Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen? - Forum Wereldfietser

TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen?

Hoi!

Ik heb een TM 3+. Mooie en robuuste fiets. Toch merk ik dat mijn reisbehoefte verschuift naar iets minder gewicht mee. Dat is natuurlijk al lichter, maar betekent ook dat mijn fiets wel wat minder zwaar mag. Zonder dat ik nu een andere fiets wil, heeft iemand ervaringen met het 'verlichten' van zijn haar TM 3+? Ik heb al wat ideetjes (sommige wat economischer dan andere), maar benieuwd naar de ervaringen hier :)

Specs: Rohloff met riem SON, xl achterwiel, voorwiel duke 25 velg met son naaf, schwalbe efficiency banden, xl drager, m10 stuur, vaste stuurpen, sks spatborden.

Groetjes!
Zomaar een aantal suggesties, sommige bijzonder prijzig en andere niet zo gek duur tot zelfs maar een paar minuten werk:

- Stalen voorvork naar aluminium of carbon
- Stuurpen, stuur en zadelpen van aluminium naar carbon
- Velg achter naar lichter, misschien zelfs samen met de voorste velg allebei naar carbon
- Achterdrager naar bijvoorbeeld een Tubus Logo of een titanium variant
- Lichtere binnenbanden
- Lichtere buitenbanden
- Naafdynamo vervangen voor een wiel zonder dynamo
- Remschijven naar een maatje kleiner
- Spatborden eraf
- Standaard eraf
- Slot eraf
- Zadelpen inkorten
- Ombouwen naar derailleurs

Of gewoon een lichte gravelbike en/of mountainbike ernaast? ;) Misschien dat je van een eventuele verkoop van je Santos zelfs beide kan bekostigen? ;)

Heb je je bagage al onder de loep genomen? Daar valt doorgaans het meest op te winnen (-:

Zie voor inspiratie het Paklijst Topic:

viewtopic.php?f=21&t=35033
Jurr schreef:
di 14 mar, 2023 21:07
Zomaar een aantal suggesties, sommige bijzonder prijzig en andere niet zo gek duur tot zelfs maar een paar minuten werk:

- Lichtere buitenbanden
- Naafdynamo vervangen voor een wiel zonder dynamo.
- Spatborden eraf
- Standaard eraf
- Slot eraf
Kom je al een heel eind in de goede richting...
In aanvulling op jurr en in willekeurige volgorde

- ander zadel
- andere pedalen
- zadelpen afzagen
- andere handvatten
- 1x12 ipv 1x14 :twisted: :wink:
- andere bidonhouders
- plastic dopjes in loze montagepunten
- andere snelspanners
- carbon spacers

Toegegeven het is soms futiel maar als je zo je hele fiets eens langs gaat kan het resultaat toch verrassend zijn. Ben benieuwd :)
Jemig jurr zit je nou weer je post aan te passen? :? :wink:
Grandonneur schreef:
di 14 mar, 2023 21:36
Jemig jurr zit je nou weer je post aan te passen? :? :wink:
Aanvullen tot de eerste reactie kwam... jazeker ;)
Misschien nog het frame ruilen om het af te maken? Een non-schijfrem en non-riemframe is een stuk lichter.
Wellicht kan ik je helpen. We hebben een Santos 4.29 van 17 kilo terug gebracht naar 12,5 kilo.
Grootste winst haal je niet uit het frame maar aan de onderdelen die je op het frame hebt bevestigd. De 3+ is over het algemeen erg stevig uitgevoerd. Ook met de betere, maar ook zware, onderdelen. Maar als je die stevigheid niet meer nodig hebt ga dan vooral aan de slag met de onderdelen. Hoef je geen andere fiets te kopen.
We hebben dat ook met de 3+ gedaan en daar een bikepacking fiets van gemaakt. Weet eerlijk gezegd dat gewicht niet zo uit mijn hoofd maar is nu licht genoeg om op de schouders mee te nemen.
Marco Meijerink schreef:
di 14 mar, 2023 22:49
... van 17 kilo terug gebracht naar 12,5 kilo.
...
Marco, zou je de details willen delen?

Groet,
Tom.
Beste allemaal,

dank voor jullie reacties! Supergoede tips.

Ik zat voor nu te denken aan de komende stappen (al dan niet al in gang gezet):

zadelpen: syntace p6 carbon (al dan niet afgezaagd)
tubus vega drager
lichtgewicht stuurpen
lichtgewicht alu dan wel carbon mtb stuur
voorvork wordt de nieuwe adventure vork van santos voor de tm 3+
voorwiel heb ik al vervangen
achterwiel: hik ik nog tegen aan, want heb een 36 gaats rohloff naaf, en lichtere velgen zijn volgens mij vaak 32 gaats, wat nieuwe naaf betekent? En dat is nogal kostbaar...
spatborden: fijn in de winter, iemand een goed/lichtgewicht alternatief heeft voor de santos/sks spatborden?

riem wil ik houden, dubbele zuiger remmen ook, son ook. Het is ook de fiets die ik bij slecht weer naar mijn werk gebruik.

@ Marco, ook erg benieuwd naar de details van jouw/jullie operatie!
Een vriend heeft om dezelfde reden een gravelbike (carbon) er bij gekocht. Zijn Santos wordt niet meer gebruikt.
Als je eenmaal met gewicht bezig bent, kies je wellicht beter voor een lichtere basis. En dan hoef je een prima Santos niet te strippen (en kan je hem tzt verkopen).
@poise: Heb je van elk van deze mogelijk te vervangen onderdelen het gewicht genoteerd? Ben benieuwd hoeveel gewichtsbesparing het uiteindelijk zal opleveren, zonder dat je voor die onderdelen de hoofdprijs zult betalen. Ik ben dus wat skeptisch, en dus extra getriggerd door de 36% gewichtsreductie van de zware 4.29 tank van Marco (en ik veronderstel dat hij de voordrager en standaard er al had afgedaan).
Sonny schreef:
wo 15 mar, 2023 08:31
Een vriend heeft om dezelfde reden een gravelbike (carbon) er bij gekocht. Zijn Santos wordt niet meer gebruikt.
Als je eenmaal met gewicht bezig bent, kies je wellicht beter voor een lichtere basis. En dan hoef je een prima Santos niet te strippen (en kan je hem tzt verkopen).
ja, ik heb ook een lichtere gravelbike, maar voor een iets stabielere fiets en ruigere werk, is de 3+ misschien toch de moeite waard om te behouden :) Ik kan eea goed op MP vinden, en alles is weer terug te bouwen.
willem.m schreef:
wo 15 mar, 2023 08:32
@poise: Heb je van elk van deze mogelijk te vervangen onderdelen het gewicht genoteerd? Ben benieuwd hoeveel gewichtsbesparing het uiteindelijk zal opleveren, zonder dat je voor die onderdelen de hoofdprijs zult betalen. Ik ben dus wat skeptisch, en dus extra getriggerd door de 36% gewichtsreductie van de zware 4.29 tank van Marco (en ik veronderstel dat hij de voordrager en standaard er al had afgedaan).
ja, ik snap, en hierdoor dus ook getriggerd.

uit de losse pols, vork ruim 500gr (die kost serieus geld), drager 500gr, voorwiel 700gr oid dacht ik (zal ik nog even nawegen), de pennen etc ettelijke 100-den grammen.
Poise schreef:
di 14 mar, 2023 20:57
Hoi!

Ik heb een TM 3+. Mooie en robuuste fiets. Toch merk ik dat mijn reisbehoefte verschuift naar iets minder gewicht mee. Dat is natuurlijk al lichter, maar betekent ook dat mijn fiets wel wat minder zwaar mag. Zonder dat ik nu een andere fiets wil, heeft iemand ervaringen met het 'verlichten' van zijn haar TM 3+? Ik heb al wat ideetjes (sommige wat economischer dan andere), maar benieuwd naar de ervaringen hier :)

Specs: Rohloff met riem SON, xl achterwiel, voorwiel duke 25 velg met son naaf, schwalbe efficiency banden, xl drager, m10 stuur, vaste stuurpen, sks spatborden.

Groetjes!
Ik heb de spatborden en dragers er af gehaald. Van een heavy duty slot naar eenvoudig licht slot.
Meer bikepacking stijl gaan rijden. Dus geen zware ortliebs meer. Wat lichtere tent ,slaapzak, kookgerei etc. En vooral lichtere banden en binnenbanden. Uiteraard moet je dan wat inbinden op volume en vereist wellicht wat investering.
geertdebruijn schreef:
wo 15 mar, 2023 08:42
Poise schreef:
di 14 mar, 2023 20:57
Hoi!

Ik heb een TM 3+. Mooie en robuuste fiets. Toch merk ik dat mijn reisbehoefte verschuift naar iets minder gewicht mee. Dat is natuurlijk al lichter, maar betekent ook dat mijn fiets wel wat minder zwaar mag. Zonder dat ik nu een andere fiets wil, heeft iemand ervaringen met het 'verlichten' van zijn haar TM 3+? Ik heb al wat ideetjes (sommige wat economischer dan andere), maar benieuwd naar de ervaringen hier :)

Specs: Rohloff met riem SON, xl achterwiel, voorwiel duke 25 velg met son naaf, schwalbe efficiency banden, xl drager, m10 stuur, vaste stuurpen, sks spatborden.

Groetjes!
Ik heb de spatborden en dragers er af gehaald. Van een heavy duty slot naar eenvoudig licht slot.
Meer bikepacking stijl gaan rijden. Dus geen zware ortliebs meer. Wat lichtere tent ,slaapzak, kookgerei etc. En vooral lichtere banden en binnenbanden. Uiteraard moet je dan wat inbinden op volume en vereist wellicht wat investering.
Welke banden rijd je nu?
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 08:50
geertdebruijn schreef:
wo 15 mar, 2023 08:42
Poise schreef:
di 14 mar, 2023 20:57
Hoi!

Ik heb een TM 3+. Mooie en robuuste fiets. Toch merk ik dat mijn reisbehoefte verschuift naar iets minder gewicht mee. Dat is natuurlijk al lichter, maar betekent ook dat mijn fiets wel wat minder zwaar mag. Zonder dat ik nu een andere fiets wil, heeft iemand ervaringen met het 'verlichten' van zijn haar TM 3+? Ik heb al wat ideetjes (sommige wat economischer dan andere), maar benieuwd naar de ervaringen hier :)

Specs: Rohloff met riem SON, xl achterwiel, voorwiel duke 25 velg met son naaf, schwalbe efficiency banden, xl drager, m10 stuur, vaste stuurpen, sks spatborden.

Groetjes!
Ik heb de spatborden en dragers er af gehaald. Van een heavy duty slot naar eenvoudig licht slot.
Meer bikepacking stijl gaan rijden. Dus geen zware ortliebs meer. Wat lichtere tent ,slaapzak, kookgerei etc. En vooral lichtere banden en binnenbanden. Uiteraard moet je dan wat inbinden op volume en vereist wellicht wat investering.
Welke banden rijd je nu?
Aanvankelijk reed ik met supermoto-x 62mm en butyl binnenband met latex. Buitenbanden zijn nu Vittoria Mezcall ( 27,5 x 2.35) en Vittoria Barzo ( 27,5 x 2.35) en Aerothan binnenbanden. Ik wil wat ruigere trips maken. De fiets is nog niet superlicht maar met volledige bepakking heb ik toch ongeveer 8 kilo winst geboekt. Dit licht uiteraard ook aan mijn kampeeruitrusting. Volledig bepakt kom ik aan ongeveer 30 kilo.
Zo ziet het er nu uit. Nog een saddlebag, stuurrol en 2 vorktassen en klaar.
Ik heb voor mijn comfort wel een zwaarder mollokostuur, verende stuurpen en verende zadelpen. Keuzes...

Bijlagen

Wat een gedoe en kosten voor een paar kilo,s lichter :shock: :roll:
2 volle bidons en je bent al weer een kilo zwaarder :wink:

Dirk
dik5 schreef:
wo 15 mar, 2023 09:16
Wat een gedoe en kosten voor een paar kilo,s lichter :shock: :roll:
2 volle bidons en je bent al weer een kilo zwaarder :wink:

Dirk
Klopt maar die had je anders ook.
Het is ook voor de lol om een zo leuk , lekker rijdende fiets te maken.
Ieder zijn/haar keuzes .