Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handrem klapt niet soepel terug - Forum Wereldfietser

Handrem klapt niet soepel terug

Nadat ik de remblokjes van mijn voorrem heb vervangen klapt mijn handrem niet lekker meer terug. De rem doet het op zich verder prima maar er is duidelijk iets verandert tov hoe het was voordat ik de blokjes veranderde.

Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus het handgedeelte wat je indrukt om te remmen. Normaal gesproken springt deze direct terug nadat ik hem loslaat maar nu gaat dat heel langzaam.
De eerste vraag is natuurlijk over wat voor type rem we het hier hebben. Een v-brake, Magura HS 11 of HS 33, een mechanische schijfrem, een hydraulische schijfrem... ?
Volgens deze website waarop de juiste remblokjes staan:

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ore-p1769/

is het een 'v-brake'.
Heb je de blokjes goed uitgelijnd? Dit kun je goed bekijken door te fietsen, de rem aan te knijpen totdat je stiltstaat, de rem dan vast te houden en terwijl je de hendel blijft vasthouden controleert of de blokjes netjes op de velg staan. Ze mogen uiteraard niet de band raken, maar ook niet aan de velgkant erlangs gaan. Bij dat laatste wil het wel eens mis gaan.

Als het dat niet is moet je door kijken, proberen en voelen ontdekken waar er een weerstand is die het terugklappen belemmert.
Ik zou de oorzaak in eerste instantie zoeken in de afstelling van de blokjes.
Demonteer de blokjes en kijk af de remgreep dan wel goed terugkomt. Zo ja, dan zit de oorzaak in de afstelling van de blokjes. Mogelijk worden ze in een te grote hoek op de velg gedrukt waardoor ze zich klem trekken of blijven ze hangen achter de velgrand.
Wat ook nog zou kunnen is dat je velg door slijtage hol geworden is, en dat de nieuwe blokjes nu in die holte klem gedrukt worden en er in blijven hangen. In dat geval wordt het tijd om uit te kijken naar een nieuwe velg...
Leon schreef:
vr 24 mar, 2023 16:09
Heb je de blokjes goed uitgelijnd? Dit kun je goed bekijken door te fietsen, de rem aan te knijpen totdat je stiltstaat, de rem dan vast te houden en terwijl je de hendel blijft vasthouden controleert of de blokjes netjes op de velg staan. Ze mogen uiteraard niet de band raken, maar ook niet aan de velgkant erlangs gaan. Bij dat laatste wil het wel eens mis gaan.

Als het dat niet is moet je door kijken, proberen en voelen ontdekken waar er een weerstand is die het terugklappen belemmert.
Ik ben zeker een uur bezig geweest met uitlijnen en dat was erg lastig maar uiteindelijk klopt het volgens mij wel. Al weet ik niet wat je precies met 'velgkant' bedoelt.
alma schreef:
vr 24 mar, 2023 16:10
Ik zou de oorzaak in eerste instantie zoeken in de afstelling van de blokjes.
Demonteer de blokjes en kijk af de remgreep dan wel goed terugkomt. Zo ja, dan zit de oorzaak in de afstelling van de blokjes. Mogelijk worden ze in een te grote hoek op de velg gedrukt waardoor ze zich klem trekken of blijven ze hangen achter de velgrand.
Er werd mij aangeraden om wel een soort van hoek te doen waarbij de kant die het verst naar voren zit het eerst de velg moet raken om op die manier piepen te voorkomen. Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?

Maar de remblokjes blijven niet echt hangen. Ik kan tijdens het fietsen gewoon remmen en daarna gewoon weer doorfietsen zonder dat de blokjes nog tegen de velg aan zitten. De handgreep springt alleen niet direct terug. Het is niet zo dat 'ie helemaal ingeknepen blijft, hij gaat gewoon langzamer terug maar begint wel meteen met teruggaan. Het is alsof het 'elastiek' eruit is zeg maar.
Squinky schreef:
vr 24 mar, 2023 16:22
alma schreef:
vr 24 mar, 2023 16:10
Ik zou de oorzaak in eerste instantie zoeken in de afstelling van de blokjes.
Demonteer de blokjes en kijk af de remgreep dan wel goed terugkomt. Zo ja, dan zit de oorzaak in de afstelling van de blokjes. Mogelijk worden ze in een te grote hoek op de velg gedrukt waardoor ze zich klem trekken of blijven ze hangen achter de velgrand.
Er werd mij aangeraden om wel een soort van hoek te doen waarbij de kant die het verst naar voren zit het eerst de velg moet raken om op die manier piepen te voorkomen. Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?
Ik bedoel de andere hoek, dus dat alleen de boven- of onderkant van het blokje tegen de velg wordt gedrukt.
Ik vermoed dat de kabel teveel wrijving heeft .en niet soepel loopt.
Wat ook kan is dat de remmen zelf niet helemaal soepel meer lopen.
Dus niet de blokken maar het draaigedeelte waar de schroef doorheen zit.
Squinky schreef:
vr 24 mar, 2023 16:22
Maar de remblokjes blijven niet echt hangen. Ik kan tijdens het fietsen gewoon remmen en daarna gewoon weer doorfietsen zonder dat de blokjes nog tegen de velg aan zitten. De handgreep springt alleen niet direct terug. Het is niet zo dat 'ie helemaal ingeknepen blijft, hij gaat gewoon langzamer terug maar begint wel meteen met teruggaan. Het is alsof het 'elastiek' eruit is zeg maar.
Heb je de remhoeven soms van de fiets afgehad? De twee veren die de hendel moeten terugtrekken zitten namelijk in de remhoeven en je kunt die vaak op drie posities in de vork monteren.
Je moet het eens goed bekijken om te zien hoe het werkt.
Je kunt de kabel ook losmaken om dat te controleren.
In de hendel zelf zit in ieder geval geen veer.
Wat M276 zegt kan ook.

Dat schuin monteren van de blokjes doe ik niet meer. Als het gaat slijten wordt het toch recht.
alma schreef:
vr 24 mar, 2023 16:27
Squinky schreef:
vr 24 mar, 2023 16:22
alma schreef:
vr 24 mar, 2023 16:10
Ik zou de oorzaak in eerste instantie zoeken in de afstelling van de blokjes.
Demonteer de blokjes en kijk af de remgreep dan wel goed terugkomt. Zo ja, dan zit de oorzaak in de afstelling van de blokjes. Mogelijk worden ze in een te grote hoek op de velg gedrukt waardoor ze zich klem trekken of blijven ze hangen achter de velgrand.
Er werd mij aangeraden om wel een soort van hoek te doen waarbij de kant die het verst naar voren zit het eerst de velg moet raken om op die manier piepen te voorkomen. Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?
Ik bedoel de andere hoek, dus dat alleen de boven- of onderkant van het blokje tegen de velg wordt gedrukt.
Okay, en is het dan de bedoeling om ze ook in die hoek te plaatsen? Want ik heb ze op die wijze gewoon helemaal recht.
Nee, in die richting moeten ze juist plat op de velg komen
Dat is goed.
Leon schreef:
vr 24 mar, 2023 17:27
Squinky schreef:
vr 24 mar, 2023 16:22
Maar de remblokjes blijven niet echt hangen. Ik kan tijdens het fietsen gewoon remmen en daarna gewoon weer doorfietsen zonder dat de blokjes nog tegen de velg aan zitten. De handgreep springt alleen niet direct terug. Het is niet zo dat 'ie helemaal ingeknepen blijft, hij gaat gewoon langzamer terug maar begint wel meteen met teruggaan. Het is alsof het 'elastiek' eruit is zeg maar.
Heb je de remhoeven soms van de fiets afgehad? De twee veren die de hendel moeten terugtrekken zitten namelijk in de remhoeven en je kunt die vaak op drie posities in de vork monteren.
Je moet het eens goed bekijken om te zien hoe het werkt.
Je kunt de kabel ook losmaken om dat te controleren.
In de hendel zelf zit in ieder geval geen veer.
Wat M276 zegt kan ook.

Dat schuin monteren van de blokjes doe ik niet meer. Als het gaat slijten wordt het toch recht.
Ik heb niets van de fiets afgehaald, uitgezonderd de blokjes dan.

Maar ik heb wel ergens anders de tip gelezen om er WD40 op te spuiten. Ik wist niet precies waar en hoe maar heb eigenlijk alles wat onderdeel was van de rem nu met WD40 ingespoten en nu lijkt 'ie het weer goed te doen. Wel alleen nog in stilstand getest. Morgen test ik het onderweg.
"alles wat onderdeel was van de rem nu met WD40 ingespoten"
Dat klinkt niet goed.

Ik weet wel dat WD40 geen olie is maar je moet je remblokjes natuurlijk niet met olie inspuiten.
De scharnierpunten horen wel gesmeerd te zijn. WD40 smeert wel, maar tijdelijk, omdat het helemaal verdampt. Je kunt de scharnierpu ten dus wel smeren, naar dan met olie en voorzichtig, zodst je blokjes, velg en vand niet raakt.
Leon schreef:
vr 24 mar, 2023 17:27
Dat schuin monteren van de blokjes doe ik niet meer. Als het gaat slijten wordt het toch recht.
Dat klopt, maar bij het slijten moet je toch af en toe de kabel ook wat strakker stellen en als ik dat doe dan doe ik het blokje ook weer wat schuiner als de rem weer is begonnen met piepen. Ik vind die piep altijd wel vervelend dus ik probeer die er toch uit te werken.
Leon schreef:
vr 24 mar, 2023 17:52
"alles wat onderdeel was van de rem nu met WD40 ingespoten"
Dat klinkt niet goed.
Hoezo dan?
Ik weet wel dat WD40 geen olie is maar je moet je remblokjes natuurlijk niet met olie inspuiten.
De scharnierpunten horen wel gesmeerd te zijn. WD40 smeert wel, maar tijdelijk, omdat het helemaal verdampt. Je kunt de scharnierpu ten dus wel smeren, naar dan met olie en voorzichtig, zodst je blokjes, velg en vand niet raakt.
Ik heb de blokjes er niet mee ingespoten maar de onderdelen bij de greep en de scharnierende delen bij het wiel. Olie heb ik wel maar daar kan ik niet zo goed mee overweg. Er zit geen spuitmondje bij die fles dus je kunt er nooit mee richten.
Houdt de fiets schuin, leg hem plat etc. Neem een staafje, pen of schroevendraaier, doop die in de olie en laat een druppel op de juiste plek vallen.