Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te korte ketting (of te groot blad) - Forum Wereldfietser

Te korte ketting (of te groot blad)

Ik heb een bergverzet (11-34) op mijn fiets gezet (was 11-28), maar nu ik een nieuwe ketting erop wil leggen, blijken de 114 schakels waarmee de ketting geleverd wordt niet lang genoeg om de ketting uberhaupt op groot-groot te krijgen.
Nou weet ik dat je in principe nooit zo zou schakelen, maar na een lange dag fietsen doe je wel eens wat geks, dus toch fijn als ik mijn fiets er niet per ongeluk mee kan slopen.
Nu vraag ik me af: hoeveel kwaad kan een te korte ketting? Kun je daar je derailleur echt mee slopen?

En als ik dit wil oplossen, wat is dan handig om te doen?
- Kleiner buitenblad voor monteren. Zit nu 52t voor op en dat is ook wel aan de grote kant. Ik neig naar deze oplossing, omdat ik dan met een 'normale' kettinglengte op pad kan. Maar hoe weet ik hoeveel extra ruimte ik krijg als ik 50 of 48 tanden monteer?
- Met een quick-link en een extra stuk ketting deze ketting verlengen. Maakt dat uit voor de stevigheid of duurzaamheid van de ketting? Het voelt een beetje als een 'beun' oplossing, maar misschien kan dit verder prima.
- Op zoek naar een langere ketting. Maar waar vind ik die? (en beetje zonde, want heb net 4 kettingen van 114 schakels gekocht voor mijn fiets en de (identieke) fiets van mn vriendin)
- Alsnog een kleinere casette monteren (niet mijn voorkeur, wil veel bergen kunnen fietsen op rustig tempo)

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Ik zou mijn verlies nemen en langere kettingen kopen.
om voor mezelf echt een 'beeld' te krijgen van waar het nu problematisch kan worden, zou ik foto's maken van de achterderailleur in 'versnellingen' waarbij flink wat kettinglengte gevraagd wordt, dus bijvoorbeeld voor op het middenblad en achter op het grootste kettingblad.
dan foto's op scherm eens rustig bekijken en tot me door laten dringen wat die 'zeggen'/betekenen.
dus uitproberen en zien, maar zonder iets kapot te trappen :wink:

ik zou geen lichtste verzet opofferen. ik zou eerder een extra ketting kopen en stukjes daarvan gebruiken. een extra verbindingsschakel kan volgens mij geen kwaad.
SimonDeVries schreef:
do 09 mar, 2023 20:38

- Met een quick-link en een extra stuk ketting deze ketting verlengen. Maakt dat uit voor de stevigheid of duurzaamheid van de ketting? Het voelt een beetje als een 'beun' oplossing, maar misschien kan dit verder prima.

[...]

- Op zoek naar een langere ketting. Maar waar vind ik die? (en beetje zonde, want heb net 4 kettingen van 114 schakels gekocht voor mijn fiets en de (identieke) fiets van mn vriendin)
Blijkbaar heb je kettingen genoeg, als je er eentje van opoffert om de rest te verlengen komt dat wel goed. Ik heb geloof ik ook twee quick links in m'n ketting zitten. Doet het prima. Dan maar beun ;)
SimonDeVries schreef:
do 09 mar, 2023 20:38
wat is dan handig ...
quick-link
Maakt dat uit voor de stevigheid of duurzaamheid van de ketting?
Handig is de ketting langer maken inderdaad. Voorde stevigheid maakt het niks, echt helemaal niks, uit. Wel eens een ligfiets gezien? Daar zitten vaak drie kettingen aan elkaar. Voor de duurzaamheid is het (theoretisch) alleen maar goed. Hoe langer de ketting,hoe minder vaak elke schakel aan de beurt komt.
Als één missing link niet beunen is dan is meerdere missing links dat ook niet. Echt helemaal prima. Van mijn part knutsel je een hele ketting van alleen maar missing links met tussenstukkies. kost wat, nergens voor nodig, functioneert feilloos.

Dus: ketting verlengen tot waar nodig, maar: checken of de tandwielverhouding die je nu dan hebt voor je derrie te doen is zodat je de lichtste versnellingen nog haalt zonder ratelen. tja en zo niet, dan moet je dat of accepteren en niet raar schakelen of toch ergens de verschillen minder groot maken.
Grandonneur schreef:
do 09 mar, 2023 21:03

tja en zo niet, dan moet je dat of accepteren en niet raar schakelen
Ik heb op mijn racefiets een cassette laten monteren die niet lekker loopt met groot-groot, maar voor de rest perfect werkt. (Ja, ik geef het toe, ik word oud, ik heb vanachter wat meer tandjes nodig.) De beste manier om daarmee om te gaan is niet groot-groot schakelen. Vermijden dat je groot-groot gaat, is in de praktijk verrassend gemakkelijk: als het bergop gaat moet je er gewoon op letten dat je vooraan klein staat.
:) Ik doe dat ook, toegegeven zou voor een langere kooi kunnen kiezen maar ja, smoelt toch niet helemaal hetzelfde op een racefiets :wink:
Ga eens op zoek naar een ligfiets dealer of fabrikant, die hebben ketting op de rol omdat daar vaak 3 normale kettinglengtes op gemonteerd worden,
Wat is dit ook een fantastisch forum! Zo snel zoveel reacties. En beter resultaat dan mijn gefrustreerde google-pogingen :)
Grandonneur schreef: Als één missing link niet beunen is dan is meerdere missing links dat ook niet. Echt helemaal prima. Van mijn part knutsel je een hele ketting van alleen maar missing links met tussenstukkies. kost wat, nergens voor nodig, functioneert feilloos.
Leon schreef: Handig is de ketting langer maken inderdaad. Voorde stevigheid maakt het niks, echt helemaal niks, uit. Wel eens een ligfiets gezien? Daar zitten vaak drie kettingen aan elkaar. Voor de duurzaamheid is het (theoretisch) alleen maar goed. Hoe langer de ketting,hoe minder vaak elke schakel aan de beurt komt.
Mooi! Dat vroeg ik me dus af.
Heb inderdaad genoeg kettingen nu... Dus eentje opofferen is de snelste optie.
Grandonneur schreef: Dus: ketting verlengen tot waar nodig, maar: checken of de tandwielverhouding die je nu dan hebt voor je derrie te doen is zodat je de lichtste versnellingen nog haalt zonder ratelen. tja en zo niet, dan moet je dat of accepteren en niet raar schakelen of toch ergens de verschillen minder groot maken.

Dat zou de derailleur aan moeten kunnen. Maar mocht het niet lukken, dan kan ik altijd nog wat doen met de kettingbladen.


Ben ik nog wel nieuwsgierig naar wat er gebeurt als je met een te kleine ketting fietst. Wat maakt dat je derailleur er dan aan kan gaan?
Als je doortrapt als het niet past gast er iets stuk. Niet de ketting, want die is sterk. De derailleur is het minst erg, want die is vervangbaar.
Als je echt pech hebt kan de deraiilleur opzij buigen en tussen de spaken komen. Dan trek je misschien nog de spaken aan gort. Het achterpatje is dan ook wel in gevaar.
Nog erger is het theoretische geval dat je de ketting klem trapt met een sterke hefboomwerking en het frame stuk gaat. De trekkracht van de ketting wordt immers vrijwel 100% op de rechter liggende achtervork gezet.
Dat met dat frame lijkt me leuk om voor mythbusters te proberen, maar niet met mijn eigen fiets.
SimonDeVries schreef:
do 09 mar, 2023 22:28
......

Dat zou de derailleur aan moeten kunnen. Maar mocht het niet lukken, dan kan ik altijd nog wat doen met de kettingbladen.
.....
Wat de derailleur aankan kun je terugvinden in de technische handleiding.

Volgens mij zit je buiten specificaties.
Je mengt race en mtb onderdelen....
Je kunt prima met extra missing link een extra stukje ketting er aan knutselen. Functioneert al jaren prima op mijn hase pino en ligfietsen.
Met 114 schakels is er bij de verzetten die je noemt niets aan de hand.
Je kunt hier gewoon mee fietsen. Langer maken is niet nodig.
Kun je dat eens uitleggen? Ik neem aan dat je de andere reacties gelezen hebt.
SimonDeVries schreef:
do 09 mar, 2023 20:38

Nou weet ik dat je in principe nooit zo zou schakelen, maar na een lange dag fietsen doe je wel eens wat geks, dus toch fijn als ik mijn fiets er niet per ongeluk mee kan slopen.
Nu vraag ik me af: hoeveel kwaad kan een te korte ketting? Kun je daar je derailleur echt mee slopen?

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Als de ketting te kort is was het bij mij meestal zo dat je voor- en achter groot nooit geschakeld krijgt.
Dan weet je dat je verkeerd bezig bent en schakel je voor naar midden.
WimB schreef:
vr 10 mar, 2023 11:31
Als de ketting te kort is was het bij mij meestal zo dat je voor- en achter groot nooit geschakeld krijgt.
Dan weet je dat je verkeerd bezig bent en schakel je voor naar midden.
Dan heb je mazzel. Het kan ook heel goed dat je de versteller wel over krijgt, en dat je pas merkt dat het niet ging als het te laat is en je de boel vasttrapt (of zelfs los, de kooi van je derailleur af of zo).

Groetjes,

Carl
Leon schreef:
vr 10 mar, 2023 11:08
Kun je dat eens uitleggen? Ik neem aan dat je de andere reacties gelezen hebt.
Je vraag wordt in de andere reacties niet beantwoord.
Is het noodzakelijk de ketting langer te maken: antwoord nee.
Is het wenselijk de ketting langer te maken: antwoord nee.
Het is een nice to have: het is mogelijk.

Praktische achtergrond: Ik koop altijd kettingen met 116 schakels en kort die altijd in tot 114 schakels en rijd daarmee tot tevredenheid de zelfde verzetten als waar jij mee rijdt.
HenkS schreef:
vr 10 mar, 2023 10:56
Met 114 schakels is er bij de verzetten die je noemt niets aan de hand.
Je kunt hier gewoon mee fietsen. Langer maken is niet nodig.
Zonder te weten welk type derailleur het betreft en vooral hoe lang de achtervork is valt daar niet zo veel zinnigs over te zeggen.
HenkS schreef:Praktische achtergrond: Ik koop altijd kettingen met 116 schakels en kort die altijd in tot 114 schakels en rijd daarmee tot tevredenheid de zelfde verzetten als waar jij mee rijdt.
Wat hebben mijn verzetten er ineens met te maken?
HenkS schreef:
Leon schreef:Kun je dat eens uitleggen? Ik neem aan dat je de andere reacties gelezen hebt.
Je vraag wordt in de andere reacties niet beantwoord.
Daarom stel ik hem aan jou.