Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen?

Ik laat weten wat het oplevert allemaal!!!
Hierbij dan een update.

Ik begon met 19,2 kg. Dit was inclusief pedalen en slot, en 40 mm efficiency met binnenband, rohloff, hope v4 floating disc 203mm.

Afgelopen maanden de schuur in gedoken op zoek naar wat zaken die ik nog had, en eea bij elkaar gemarkplaatst. En een voorvork laten vervangen.

Modificaties (ten opzichte van standaardaflevering):

- nieuwe santos adventure vork. Scheelde 600 gr oid. Duur, maar wilde sowieso met forkpacks rijden. Goedkoper om bij nieuwe fiets direct te laten doen.
- carbon syntace zadelpen, lichtgewicht alu stuurpen, lichtgewicht alu/carbon fsa stuur, deel had ik nog deel van liggen, voor de rest tientjeswerk op marktplaats
- xl drager vervangen voor tubus disco (daardoor ook son achterlicht eraf, en oplaadbaar lampje aan drager). Had ik nog.
- achterspatbord vervangen voor beavertail xl, 5 euro geloof ik
- voorwiel duke 25 met son, had ik nog.
- achterwiel vervangen voor 32 gaats rohloff met dt swiss xm481 velg. naaf tweedehands, opnieuw in laten spaken. Niet
goedkoop, wel weg te strepen tegen waarde van naaf/wiel dat nu 'over' is, bredere velg was sowieso al een sluimerend
projectje.
- achter 55 mm efficiency met lichtgewicht binnenband, voor 50 mm g-one overland, tubeless.

Met ringslot, pedalen, en standaard: 16,3 kilo. De onderdelen dus lichter, maar wel bredere banden (die iets zwaarder), dus denk totale gewichtwinst iets meer dan 3 kg.

Zelf blij met resultaat. Fiets voelt beduidend lichter, mooi setje onderdelen over ;). En geheel ziet er ook wat sportiever uit trouwens, fotootje volgt. Nu lekker trappen.
Leuk om te horen, mooi resultaat!
8BD21C02-E3B7-479C-9F90-5717D0809709.jpeg
Leuk zo'n licht slotje (het is toch de light?) maar deze hebben ze echt zo door: is niet van gehard staal en de "platen" zijn eigenlijk 5mm schakels. En dat dan bij zo'n populaire fiets...
Looking good!

Flink gewichtsverlies wat je hebt weten te realiseren, en dat terwijl bijvoorbeeld je achtervelg ook nog eens flink breder is geworden. Lijkt me dat je niet veel aan functionaliteit hebt ingeleverd voor toch bijna drie kilo minder.

De achterstandaard eraf schroeven zou nog wat gratis winst in grammen kunnen zijn. Maar kan natuurlijk ook een prima praktische overweging zijn om 'm te laten zitten.

Slot niet aan je fiets maar in je bagage wordt meer een broekzak-vestzak idee als je 'm niet bij je fiets maar bij je bagage moet tellen ;)

Prijziger zou zijn om die fraaie geventileerde remschijven naar een non-floating non-vented in een maatje kleiner te halen, maar ach... mooi zijn ze wel. Hier wel van geventileerde 203mm Tech3V4's naar reguliere 180mm Tech3X2's gegaan. Hoeveel dat in grammen scheelt heb ik dan weer geen idee van ;)
@ fedor: mijn ringslot zit er even niet op. En ook nog een derde als ik op stap ga. Daarmee moet het…
Blijkbaar gaan er meer op dieet ;)

https://link.marktplaats.nl/m1977642414
Poise schreef:
zo 07 mei, 2023 11:01
Fiets voelt beduidend lichter...
Mooi hè, wat suggestie met je gevoel kan doen. :wink:
Flix schreef:
za 13 mei, 2023 11:02
Poise schreef:
zo 07 mei, 2023 11:01
Fiets voelt beduidend lichter...
Mooi hè, wat suggestie met je gevoel kan doen. :wink:
In de heuvels merk ik al verschil als ik mijn slot (1600 gram) meeneem.
Jurr schreef:
za 13 mei, 2023 10:39
Blijkbaar gaan er meer op dieet ;)

https://link.marktplaats.nl/m1977642414
haha!