Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote stevige gravelbike, maar welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Grote stevige gravelbike, maar welke?

130 berichten
The gravel bike buyer’s guide – How to find your perfect gravel bike. Eén van de vele overzichten, no. 5 van de inhoudsopgave kun je overslaan. https://granfondo-cycling.com/gravel-bike-buyers-guide/
Grandonneur schreef:
zo 05 mar, 2023 23:13
Jan P schreef:
zo 05 mar, 2023 21:47
Ben bang dat de Kona te klein is. Max 58cm staat er. Ik zit nu op een 63cm fiets.
Stack/reach impulso 63cm 632/396 mm, sutra 58cm 651/400mm.
De Van Nicholas Rowtag XL is 631/391,de XXL is 646/396.

Ben zelf erg tevreden over de Rowtag (gebruikt over alle soorten wegen) maar nog niet met 20 kilo er aan gefietst en heb ook geen idee wat de weight limit is (ben zelf niet de zwaarste). Frame is niet zo stijf als een knalhard alu frame. Wel relatief lange wielbasis dus wat stabieler vooruit. Bandenmaat is "beperkt" tot 45mm bij 28" en 50mm bij 27,5" (als je echt MTB-trajecten wilt volgen...) al zou het me niet verbazen dat er wel wat breder in kan.
Wat betreft scheuren van Ti: Had er nog niet specifiek over gehoord maar alles kan scheuren. Eerste eigenaar heeft 25 jaar garantie op het frame.

Alleen dat budget van 2500 euro wordt lastig...
En ook maar even mijn eigen hemelsblauwe racert ernaast; 615/403. Met mijn 1.90m zou ie naar mijn smaak (!) een half maatje korter mogen zijn.

Heerlijk met 15kg achterop trouwens, en heerlijk comfortabel en rap. Alleen nu ik wat meer onverhard ben gaan rijden had ik graag wat bredere banden gehad. Ach zo blijft er wat te wensen :D
Duidelijk minder exotisch dan veel hiervoor genoemde (prachtige) fietsen, maar ik heb een Giant Revolt. Die fiets heeft m.i. een prima aluminium frame. Ik heb er afgelopen zomer het Zwarte Woud probleemloos (offroad) mee doorkruist van noord naar zuid met een kilo of 15 aan bagage achterop een drager en wat klein spul aan de voorvork en het stuur. Heb overigens wel twee nieuwe wielen laten samenstellen met DT Swiss 350-naaf en 28 spaken voor en 32 spaken achter.
Dank voor alle tips en suggesties :D

Zitten erg bruikbare tussen. Ook eyeopeners aangaande bijvoorbeeld fietsmaten. Ik merk dat het accent wat meer komt te liggen op een vakantiefiets dan gravelfiets. Merk ook dat ik graag een vlotte fiets wil overhouden zoals de Bianchi (voorzover ik vlot fiets).

Een Kona Rove LTD op mijn lijstje erbij gezet.
Tja, ook ik houd niet zo van lompe zware fietsen en zware bagage. Toch moet je je realiseren dat met jouw lengte en jouw gewicht veel van die lichte gravelbikes afvallen en je al snel belandt in de hoek van de vlottere vakantiefietsen. Vandaar mijn suggestie van die Surly Disc Trucker.
Wat je overigens met je bestaande fiets nog kunt proberen (behalve lichtere bagage, harder opgepompte banden en een frametas voor het zwaarste spul) is een naaldlager voor het balhoofd. Dat wil wel eens verschil maken, en gaat met jouw gewicht ook nog langer mee.
Wim schreef:
di 07 mar, 2023 10:40
Wat je overigens met je bestaande fiets nog kunt proberen (behalve lichtere bagage, harder opgepompte banden en een frametas voor het zwaarste spul) is een naaldlager voor het balhoofd. Dat wil wel eens verschil maken, en gaat met jouw gewicht ook nog langer mee.
Dat is wel een heel dure poging voor iets waar ik persoonlijk niet in geloof.
Balhoofdlagers hoeven niet speciaal duur te zijn - Stronglight had goede en heel betaalbare. Het grootste probleem is vermoedelijk dat balhoofdlagers met naaldlagers moeilijk te krijgen geworden zijn. Sommigen melden goede ervaringen, anderen niet. Het voordeel zou meer wrijving en demping zijn.
Mijn lokale expert suggereert dit: https://canecreek.com/product/viscoset/
Zie hier voor een test: https://bikepacking.com/gear/cane-creek ... et-review/
idworx heeft dat viscoset tegenwoordig ook als optie dacht ik.

Al zou ik niet durven zeggen of het tot de oplossing zou kunnen leiden in het geval van TopicStarter.
Dat weet ik ook niet.
https://baobab-bikes.nl/frames

Bied veel mogelijkheden tot bouwen en je kan makkelijk een tijdje in de buurtproefrijden
Tja, maar de prijzen zijn niet veel lager dan van een maatframe.
Waar krijg ik voor dat geld een maatframe met al die opties in inclusief fraai balhoofdstel?
Mooi frame zo'n Baobab. Weet niet of maat L+ toereikend is voor TopicStarter? Ook de 100mm QR/135mm QR as standaard wijkt af van het handgespaakte wielset met 100x12/142x12 wat TS al heeft.
Leon schreef:
wo 08 mar, 2023 10:55
Waar krijg ik voor dat geld een maatframe met al die opties in inclusief fraai balhoofdstel?
SingleBe in Tsjechië zou je kunnen proberen:

https://www.instagram.com/singlebebikes/

Of bijvoorbeeld Marino in Peru:

https://www.instagram.com/p/CoGbS01uhLD/

Dichterbij huis wordt die prijs halen denk ik erg lastig, zeker voor een maatframe inclusief alle gewenste opties. Let buiten de EU ook op de bijkomende kosten aan verzenden en invoerrechten.
Die zag ik niet aankomen Jurr, maar ik denk dat ik dan toch pas.
Ik vermoed ook dat Wim iets anders in gedachten had.
Een m-gineering vakantiefiets met Reynolds 725 buis komt afgemonteerd met derailleurs en alle nokjes en oogjes op 2750 euro. Ik lees op de website dat de prijzen momenteel wel erg onder voorbehoud zijn, gezien de leveringsproblemen van onderdelen, dus reken jezelf niet rijk. Maar dit zijn toch prijzen die niet veel afwijken van het gesuggereerde budget, en niet veel duurder dan fietsen met standaard frames.
Heb je al eens gebeld met Marco de Wit van Bike4travel en Avaghon?
Marco kan "echte"maatfietsen bouwen. Dus niet kiezen ui 3 maten maar een frame tot op een paar mm aangepast aan jouw lijf.
Ze hebben daar inmiddels een boel modellen en maten in verschillende stijfheden en sterktes* dus ik zou er niet meteen van uitgaan dat maatwerk noodzakelijk is. Een "standaard" frame heeft namelijk ook voordelen.

*: hoewel ik dat maar heel moeilijk uit de website kan opmaken.
Kijk eerst hier even in het Paklijst topic: viewtopic.php?f=21&t=35033#start
Valt wellicht wat van op te steken.
Je hebt een gravelbike, dan neem ik aan dat je in bikepaking-stijl op vakantie gaat? Steek je licht ook eens op bij: www.bikepacking.com

Als er echt een nieuwe fiets moet komen: een stalen frame en vork, al dan niet maatwerk. Goed kijken naar je onderdelen, en overzetten. Frame verkopen.
- Surly (justpedal)
- Salsa
- Nordest (uit Spanje, niet duur)

Of (ik gooi 'm er toch maar in)
WiND Cycleworks uit Goes, Zeeland.
Eigenaar Bart komt uit de MTB wereld en is ook groot en lang. Hij weet waar ie het over heeft met framebouw.