Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga WTS 2020 maximale bandbreedte? - Forum Wereldfietser

Koga WTS 2020 maximale bandbreedte?

Weet er iemand wat de maximale 622 bandbreedte is die in de 2020 Koga WTS past? Ik heb er nu 50mm op zitten, maar zou wel graag naar 55 mm willen. Gaat dat nog lukken op deze velgen, of heb ik dan al de 27,5" nodig?
Heb je boven, links en rechts van de band nog 2.5mm over? En zo ja, is de speling dan voor jou voldoende voor eventuele steentjes, modder en andere gekkigheid onderweg?

Indien aanwezig kan het bijstellen van je spatborden nog wat extra speelruimte geven, maar frame en vork zijn daarin vast.

Als je daarnaast ook nog kijkt naar een ander merk&type band ook uitkijken hoe deze band valt qua breedte en hoogte op jouw breedte velg, sommige bandenfabrikanten zijn wat bescheidener in maataanduiding dan andere merken. Soms verschilt het ook nog per type band.

Ook houden sommige fietsfabrikanten wat meer marge qua maximaal te adviseren bandenmaat dan andere fabrikanten.
Stel je zou naar 27,5 gaan dan zakt je fiets daarmee 19mm. heb je dan een iets bredere band stijgt hij dus weer iets, maar niet veel. Mooier zou zijn als je dan bijvoorbeeld gelijk naar 62-584 zou kunnen.

Als ik mij goed herinner rijdt een amsterdamse fietsenverkoper altijd met 55-622 op z'n wts? Je zou er een belletje aan kunnen wagen?
Grandonneur schreef:
ma 27 mar, 2023 10:05
zakt je fiets daarmee 19mm.
Dat is een groot verschil. Ofwel zit je dan nu heel hoog ofwel je komt dan maar al te snel met de pedalen aan de grond in een bocht.
Mijn fiets is gemaakt voor 50 mm-banden. Toen ik er eens 42 op zette, 8 mm lager dus, moest ik daar echt aan wennen, om niet te zeggen dat de fiets daarmee eigenlijk te laag was want ik heb een paar keer een flinke kras op het wegdek gezet.
Iets om rekening mee te houden dus.
Grandonneur schreef:
ma 27 mar, 2023 10:05
Mooier zou zijn als je dan bijvoorbeeld gelijk naar 62-584 zou kunnen.
Met de nieuwe 2023 WorldTraveller kun je zelfs naar 70-584 net als bij een idworx BLT en TM3+

Jammer dat de Koga dan wel de zwaarste zal zijn ;)
Je kunt een touwtje/kabeltje/snoertje van 2,5 of 3mm om jouw band knopen, en dan kijken hoeveel speling je overal houdt.
Wij heb ook beiden een Koga WTS van 2020 en ik heb er al direct bij aankoop Almotions in de maat 622-55 op laten zetten. De spatborden heb ik er ook nog gewoon op.
Dat bevalt ons prima en als deze banden versleten zijn, dan doe ik weer dezelfde maat erop. Het ziet er na 16.000 km nog niet naar uit dat dit binenkort het geval is.
Wij fietsen veel op gravel- en zandpaden, maar vermijden echte modder- en leempaden. Als je daar wel meer voor kiest, dan wordt de keuze voor meer ruimte tussen de banden en het spatbord/frame wel belangrijker.

Pieter
Dank, allen, voor de reacties! Ik ga voor alle zekerheid even meten en het dan gewoon proberen.
Zo weinig 'clearance' zorgt snel voor aanlopen van de banden tegen de spatborden en daarom biedt Koga de 55-622 optie ook niet in de configurator. Het lukt je vast wel, ik zou het als het mijn eigen fiets was ook proberen maar het gaat waarschijnlijk wel even gepruts opleveren en houdt vooral bij het voorwiel niet veel ruimte over. Als je mbv een kleine schroevendraaier met platte kop het oogje van de SKS Chromoplastics voorzichtig uit het zwarte plasticje wurmt dat aan het stangetje zit, kun je het plasticje een halve slag omdraaien zodat je iets meer bandvrijheid overhoudt aan de zijkanten. Succes ermee!