Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekkende magura remhendel in Cuba - Forum Wereldfietser

Lekkende magura remhendel in Cuba

Hallo, ik ben in Cuba in mn uppie aan het fietsreizen ( keigaaf) en heb een lekkende remhendel. Ga zo proberen bij een fietsverhuur bedrijf kijken of ze hem kunnen maken. Maar het helpt als ik zelf weet wat er aan de hand kan zijn. Is het een kwestie van een rubber ringetje en kun je daar makkelijk bij komen. Ik heb niet heel veel techniek verstand maar wel wat gereedschap bij. Kun je de olie bijvullen met remolie van een auto of zelfs olijfolie of zo... ik ben in Cuba hé.....geen magura remolie hiero en ook geen reserve onderdelen of ringetjes vrees ik.... ik ben al super blij met mijn internetverbinding met dit forum😃
Zijn er misschien you tube filmpjes die ik hier kan laten zien die helpend zouden kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken
Groetjes Annebeth
Waar lekt het vandaan? Maak het eens goed schoon en probeer het lek te lokaliseren. Foto's kunnen ook helpen. Als het de leiding is aan het uiteinde kun je 'm misschien wel iets inkorten, of misschien is zelfs aandraaien al genoeg?
Anneopdefiets schreef:
zo 12 mar, 2023 17:56
Kun je de olie bijvullen met remolie van een auto of zelfs olijfolie of zo... ik ben in Cuba hé.....geen magura remolie hiero en ook geen reserve onderdelen of ringetjes vrees ik....
Hydrauliekolie van Citroën heb ik wel eens gelezen dat ook bruikbaar zou zijn. Of er nog meer olie werkt weet ik zo even niet, en Citroëns op Cuba zijn vast ook niet veel gebruikt ;)

Als je een reguliere niet-Firmtech rem hebt dan kunnen er op dezelfde montagepunten ook gewoon V-brakes of zelfs cantilever remmen op mocht het niet lukken.
Foto’s zijn inderdaad helpend. Als vervangende olie kan je de hydraulische olie voor de vering van Citroën gebruiken. Dat is LHM+ olie. Rij al jaren probleemloos met deze olie in mijn remleidingen.
zonder te weten wat er aan de jouwe mankeert, ik zou een nieuwe hendel laten opsturen. Al meermaals een HS11/22/33 hendel kapot gehad.

Hoe lang duurt het voordat je zo'n ding ter plaatse kunt hebben, en wil je in de tussentijd wachten/ met een rem minder doorrijden/ tijdelijk een v-brake plaatsen (indien geen firmtech)?

Je kunt indien beschikbaar LHM olie gebruiken als je daarmee voor dit moment geholpen bent.
Ik zou vrij snel na constatering van het ontbreken van een reparatiemogelijkheid aldaar voor de V-brake gaan.
Als de FM m niet direct weet te fixen:
Indien geen Firmtech: V-brake erop.
Indien schijfrem: mechanische schijfrem erop (of een hydraulische, net wat ze maar hebben liggen)
Grandonneur schreef:
zo 12 mar, 2023 18:44
zonder te weten wat er aan de jouwe mankeert, ik zou een nieuwe hendel laten opsturen. Al meermaals een HS11/22/33 hendel kapot gehad.
Mocht je voor die optie kiezen, wel opletten dat de aansluiting aan de remhendel-kant kan verschillen tussen de verschillende jaargangen van de Magura velgremmen. Zorg dat je weet dat die aansluiting hetzelfde is, of laat de hendel met een remleiding of zelfs een complete rem met leiding op de juiste lengte opsturen.

Vergeet als het geen complete rem is die je opgestuurd krijgt dan ook het 'olijfje' niet voor aan het uiteinde van de remleiding en zorg dan ook dat je ter plekke de rem kunt ontluchten en voorzien van de juiste remvloeistof.

Let ook op met remleidingen die door frame/vork of door nokjes van frame/vork lopen, al kun je met tie-wraps dan ook een prima externe kabelloop maken ;)
Shrek schreef:
zo 12 mar, 2023 19:49
Indien schijfrem: [...]
Ah ja, schijfremmen maken ze natuurlijk ook bij Magura ;)

Plaatjes erbij, met dank aan Santos:

https://www.santosbikes.com/templates/y ... b2dae.webp
Firmtech Magura velgrem, zoals gebruikt op bijvoorbeeld op een Santos Travel Lite en 4.29 of idworx Easy Rohler en Off Rohler. Alleen te vervangen voor een andere Firmtech rem aan de velg-kant, de hendel aan het stuur is wel gelijk aan de 'reguliere' Magura hydraulische velgrem hieronder.

https://www.santosbikes.com/templates/y ... 4fec3.webp
'Reguliere' (niet-Firmtech) Magura velgrem, ook te vervangen door bijvoorbeeld kabelbediende V-brakes of cantilever remmen.
Heb als fietsenmaker maar weinig lekkende Magura remhendels gezien, wel vaak een geknikte leiding direct tegen de hendel aan.

Hendel goed schoonmaken, dan wat wc-papier er omheen en tegen aan, remhendel bedienen tot je ergens olie sporen ziet in het wc-papier, dan weet je zeker waar hij lekt.

Zonnebloem of olijfolie doet het prima tot je ergens Magura olie vind en dan daarmee doorspoelen.

Hoop dat je rem gemaakt kan worden en dat je verder een fijne vakantie hebt!
Babyolie (bij gebrek aan iets anders) werkt ook prima.
Tja, hoe handig ben je? We weten niet wat voor rem dit is: Firmtech, schijf of HS33? Indien dat laatste, dan zou ik op Cuba gelijk voor een V brake of eventueel Cantilever gaan, en de Magura remset in een zakje mee naar huis nemen. Realiseer je overigens dat je in Magura velgremmen nooit remvloeistof voor auto's mag gebruiken. Dan kun je ze weggooien. Olijfolie kan wel (net als Citroën olie, maar die zul je wel niet tegenkomen). Sterkte.
Wim schreef:
wo 15 mar, 2023 10:29
Realiseer je overigens dat je in Magura velgremmen nooit remvloeistof voor auto's mag gebruiken.
Datzelfde geldt ook voor Magura schijfremmen, die gebruiken dezelfde Minerale olie als de velgremmen, geen DOT.

Verder; in het geval van velgremmen (mits geen firmtech) V-brake/cantilever.

In geval van een schijfrem zou je eventueel een Shimano hendel kunnen nemen, wellicht dat die iets makkelijker te krijgen zijn. Magura pistons zijn uitstekend, maar de hendels zijn een zwak punt, zowel breuk als lekken komt relatief vaak voor, vandaar dat een aantal mensen Shigura/Frankenbrake gebruiken. Ook Shimano werkt op minerale olie en de overbrenging is vrijwel hetzelfde, waardoor het werkt.
Op de site van m-gineering staat inmiddels een oud Magura document waarop je kunt zien welke oliesoorten er allemaal gebruikt mogen worden. Magura zelf doet niet zoveel meer aan klantondersteuning.
Wim schreef:
vr 17 mar, 2023 09:00
Op de site van m-gineering staat inmiddels een oud Magura document waarop je kunt zien welke oliesoorten er allemaal gebruikt mogen worden. Magura zelf doet niet zoveel meer aan klantondersteuning.
Screenshot_20230317-105513_Samsung Internet.jpg
Aldus het Prikbord van M-Gineering:

https://www.m-gineering.nl/prikbord.htm

Hoe is het inmiddels afgelopen met het probleem uit de startpost? Dat is nu al een aantal dagen geleden.
..... of naaimachine olie (in Nederland verkocht onder de naam SMO)
Now we can talk!
?
Dat is wel erg duur in vergelijking met LHM.
Hoe gaat het ondertussen in Cuba?
Dankjullie wel voor al jullie reacties en sorry voor de trage reactie. Het gaat idd om de niet firmtech velgrem ( dank voor de plaatjes). En ik denk inmiddels dat de man van de rentshop in Vinales gelijk heeft. Het is geen lekkende, maar een zwetende rem door de hitte. Het dichterbij de velg brengen van de blokken heeft iets geholpen. Ik schat in dat ik nog 30 % van mijn remkracht heb voor. Achter doet 't goed. Ik heb zelfs nog (voorzichtig) steil kunnen afdalen in de bergen en geloof me.... steil is in Cuba steil. Jullie reacties zorgden vooral voor veel geruststelling zodat ik mijn reis gewoon kon vervolgen, zeker omdat ik wist dat ik met de olie en zelfs met het remsysteem alternatieven tot mijn beschikking had. Dus dank daarvoor :D lieve groet Annebeth
Hoi,

Ik lees dit bericht nu pas.
Sinds 2002 woon, werk en fiets op Cuba en weet hier In Havanna wel mensen die het kunnen repareren en afvullen met de juiste olie.

Ton Haas