Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe marathon e plus- banden op de fiets? - Forum Wereldfietser

Schwalbe marathon e plus- banden op de fiets?

Dag allen,

Vorig jaar heeft de fietsenmaker mijn banden verwisseld. Heb nu schwalbe marathon e plus banden. Heb een Idworx tweedehands (😉) en rij veel woon-werkverkeer en ook wat weekendjes. Nu gaan we weer op fietsvakantie. Ergens heb ik het idee dat dit niet de meest handige banden zijn. Het lijkt of ik minder grip heb op onverharde weg en wat meer rolweerstand.
Hoe denken mensen over deze combi? Hebben jullie misschien advies?

Dank!
Schwalbe is een merk van degelijke banden. Marathons zijn daar de betere versies van. E betekent dat de band extra sterk is. Plus betekent dat hij nog steviger is. Dat je voor het resultaat een hulpmotor nodig hebt om nog vooruit te komen heb je denk ik goed aangevoeld.
Dat banden met veel lekbescherming ook om andere redenen niet fijn fietsen is me ook al vaker opgevallen. Er zit immers een dikke plak stijf spul tussen het karkas en de weg te wringen. Dat doet afbreuk aan het principe van de luchtband.

Koop fijnere banden en zet de huidige te koop voor iemand met een e-bike.
Voor tochten met wat onverhard wegdek vind ik zelf de Marathon Almotion het beste compromis met nog goede lekbescherming (helaas niet meer in de 26 inch maat). De nieuwe Marathon Efficiency is vermoedelijk een nog iets snellere versie, met wat minder profiel dus ook wat minder grip op losse ondergrond. Eventueel kun je de Almotion op het voorwiel zetten omdat profiel daar het nuttigste is en de Efficiency op het achterwiel omdat daar de meeste rolweerstand optreedt. Monteer van allebei de breedste versie, voor meer comfort, betere grip, en minder weerstand op echte wegen en paden. Voor het woon werk verkeer in de winter raad ik de Continental Topcontact Winter II aan. Die geven echt veel meer grip.
Anne80 schreef: ↑
wo 22 mar, 2023 09:19
Nu gaan we weer op fietsvakantie. Ergens heb ik het idee dat dit niet de meest handige banden zijn. Het lijkt of ik minder grip heb op onverharde weg en wat meer rolweerstand.
Hoe denken mensen over deze combi? Hebben jullie misschien advies?
Dat ligt maar net aan je soort fietsvakantie. Mijn fietsvakantie gaat het liefst op 27.5x3.0 noppenbanden, maar als je over asfalt naar Barcelona fietst is dat een beetje zonde. Dan kun je beter een setje Almotions, Big Apples of Supermoto's monteren.

Kortom, wat voor fiets gaat het om, wat is daarvoor de maximaal passende bandenmaat en wat ga je ermee doen? Misschien loont het zelfs wel om op vakantie op andere banden te rijden dan je woon-werkverkeer?
De nieuwe Marathon Efficiency is vermoedelijk een nog iets snellere versie
Ik vraag mij dat af, de specificaties van Efficiency en Almotion zijn identiek, alleen de Efficiency is in de afmeting 28x2 inch 20 gram zwaarder. Ik vraag mij sowieso af wat de toegevoegde waarde van deze band is.
Ik heb het met een vertegenwoordiger van Schwalbe op de fiets en wandelbeurs erover gehad. Het profiel is iets anders, waarbij de efficiency nog wat meer op asfalt is gericht dan de almotion (iets meer allround) maar de verschillen zijn gering. Dit zie je ook in hun eigen (wij van wc-eend) catalogus terug waar de almotion vier sterren krijgt voor veldwegen (travel) en drie voor asfalt (city) en de efficiency krijgt weer voor asfalt vier sterren en voor veldwegen drie.

Ik denk dat het niet zozeer een toevoeging is maar een vervanging en dat de almotion uitgefaseerd gaat worden (niet bevestigd gekregen) Ze dienen een iets ander doel, maar er is heel veel overlap.
Wat wel anders is, is het soort rubber dat gebruikt wordt, de almotion heeft de addix en de nieuwe efficiency heeft de addix-race. Wat daar de verschillen precies in zijn weet ik verder niet.
Jurr schreef: ↑
wo 22 mar, 2023 10:58
Anne80 schreef: ↑
wo 22 mar, 2023 09:19
Nu gaan we weer op fietsvakantie. Ergens heb ik het idee dat dit niet de meest handige banden zijn. Het lijkt of ik minder grip heb op onverharde weg en wat meer rolweerstand.
Hoe denken mensen over deze combi? Hebben jullie misschien advies?
Dat ligt maar net aan je soort fietsvakantie. Mijn fietsvakantie gaat het liefst op 27.5x3.0 noppenbanden, maar als je over asfalt naar Barcelona fietst is dat een beetje zonde. Dan kun je beter een setje Almotions, Big Apples of Supermoto's monteren.

Kortom, wat voor fiets gaat het om, wat is daarvoor de maximaal passende bandenmaat en wat ga je ermee doen? Misschien loont het zelfs wel om op vakantie op andere banden te rijden dan je woon-werkverkeer?
Het gaat om een Idworx Easy Rohler, hiervoor toen ik hem kocht zaten er big apples op.
Dank voor alle reacties. Zo te lezen is de almotion de beste optie. Welke breedte zal ik dan doen?
https://www.rosebikes.nl/schwalbe-big-a ... =28x2%2C35

Twee tientjes per stuk. Niet te ingewikkeld maken, gewoon bestellen. Doet veel meer recht aan zo’n mooie fiets.

Edit of een almotion is natuurlijk ook prima :wink:

Edit2 wel even zien of het ook daadwerkelijk leverbaar is :oops:

Edit3 ik neem aan dat er standaard 50-622 op die fiets zit?
De Big Apple is inderdaad een goede goedkopere oplossing. Voor wat betreft de breedte zou ik gaan voor wat nog net past. Dus wat zat er eerst op en was er toen nog ruimte over, en wat zit er nu op? Het probleem is dat banden vaak smaller zijn dan de nominale maat, maar soms is dat verschil groot en soms is het klein.
Volgens mij zat er 50mm op. Nu 47 dacht ik. Is 50 ook max op deze fiets?
Anne80 schreef: ↑
wo 22 mar, 2023 13:52
Dank voor alle reacties. Zo te lezen is de almotion de beste optie. Welke breedte zal ik dan doen?
Almotions zijn fijne banden, Big Apple ook helemaal prima. Stuk goedkoper ook ten opzichte van Almotion, zie de link van Grandonneur. Wel de Big Apple in Performance versie pakken, de goedkopere rijden duidelijk minder fijn. Voor leverbaarheid per moment even naast Rose kijken bij bijvoorbeeld Bike-Discount, Bike24 en Bike-Components. Maar er zijn er wel meer ;)

Marathon Efficiency heb ik nog nooit mee gereden maar ben ik best benieuwd naar. Al zijn m'n Almotions nog lang niet versleten.

Qua maatvoering, kijk wat je maximaal fatsoenlijk kwijt kunt op je fiets. Voor een Easy Rohler zal dat waarschijnlijk 50-622 zijn, ook wel 28x2.0 genoemd.

Als je een oPinion zou hebben zou je naar 55-622 kunnen, ook wel 28x2.15 genoemd. Of je die maat ook op een Easy Rohler kwijt kunt weet ik niet, houd ook voldoende speling voor modder, steentjes en andere ellende.
Bert van Sprang schreef: ↑
wo 22 mar, 2023 12:06
De nieuwe Marathon Efficiency is vermoedelijk een nog iets snellere versie
Ik vraag mij dat af, de specificaties van Efficiency en Almotion zijn identiek, alleen de Efficiency is in de afmeting 28x2 inch 20 gram zwaarder. Ik vraag mij sowieso af wat de toegevoegde waarde van deze band is.
Een nadeel van de Almotion vind ik het zingen van het vlakjesprofiel op glad asfalt. Gelukkig wordt glad asfalt steeds zeldzamer, maar als dat het enige verschil zou zijn tussen de twee banden, dan zou ik het prima vinden. Ik vermoed dat ze het zo niet willen presenteren, want dat zou toegeven zijn dat de voorgaande bander minder superieur zouden zijn dan de nieuwe. :wink:

Breedte 55 vind ik op normaal asfalt schromelijk overdreven, of je zou een fors totaalgewicht van bv 150 kg moeten hebben.
het zingen van het vlakjesprofiel op glad asfalt.
Ik hoor daar niets van, overigens maakt mijn nieuwe Rohloff ook geen lawaai, kan natuurlijk ook aan mijn oren liggen :D.
Ik zou overigens altijd voor de "beste" band gaan en dat is volgens mij de Almotion in V-guard kwaliteit (dus niet TLE!).
Leon schreef: ↑
wo 22 mar, 2023 14:21

Breedte 55 vind ik op normaal asfalt schromelijk overdreven, of je zou een fors totaalgewicht van bv 150 kg moeten hebben.
Vooral je velgbreedte in de gaten houden.

Bij velgen met 17mm interne breedte zul je met 55mm bandbreedte ten opzichte van 50mm eerder nadeel van hebben, bij 30mm interne velgbreedte lekker 60mm brede banden pakken. Alles er tussenin zou wat meer persoonlijk kunnen worden ;)
Nog even gekeken, band nu 45mm. Neem aan dat ik dan ook andere binnenbanden moet bestellen bij 50mm?
Binnenbanden zijn er in veel minder diktematen dan buitenbanden. Ze zijn meestal bedoeld voor een hele reeks diktes. Je moet 'even' op de binnenbanden van nu kijken wat er op staat en opzoeken (of het de forummers laten doen) of het kan.
Als de banden buiten de range zouden vallen kun je ze wel gebruiken maar zou ik het niet doen want dat betekent in det geval dat ze heel strak staan. Dat is niet goed voor de lekbestendigheid.
Pfoe wat een wirwar aan informatie als ik ga zoeken:

Ik zie bij bike 24 alleen de evolution en dan in mijn maat alleen vouwband; is dat weer anders dan een niet-vouwbare?
Veel van die banden zijn er alleen in de vouw-versie. Dat is op zich niet erg.
Maar we weten hier helaas niet de maximale bandbreedte in je fiets, de velgbreedte van je fiets, de maat van je banden (is het 559 of 622?) en de diktemaat van je binnenbanden en ook niet naar welk model je nu zoekt, dus het is wat lastig meezoeken.
Bij Bike24 moet je deze hebben:

Schwalbe Marathon Almotion Evolution Folding Tire - Addix - V-Guard - 28x2.0 Inches - Black-Reflex.