En deze:
tempImageyELlOP.gif
Op de laatste lees ik dat de schiften de code heeft: SL-M571

Nogmaals dank voor jullie suggesties!
Da's een leuk modeljaar van de Expedition geweest destijds met de volledige LX afmontage, de Tubus dragers en de Magura Firmtech remmen. In goede staat kun je daar nog steeds prima mee op reis.

Als je er toch niet meer met veel bepakking mee op pad gaat zou je kunnen overwegen die voordragers eraf te halen en die in de schuur, op zolder of zelfs op marktplaats te laten. Scheelt weer gewicht achterop/-in de camper tillen en mee zeulen tijdens het fietsen.

De shifter op de foto is uit de 9-speed serie, zie de 'Mega 9' letters op de hendel bijvoorbeeld. Al gaat het natuurlijk om de rechterkant, links heeft er maar drie te doen. En of dat dan 3x8, 3x9 of 3x10 zijn maakt voor die linkershifter niet uit. ;)
@Jurr Ik ben het helemaal met je eens dat het een heel fijne serie was en goed afgemonteerd met LX, Tubus en Magura.
En, ja, ik begrijp dat de 9-shifter aan de andere kan zit, maar die foto van het nummer was niet zo scherp.... ;-)

Nog even een paar vraagjes naar aanleiding van wat ik tegenkom:
  • Bij sommige cassettes staat 11-30T (dus met een T) en bij andere zonder....?! Is dat van belang?
  • De voortandwielen vind ik nog echt ondoorzichtig. Ik begrijp nu de steek van 104! Maar het overzetten van 3 tandwielen van een nieuw gekochte crankset lijkt voordeliger dan losse tandwielen, maar ik verdrink in het vergelijken van cranksets. Is er iets specifieks waar ik op moet letten of zijn er bepaalde sets of codes die sowieso daaraan voldoen?
Nogmaals dank!
Nee hoor, 11-30Tanden zou het kunnen zijn, of de Engelse variant erop. In het Duits zou er 11-30Z kunnen staan, van Zähne. Ook zonder die letter erachter zijn het nog steeds die tandjes die bedoeld worden. Met 11 als kleinste en 30 als grootste in dit geval.

Let bij een compleet crankset erop dat je tandwielen los te wisselen zijn, bij de goedkopere zijn ze wel eens 1 geheel met de crank. Dan zul je de complete crank moeten vervangen, en kun je niet in de toekomst bijvoorbeeld alleen weer het middelste blad wisselen.

Met je Hollowtech2 'buitenboord' trapaslagers, let ook op de slijtage van die lagers. Speling, rare geluiden, etc. Onder andere te controleren met je crank nog gemonteerd en je ketting eraf, maar ook al fietsend kun je al speling merken. Met de foto's van de fietsen erbij best waarschijnlijk dat daar je genoemde geluid vandaan komt.

Te lang doorrijden met versleten HT2 lagers maakt dat er slijtage op de holle as die aan de rechter crank vast zit kan ontstaan. Dan zal ook met nieuwe lagers er speling blijven. Als je toch alledrie de bladen gaat vervangen en je crank gedemonteerd gaat worden kijk dan ook kritisch naar die as, en overweeg de twee Hollowtech2 trapaslagers ook te vervangen. Zeker bij een Duitse webshop zijn ze niet zo duur, bestel ook gelijk het gereedschap mee om ze te kunnen wisselen als je die nog niet hebt.

Als je nog lange reizen met volle bepakking zou maken dan zou dit het moment kunnen zijn om te overwegen over te stappen naar een klassieke cartridge trapas, met jullie huidige gebruik lijkt me dat minder urgent. Maar als zowel trapas als crank vervangen worden kan dat natuurlijk alsnog.
@ Jurr
Wederom bedankt!
Zijn de trapaslagers de twee opgeschroefde uiteinden of betreft het de gehele bracket?
Hier een voorbeeld van hoe het er ongeveer bij mij uitziet.
Afbeelding

Bij mij ziet het er zo uit (sorry, een beetje vies.....)
tempImagehRoTWH.gif
Ik meen dat ik het zwarte binnendeel (as) wel vervangen heb, maar niet de opgeschroefde uiteinden.
Kan dat dan de geluiden veroorzaken of is het dit gehele ding?

Nogmaals dank!
Het zwarte binnendeel zit vast aan je rechter crank (waar ook de tandwielen aan vast zitten). Dat is één geheel waar de linker crank op geklemd zit.

De lagers die je inderdaad ziet op de foto kun je eenvoudig vervangen. Dan controleer je of de as/rechter crank nog netjes is (geen ingesleten groeven etc). Als die in orde is monteer je de boel terug en is alles weer mooi.

Ja, versleten lagers kan geluid vandaan komen. Versleten as kan ook.
Frank vH schreef:
ma 22 mei, 2023 09:46

Hier een voorbeeld van hoe het er ongeveer bij mij uitziet.

[...]

Ik meen dat ik het zwarte binnendeel (as) wel vervangen heb, maar niet de opgeschroefde uiteinden.
Dat zijn inderdaad Hollowtech2 lagers. Het zwarte deel op de gelinkte BikeComponents foto is een plastic bus, die er onder andere voor zorgt dat eventueel vuil wat in je frame zit minder makkelijk bij de binnenkant van de lagers kan komen. Ook bijvoorbeeld een eventuele intern lopende verlichtingskabel heeft zo geen last van een draaiende as. Die as zit inderdaad zoals Grandonneur ook al zegt bij jouw systeem aan je rechter crank vast.
Frank vH schreef:
ma 22 mei, 2023 09:46

Bij mij ziet het er zo uit (sorry, een beetje vies.....)

[...]
Wel een creatieve manier om een balkje voor je ogen te krijgen op een foto ;)
Frank vH schreef:
ma 22 mei, 2023 08:58
  • De voortandwielen vind ik nog echt ondoorzichtig. Ik begrijp nu de steek van 104! Maar het overzetten van 3 tandwielen van een nieuw gekochte crankset lijkt voordeliger dan losse tandwielen, maar ik verdrink in het vergelijken van cranksets. Is er iets specifieks waar ik op moet letten of zijn er bepaalde sets of codes die sowieso daaraan voldoen?
44t Buitenblad: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ds-p38015/
32t Middenblad: https://www.bike-components.de/en/Shima ... k-32-tooth (juiste vertanding selecteren)
22t Binnenblad: https://www.bike-components.de/en/Shima ... k-32-tooth (juiste vertanding selecteren) Je binnenblad lijkt op de foto nog wel prima trouwens.