Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote stevige gravelbike, maar welke? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Grote stevige gravelbike, maar welke?

130 berichten
ik wilde vorig jaar met heeeel veel bagage op mijn tita pilot scram door colombia fietsen. Wiebelig en trillen, ging hem niet worden.

Nu met minder bagage en goede verdeling 4 dagen door Toscane gefietst. Ging als een zonnetje. Gewicht goed verdelen, dingen als opladers etc had ik in frametas. Stabiel en zonder trillen. Tita niet het stijfste (scram lijkt wel op rowtag), maar met goede verdeling en niet te veel gewicht gaat het bij mij dus ok, ook met losse handen.
Iy5Falj3ETwOKEN65kh1Q_PwIdJPNMMU-oe7fB1VgEg-2048x1536.jpg
Poise schreef:
zo 12 mar, 2023 13:46

Nu met minder bagage en goede verdeling 4 dagen door Toscane gefietst.
Ging je kamperen?
Da's een mooie fiets!

Fijn dat 'ie in Italië wel bevalt, wel jammer dat dat elders met meer bagage niet zo was.
Poise schreef:
zo 12 mar, 2023 13:46
Tita niet het stijfste (scram lijkt wel op rowtag) [...]
Dat ligt er ook aan hoe dat titanium wordt toegepast. Welke diktes van het materiaal op welk punt gekozen worden onder andere. Het puur aan het materiaal toe schrijven is wat te snel geconcludeerd, het zegt wel iets over jouw eigen gewicht met jouw bagagegewicht op deze manier verdeeld op deze specifieke fiets in deze specifieke maat.
De aanname dat het gewicht van de fietser zelf van invloed is op mogelijke stijfheidsproblemen van een fiets heb ik nog nooit gemaakt. Het probleem met shimmiën wat dat betreft is namelijk dat de berijder in het centrum van de slingerbeweging zit en de 'klomp dempend vlees', zoals iemand het ooit noemde, daarmee helemaal geen invloed heeft op het slingerproces.
Jurr schreef:
zo 12 mar, 2023 14:21
Dat ligt er ook aan hoe dat titanium wordt toegepast. Welke diktes van het materiaal op welk punt gekozen worden onder andere.
Dit. Het gewicht van het derailleur-frame van de Scram is een stuk lichter dan dat van de Rowtag (die relatief zwaar is). Dat heeft consequenties.
Nog niet genoemd in de reacties, maar ik zou zeker eens naar de Fairlight Faran kijken (https://fairlightcycles.com/product/faran-2-deposit/).

Een stalen frame, wendbare geometrie en gemaakt om van alles en nog wat aan te bevestigen. Ze bieden ook een regular en een tall versie aan per maat, waardoor je ook iets meer keuze hebt voor je positie. Met je budget van 2500 euro moet je daar een eind komen voor een nieuwe fiets.
Dat zijn leuke fietsen, maar tel er BTW, invoerrechten handling bij op, en je zit met 1350 euro voor een basisframe helaas al weer heel dicht in de buurt van Nederlandse maatfietsbouwers.
Retourtje London om zelf je frame op te halen?

Groet,
Tom.
Waarom zouden deze Fairlight fietsen wel aan de eisen van TS voldoen, dwz de juiste maat en geschikt voor zijn bagage? Het aanwezig zijn van nokjes is immers geen garantie gebleken in de fietsgeschiedenis.
Ook als je zelf je frame ophaalt moet je btw en invoerrechten betalen. Brexit heeft het leven niet leuker gemaakt.
Allen weer dank voor het noeste meedenken!

Ondertussen weer iets wijzer. Afgelopen vrijdag hier in de buurt bij een Kona bekeken. Nadat ik vertelde wat ik er mee wilde gaan doen adviseerde de verkoper om een Santos te kopen. Deze had hij ook staan. Uiteraard prachtige dingen maar niet in mijn budget.

Wel ben ik stiekem gecharmeerd geraakt door ti. Een Rowtag valt vooralsnog af aangezien deze tot max 110kg zijn te belasten. Gesprek (via winkel) met Van Nicolas loopt hierover nog want een Rowtag zou juist erg geschikt moeten zijn,... Een J. Guillem Atalaya heeft, voor zover ik heb na kunnen gaan, geen maximum.

De meeste framebouwers zitten op een aardige afstand tov het noorden wat een drempel oplevert voor een bezoekje.

Met het verkrijgen van meer kennis wat er allemaal mogelijk is wordt het er allemaal niet makkelijker op :shock:

Qua gewichtsverdeling heb ik al van alles geprobeerd. Laatste druppel voor de keus voor een andere fiets was wanneer er ook een kleine wiebel ontstond met enkel een laptoptas en een tasje kleren aan het pakjesdrager (Ortlieb drager) hing.
Jan P schreef:
zo 12 mar, 2023 20:50

Afgelopen vrijdag hier in de buurt bij een Kona bekeken. Nadat ik vertelde wat ik er mee wilde gaan doen adviseerde de verkoper om een Santos te kopen. Deze had hij ook staan. Uiteraard prachtige dingen maar niet in mijn budget.
Heb je wel Kona proefgereden? Ook met bagage? Bijvoorbeeld een Sutra (U-)LTD zou toch wel goed moeten kunnen komen met jouw wensen lijkt me.
Jan P schreef:
zo 12 mar, 2023 20:50

Wel ben ik stiekem gecharmeerd geraakt door ti. Een Rowtag valt vooralsnog af aangezien deze tot max 110kg zijn te belasten. Gesprek (via winkel) met Van Nicolas loopt hierover nog want een Rowtag zou juist erg geschikt moeten zijn,... Een J. Guillem Atalaya heeft, voor zover ik heb na kunnen gaan, geen maximum.
Kijk niet alleen naar het maximum gewicht, misschien ben je bij je huidige fiets daar ook nog niet aan? Maar toch vind je 'm met bepakking niet fijn rijden.

Ook is je eigen dynamische gewicht toch wel weer wat anders dan het dode gewicht van bagage. En zoals reeds gezegd kan de verdeling van bepakking ook nog uitmaken.
Jan P schreef:
zo 12 mar, 2023 20:50

De meeste framebouwers zitten op een aardige afstand tov het noorden wat een drempel oplevert voor een bezoekje.
Kiel-Windeweer is wel redelijk noordelijk toch? ;) En dan weet je ook gelijk meer over actuele prijzen, levertijden van frame en afmontage, en verdere (on-)mogelijkheden. Ook zijn advies en ervaring kunnen erg waardevol zijn.

Maar of je daar de 8 weken en de 2500 euro uit de startpost gaat halen...? Ik ben benieuwd, zou leuk zijn! (-:
Heb je opgezocht wat die Jorge Guillermo Antalya ( :wink: ) kost? :shock: :? :roll: :?:
Ik zag trouwens in de nieuwsbrief dat de Avaghon Grave inmiddels ook leverbaar is met GRX derailleur groep. Scheelt qua prijs toch weer met Rohloff. Die er overigens wel in kan, net als bij bijvoorbeeld een Vittorio Randonneur.
Een Jan Willem is idd aardig aan prijs. Maar wanneer ik bijvoorbeeld de wielen zou kunnen bezuinigen komt deze wellicht ergens in de buurt.

Een Grave met GRX blijft ook rondzingen. Helemaal met een tuning van de aandrijflijn. Velotraum schreef hier een stukje over:
https://velotraum.de/news/speedster-grx ... stungstipp

Betreft iets laten bouwen ben ik denk wat aan de late kant. Eind mei op pad. Wil van te voren ook nog km maken om te wennen. Zal iig M-Gineering eens contacten kan nooit kwaad.
Desnoods nog een keer met je bestaande fiets en de energie nu steken in een paar kg minder bagage.
Is er eigenlijk ubberhaupt een wens in het topic voorbijgekomen wat de keuze voor een maatframe plausibel maakt?
196 cm lang, 97 kg zwaar en bagage tot 20 kilo. Dat is geen probleem, behalve dat de meeste gravelframes überhaupt (let op de spelling) niet voor bagage gemaakt zijn, ze verder nauwelijks verkrijgbaar zijn in zulke maten, laat staan gecombineerd.
Zoals al gezegd zou het een goed uitgangspunt zijn om te beginnen met een goed vakantieframe, maar dan met gravelonderdelen.
Ik zou denken aan een Avaghon X29, al weten ze bij B4T ongetwijfeld meer te vertellen daarover.
Bombtrack is nog niet genoemd, mooie fietsen, met de Beyond kan je overal uit de voeten. Grote maat, alle soorten nokjes, binnen budget (korting bij bike24).
Jan P schreef:
zo 12 mar, 2023 20:50
Wel ben ik stiekem gecharmeerd geraakt door ti. Een Rowtag valt vooralsnog af aangezien deze tot max 110kg zijn te belasten. Gesprek (via winkel) met Van Nicolas loopt hierover nog want een Rowtag zou juist erg geschikt moeten zijn
110 kg? Dat verbaast me want da's echt absurd weinig (zelfs lichtgewicht carbon racefietsen hebben een hogere gewichtslimiet). Ik ben benieuwd waar Van Nicholas mee komt want dat zou de naam "adventure bike" flink ondermijnen.