Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheur in band - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Scheur in band

Ik zou er ook weer niet te angstig over doen, zulke reparaties geven over het algemeen prima resultaat en ik vind het persoonlijk zonde om materialen maar bij het minste geringste weg te gooien, afvalberg enzo. Al deel ik de mening dat je geen risico moet nemen bij afdalingen, vandaar mijn opmerking om de banden niet meer voor lange reizen te gebruiken.
het minste geringste weg te gooien
Ik gebruik de bandjes met een gebrekje dan bv ook verder op mijn stationsfiets oid.
bast1aan schreef:
ma 24 apr, 2023 13:44
Al deel ik de mening dat je geen risico moet nemen bij afdalingen, vandaar mijn opmerking om de banden niet meer voor lange reizen te gebruiken.
Korte reizen, naar Limburg, de Veluwe, Utrechtse Heuvelrug, de duinen of de Holterberg ook niet. En bij harde wind in de rug niet harder dan 25 en in de stad ook een beetje rustig aan doen.
Is het dat waard? Ik vind van niet.
Bert van Sprang schreef:
ma 24 apr, 2023 14:04
het minste geringste weg te gooien
Ik gebruik de bandjes met een gebrekje dan bv ook verder op mijn stationsfiets oid.
Ik ben een paar keer stevig gevallen met de fiets, een zwieper van de fiets voor me, gladdigheid, sturen in elkaar. Nog niet door een klapband (die ik een keer had) gelukkig.
Eén ding is zeker; je ligt voor je het goed en wel door hebt.
Zoals Bram en Freek het zeiden: 'Het was gebeurd voor ze het in het woordenboek kon opzoeken'.

PS Sinds die klapband rij ik niet meer met banden die op het randje zijn.
Leon schreef:
ma 24 apr, 2023 14:06
Korte reizen, naar Limburg, de Veluwe, Utrechtse Heuvelrug, de duinen of de Holterberg ook niet. En bij harde wind in de rug niet harder dan 25 en in de stad ook een beetje rustig aan doen.
Dat stelt toch weinig voor vgl een alpenpas, of minder extreem, de ardennen door, qua risicoinschatting.
Poppink schreef:
ma 24 apr, 2023 14:13
Ik ben een paar keer stevig gevallen met de fiets, een zwieper van de fiets voor me, gladdigheid, sturen in elkaar. Nog niet door een klapband (die ik een keer had) gelukkig.
Eén ding is zeker; je ligt voor je het goed en wel door hebt.
Zoals Bram en Freek het zeiden: 'Het was gebeurd voor ze het in het woordenboek kon opzoeken'.

PS Sinds die klapband rij ik niet meer met banden die op het randje zijn.
Dat zijn de risico's van het leven. Voegt een buitenband plakken, van een toch al vrij kwetsbaar soort, daar veel aan toe? Ik denk het niet. Er zijn talloze redenen dat je kan vallen. Als je risico's zoveel mogelijk wil vermijden had je toch al een robuustere band gekozen. Wat Wim zegt, daar zit altijd een compromis in.
bast1aan schreef:
ma 24 apr, 2023 17:43
Dat zijn de risico's van het leven. Voegt een buitenband plakken, van een toch al vrij kwetsbaar soort, daar veel aan toe? Ik denk het niet. Er zijn talloze redenen dat je kan vallen. Als je risico's zoveel mogelijk wil vermijden had je toch al
We verschillen van mening en schatten het anders in.
Die band van jou zou ik er ook zonder die gerepareerde beschadiging morgen er af halen. Ik kan me dat veroorloven gelukkig en heb al nieuwe Big Apples van 19 euro per stuk klaarliggen.
Die keuzes zijn thuis of vlakbij huis makkelijk te maken, maar op reis niet altijd zo simpel.

Natuurlijk ga je weg op goede banden die nieuw genoeg zijn om zoveel mogelijk kilometers van je reis mee te pakken en oud genoeg om de productiefouten eruit te hebben voor vertrek.

Maar onderweg kan er, hoe zorgvuldig je bandenkeuze ook was, altijd wat gebeuren en heb je het maar te doen met wat er lokaal voorradig is. Misschien is dat wel een band van een merk waar dit hele forum nog nooit van gehoord heeft, misschien is 'ie wel zo breed dat je spatbord gedemonteerd moet worden, of misschien is er wel niks en moet je met een noodreparatie door tot de volgende stad? Misschien fiets je niet alleen en kan de lichtste persoon met de minste bagage de kwetsbaarste band wel monteren waar 'ie het minst gevaarlijk is?

En ach, samen op wereldreis onderweg op twee fietsen kun je er misschien best een 'thuiskomertje' als vouwband naar binnen smokkelen op je gezamenlijke paklijst, in m'n eentje onderweg heb ik die zware ruimtevreter toch al erg rap weggestreept van de paklijst ;)
Eens ja. Ik heb overigens een smalle 28mm Conti GP vouwband als thuiskomertje, compact opgerold, 200 gram, en 100 gram voor bijbehorende binnenband. Jaren niet hoeven te gebruiken maar toen ik dit weekend lek stond bleek ie supernuttig, want hele binnen+buitenband vervangen was zo gepiept en ik kon weer verder, ipv eerst in de regen opzoek naar het verborgen stukje glas dat nog in de oorspronkelijke buitenband zat.
Mijn reisgenoot heeft helaas een andere bandenmaat, want mijn 26" / 559mm velgmaat blijkt ineens zó 2014.
Het is een 700x35c band die er bij aankoop al omzat. Voor langere reizen had ik al andere banden en vervangen kost de nodige moeite.

Bedankt voor jullie input en de boodschap is duidelijk. Er is al een nieuwe besteld.
Wat Wim zegt, daar zit altijd een compromis in.
[/quote] Maar de goden verzoeken blijft gewoon dom.