Additionally, paste this code immediately after the opening tag: AMBER ROAD select 2.1 XL vs mtb cycletech Andale vs contoura - Forum Wereldfietser

AMBER ROAD select 2.1 XL vs mtb cycletech Andale vs contoura

Beste fietsers

Ik zou een nieuwe fiets willen bestellen, na heel wat getob en een paar testritjes ben ik op twee modellen/offertes uitgekomen.
Enerzijds de AMBER ROAD select 2.1 XL anderzijds de mtb cycletech Andale man L bij de cycletech zijn er wat meer opties genomen zodat de prijs gelijkaardig uitkomt.

Ik zou de fiets willen gebruiken voor de meer rustige fietstochten in de buurt, een weekenduitstap naar de ardennen en een fietsreis naar Rome die we hopelijk in de zomer van 2024, of die daarna zullen maken. Op die reizen nemen we alles mee wat we nodig hebben, eten, beetje kleren, kampeerspullen, ik schat een 20kg. Ik hou van een vrij comfortabele houding op de fiets. Ik ben 1m82 lang, mijn binnenbeenlengte is 92 cm, vandaar dat ik bij de L en XL uitkwam, zie bikeinsights.
De afmontage is bij beide fietsen Deore, onderhoud bij deze fietsen zie ik wel zitten, andere ketting, kuisen, eens een ander kettingwiel enz.

Cycletech
  • Son naafdynamo
  • geen zwarte fiets maar in een kleurtje
  • verwijderbaar rek bij beschadigingen
  • geen rohloff mogelijk bij dit frame
Hetzelfde merk als dat wat failliet is gegaan, maar de oprichter heeft een doorstart gemaakt, zelfde modellen en wat nieuwe of updates.

amber road
  • stijver frame al betwijfel ik of de achterdrager veel invloed heeft op de stijfheid
  • Beschadigde achterdrager is permanent
  • gekend merk
  • korting gekregen, meer fiets voor hetzelfde geld?
  • betere lichten, al is 50 lux mss genoeg

fiets.jpg
Edit: Volgens de verkoper wordt nu vaker MAGURA MT SPORT CARBOTECH geplaatst ipv de Shimano.
Ik update het eerstdaags met de contoura

Waar ik niet echt bij stilstond in de winkel is dat er bij de cycletech minder info op de website staat zo kan ik de cycletech niet ingeven in de ritzelrechner.

Na een bezoek aan een andere fietsenwinkel vandaag kwam contoura op. Vooral de contoura Al6 rohloff met riem, Al7 rohloff met ketting, met 27,5 inch of fe10 met 28 inch wielen rohloff en riem. Het verschil tussen de Al en Fe is het totale gewicht en de maximale bandbreedte, dezelfde vork, de 28 inch maximaal 40, 27,5 maximaal 57. Wat ik op zich ook nog interessant vindt is de Fe12 een deore 3x10 voor 2000 euro, wat 1000 euro minder is dan de andere configuraties hier.

Contoura
  • goede prijs voor fiets met rohloff en riem of lage prijs voor deore 3x10
  • komt ook in een kleurtje
  • minder goed rechtdoor fiets, ik testte de AL7, zou staal er een fiets van maken met meer "traagheid"?
  • beduidend minder goede lichten 30 lux voorraan, achterlicht geïntegreerd in achterrack, maar dat is zelf gemakkelijk op te lossen.


Vragen:
  • Geeft een 27,5" werkelijk voordeel, is een 28" waar je 40 mm brede banden kan insteken niet voldoende voor backpacken in europa?
  • Hoeveel waarde moet je hechten aan de naafdynamo?
  • Zo goed als alle fietsen zijn met snelspanner, zou ik moeten kijken naar steekassen?
  • Geeft staal bij dezelfde geometrie een betere toerfiets?
  • klopt het dat een bagagedrager wel wat afziet waardoor een aangelaste stalen niet echt te verkiezen is een tubus trilt er normaal toch ook niet af?
Waren ze bij Cycletech niet laatst gestopt? Of was dat een ander merk wat me eraan doet denken? Misschien wel handig om te weten voor bijvoorbeeld eventuele garantiegevallen in de toekomst, al loopt dat natuurlijk via de dealer waarbij je 'm koopt. Maar mocht bijvoorbeeld het frame ermee ophouden, wel zo leuk als de fabrikant dan nog bestaat. Al heb je met staal afhankelijk van de schade wel kans dat er nog gerepareerd kan worden, bij aluminium wordt dat lastiger.

Weet niet wat de maximale bandenmaat is die op beide fietsen past? Maar ik zie 42mm tegen 47mm staan in je lijstje. Als die 42mm op de Cycletech de maximale maat is dan zou de 47mm van de TT mijn voorkeur hebben.

Misschien kun je bij TT nog kleinere voortandwielen krijgen dan die 48/36/26? Zeker met die grote diameter banden met bepakking de bergen in zou alledrie een slagje kleiner best leuk zijn.

Bidonhoudernokken zijn wel handig onder de onderbuis voor bijvoorbeeld een brandstoffles, zonder lukt het je ook wel met allerlei klemsystemen maar het is wel netter als die nokken er gewoon zitten.

Over die ToutTerrain gesproken, hadden ze bij De Vakantiefietser niet een model waarbij ze er een aantal op voorraad hadden in een populaire configuratie met korting?

En betreffende de Cycletech staat er dat ze de wielen in-house bouwen met 32 spaken. Je zou kunnen overwegen dan om 36 spaken te vragen, al gaat 32 vast ook prima voldoen.
De huidige status van MTB Cycletech is mij niet bekend, maar ze stonden een jaar of twee geleden er niet goed voor.
De Code Man 45 is in ieder geval amper leverbaar geweest en staat nog steeds op hun website :?:

Artikel: https://nieuwsfiets.nu/2021/05/09/stopt ... -of-ruzie/
Forumtopic: https://www.speedpedelecreview.com/foru ... php?t=4378
Jurr schreef:
do 09 mar, 2023 17:17
Waren ze bij Cycletech niet laatst gestopt? Of was dat een ander merk wat me eraan doet denken? Misschien wel handig om te weten voor bijvoorbeeld eventuele garantiegevallen in de toekomst, al loopt dat natuurlijk via de dealer waarbij je 'm koopt. Maar mocht bijvoorbeeld het frame ermee ophouden, wel zo leuk als de fabrikant dan nog bestaat. Al heb je met staal afhankelijk van de schade wel kans dat er nog gerepareerd kan worden, bij aluminium wordt dat lastiger.

Weet niet wat de maximale bandenmaat is die op beide fietsen past? Maar ik zie 42mm tegen 47mm staan in je lijstje. Als die 42mm op de Cycletech de maximale maat is dan zou de 47mm van de TT mijn voorkeur hebben.

Misschien kun je bij TT nog kleinere voortandwielen krijgen dan die 48/36/26? Zeker met die grote diameter banden met bepakking de bergen in zou alledrie een slagje kleiner best leuk zijn.

Bidonhoudernokken zijn wel handig onder de onderbuis voor bijvoorbeeld een brandstoffles, zonder lukt het je ook wel met allerlei klemsystemen maar het is wel netter als die nokken er gewoon zitten.

Over die ToutTerrain gesproken, hadden ze bij De Vakantiefietser niet een model waarbij ze er een aantal op voorraad hadden in een populaire configuratie met korting?

En betreffende de Cycletech staat er dat ze de wielen in-house bouwen met 32 spaken. Je zou kunnen overwegen dan om 36 spaken te vragen, al gaat 32 vast ook prima voldoen.
Het huidige cycletech is een soort doorstart, met dezelfde oprichter maar het bedrijf er achter is anders, ik heb geen idee hoe de interne keuken er uit ziet, ze zouden in elk geval hun levertijd op orde hebben, een paar weken zijn.

Ik voegde nog contoura toe dat heeft ook maar twee bidonhouders. Ze hebben een interessante prijs voor een fiets met rohloff en riem. Ik maakte een proefrit met een aluminium frame en 27,5". Zou het gedrag met eenzelfde geometrie maar een stalen fiets een beter stuurgedrag opleveren, rustiger? Ik zou denken dat 28" ook rustiger rijdt.

De TT gaat over een gelijkaardige configuratie zoals bij de vakantiefietser, de vakantiefietser is alleen wat verweg. Ik twijfel voor het vastgelaste rek dat ook uit staal is, door de tassen er telkens op en af te doen lijken ze me schadegevoelig, maar eens beschadigd kan er geen andere op. Op de silkroad hebben ze dat opgelost door een RvS rek aan te lassen en speciale ex-rails te monteren waarop je dan de bagagetassen kan klikken, maar die kan je niet op de amber road vijzen denk ik, ik vraag dat eens na.
glnvb schreef:
do 09 mar, 2023 10:54

Geeft een 27,5" werkelijk voordeel, is een 28" waar je 40 mm brede banden kan insteken niet voldoende voor backpacken in europa?
De diameter van de velg maakt niet zoveel uit, bandbreedte gaat meer uitmaken. Zeker wanneer het wegdek slechter wordt. Maar over strak asfalt kun je met smalle banden natuurlijk ook prima onderweg.
glnvb schreef:
do 09 mar, 2023 10:54

Hoeveel waarde moet je hechten aan de naafdynamo?
Als je veel in het donker fietst met bijvoorbeeld woon-werkverkeer en/of onderweg fietsend je electronica op wil laden kan het best handig zijn. Als je dat niet doet en vaak genoeg de mogelijkheid hebt om je electronica op te laden... kun je natuurlijk ook prima zonder onderweg. Een powerbank kan ook nog helpen.
glnvb schreef:
do 09 mar, 2023 10:54

Zo goed als alle fietsen zijn met snelspanner, zou ik moeten kijken naar steekassen?
Je zult steeds meer steekassen gaan tegenkomen. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe Koga WorldTraveller uitgerust mef steekassen, en idworx doet het al wat langer.
glnvb schreef:
do 09 mar, 2023 10:54

Geeft staal bij dezelfde geometrie een betere toerfiets?
Dat ligt er maar net aan hoe dat staal is toegepast en waarmee je het vergelijkt. Niet zo makkelijk om te zeggen.
glnvb schreef:
do 09 mar, 2023 10:54

klopt het dat een bagagedrager wel wat afziet waardoor een aangelaste stalen niet echt te verkiezen is een tubus trilt er normaal toch ook niet af?
Als je stalen drager geen RVS blijkt te zijn gewoon zorgen dat je geen blank metaal ziet door het schuren van de tassen. Dat kan bijvoorbeeld door periodiek te verven of te voorzien van iets beschermends.

Dat is niet anders bij Tubus dragers.
Jurr schreef:
vr 10 mar, 2023 20:16
Als je stalen drager geen RVS blijkt te zijn gewoon zorgen dat je geen blank metaal ziet door het schuren van de tassen. Dat kan bijvoorbeeld door periodiek te verven of te voorzien van iets beschermends.
Of je trekt je er lekker niks van aan. Mijn Tubus achterdrager zit al sinds 1999 op mijn fietsen. Ik heb sindsdien ca. 3 frames versleten, afhankelijk van de definitie van dat woord, maar de drager ging steeds mee naar de volgende fiets.
Toch kunnen Tubus dragers ook wel doorroesten.

Als 'ie verwarmd binnen staat te wachten op de volgende vakantie zou ik me niet teveel zorgen maken.

Maar door weer en wind met pekel langs de kust en 'snachts in een vochtig hoekje staan te wachten op de volgende dag... ;)
Jurr schreef:
vr 10 mar, 2023 21:29
Maar door weer en wind met pekel langs de kust en 'snachts in een vochtig hoekje staan te wachten op de volgende dag... ;)
Dat is fietsenmishandeling!