Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is de kabelroute van mijn Shimano Altus wel ok? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is de kabelroute van mijn Shimano Altus wel ok?

Leon schreef:
wo 08 mar, 2023 11:08
Officieel heeft Sjefke gelijk en hoort de kabel niet te lopen zoals hij op jouw foto loopt maar aan de andere kant van de klemschroef.
Dus niet zoals links op het volgende plaatje maar rechts.
Maar omdat het voor de uitslag van de derailleur niet uitmaakt, maakt het voor het schakelen ook niet uit. Ook op jouw manier zit de kabel namelijk virtueel vast aan het nokje waar hij omheen is geslagen.
Wat je waarschijnlijk moet doen is zoals Sejfke al zegt een van beide schroefjes (1 of 2 op de foto) uitdraaien zodat de derailleur verder naar buiten uit kan slaan. Let op dat je de schroefjes niet te ver uitdraait want dan kan de ketting er aan de andere kant afvallen en dat is nog vervelender dan het probleem dat je al hebt.
Afbeelding
Ook heel duidelijk. Met de afstelling van de schroefjes ben ik bekend.
is er een mekaniek in de zaal? ik stel voor dat je toch eerst een poging doet om de kabel op de juiste manier te bevestigen. Ik denk toch dat dat wel verschil gaat maken (spreek helaas uit ervaring)

Werkt dat niet dan kun je altijd nog aan de stelschroefjes gaan draaien...

en hou ons op de hoogte van je vorderingen!!
Als het goed is zit er ook iets van een groefje waar de kabel in kan vallen, en inderdaad soms lijkt het niks uit te maken maar maakt het dus een wereld van verschil als je het net even anders doet.
Ook ik heb de ervaring dat het wel degelijk uitmaakt aan welke kant je de kabel vastzet.

Wat ik een beetje mis tussen al het advies: heb je de kabel wel goed op spanning gezet met de kabelversteller?
Sommige goedkope shifters hebben geen kabelversteller en dan luistert de kabellengte heel nauw.

Afbeelding
De derailleur staat een beetje schuin ook? Misschien de hoogte van de derailleur nog veranderen, wil ook nog wel eens helpen en echt zo dicht mogelijk tegen het kleine tandwiel laten lopen bij de kleinste versnelling, zodat er genoeg 'kabelspanning' over blijft om het grootste tandwiel te pakken.
Als het niet de originele derailleur is, misschien past deze gewoon wel niet, of is de trapas te lang en heeft de derailleur simpelweg het bereik niet, maar dat betwijfel ik.
Een foto zegt soms meer dan 1000 worden.
20230309_185044.jpg