Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Pinion ervaring - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mijn Pinion ervaring

Speeder300 schreef:
vr 24 mar, 2023 12:56
Jurr schreef:
vr 24 mar, 2023 10:41
en Rohloff sputtert vanzelf als je met teveel belasting schakelt door 'm dan in de 14e versnelling te zetten.
Ik heb het, met mijn technische achtergrond, altijd als onbegrijpelijk ervaren dat mensen overwegen om met een Nexus, Rohloff, of Pinion onder belasting te schakelen.
Als je even de moeite neemt om in een exploded-view tekening te kijken naar de grootte van de palletjes die een tandwiel moeten pakken of loslaten dan weet je voldoende.
Daarom ben ik net van Rohloff naar Pinion overgestapt. Op de fiets- en wandelbeurs waren opengewerkte exemplaren te zien van beide mechanismen. De frele tandwieletjes van de Rohloff zagen er minder robuust uit dan die dikke van Pinion.
En voor mij schakelt het als een zonnetje, zelfs onder belasting.
gr Jan
willem.m schreef:
vr 24 mar, 2023 11:39

Ik heb al 17 jaar een vaste relatie met mijn vakantiefiets. [...] Nog 8 jaar en we vieren ons zilveren huwelijk!
Fraai =)

Bij mij is een fiets meer een som van onderdelen die kunnen wisselen. Zo is mijn zelfde Rohloffnaaf jaren lang van frame naar frame gegaan, tot ik overstapte van wielmaat van 26 inch 559 naar 27.5 inch 584. M'n trouwe Rohloff ingespaakt laten zitten in de 26 inch velg en afscheid genomen van het karakteristieke geel met blauwe stickertje en tweedehands een exemplaar met gegraveerd naafnummer gevonden om die in te laten spaken in een nieuwe velg.

Andere onderdelen idem dito. Het is niet steeds een nieuwe fiets, maar steeds stukjes van vooral gebruikte marktplaats scores die weer kunnen veranderen. ;)

Het Pinion avontuur heeft ernaast bestaan, maar is ondertussen alweer een tijdje klaar ;)

Voor mij deel van de lol, voor anderen een terugkomend stuk materiaal-blabla op een forum waar ze liever niet over lezen ;)
Speeder300 schreef:
vr 24 mar, 2023 12:56

Ik heb het, met mijn technische achtergrond, altijd als onbegrijpelijk ervaren dat mensen overwegen om met een Nexus, Rohloff, of Pinion onder belasting te schakelen.
Als je even de moeite neemt om in een exploded-view tekening te kijken naar de grootte van de palletjes die een tandwiel moeten pakken of loslaten dan weet je voldoende.
Oh zeker, al zal vooral een bruusk doordenderende e-bike middenmotor er nog minder gevoel bij hebben ;) Kijk bijvoorbeeld eens naar die oude Flyer fietsen die niet zo lief waren voor de Rohloff naven achterin.

Maar in sommige situaties gaat het toch even met net iets minder beleid. Zeker op mountainbike gebied, dan kan soms net met wat minder fluwelen handschoentjes schakelen het verschil zijn tussen een kwartier naar boven lopen en nog net dat stuk fietsend in beweging blijven zonder te lopen ;)
Jurr schreef:
vr 24 mar, 2023 13:19
Bij mij is een fiets meer een som van onderdelen die kunnen wisselen.
Hier idem. Toch zijn er momenten waarop ik wel een min of meer nieuwe fiets heb gehad.
Er waren ook momenten dat ik me afvroeg of ik een nieuwe fiets had. Een nieuw frame maar de rest hetzelfde, is dat een nieuwe fiets? Of een nieuw maar ánder frame? Of een nieuw frsme en een nieuw voorwiel, zadelpen en balhoofdstel?
Bikepacking.com heeft ook een draadje erover:

https://bikepacking.com/gear/pinion-gearbox-review/
Ik heb de eerste regel gelezen en heb nu minder zin om de rest te lezen.
When the Pinion gearbox launched in 2006, the German company took a massive risk by abandoning the typical derailleur/cassette-style drivetrain in favor of the same technology used in automobile transmissions.
Alsof ze de eerste zijn die een ander versnellingsprincipe op een fiets zet dan een derailleur.

Ter info: de eerste naafversnelling voor fietsen dateert uit 1878.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Naafversnelling
Nou Leon, ik denk dat ze zichzelf tekort doen met dat ene zinnetje wat jou opbreekt;

Ze brachten een geheel nieuw concept qua ontwerp, qua versnellingsbak, qua frame, qua gewicht op de markt. Je moet wel van goede huize komen en vertrouwen in je product hebben omdat te introduceren op een redelijk conservatieve markt......

Het was inderdaad een heel ander versnellingstype dan de derailleur.

O ja, en het was ook nog eens een stuk prijziger.......

M.i. heb je dan ballen om met zo iets op de markt te komen!
Ik schakel nooit onder kracht.
Electronisch schakelen was al aangekondigd voor Pinion, maar nu ook leverbaar op de Stromer ST7:

https://www.stromerbike.com/nl/stromer- ... smartshift

Benieuwd of het electronisch schakelen net als bij Rohloff vooralsnog beperkt blijft tot e-bikes of je het bijvoorbeeld ook vanaf een naafdynamo kunt laten draaien met een bufferaccu ertussen. Wel leuk voor bijvoorbeeld dropbars, waar de huidige oplossingen niet bij iedereen vriendjes maken ;)
Schakelen via droobarshifters is of loeiduur bij 12 versnellingen of het is helemaal niet mogelijk (bij 18 versnellingen). Elektronisch schakelen zou dat op kunnen lossen, al is dat bij Rohloff overigens niet het geval.
Fedor schreef:
di 28 mar, 2023 23:32
Schakelen via droobarshifters is of loeiduur bij 12 versnellingen of het is helemaal niet mogelijk (bij 18 versnellingen).
Of ergonomisch minder fijn als je de draaishifter behoudt maar bijvoorbeeld rechts van het midden op een deelbaar dropbar stuur plaatst of aan het einde van de beugels of op bijvoorbeeld een aparte houder naast de vorkbuis onder de stuurpen. ;)

Wat dan ook wel weer mogelijkheden open houdt voor de P1.18 met dropbars, al zijn dat dan steeds best een hoop schakelbewegingen op een ergonomisch vaak wat minder handige plek. ;)
Jurr schreef:
wo 29 mar, 2023 08:13
Of ergonomisch minder fijn als je de draaishifter behoudt maar bijvoorbeeld rechts van het midden op een deelbaar dropbar stuur plaatst
Maar dat maakt het weer een stuk lastiger om een handlebar bag of feedbags te monteren. Die ruimte bovenop je stuur heb je echt wel nodig.

En de Pilot shifter (die op een normale dropbar past) is een joekel. Het deelbare stuur van Vannicholas is een nettere oplossing maar die is alleen beschikbaar als "echt" race-stuur (zonder flare).
EdMoreau schreef:
wo 22 mar, 2023 14:20
boven een bepaalde snelheid een rare trilling in het frame tijdens het trappen
Volgens mij kan dat ook hier door komen: een nieuwe riem rekt in de eerste paar honderd kilometers altijd wat op. Hierdoor "past" de riem niet meer perfect in de tanden van de tandwielen wat een zekere trilling kan veroorzaken bij het fietsen.

Ik ken dat effect van ketting/ tandwiel. Als de ketting op een gegeven moment meer versleten is dan de tanden op je cassette ga je ook een vreemd geluid / trilling horen / voelen.
Ik heb toevallig net mijn Tout Terrain Outback voorzien van een P1.18, deze had een C1.12. Nog weinig km's ervaring, maar ik vind het concept en de manier van spannen bij Tout Terrain heel doordacht. Net even testgereden, wat een hoop stapjes, flink verschil met de 12. Eerlijk gezegd was de 12 waarschijnlijk meer dan goed genoeg voor de meeste situaties, dus het is meer omdat het kon en ik zelf van sleutelen houd. En met de shifter is meer gangen tegelijk schakelen geen probleem.

Met een P1.12 van marktplaats bouw ik nog een Outback voor mijn vrouw zodat we in de toekomst samen op fietsvakantie kunnen gaan. En de C1.12 komt ook nog in een fiets voor de verkoop.

In een ander (oud) topic met ervaringen van Pinion waren wat problemen te lezen die achteraf toe te schrijven zijn aan de destijds gebruikte achternaaf en zeker niet aan de versnellingsbak. Ik heb zelf gekozen voor een Hope Pro 4 Trial/SS naaf die naar verwachting geen enkel probleem zal geven, behalve dan de redelijk luide vrijloop :) Ik heb nog wel een wiel met H2R, naar het schijnt zou het goed moeten gaan als je die regelmatig aandacht geeft volgens het document op de website van Pinion. Ik denk dat ik die wel liever in Nederland zou gebruiken en niet op een verre reis.

Eerlijk gezegd denk ik dat het product Pinion heel volwassen is. Een Rohloff is ook mooi, fijn dat we keuzes hebben in zoveel mooi materiaal.
August schreef:
di 11 apr, 2023 22:54
Eerlijk gezegd denk ik dat het product Pinion heel volwassen is.
Toevallig wel eens gekeken hoe het olie verversen bij een P18 in z’n werk gaat? “Volwassen” was niet meteen de eerste term die daarbij in me opkwam :wink: .
Speeder300 schreef:
wo 12 apr, 2023 19:45
August schreef:
di 11 apr, 2023 22:54
Eerlijk gezegd denk ik dat het product Pinion heel volwassen is.
Toevallig wel eens gekeken hoe het olie verversen bij een P18 in z’n werk gaat? “Volwassen” was niet meteen de eerste term die daarbij in me opkwam :wink: .
Moet je dat elke dag verversen? Is het dan wel echt een issue?
gr Jan (tevreden gebruiker van Pinion)
Zodiac schreef:
wo 12 apr, 2023 20:14
Moet je dat elke dag verversen? Is het dan wel echt een issue?
gr Jan (tevreden gebruiker van Pinion)
Ja, toch wel. Aftapplugje aan de onderzijde, vulplugje aan de bovenzijde, hoe makkelijk kan het zijn? Voor wat betreft dat aspect blijft het voor mij een onbegrijpelijk ontwerp.

Groet, Jan, (een tevreden gebruiker van een P18).
Wel eens gekeken en ook al zelf gedaan. Dat is bij de C-lijn net iets beter geplaatst inderdaad.Zoals het nu is, is in elk geval niet kwetsbaar. Die ene keer in de 10.000km vind ik het geen groot probleem. Met volwassen bedoel ik dat er geen kinderziektes in zitten en dat het een technisch goed, kwalitatief en betrouwbaar product is dat zich inmiddels bewezen heeft over meerdere jaren.
August schreef:
wo 12 apr, 2023 22:28
Die ene keer in de 10.000km vind ik het geen groot probleem
Dat is inderdaad een deel van de opgave door Pinion. Ze hebben het over die 10.000 km óf eenmaal per jaar. Dat zou betekenen dat de olie qua mechanische belasting, en de opname van slijtagedeeltjes, een standtijd heeft van de genoemde 10.000 km, maar het chemisch gezien maar een jaar vol kan houden. Voor zo ver ik kan bekijken heb je het dan met name over verzuren, verbinden met zuurstof, wat me verbaasd omdat het een gesloten systeem betreft.
Is die 10.000km/één jaar 'regel' niet gewoon zo'n better safe than sorry regeltje van de fabrikant?
Niemand zal er een punt van maken om die regel toe te passen, maar ik denk dat als je er 50.000 km en vijf jaar met dezelfde olie doet, het ding ook prima werkt. Zo kan de fabrikant elk risico uitsluiten, én hebben ze een stok om iemand met een probleem mee te slaan: 'ja, u hebt ook een jaar en een dag gereden met dezelfde olie, dus geen garantie meer voor u'.
Flix schreef:
do 13 apr, 2023 11:51
ik denk dat als je er 50.000 km en vijf jaar met dezelfde olie doet, het ding ook prima werkt.
Waar baseer je dat op? Was olieverversen niet o.a. nuttig om allerlei slijpsel en de reactieproducten daarvan te verwijderen?

Ik vind het niet meer dan logisch dat fabrikanten een lijn trekken tegen mensen die niks aan onderhoud doen en later wel komen zeuren dat het om voor het 'totaal onbegrijpelijke reden' niet meer superperfect schakelt.