Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen?

dik5 schreef:
wo 15 mar, 2023 09:16
Wat een gedoe en kosten voor een paar kilo,s lichter :shock: :roll:
2 volle bidons en je bent al weer een kilo zwaarder :wink:

Dirk
Gedoe is tot daar aan toe. Daar kan ik de lol nog wel van inzien.
Meer bijzonder is dat je ‘droomfiets’ dan ineens toch iets minder perfect is en je op zoek gaat naar manieren om hem op ‘normale’ fiets te laten lijken. Het bevestigt mij alleen maar in de gedachte dat duurkoop niet altijd een goede koop is. Maar ja, met een basic derailleurfiets kan je natuurlijk niet voor de dag komen.
alma schreef:
wo 15 mar, 2023 14:53

En je kunt je afvragen waarom niet ook het frame vervangen is. Dat is tenslotte ook niet echt licht.
Omdat je dan niet aan Robbert kunt laten zien dat een Santos ook relatief lichtgewicht kan zijn in vergelijking met de rest van het Santos gamma ;)
Zoy dat het zijn?
LHTJoost schreef:
wo 15 mar, 2023 14:55

Gedoe is tot daar aan toe. Daar kan ik de lol nog wel van inzien.
Meer bijzonder is dat je ‘droomfiets’ dan ineens toch iets minder perfect is en je op zoek gaat naar manieren om hem op ‘normale’ fiets te laten lijken. Het bevestigt mij alleen maar in de gedachte dat duurkoop niet altijd een goede koop is.
Ach, het is vooral een verzameling van tamelijk bombproof onderdelen waarbij het ook met heel veel berijder- en bagagegewicht in slechte omstandigheden doorgaans nog lang heel blijft.

Of iemand dat nodig heeft mag ieder voor zich bepalen ;)

En gewicht van de fiets zelf is dan iets wat blijkbaar minder aandacht heeft gekregen. En prijs ook...? ;)
LHTJoost schreef:
wo 15 mar, 2023 14:55
dik5 schreef:
wo 15 mar, 2023 09:16
Wat een gedoe en kosten voor een paar kilo,s lichter :shock: :roll:
2 volle bidons en je bent al weer een kilo zwaarder :wink:

Dirk
Gedoe is tot daar aan toe. Daar kan ik de lol nog wel van inzien.
Meer bijzonder is dat je ‘droomfiets’ dan ineens toch iets minder perfect is en je op zoek gaat naar manieren om hem op ‘normale’ fiets te laten lijken. Het bevestigt mij alleen maar in de gedachte dat duurkoop niet altijd een goede koop is. Maar ja, met een basic derailleurfiets kan je natuurlijk niet voor de dag komen.
Een hoop aannames, zeer tevreden met mijn derailleurfietsen (alsook met mijn tweedehands riemfiets), en voor de rest gaat het dus om de lol. En de droomfiets, tja... die moet nog gebouwd!
Inmiddels weten we nog niets over die gravelbike van de OP.
Als bonus een plaatje van mijn m-gineering met iets van ik denk 13 kg kampeerbagage. De achtertassen zijn samen 33 liter en wegen 1050 gram voor twee.
[attachment=0]tour in Germany (2).jpeg[/attachment]

Bijlagen

Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 15:48
Inmiddels weten we nog niets over die gravelbike van de OP.
Die heeft 'ie hier laten zien:

viewtopic.php?f=8&t=38310&p=440671#p440671
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 15:48
Inmiddels weten we nog niets over die gravelbike van de OP.
Als bonus een plaatje van mijn m-gineering met iets van ik denk 13 kg kampeerbagage.
tour in Germany (2).jpeg
Mijn gravelbike is niet echt onderwerp van gesprek :) maar dat is een pilot scram, maar gaat het hier niet over (foto in ander topic).
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 15:48

Als bonus een plaatje van mijn m-gineering met iets van ik denk 13 kg kampeerbagage. De achtertassen zijn samen 33 liter en wegen 1050 gram voor twee.
tour in Germany (2).jpeg
viewtopic.php?f=23&t=26905&start=3580#p432077

16.1 kilo fiets, 12.4 kilo bagage inclusief Ortlieb FrontRoller tassen, inclusief nachtvorst, exclusief water.

Kan nog wel wat af als die kettingkast eraf gaat en de verstelbare stuurpen, maar ik was nog m'n zitpositie aan het tweaken. Verder vind ik het wel prima zo.

Wat wegen fiets en bagage van TopicStarter nu eigenlijk?
Ah, ik had die Pilot Scram gemist. Je schreef toch dat het met minder bagage goed ging in Toscane? Als ik die foto ervan bekijk denk ik dat er prima nog wel wat van de bagage af kan. Laat een degelijk achterwiel maken en het lijkt me een prima fiets voor het lichtere snellere werk.
Is ook een heerlijke fiets, en heb ook andere wielen (moest nu ook strade fietsen vandaar de racewielen) maar voor offroad met wat meer bepakking minder geschikt, vandaar mijn topicstart…
De aluminium voorvork van de Travel-lite is 700 gram lichter dan de stalen 3+ vork, stevig carbon stuur 200 gram, Santos stuur gok ik op 400 gram, lichte maar stevige alu velgen [ +-500 gram] wegen net bijna zo veel als die van carbon maar koste rond de 100 ipv + 400 de stuk.

Lichte banden schelen ook, wel minder anti lek maar dat los je op door tube-less te gaan.

Maar ben er zelf niet echt mee bezig, als ik al mn spullen in mn tassen stop en alles weeg dan kom ik op 21kg, kan ik comfortabel op vakantie, kleding en bed geschikt van 5 tot 40+ graden, ben ik waterdicht, goede schoenen en sandalen, stoel en zonnepaneel mee en met ons 2e 2 branders en de spullen om lekker te kunnen koken.

Merk eigenlijk niet of mn bidons vol of leeg zijn, of dat ik net boodschappen gedaan heb, als het rolt dan rolt het, alleen omhoog scheelt het wat maar in procenten op het totaal eigenlijk niet zo veel, ben zelf ook wat te zwaar :wink:

En dat mn 3+ wat zwaar is maar bijna onverwoestbaar is wel prettig, lekker fietsen offroad zonder je druk te hoeven maken vind ik wel een dikke + :wink:

Tijdje terug een vol geveerde MTB gekocht, net boven de 12kg, mn oude hardtail is net boven de 10, dat merk je wat meer want veel aanzetten tijdens het MTBen maar met een frisse rug van de fiets af na zeg 60km tracks is de 2kg meer dan waard :wink:
Mr. Z schreef:
do 16 mar, 2023 18:40

…als ik al mn spullen in mn tassen stop en alles weeg dan kom ik op 21kg, kan ik comfortabel op vakantie, kleding en bed geschikt van 5 tot 40+ graden, ben ik waterdicht, goede schoenen en sandalen, stoel en zonnepaneel mee en met ons 2e 2 branders en de spullen om lekker te kunnen koken.
21kg, Hoe dan?
Misschien exclusief de fiets?
Ow…maar het ging hier toch juist over de fiets? 🤔
LHTJoost schreef:
do 16 mar, 2023 19:30
Mr. Z schreef:
do 16 mar, 2023 18:40

…als ik al mn spullen in mn tassen stop en alles weeg dan kom ik op 21kg, kan ik comfortabel op vakantie, kleding en bed geschikt van 5 tot 40+ graden, ben ik waterdicht, goede schoenen en sandalen, stoel en zonnepaneel mee en met ons 2e 2 branders en de spullen om lekker te kunnen koken.
21kg, Hoe dan?
Dat is nog niks…. :lol: , kijk maar eens goed wat de weegbrug aangeeft… inclusief de fiets, hond, kar, etc.
4FB8FB8E-38A2-46F8-B6E0-C8C4D04A51B4.jpeg
Dat was overigens geen lolletje met temperaturen van tussen de 35 en 38 graden C. Zowel voor mij niet als voor de hond (toen bijna 14, nu R.I.P.). En dan had ik nog niet eens voortassen.

We hebben de vakantie maar afgemaakt met de auto en tent en afgesloten met een paar dagen lichtgewicht bikepacken in de Achterhoek (zonder hond).
LHTJoost schreef:
do 16 mar, 2023 19:30
Mr. Z schreef:
do 16 mar, 2023 18:40

…als ik al mn spullen in mn tassen stop en alles weeg dan kom ik op 21kg, kan ik comfortabel op vakantie, kleding en bed geschikt van 5 tot 40+ graden, ben ik waterdicht, goede schoenen en sandalen, stoel en zonnepaneel mee en met ons 2e 2 branders en de spullen om lekker te kunnen koken.
21kg, Hoe dan?
Gewoon echt alles wat je mee neemt inclusief tassen , telefoon, gps, ehbo set en portemonnee [wegen jullie die mee?], kruiden om lekker te kunnen koken, zadel tas met reparatie spullen, slaapspullen en kleding om op 1200 meter comfortabel te kunnen kamperen in een tent waar je wat ruimte hebt.
Zonnepaneel, powerbank zodat je stroom hebt en een stoeltje om op te zitten.

Dus het valt best mee, ben op vakantie en niet op de vlucht, heb niks bij me wat niet gebruikt wordt, zit er warm bij wanneer het koud is, kampeer elke avond, eet lekker.

Dus het is niet veel in totaal, past allemaal in de 4 fiets tassen en dan nog ruimte er in voor de boodschappen aan het eind van de dag waar ook de 4 reserve gas tankjes inzitten zodat je niet onderweg om moet rijden om ze te kopen en een kettingslot.
Knap hoor. Mijn fiets alleen al weegt 17,5 kg, dus dan heb ik nog maar 3,5 kg om ... zonder fiets dus.
Als Mr. Z eens z'n paklijst plaatst in het paklijst topic...

viewtopic.php?f=21&t=35033

...dan kunnen we het daar over zijn bagage hebben ;) Of stond 'ie daar al? (-:

Ook wel benieuwd naar hoe de paklijst met hond het totaal naar de tachtig kilo kan laten gaan trouwens, ook al zou ik zelf nooit overwegen een hond op m'n paklijst te zetten ;)

Want hier gaat er een TM3+ op dieet toch? ;)
Jurr schreef:
do 16 mar, 2023 23:29

Ook wel benieuwd naar hoe de paklijst met hond het totaal naar de tachtig kilo kan laten gaan trouwens, ook al zou ik zelf nooit overwegen een hond op m'n paklijst te zetten ;)

Want hier gaat er een TM3+ op dieet toch? ;)
Nou, zo ongeveer:

Fiets TM 3+ 19 kg
Hondenkar Burley Tail Wagon 11 kg
Hond 24 kg (kan helaas niet meer op mijn paklijst 😢, ze is niet meer)
Water in alleshouder 1,5 kg
Alleshouder en plastic fles 200 g
Kleen kanteen iso bottle incl. water 1 kg
Bagage in hondenkar (voer, riem, fluitje, speeltje, kartonnen poepzakjes, drink-en voerbak, hondenkleedje, etc.) 3 kg
Accessoires op het stuur 300 g
Stuurtas met inhoud 3 kg
Bovenop de bagagedrager: fietshelm, zonnehoed, ehbo set, spanbandjes totaal 1 kg
Achtertassen met inhoud 16 kg (?)

Misschien een onnauwkeurigheid in de weegbrug? Maar goed, veel kilo’s was het wel.

Zelf weeg ik 74 kg, dus dat was flink pokkelen.

Mijn fiets is niet op dieet gegaan, ikzelf ook niet.

On topic: wel benieuwd naar het resultaat van de TS straks.