Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Portable fietspomp +/- 53 cm of +/-24 cm. - Forum Wereldfietser

Portable fietspomp +/- 53 cm of +/-24 cm.

LS,

op mijn Giant tourer XL zat ooit een waardeloze fietspomp van +/- 53 cm, onder de horizontale herenfietsbuis. Het was geen prettige pomp en hij is weg.
Nu heb ik een keurig Massload bagagedragertje waarop ook ruimte is voor een klein fietspompje van 24 cm. Ik heb dus 2 plekken waar het pompje tussen 2 spitse punten geklemd kan worden, veerkracht in de pomp zorgt er voor dat de pomp op zijn plek blijft.
Tegenwoordig zie ik veel pompjes die klein zijn, een metertje hebben maar met klittenband naast de bidonhouder moeten worden opgeslagen. Maar ik wil nog best gebruik maken van mijn ouderwetse opslagplek(ken). Is er een pompje dat:

-tussen 2 van deze spitse punten op mijn frame of mijn bagagedrager geklemd kan worden
-+/-53 of +/- 24 cm lang is
-goed hard op kan pompen (ik wil 6 bar in mijn banden)
-een soort van drukmeter heeft
-waar je een onderdeel van kan bestellen als er wat kapot of versleten is.

Ik ben benieuwd. Comfort van de pomp is belangrijker dan de kostprijs van de pomp. Van die jaren 70/80 toestanden van de pomp op het ventiel drukken, en tegelijk pompen, wil ik nooit meer.

Mocht ik met deze wensen niet kunnen slagen, dan hoor ik graag wat wel een goede portable pomp is.
Zelf heb ik deze: Heeft mij meermaals gered. MTB en gravelbanden pomp je er zo mee op. Voordeel is dat je eigen voet erop kan zetten. Wel zelf het bevestigingsding monteren.
Ik heb deze, de Topeak Turbo Morph Pomp

Denk niet dat je een goede pomp vindt die je kunt klemmen tussen die 2 spitse punten.
Pompen die daar wel tussen passen bevatten inkepingen die vallen in die spitse punten en worden met de fiets geleverd en zijn, naar mijn (bescheiden) ervaringen, zoals jij het zegt: waardeloos.
Niet precies een antwoord op je vraag maar ik wil mijn pomp niet aan mijn fiets maar in mijn tas. Hij wordt gejat of regent/moddert vol.
Wat ik zoek heet officieel een framepomp maar staat inderdaad veel minder in de belangstelling. Er is ook niet in geinvesteerd qua nieuwe technologie. Ze staan zelfs bij Zefal niet meer op de website.
Het probleem bij die framepompen waarvan de Zefal HPX de beste is/was is dat ze vooral excelleren in het hard oppompen en niet in het oppompen van veel volume. Ik heb er een tussen keurige nokjes op mijn frame, maar het is een hele klus er een moderne dikke band mee op te pompen. Het zijn meer racefiets pompen. Voor die enkele lekke band onderweg heb ik nu een CO2 patroon bij me. De Zefal HPX is dan goed genoeg om onderweg wat bij te pompen.
Ik heb dan weer een plastic SKS framepomp, waarmee je wel wat volume kunt pompen maar de 6 bar die de fabrikant belooft echt niet haalt. Bij 4 bar ben ik al bekaf en is de onderkant van het pompje bloedheet. Het probleem van het kracht zetten op het ventiel omzeil je door het wiel uit de fiets te nemen en tijdens het pompen aan de pomp te hangen.
Voordeel is dan wel de prijs en het gewicht. Voor de ene lekke band per jaar is het voldoende voor mij maar op vakantie gaat er een andere pomp mee in de tas.
Ik heb een handige fietspomp, merk Crivit. In 2016 online gekocht vanuit Duitsland.
Heeft een slangenkop met hefboom, zodat hij op het ventiel kan klemmen, zowel Hollandse en Franse. Zelfs op een kruiwagen met autoventiel ging het ook goed.
Artikel nr. 26310 / IAN 284744
Voorzien van een drukmeter, normale druk 4 bar of 58 psi, maar hij kan nog meer tot 12 bar....
Hij pompt zeer snel, niet veel slagen later is de band al hard.
Het voetstuk kan omhoog geklapt worden om de zuiger vast te klemmen tijdens vervoer.
Gewicht 310 gram en in omlaag geschoven toestand 15,5 cm hoog. Kan zo in je fietsbagage.
Een keer ging hij kapot. Ik bestelde een nieuwe, ik hoefde er niets voor te betalen. Service van de zaak!

Adres:
Monz Service Center
c/o Teknihall Elektronik GmbH
Breitefeld 15
64839 Münster - Deutschland
Fietspomp Crivit.jpg
DSC03044.jpg
Dit topic opgeschoond.

Moderator
Ik heb ook die leyzene kleine pomp, zelf nog niet gebruikt maar wel 2 keer andere mountainbikers met pech ( lekke band ) geholpen, ze zeiden na het oppompen:” goed pompje!”
Tot zover de ervaring Hahah
Ik heb ook de staande grote versie in de schuur, erg blij met kwaliteit en oppomp gemak.
Heb je in mijn ogen geen miskoop aan.
Die mini pompjes heb je in twee versies, 1 meer geschikt voor de race bandjes en 1 meer geschikt voor de MTB en dikke reisfiets banden, dus even opletten als je tot koop over gaat.

Gr ej
Poeh, het zoveelste fietspomptopic op dit forum. Google even en je ziet vergelijkbare bijdragen en tips, vaak van dezelfde mensen. (Ik begin er niet meer aan.)
Toch bedankt Willem 💪🏻
willem.m schreef:
vr 17 mar, 2023 16:48
Poeh, het zoveelste fietspomptopic op dit forum. Google even en je ziet vergelijkbare bijdragen en tips, vaak van dezelfde mensen. (Ik begin er niet meer aan.)
Ik kan mij niet herinneren dat er eerder naar een framepomp gevraagd werd, en dat is in eerste instantie wat de vraagsteller wil. Voor alternatieven zijn er inderdaad topics genoeg.

Groetjes,

Carl
Twee opmerkingen.
Bij het aanschaffen van een vervangende fietspomp ben ik naar de fietsenmaker gegaan en heb 5 verschillende pompen geprobeerd op een band die ik steeds even wat kreeg liet lopen.
Drie van de 5 functioneerden slecht, waaronder de duurste.
Daarom, koop niet zomaar een pomp op uiterlijk maar probeer even.

Waarom noemt iedereen zo'n ding een fietspomp terwijl je het ook een bandenpomp zou kunnen noemen.
Pompe á pneus, Luftpumpe.
Zo wordt een druivengaard ook steevast een wijngaard genoemd.
vineyard
vignoble
Weinberg
vigneto
wyngert

bicycle pump
pompe à vélo
Fahrradpumpe
pompa per bicicletta
fytspomp

:wink:
De vraag is wat voor band je wil pompen. 6 bar klinkt wel als een laag volume (smalle) band? In dat geval neig naar de Zefal HPX.

Op zich is een HPX echt nog wel te vinden met wat zoeken en zit je zo te zien ook met verzendkosten nog wel onder de 50 euro.

Probleem is wat @Wim aangeeft, het is een racepomp met relatief klein volume waardoor je wel hoge druk haalt, maar je met een moderne toerband erg lang moet pompen. Voor dikke banden met veel volume is toch een voetpompje ideaal. Een Stompump of een goedkoop wegwerppompje zoals Crivit (Lidl), Decathlon etc. De stompump kan ook prima aan je frame worden bevestigd.
Is dit dan wat? https://www.louis.nl/nl/mini-voetpomp-a ... r=10091772
Pompt tot 12 bar en de kop past ook op franse ventielen, te lezen in de handleiding.
12bar? Mag ik daar aan twijfelen en zeggen dat 6 bar al een hele prestatie zou zijn voor zo'n kort pompje?
Leon schreef:
za 18 mar, 2023 20:41
12bar? Mag ik daar aan twijfelen en zeggen dat 6 bar al een hele prestatie zou zijn voor zo'n kort pompje?
Laat ik stellen dat ik net zo sceptisch ben als jij, al twijfel ik vooral aan de krachten die dat pompje zou moeten verstouwen. Het ziet er niet direct superdegelijk uit.

Op zich kan hoge druk prima met een kleine luchtkamer, maar dan is er een hele grote (kleine?) hefboom waardoor volume pompen heel slecht zal zijn omdat hij nauwelijks lucht zal verplaatsen. De truc van hoge druk pompen is dat je per slag weinig lucht toevoegt, anders wordt het gewoon te zwaar. Bij een hoog volume pomp (veel lucht per slag) wordt de tegendruk te hoog wat fysiek niet te doen is (de band pompt de pomp op).

ALs een pomp echt zowel hoge druk als groot volume moet pompen zit je met een probleem. Het "beste" compromis is een relatief grote hoge druk pomp waarbij de grote luchtkamer nog een beetje compenseert voor de geringe hoeveelheid per slag (slag wordt langer). Een grote HPX fiets pomp of een SKS Rennkompressor pomp zijn het beste in hoge druk (racebanden), maar je krijgt er ook nog wel een 55mm band mee vol met wat inspanning. Dit kleine voetpompje kan niet dat comrpomis zijn.