Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

TM 3+ iets minder heavy duty, iemand ervaringen?

Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 08:10

@ Marco, ook erg benieuwd naar de details van jouw/jullie operatie!

Allereerst een opmerking. Lichter is niet altijd sterker. Klinkt plausibel maar daar moet je je wel van bewust zijn als onderdelen gaat vervangen. Je neemt vaak iets meer risico. Als dat ok voor je is dan kan je aan de slag.

De wielen zijn flink aangepakt. Dat deden we met een wat dubbel gevoel. Vroeger heel veel spaarbreuk gehad (in de jaren 80) en dat blijft dan toch een beetje hangen. Lichte velgen van het Duitse merk Newmen met dito lichte spaken. Dat konden we doen omdat we nu nog maar met 10 kilo bagage rijden. De producent gaf wel aan dat je niet meer dan 70 kilo mocht wegen als je ook nog 10 kilo meeneemt. Weet niet of dat nog zo is. In combinatie met andere, lichtere banden, was dit al een relatief grote slag. Paar jaar geleden gedaan en alles werkt nog perfect.
Geen voor- lowdrager meer.
Achterdrager vervangen door de Tubus Vega. Drager waar je geen 30 kilo aan moet hangen!
Geen standaard. Die dingen zijn lood.
Stuurpen, stuur, zadelpen vervangen door een lichte variant.
Geen verlichting, spatborden, enz.
Geen slot
Voorvork vervangen door een carbon variant.
Platform pedalen vervangen door lichte spd pedalen
Lichtere crancks

Zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn ....

Je hebt dan een lichtere fiets die meer dan geschikt is om met lichtere bagage te rijden als je zelf niet een te hoog gewicht hebt. Maar je hebt ook iets minder luxe.
geertdebruijn schreef:
wo 15 mar, 2023 09:20
Het is ook voor de lol om een zo leuk , lekker rijdende fiets te maken.
Het blijft een, zoals topicstarter het noemde, "robuust" frame.
geertdebruijn schreef:
wo 15 mar, 2023 09:20
dik5 schreef:
wo 15 mar, 2023 09:16
Wat een gedoe en kosten voor een paar kilo,s lichter :shock: :roll:
2 volle bidons en je bent al weer een kilo zwaarder :wink:

Dirk
Klopt maar die had je anders ook.
Het is ook voor de lol om een zo leuk , lekker rijdende fiets te maken.
Ieder zijn/haar keuzes .
Dat dus, iets met hobby 😇
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 08:10

spatborden: fijn in de winter, iemand een goed/lichtgewicht alternatief heeft voor de santos/sks spatborden?
Een bikepacking zadeltas kan een prima dubbelfunctie hebben als achterspatbord. Wat je ook nog kunt overwegen is de spatborden voor woon-werkverkeer te laten zitten, bij een bikepacking setup eraf te halen en na de vakantie weer terug te plaatsen. Dan kun je ook nog wat leukere banden gaan rijden net als bijvoorbeeld Geert doet. Met een setje Mezcal/Mezcal kun je ook nog prima op het asfalt terecht. Mezcal/Barzo geeft wat meer grip voorop in bijvoorbeeld natte modder, dan gaat een Mezcal eerder glijden.

En dan de Marathons voor woon-werkverkeer blijven gebruiken zodra je weer thuis bent.
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 08:10

riem wil ik houden, dubbele zuiger remmen ook
Calipers kun je zo wisselen van V4 naar X2 bij Hope, dan kunnen je hendels zelfs blijven zitten. Al zal dat niet heel veel schelen. Die extra dikke Santos schijven of de geventileerde Hope schijven in 203mm diameter wisselen voor een setje reguliere 160 of zelfs 180mm schijven scheelt wel aardig wat.

Overigens ook benieuwd wat de fiets nu weegt en wat het na afloop van de operatie is geworden. Before & after fotootje erbij en je kunt zo door als dieetgoeroe ;)
Leon schreef:
wo 15 mar, 2023 09:25
geertdebruijn schreef:
wo 15 mar, 2023 09:20
Het is ook voor de lol om een zo leuk , lekker rijdende fiets te maken.
Het blijft een, zoals topicstarter het noemde, "robuust" frame.
Ik heb ooit van Robbert gehoord dat het verschil tussen zwaarste (Sub?) en lichtste (racelite) frame nog geen kilo is. Dus zeker robuust, maar de onderlinge Santosverschillen ook weer niet megagroot.

Sowieso benieuwd of iemand een staartje heeft met daarin framegewicht (in sort of zelfde maat) van 4.29/CL, TM2+/GM, travellite, TM3+. Gewoon benieuwd, online nog nergens gevonden.
Jurr schreef:
wo 15 mar, 2023 10:12
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 08:10

spatborden: fijn in de winter, iemand een goed/lichtgewicht alternatief heeft voor de santos/sks spatborden?
Een bikepacking zadeltas kan een prima dubbelfunctie hebben als achterspatbord. Wat je ook nog kunt overwegen is de spatborden voor woon-werkverkeer te laten zitten, bij een bikepacking setup eraf te halen en na de vakantie weer terug te plaatsen. Dan kun je ook nog wat leukere banden gaan rijden net als bijvoorbeeld Geert doet. Met een setje Mezcal/Mezcal kun je ook nog prima op het asfalt terecht. Mezcal/Barzo geeft wat meer grip voorop in bijvoorbeeld natte modder, dan gaat een Mezcal eerder glijden.

En dan de Marathons voor woon-werkverkeer blijven gebruiken zodra je weer thuis bent.
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 08:10

riem wil ik houden, dubbele zuiger remmen ook
Calipers kun je zo wisselen van V4 naar X2 bij Hope, dan kunnen je hendels zelfs blijven zitten. Al zal dat niet heel veel schelen. Die extra dikke Santos schijven of de geventileerde Hope schijven in 203mm diameter wisselen voor een setje reguliere 160 of zelfs 180mm schijven scheelt wel aardig wat.

Overigens ook benieuwd wat de fiets nu weegt en wat het na afloop van de operatie is geworden. Before & after fotootje erbij en je kunt zo door als dieetgoeroe ;)
:) Laten we voorop stellen dat voor ik dieetgoeroe wordt, er op mijzelf ook flink wat kilos kunnen worden bezuinigd (en ja, ik snap dat dat goedkoper is dan een nieuwe Rohloffnaaf).
Marco Meijerink schreef:
wo 15 mar, 2023 09:22
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 08:10

@ Marco, ook erg benieuwd naar de details van jouw/jullie operatie!

Allereerst een opmerking. Lichter is niet altijd sterker. Klinkt plausibel maar daar moet je je wel van bewust zijn als onderdelen gaat vervangen. Je neemt vaak iets meer risico. Als dat ok voor je is dan kan je aan de slag.

De wielen zijn flink aangepakt. Dat deden we met een wat dubbel gevoel. Vroeger heel veel spaarbreuk gehad (in de jaren 80) en dat blijft dan toch een beetje hangen. Lichte velgen van het Duitse merk Newmen met dito lichte spaken. Dat konden we doen omdat we nu nog maar met 10 kilo bagage rijden. De producent gaf wel aan dat je niet meer dan 70 kilo mocht wegen als je ook nog 10 kilo meeneemt. Weet niet of dat nog zo is. In combinatie met andere, lichtere banden, was dit al een relatief grote slag. Paar jaar geleden gedaan en alles werkt nog perfect.
Geen voor- lowdrager meer.
Achterdrager vervangen door de Tubus Vega. Drager waar je geen 30 kilo aan moet hangen!
Geen standaard. Die dingen zijn lood.
Stuurpen, stuur, zadelpen vervangen door een lichte variant.
Geen verlichting, spatborden, enz.
Geen slot
Voorvork vervangen door een carbon variant.
Platform pedalen vervangen door lichte spd pedalen
Lichtere crancks

Zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn ....

Je hebt dan een lichtere fiets die meer dan geschikt is om met lichtere bagage te rijden als je zelf niet een te hoog gewicht hebt. Maar je hebt ook iets minder luxe.
Dank voor de details! Welk stuur en stuurpen hebben jullie? Ik ga eens kijken naar die velgen (maar zelf behoorlijk wat zwaarder, maar ken het merk niet)
Poise schreef:
di 14 mar, 2023 20:57
Hoi!

Ik heb een TM 3+. Mooie en robuuste fiets. Toch merk ik dat mijn reisbehoefte verschuift naar iets minder gewicht mee. Dat is natuurlijk al lichter, maar betekent ook dat mijn fiets wel wat minder zwaar mag.

Groetjes!
Heerlijk he dit soort vragen maar waar hebben we het over.
Marten Gerritsen heeft op zijn site nu een stukje staan over de wat hem betreft ideale vakantiefiets. Die van hem is een fiets zonder frutsels en zonder carbon delen, maar wel met spatborden: 12 kg (plus 9 kg bagage). Mijn eigen completer opgebouwde m-gineering met Rohloff en Magura HS66 weegt iets van 15.5 kg, inclusief slot, pomp, verlichting en leren zadel. Dit geeft denk ik ongeveer de range van de mogelijkheden aan. Kortom, het is veel makkelijker gewicht te besparen op je bagage dan op je fiets, en al helemaal bij een bestaande fiets.
En stel dat je er voor veel geld een paar kg af krijgt, dan heb je nog altijd een stugge te stijve fiets, en dat valt meer op naarmate je minder gewicht meeneemt. Je kunt van een tractor geen Lotus 7 maken. Ik zou zelf eerder kijken of ik nog wat meer kon besparen op het bagage gewicht, en eventueel die gravelbike iets verstevigen met een andere drager en/of andere wielen.
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:46
Marten Gerritsen heeft op zijn site nu een stukje staan over de wat hem betreft ideale vakantiefiets. Die van hem is een fiets zonder frutsels en zonder carbon delen, maar wel met spatborden: 12 kg (plus 9 kg bagage). Mijn eigen completer opgebouwde m-gineering met Rohloff en Magura HS66 weegt iets van 15.5 kg, inclusief slot, pomp, verlichting en leren zadel. Dit geeft denk ik ongeveer de range van de mogelijkheden aan. Kortom, het is veel makkelijker gewicht te besparen op je bagage dan op je fiets, en al helemaal bij een bestaande fiets.
En stel dat je er voor veel geld een paar kg af krijgt, dan heb je nog altijd een stugge te stijve fiets, en dat valt meer op naarmate je minder gewicht meeneemt. Je kunt van een tractor geen Lotus 7 maken. Ik zou zelf eerder kijken of ik nog wat meer kon besparen op het bagage gewicht, en eventueel die gravelbike iets verstevigen met een andere drager en/of andere wielen.
Leuk stukje. Offroad wordt hiermee wel wat lastiger. en snap wat je schrijft, en 13-14 zonder poespas zou leuk zijn, en wellicht haalbaar :)
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:46
Je kunt van een tractor geen Lotus 7 maken.
Maar je kunt er wel een offroader met alleen een rolkooi en kuipstoel van maken ;)

Daarmee kun je offroad op veel meer plaatsen komen dan een Super 7. Al mag dat tegenwoordig zeker dichtbij huis op veel plaatsen niet meer, dan kan een fiets op dikke banden een prima alternatief zijn ;)
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:46
……. En stel dat je er voor veel geld een paar kg af krijgt, dan heb je nog altijd een stugge te stijve fiets, en dat valt meer op naarmate je minder gewicht meeneemt. Je kunt van een tractor geen Lotus 7 maken. Ik zou zelf eerder kijken of ik nog wat meer kon besparen op het bagage gewicht, en eventueel die gravelbike iets verstevigen met een andere drager en/of andere wielen.
Dit is precies wat mijn overwegingen zijn geweest. Hierbij wat impressies hoe ik van zwaar bepakt naar lichter ben gegaan:
965F2ADB-DDDA-4C5F-82AE-444D1DA87B28.png
Dit was een nogal lichte Koga met enorm zware bepakking, zo onervaren als we waren. Het was met een trillend stuur (shimming) en daardoor samengeknepen billen de helling af.

De opvolger moest dus een oersterke en degelijke fiets worden:
5A29C08A-81FF-4FB3-B8B6-37151EAE259C.jpeg
Dat het uiteindelijk allemaal wat lichter kan hebben we inmiddels ook ondervonden:
4A293999-E368-47A1-B0DF-9DBA265E55DF.png
De voortassen laat ik voortaan thuis, maar ook andere zaken zoals bijvoorbeeld een MSR brander met (zware) brandstoffles, minder kleding, (veel) lichtere tent, matje, slaapzak, etc.
En het is inmiddels nog lichter geworden met minder spullen dan hierboven op de foto.

En als we nóg lichter bepakt erop uit trekken nemen we onze gravelbikes:
FBA31F02-48C1-4BE4-B6E4-101BF51459FC.jpeg
Een andere manier van (vakantie)fietsen.

Mijn Santos Travelmaster 3+ is gebleven zoals hij is.
Mijn vrouw vertrekt volgende maand op mijn fiets naar Rome i.p.v. op haar eigen Koga WTS, puur omdat mijn fiets steviger is/aanvoelt, rijdt als een tank en haar het nodige vertrouwen geeft.
De vraag is dan inderdaad of je daar een Lotus 7 van moet willen maken. Je zou in plaats daarvan je gravelbike geschikt kunnen maken (voor zover het dat al niet het geval is) om licht bepakt op weg te gaan.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de transformatie van je Travelmaster 3+. Fotootje straks? :wink:

Edit: als toevoeging wil ik vermelden dat we het in alle bovengenoemde gevallen hebben over fietskamperen, dus met tent, slaapmatje, slaapzak, kookspullen, etc.
Mooi! Ja, voor licht, of 1-2 dagen, heb ik gravelbike. Wil in de zomer wellicht de bikepacking trail door duitsland gaan doen. Is veel omhoog, veel naar beneden, veel offroad. Wil geen verende vork, maar de gravelbike weer beetje te licht hiervoor.

Dus een speedy tm 3+ is mijn weg om te gaan! (denk ik...)
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 10:33

Sowieso benieuwd of iemand een staartje heeft met daarin framegewicht (in sort of zelfde maat) van 4.29/CL, TM2+/GM, travellite, TM3+. Gewoon benieuwd, online nog nergens gevonden.
Scheelt binnen Santos vrij weinig. Allemaal geschikt voor veel bagage en riemaandrijving. Als je gewicht meer een issue vindt bij een Rohloff vakantiefiets had je beter met een idworx kunnen beginnen. ;)

Travel Lite is vooral een stuk lichter omdat die met aluminium vork geleverd wordt. Geïntroduceerd als tegenhanger van de Easy Rohler destijds.

Voordeel van schijfremmen is wel dat je velgen geen slijtlaag voor de velgrem hebben, daardoor kunnen ze lichter gekozen worden in bijvoorbeeld carbon. Of je dat op reis wil, en vooral tijdens het transport voor&na die reis, is iets wat ieder voor zich mag bepalen ;) idworx biedt het als optie, Santos voorzover ik weet niet.

Light, cheap, strong... pick two... Dat zei Keith Bontrager toch? ;)
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:46
Je kunt van een tractor geen Lotus 7 maken.
Maar wel een Lamborghini ;)

https://www.lamborghini-tractors.com/en-nd/
Poise schreef:
wo 15 mar, 2023 11:11
en 13-14 zonder poespas zou leuk zijn, en wellicht haalbaar :)
Dat is alleen haalbaar als je de fiets echt compleet stript, alles weg laat wat niet echt nodig is (dus geen slot, geen spatborden, geen standaard, geen dragers, geen km teller etc) en de rest vervangt voor het meest lichte wat er in de handel te krijgen is. Ervan uitgaande dat je alleen de Rohloff-naaf en de Son-naafdynamo hergebruikt.
Dat wordt een heel kostbare operatie.
Marco Meijerink schreef:
wo 15 mar, 2023 09:22
Lichte velgen van het Duitse merk Newmen met dito lichte spaken. In combinatie met andere, lichtere banden, was dit al een relatief grote slag.
Geen voor- lowdrager meer.
Achterdrager vervangen door de Tubus Vega. Drager waar je geen 30 kilo aan moet hangen!
Geen standaard. Die dingen zijn lood.
Stuurpen, stuur, zadelpen vervangen door een lichte variant.
Geen verlichting, spatborden, enz.
Geen slot
Voorvork vervangen door een carbon variant.
Platform pedalen vervangen door lichte spd pedalen
Lichtere crancks
Dat is een nieuwe fiets bouwen. Als ik goed tel zijn frame, achternaaf en zadel behouden. Het resultaat lijkt mij heerlijk hoor, daar niet van.
Fedor schreef:
wo 15 mar, 2023 12:16
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:46
Je kunt van een tractor geen Lotus 7 maken.
Maar wel een Lamborghini ;)

https://www.lamborghini-tractors.com/en-nd/
Voor een Lamborghini moet je bij M-gineering zijn :wink:

Zie: viewtopic.php?f=8&t=33770&hilit=lamborg ... 40#p348285

Op de voorgrond de "Jeep" van Santos en op de achtergrond haar "Lamborghini" van M-gineering, zoals Inge1 haar fietsen noemt.
Helaas heeft ze het (vakantie)fietsen moeten opgeven. Maar ook zij maakte onderscheid in relatief licht bepakt op weg gaan (met haar "Lamborghini") en koos ervoor om voor een tocht die in de planning stond over veel gravelwegen i.o. Australië een "Jeep" samen te stellen.
Maar was 'Lamborghini' niet ook een prima 'Jeep' geweest als daar bij het bouwen andere keuzes waren gemaakt?

Dan werd het misschien wel een LM002? ;)
Grandonneur schreef:
wo 15 mar, 2023 13:34
Marco Meijerink schreef:
wo 15 mar, 2023 09:22
Lichte velgen van het Duitse merk Newmen met dito lichte spaken. In combinatie met andere, lichtere banden, was dit al een relatief grote slag.
Geen voor- lowdrager meer.
Achterdrager vervangen door de Tubus Vega. Drager waar je geen 30 kilo aan moet hangen!
Geen standaard. Die dingen zijn lood.
Stuurpen, stuur, zadelpen vervangen door een lichte variant.
Geen verlichting, spatborden, enz.
Geen slot
Voorvork vervangen door een carbon variant.
Platform pedalen vervangen door lichte spd pedalen
Lichtere crancks
Dat is een nieuwe fiets bouwen. Als ik goed tel zijn frame, achternaaf en zadel behouden. Het resultaat lijkt mij heerlijk hoor, daar niet van.
Precies! En je kunt je afvragen waarom niet ook het frame vervangen is. Dat is tenslotte ook niet echt licht.

Die Jeep van Inge weegt trouwens 21,5 kilo schoon aan de haak! Over een tank gesproken...