Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Pinion ervaring - Forum Wereldfietser

Mijn Pinion ervaring

In 2016 heb ik een fiets aangeschaft met een Pinion P1.18 versnellingsbak. Inmiddels heb ik er een 30.000 tevreden kilometers opzitten.
Toen de fiets geleverd werd (Pilot, titanium, eigen ontwerp) zat er boven een bepaalde snelheid een rare trilling in het frame tijdens het trappen, dit bleek een resonantie die veroorzaakt werd door een verkeerde tandriemwiel verhouding. Nadat deze veranderd was, is dit niet meer voorgekomen. De verhouding voor/achter is nu 39 voor: 34 achter.

Na zo'n 8000 km zweette de Pinion bak wat olie op de keerring bij de uitgaande trapas en trapte de bak weleens door. Deze 2 klachten werden netjes onder garantie afgehandeld. Het zweten van de bak kwam vaker voor en daarvoor hadden ze een modificatie voor (andere keerringen en het doortrappen was ook bekend en was ook aangepast. Nadien geen problemen meer gehad.

In de afgelopen jaren heb ik nog aardig wat kilometers erbij getrapt en de bak heeft geen wanklank gegeven. Van de winter heb ik een mountainbike gekocht met een derailleursysteem en daardoor merkte ik eigenlijk hoe heerlijk en gemakkelijk de Pinionbak schakelt.

Nooit gezeur met terugschakelen, dit kan gewoon (ook vooruitschakelen trouwens);
Nagenoeg geen onderhoud, behalve dan olie verversen;
Bijna geruisloos;
Zwaartepunt in het midden ,laag bij de grond, mede omdat dit een toerfiets is, is dit fijn;
Extra gewicht van de bak merk je niet echt.

Daarnaast rijd ik dus ook met een tandriem, dit is ook heerlijk. Geen vieze ketting, niet meer smeren, alleen met het achterwiel eruit halen moet je goed opletten dat je 'm weer goed uitlijnt als je het wiel terug plaatst maar door de constructie van de tandriemwielen en de tandriem merk je heel snel of het goed zit.

Al met al ben ik een tevreden Pinionfietser!

Als je vragen hebt, stel ze gerust.

Bijlagen

Ik kan dit alleen maar beamen. Voor mij, tov derailleur en Rohloff, niets dan positiefs. Rijd pas sinds 2021 met de Pinion en pas 14000km, maar toch.
Schakelt heerlijk en geen smerig onderhoud.
Maar ongewtwijffell zullen hier sommigen anders over denken.
gr Jan
Ik ben erg benieuwd hoe de zogenaamde vrije slag bij Pinion ervaren wordt. Daar lees ik bij beiden niet iets over. Elders op het forum wordt daarover wel melding gemaakt. Of is dat geen issue (meer) in het dagelijks gebruik?
Wat de vrije slag betreft, wat mij betreft is dit het napraten van elkaar. Ja, er is een grotere vrije slag dan bij een Derailleur of Rohloffnaaf maar, Nee, in de praktijk heb ik er absoluut geen last van alhoewel ik me daar wel eens over verbaas als ik aan mijn trappers draai bij het vertroetelen van de fiets. Het enige wat als een minpuntje gezien kan worden is het doorschakelen van en naar een nieuwe groep.

De 1.18 heeft 18 versnellingen en zijn opgedeeld in 3 groepen van 6 versnellingen. schakelend van 1t/m6, 7t/m12, en 13t/m18 gaat vloeiend alleen de overgang tussen 6/7 en 12/13 moet met een beetje druk van de pedalen gebeuren (vv). Als je dit niet doet dan kost het kracht en kan de versnelling later een keer overslaan.
De vrije slag is ongeveer 25 graden.
EdMoreau schreef: โ†‘
wo 22 mar, 2023 18:14
De vrije slag is ongeveer 25 graden.
Ook de aangrijpingspunten van je naaf doen nog mee. =)

Prima ervaringen met Pinion, maar doe mij maar een Rohloff. Al is die range van een P1.18 natuurlijk wel erg fijn (-:
Ik zal wel een sufferd zijn, maar ik heb nog nooit wat van een vrije slag gemerkt.
P1.18 met 25.000+ km
Je raakt aan de vrije slag gewend en ervaart dat dan niet meer als ergerlijk.
Het kan wel eens verrassen maar nooit hinderlijk naar mijn ervaring.
Een Rohloff of derailleur zit er vaker naast. Is mijn ervaring althans.
gr Jan
Zodiac schreef: โ†‘
do 23 mar, 2023 10:33
Je raakt aan de vrije slag gewend en ervaart dat dan niet meer als ergerlijk.
Het kan wel eens verrassen maar nooit hinderlijk naar mijn ervaring.
Vooral offroad op technische mountainbike stukken vond ik het merkbaar.
Zodiac schreef: โ†‘
do 23 mar, 2023 10:33

Een Rohloff of derailleur zit er vaker naast.
Hoe bedoel je dat?
Sorry, maar ik ga een domme vraag stellen:
Wat bedoelen jullie met 'vrije slag'?

Ik ken deze term alleen van zwemmen en hockey. Geen idee wat ik me zou moeten voorstellen bij de vrije slag van mijn fiets met R-naaf. Maar als jullie suggereren dat ik met een R-naaf blijkbaar last van vrije slag heb en er af en toe naast zit (???), raak ik gelijk van slag. ๐Ÿคจ
Sterkte alvast Willem.
De bedoelde slag is de hoek waarmee je de crancks vanuit een willekeurige positie naar voren moet bewegen voordat het systeem van cranck, versnellingsbak, ketting en freewheel aangrijpt. Het zit hem vooral in het frewheel.
Bij een fixie is dat nul. Bij een pinionfiets kan die slag in lichte verzetten groot uitvallen doordat de versnellingen in de trapas zitten en de ketting dan toch traag blijft.
Veel achternaven werken met aangrijpingspunten (Points Of Engagement, POE) in de vrijloop, waarbij je na je pedalen stil te houden in de vrijloop een cirkel van 360 graden deelt door het aantal aangrijpingspunten van de naaf om zo de vrije slag te weten wanneer een naaf aangrijpt.

Dat is puur bij een naaf vaak niet zo heel erg merkbaar voor veel mensen. Zeker niet bij een vakantiefiets. Eerder bij bijvoorbeeld een mountainbike op technische stukken terrein.

Maar zo'n Pinion versnellingsbak heeft ook een eigen vrijloop met ook weer een aantal aangrijpingspunten. Dan ga je die vrije slag van de versnellingsbak en die van je naaf bij elkaar optellen en wordt het voor veel mensen wel merkbaar.

Een oplossing om die vrije slag te verkleinen is er aan de naafkant ook, bij DT Swiss kun je in het 'Ratchet' type naven, zoals bijvoorbeeld een DT350 of DT240 naaf (zoals idworx die gebruikte in een aantal oPinion fietsen) die ratchets wisselen tussen bijvoorbeeld 18T, 36T of 54T. Het laagste aantal heeft de grootste vrije slag door de minste tandjes en is het sterkst, en het hoogste aantal heeft de kleinste vrije slag, de meeste tandjes, en is het meest kwetsbaar.

Een andere optie is een naaf te kiezen die werkt met een andere manier van vrijloop en daardoor sneller aangrijpt, zoals bijvoorbeeld de Onyx naaf die Santos en idworx als optie bieden op de Pinion modellen. idworx noemt die zelfde naaf DD Mute, omdat 'ie ook niet de karakteristieke ratel in de vrijloop heeft maar stil is als je je pedalen stil houdt tijdens het fietsen.
Jurr schreef: โ†‘
do 23 mar, 2023 10:47
Zodiac schreef: โ†‘
do 23 mar, 2023 10:33
Je raakt aan de vrije slag gewend en ervaart dat dan niet meer als ergerlijk.
Het kan wel eens verrassen maar nooit hinderlijk naar mijn ervaring.
Vooral offroad op technische mountainbike stukken vond ik het merkbaar.
Zodiac schreef: โ†‘
do 23 mar, 2023 10:33

Een Rohloff of derailleur zit er vaker naast.
Hoe bedoel je dat?
Ik bedoel hiermee dat onder belasting bij bv heuvel op, een derailleur er wel eens naast schakeld en bij een Rohloff wanneer je van 8 naar 7 zou moeten, door mij vaak als problematisch is ervaren. Daarom heb ik die R voor een P18 geruild en fiets ik zonder hindernissen.
Gr Jan
Na het lezen kom ik tot de conclusie dat het deels ook om de vrije mentale slag gaat. Daarmee bedoel ik de mate van bewustzijn en acceptatie van imperfecties tijdens het fietsen. Zelf heb ik nooit iets van vrije slag ervaren bij mijn fiets, gewoonweg omdat ik het fenomeen (het probleem) niet kende. Nu ik me ervan bewust ben zal ik er eens op letten, en bepalen of ik er last van heb, en zo ja of dat voldoende reden is om een nieuwe fiets te kopen.
Ik heb er ook nooit last van gehad.
Het schijnt bij een Pinion zonder goede voorzieningen om het effect te minimaliseren wel dusdanig te zijn dat het wel opvalt.

Als je je er op gaat fixeren zal het inderdaad misschien wel traumatisch worden. :shock: :wink:
Zodiac schreef: โ†‘
vr 24 mar, 2023 10:00

Ik bedoel hiermee dat onder belasting bij bv heuvel op, een derailleur er wel eens naast schakeld en bij een Rohloff wanneer je van 8 naar 7 zou moeten, door mij vaak als problematisch is ervaren. Daarom heb ik die R voor een P18 geruild en fiets ik zonder hindernissen.
Grappig, ik juist van derailleur naar Rohloff, naar Pinion P1.18 en weer terug naar Rohloff (-:

Een goed afgestelde derailleur kan ook best een hele hoop mishandeling hebben, en Rohloff sputtert vanzelf als je met teveel belasting schakelt door 'm dan in de 14e versnelling te zetten.
Jurr schreef: โ†‘
vr 24 mar, 2023 10:41
...Grappig, ik juist van derailleur naar Rohloff, naar Pinion P1.18 en weer terug naar Rohloff (-: ...
๐Ÿ˜ฑ

Ik heb al 17 jaar een vaste relatie met mijn vakantiefiets. Ondanks kleine irritaties over en weer kunnen we het best goed met elkaar vinden. Waarschijnlijk omdat we elkaars imperfecties respecteren en ons focussen op de reiservaring. Gelukkig maar, want we maken zo samen veel mee. Het is ook een kwestie van grenzen durven aan te geven. Afgelopen weekend sputterde de fiets tegen toen ik het stuur hoger wilde zetten, wat niet lukte door de te korte kabels. Ik heb mijn verlies genomen zonder boos te worden, laat staan mijn trouwe fiets in te ruilen voor een jonger en flexibeler exemplaar. Nog 8 jaar en we vieren ons zilveren huwelijk!
Alles wat je aandacht geeft groeit.
supermario schreef: โ†‘
vr 24 mar, 2023 12:17
Alles wat je aandacht geeft groeit.
Lijkt me een mooie tekst om als onderschrift te gebruiken @supermario
Jurr schreef: โ†‘
vr 24 mar, 2023 10:41
en Rohloff sputtert vanzelf als je met teveel belasting schakelt door 'm dan in de 14e versnelling te zetten.
Ik heb het, met mijn technische achtergrond, altijd als onbegrijpelijk ervaren dat mensen overwegen om met een Nexus, Rohloff, of Pinion onder belasting te schakelen.
Als je even de moeite neemt om in een exploded-view tekening te kijken naar de grootte van de palletjes die een tandwiel moeten pakken of loslaten dan weet je voldoende.