Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote stevige gravelbike, maar welke? - Forum Wereldfietser

Grote stevige gravelbike, maar welke?

130 berichten
Beste allemaal,

Ook ik heb dit medium gevonden en al heel wat afgelezen op druilige zondagmiddagen. Nu ook eens post met een vraag.

Nu een aantal fietsvakanties kunnen maken op mijn gravelfiets met bepakking (Bianchi Imulso Allroad https://www.cyclist.co.uk/reviews/bianc ... oad-review). Dit is ontzettend mooi om te doen. 1 ding staat me tegen. Zodra ik iets van gewicht op de fiets zet gaat deze bij handen los wiebelen/Shimmy heet dat geloof ik. Zelfs met naar het werk met tas kantoor kleren en laptop lichte vorm hiervan. Eerder geïnvesteerd in een nieuwe wielset in de hoop dat dit eea zou oplossen, helaas. Zonder bagage geen probleem en verder een heerlijke fiets.

Na afgelopen jaar eens alle bagage gewogen en in een excel geklopt. Hier is nog wel veel winst te behalen. Dit zal ten goede komen tegen het wiebelen. Maar aangezien het ook al enigszins optreed bij woon-werk bagage geeft dit mij geen vertrouwen in nog een vakantie op deze fiets.

Nu mijn vraag:
  • Wat is een stijve en tevens grote gravelfiets welke nog steeds vlot en wendbaar is?
Verder moet er een pakjesdrager op kunnen.

Hieronder mijn verdere antwoorden vanuit de wiki pagina:

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Stevig doorfietsen
Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportief.
Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja. In het de winter met enige regelmaat. Heb reeds een wielset met een dynamo.
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja! Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden. Ardennen en zuid Limburg tot blubber en zandpaden in mijn directe omgeving.
Waar gaan de vakanties naar toe?
Ardennen. Eifel. Ruhr. En in de toekomst staat Schotland hoog op mijn lijstje.
Wat voor vakanties worden dat?
Kampeertochten met tent en kookspullen. Self supporting dus.
Je lichaamslengte
196cm
Je gewicht
97kg.
Je lichaamsbouw
Broeken en overhemden zijn lastig te vinden vanwege te korte mouwen en pijpen. Beide vrij lang dus.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Dit zit ergens tussen de 15 a 20 kilo.
Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Friesland
Wat is je budget?
Dit is erg afhankelijk wat ik er voor krijg. Liefst niet meer dan 2,5k. Maar duurder is niet direct een showstopper.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

Welke fietservaring heb je?
Vorig jaar 5500km.
Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Dagtochten van 100+ zijn erg leuk. Gemiddelde snelheden doe ik niet aan. Op de MTB ben ik soms blij met 18 op de gravel blij met 30 en op de woon-werkfiets 25 en op mijn stalen oldtimer Gazelle 20km/h.
Welke fietsen heb je (gehad)?
1x gravel, nu een Biachi Impulso Allroad 63cm. Geen racefietsen. Diverse atb's. Waarbij steeds een stapje leuker.
Wat kun je van fietsonderhoud?
Probeer alles zelf te doen. En lukt meestal prima.
Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja hoor. Waar ik wel een bang voor ben zijn het gebrek aan garanties op het frame. Rest is goed te vervangen. Daardoor neig ik naar nieuw vanwege sommige gevallen levenslange garantie op frame.
Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Een Koga colmaro extreme spreekt mij wel aan. https://www.koga.com/nl/racefietsen/col ... me?frame=H
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Ja. Maar reeds ondervangen met een lader op de dynamo.
Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Uiteraard! Wat ik mooi vind kan heel divers zijn.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Tijdje (8 weken) wachten is geen probleem.

:?:
Welkom!

Dit was er in de categorie Gravelbike te zien op de Fiets- en Wandelbeurs 2023: https://www.velozine.nl/nieuws/fiets-wa ... etswereld/
Misschien heb je hier wat aan.....wel wat prijzig.
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 16:49

Ook ik heb dit medium gevonden en al heel wat afgelezen op druilige zondagmiddagen.
Welkom!
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 16:49

Eerder geïnvesteerd in een nieuwe wielset in de hoop dat dit eea zou oplossen, helaas.

[...]

Heb reeds een wielset met een dynamo.
Als je dit wielset mee wil nemen naar de nieuwe fiets is het wel zo handig om die met dezelfde naaf specificaties te nemen. 100x12 voorop en 142x12 achterop?

Misschien zelfs interessant na de aanschaf van dat wielset om naar een frame&vork te kijken in plaats van een complete fiets?
Met eigen gewicht en bagage gaat het krap worden bij veel gravelbikes... dat wordt anders idd flink zoeken naar nog lichtere spullen. Maar zoals je zegt geeft de fiets al problemen met weinig bagage.

Je gebruikt nu een rekje zo te lezen? Hoe wordt het gewicht van de bagage verdeeld over de fiets?
leuke zoektocht, da's wel een uitdaging voor een sterke kerel met ook nog spullen :)

-eerste instantie denk ik aan een Kona Sutra. sterk en veelzijdig ding, min of meer binnen budget, goede garantie op het frame. Weet niet precies of je kwa maat gaat uitkomen.

-tja of frameset (laten maken?) en dan onderdelen van de huidige fiets overzetten? Is wel tof natuurlijk. Je moet er net effe zin in hebben, en een goed rekensommetje maken hoe dat gaat uitpakken..

Ben benieuwd!
Avaghon wil je bijvoorbeeld best wel een Avaghon Grave verkopen zonder wielen, of opbouwen met de wielen die je al hebt. Wel even checken of die XL framemaat aan je maatwensen voldoet of dat je toch meer een XXL bent.

Je zou ook eens bij bijvoorbeeld Genesis kunnen kijken in de UK, bij Alpkit Sonder kun je zelfs naar titanium. Wel goed de prijzen in de gaten houden na de Brexit...
Ik heb sinds kort een Kona Sutra ULTD en daarmee vooralsnog erg goede ervaringen. Tegenwoordig heet die trouwens weer de LTD (vanaf 2022).

Stalen frame, veel nokjes/bagage opties en brede banden mogelijk. Schijnt ook standaard goed afgemonteerd te zijn, alhoewel ik daar geen ervaring mee heb want rij hem zelf met een Rohloff.
JanH schreef:
zo 05 mar, 2023 17:35
https://www.velozine.nl/nieuws/fiets-wa ... etswereld/
Misschien heb je hier wat aan.....wel wat prijzig.
Heel mooi en idd een dikke bedragen.
Jurr schreef:
zo 05 mar, 2023 19:16
Als je dit wielset mee wil nemen naar de nieuwe fiets is het wel zo handig om die met dezelfde naaf specificaties te nemen. 100x12 voorop en 142x12 achterop?
Misschien zelfs interessant na de aanschaf van dat wielset om naar een frame&vork te kijken in plaats van een complete fiets?
Thanks. en inderdaad vooras 100x12 en achteras 142x12. GRX 2x11. En deze optie zat ik ook al wat over te dubben. Of een extra wielset met extra brede banden zoals de Koga of een set met juist dunne racefietsbanden. Keuzes,...
Fedor schreef:
zo 05 mar, 2023 20:39
Met eigen gewicht en ....
Je gebruikt nu een rekje zo te lezen? Hoe wordt het gewicht van de bagage verdeeld over de fiets?
Inderdaad een hele zoektocht. Vandaar ook de vraag hier naar wellicht ervaringen van anderen welke mij op een spoor kunnen zetten. Het rekje heb ik ook mee geëxperimenteerd. 1 met dikkere stangen en dus stijver. Tassen aan weerszijden zijn 15ltr welke strak en vast aan de drager hangen. Ideaal voor wanneer het wat ruiger gaat over stenen en stronken. Tassen zo ver mogelijk naar voren. Alle zware spullen zoveel mogelijk in de frametas dan wel vooraan in de achtertassen.

Alles draagt positief bij maar het wiebelen blijft,...
Probeer een top 3 samen te stellen en dan maar met drager en twee zware tassen proeffietsen. Denk ik de enige optie om er zeker van te zijn dat het bij een volgende fiets niet weer optreed.
Velotraum Speedster zou een optie kunnen wezen. Bij het ontwerp is duidelijk het gebruik van een rekje meegenomen en belastbaar tot 140 kg. En ook nog met derailleur leverbaar (i.t.t. veel andere reismerken). Misschien alleen een los frame+voorvork en dan (laten) opbouwen met je huidige spullen? Of wil je de Bianchi er perse naast houden als sportfiets?

https://velotraum.de/produkte/speedster/
Kwam op de site van Stevens tegen dat een van hun gravel modellen met bagage goed stand hield. Het ging om de Supreme Pro met verlichting en spatborden. Volgens mij hebben de kale Prestige en Gavere hetzelfde frame. Maar ja, het houdt wel met maximale totaalgewicht van 130 kg op. Fiets + berijder + bagage
https://www.stevensbikes.de/nl/nl/stv-n ... cmslang=en

Stond in dit nummer waar nog meer gravelbikes op hun beladings limiet werden getest.
https://radtouren-magazin.com/produkt/r ... sgabe-2-23
online te bestellen of in het schap bij de tijdschriften.

"13 Gravelbikes und Randonneure: Fahrverhalten, Schalten, Gewicht und Belastbarkeit im Praxistest"

Die Koga schat ik goed doordacht in. Waarschijnlijk hebben ze daar ook wel rekening gehouden met veel gewichtsbelading en lange Nederlanders.
En een Fries op een friese fiets is ook wel mooi.

Misschien nog een stuurrol/harnas uitproberen voor meer gewicht op de voorkant?
Ben bang dat de Kona te klein is. Max 58cm staat er. Ik zit nu op een 63cm fiets. Samen met die Velodraum zien ze er wel robuust uit. Kabels aan de buitenkant moet ik dan weer iets aan wennen. Liever binnendoor.

Een stalen frame zou een prima optie zijn. Ti is erg mooi. Carbon wil ik niet. Zag net dat een Van Nicolaas Rowtag een mooi groot frame heeft. Geen idee hoe die zich houden. Hoor hier en daar ook wel geluiden dat Ti weer kan scheuren,...
https://www.vannicholas.com/nl/adventur ... sen/rowtag

En de Bianchi mag naar een andere liefhebber.
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 21:47

Een stalen frame zou een prima optie zijn. Ti is erg mooi. Carbon wil ik niet. Zag net dat een Van Nicolaas Rowtag een mooi groot frame heeft. Geen idee hoe die zich houden. Hoor hier en daar ook wel geluiden dat Ti weer kan scheuren,...
Fedor rijdt een VanNicholas (Rowtag?) gravelbike naast z'n Koga, die kan je er vast wel meer over vertellen.

Goed letten op de garantievoorwaarden en kleine lettertjes, en niet alleen bij titanium. Alles kan kapot... met grote framematen en veel gewicht is het risico alleen misschien net wat groter ;)
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 21:47
Kabels aan de buitenkant moet ik dan weer iets aan wennen. Liever binnendoor.
In de vakantiefiets-hoek heeft men ze vaak liever buitenom. Mocht er eens wat mee aan de hand zijn kun je er veel makkelijker onderweg aan repareren. Binnendoor kan dan best een gedoe worden, zeker als je de lokale reparateur amper kunt verstaan en die niet zo'n mooie werkplaats heeft als je lokale rijwielpaleis ;)
Als je het leuk vindt om een nieuwe fiets te kopen moet je dat vooral doen. Maar om je probleem aan te pakken zou ik eerst experimenteren met gewichtsverdeling en gewichtsbesparing. Je rijdt nu zonder tassen vóór, lowriders. Probeer dat eens en stop flink wat gewicht in die lowriders. Het is mijn ervaring dat mijn fiets lekker in balans loopt mét voortassen. Het wiebelen, zoals je dat beschrijft, ken ik wel, maar alleen bij enkel gewicht achter. Minder gewicht werk ook mee. Maximaal 11/12 kg incl. primitief kookspul is haalbaar (zonder gewicht tassen).
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 21:47
Ben bang dat de Kona te klein is. Max 58cm staat er. Ik zit nu op een 63cm fiets.
Stack/reach impulso 63cm 632/396 mm, sutra 58cm 651/400mm.
Grandonneur schreef:
zo 05 mar, 2023 23:13
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 21:47
Ben bang dat de Kona te klein is. Max 58cm staat er. Ik zit nu op een 63cm fiets.
Stack/reach impulso 63cm 632/396 mm, sutra 58cm 651/400mm.
Ja ik rij met m'n 190cm op een 56, waar ik klassiek altijd 60cm frames heb. De Sutra ltd is wel erg veelzijdig.
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 21:47
Ben bang dat de Kona te klein is. Max 58cm staat er. Ik zit nu op een 63cm fiets. Samen met die Velodraum zien ze er wel robuust uit. Kabels aan de buitenkant moet ik dan weer iets aan wennen. Liever binnendoor.

Een stalen frame zou een prima optie zijn. Ti is erg mooi. Carbon wil ik niet. Zag net dat een Van Nicolaas Rowtag een mooi groot frame heeft. Geen idee hoe die zich houden. Hoor hier en daar ook wel geluiden dat Ti weer kan scheuren,...
https://www.vannicholas.com/nl/adventur ... sen/rowtag

En de Bianchi mag naar een andere liefhebber.
Ik weet niet van waar je bent, maar ik heb een Kona ULTD, een 58 ben ook 190cm. Je mag altijd eens komen passen.
Woon zelf net over de grens niet ver van Eindhoven.
Tijd voor verplicht leesvoer:
https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

"Toch vertrouwen veel fietsverkopers en -kopers voor het bepalen van de maat nog altijd op slechts één afmeting: de lengte van de zadelbuis. Maar bepaalt die ene buis hoe de fiets uiteindelijk zit? NEEN! "
etc.
Gravelbike: what's in a name? Bij een gravelbike denk ik altijd aan vrij lichte fietsen van het soort veldrijfiets, maar dan met brede banden. Bij een grote en best zware berijder en bagage lijkt me dat niet een vanzelfsprekend erg goede combinatie. Zelf denk ik dan eerder aan een traditionele vakantiefiets met racestuur, maar wel met ruimte voor bredere banden. Bij dit budget is mijn eerste gedachte dan de Surly Long Haul Trucker, of nu de Disc Trucker. De Nederlandse importeur is ook een flink grote man. De grotere Trucker versies met 28 inch wielen hebben ruimte voor 48 mm banden, met spatborden. Dat is misschien niet zo breed als je zou willen, maar veel scheelt het niet. Monteer Berthoud metalen spatborden met de stangetjes buitenom en je kunt wellicht nog iets breder dan met de SKS spatborden. Het duurdere alternatief is dan een maatfiets uit bijvoorbeeld Kiel Windeweer.
15-20 kg is misschien ook wel op de rand van wat nog kan zonder voortassen. Ik had op mijn m-gineering 18 kg bij een potentieel koude en natte tocht in Noorwegen, en dat ging zonder voortassen net zonder instabiel te worden. Als ik boodschappen had gedaan werd het al iets minder leuk. En dat op een kleinere fiets en met een lichtere berijder, en extra oversized buizen. Als je groot bent heb je nu eenmaal meer bagage omdat bijna alles wat je bij je hebt ook wat groter is. Zelf hou ik het normaal op 12-15 kg bagage.
klinkt ook zo'n beetje als de Fargo van Shadow?
viewtopic.php?f=8&t=33923&hilit=fargo