Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies tweedehands vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Advies tweedehands vakantiefiets

Hoi allen,

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik zal me even kort voorstellen: ik ben Arjan, kom uit Twente en ben fietsliefhebber. Zowel op de racefiets, gravelbike, MTB als op de Koga-trekkingfiets. Sinds twee jaar gaan we met het gezin ook op fietsvakantie. De kinderen (10 en 8 jaar oud) hebben mooie Woom-fietsen, ik ben (na wat aanpassingen) zeer tevreden met mijn Koga. Mijn vrouw is alleen wat minder tevreden. Ze heeft sinds een jaar of 5 een Sensa Travel Lite (54 cm). Een prima fiets voor het dagelijkse werk en ook wel voor een vakantie met weinig bagage door Nederland, maar nu de kinderen meegaan, we niet alleen in Nederland willen fietsen en de kampeerspullen ook mee moeten, moet ook op deze fiets wel het nodig geladen worden. En dan blijkt de fiets toch niet al te veel vertrouwen te geven. Daarom overwegen we de aanschaf van een (tweedehands) trekkingfiets die deze taak beter aan kan.
Afgelopen weekend zijn we op de wandel- en fietsbeurs geweest en daar heeft mijn vrouw een Koga Traveller (?), Santos Travel Lite en Avaghon getest (allemaal maat 53). Mooie fietsen, maar (nieuw) veel te duur. Gebruikte Koga Travellers worden veel aangeboden, maar ik vind ze voor fietsen van (soms ruim) 10 jaar oud best duur; EUR 1000-1200 voor een fiets die nieuw misschien EUR 1600 heeft gekost vind ik fors.
Zijn er nog andere merken of types die ik over het hoofd zie en die geschikt zijn voor activiteiten zoals hierboven beschreven?
Ik ben zelf vrij handig als het gaat om onderhoud aan fietsen, dus het belangrijkst is een goed frame met een goede set wielen. Ik hoop dat jullie advies kunnen geven!

Hierbij alvast de ingevulde checklist (die ik heb ingevuld namens mijn vrouw):

2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Eigenlijk overal voor! Voor woon-/werk (al is dat maar een paar km), boodschappen halen (zowel in NL als op vakantie waar dan ook; de fietsen gaan altijd mee), etc., maar ook korte en langere vakanties (tot maximaal 3 weken in de toekomst).

2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

De kinderen gaan mee, dus voorlopig langzaam/relaxt.

2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Er tussenin. Als we met z'n tweeën gaan, mag de fiets wat sportiever afgesteld worden.

2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Ja, maar dat zal alleen tijdens korte ritjes in en om mijn woonplaats zijn.

2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Hooguit gravelpaden, zoals die in Europa veel te vinden zijn. Geen zwaar onverhard waar je van kuil/boomstronk/steen naar kuil/boomstronk/steen stuitert.

2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?

Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland (toekomst), Oostenrijk, Italië, etc.

2.7 Wat voor vakanties worden dat?

Van camping naar camping met het gezin (dus met twee kinderen van 10 en 8 jaar oud) of met z'n tweeën. Afgelopen zomer fietsten we langs de Drauradweg zo'n 40-45 km per dag.

2.8 Je lichaamslengte

175 cm

2.9 Je gewicht

68 kg

2.10 Je lichaamsbouw

Gemiddeld.

2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

30 kg? Ik denk dat het in de praktijk niet meer gaat worden dan 15-20 kg, maar een beetje marge is niet onverstandig.

2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

Twente.

2.13 Wat is je budget?

1000-1500 euro. Dan kom ik dus zeer waarschijnlijk op een tweedehands fiets uit.

2.14 Welke fietservaring heb je?

Sinds een paar jaar doen we aan fietsvakanties:
2023: Gepland: Elfstedentocht (320 km in 6 dagen met kinderen van camping naar camping).
2022: Neckartal Radweg (op MTB zonder bagage, van hotel naar hotel, zonder kinderen, 80-90 km per dag), Drauradweg (op MTB met bagage (ong. 15 kg), kamperen met tent, met kinderen, 40-45 km per dag).
2021: rondje Zuid- en Noord-Holland (op Sensa hybride met bagage (ong. 10 kg), kamperen met tent, zonder kinderen, 80 km per dag).

2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

Wordt beperkt door de kinderen. Met z'n tweeën fietsen we eigenlijk alleen ter voorbereiding op een fietsvakantie die we met z'n tweeën gaan doen (en waar we dus ook 4 uur in het zadel zitten). 4 uur/80 km per dag heb ik vrij snel weer in de benen zonder in de winter te fietsen.

2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?

Sensa Travel Lite hybridefiets en Ghost-mtb (26 inch).

2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Manlief kan veel :)

2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Ja.

2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Man rijdt op een Koga Signature van 10-12 jaar oud en is daar heel tevreden over. Op de fiets- en wandelbeurs van afgelopen weekend heb ik een Koga Traveller (?), Santos Travel Lite en Avaghon geprobeerd (allemaal 53 cm). Fietste allemaal prima, maar nieuw veel te duur en alleen van Koga is er een ruim tweedehands aanbod. Maar EUR 1300 voor een fiets van 10 jaar oud vind ik alsnog vrij fors, als je nagaat dat een nieuwe destijds ruim onder de EUR 2000 bleef...

2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Hoeft niet per se.

2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?

Functionaliteit gaat boven vorm.

2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

Het zou mooi zijn als ik deze fiets in de meivakantie zou kunnen gebruiken. Maar het hoeft niet per se.
Dit klink allemaal heel verstandig. Wat je nog niet meldt is of het een herenframe mag worden of niet. 30 kg bagage lijkt me ook veel, maar met kinderen kan het inderdaad oplopen. Mijn advies zou toch zijn om vooral naar tweedehands Koga's te kijken. Daarvan zijn er veel en niet zelden goed en goedkoop (een paar honderd euro).
Misschien is dit nog nuttig: https://fietsvakantie.home.blog/
Op de site van m-gineering staat onder het kopje fietstechniek/sleutelen een document over het kopen van een tweedehands fiets.
En bij Meilenweit in Bochum koop je prima nieuwe vakantie fietsen voor 1000-1500 euro.: https://www.meilenweit.net/Fahrraeder/
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 13:38
Gebruikte Koga Travellers worden veel aangeboden [...]
Pak een recentere Signature met sliding dropouts op het frame, dat frame kan bredere banden (tot 50mm) aan. En niet alleen met Rohloff of Alfine had je dat frame, maar ook met derailleurs. Wel op de voorvork letten, de vaste voorvork kan wel brede banden kwijt maar de Feathershock vork niet. Die wil je overigens sowieso niet. ;)

Recentere World Travellers vanaf de 26 inch versie hebben die mogelijkheid voor brede banden ook.
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 13:38
[...] maar ik vind ze voor fietsen van (soms ruim) 10 jaar oud best duur; EUR 1000-1200 voor een fiets die nieuw misschien EUR 1600 heeft gekost vind ik fors.
Leeftijd vind ik minder relevant dan de staat van een fiets. Als er 15 jaar mee met mooi weer is gereden koop ik die veel liever dan eentje met 5 jaar woon-werkverkeer door weer en wind (en vooral pekel...) met dubieus onderhoud...

Let ook op de 'garantie' van handelaren, die sluiten in de voorwaarden daarvan vaak frame en vork uit.

Als je ook een fiets met 26 inch 559 overweegt dan kun je binnen dat budget zelfs nog met Rohloff rijden. Wel zal dan eerder je eigen leeftijdsargument boven komen drijven.
Goede reacties, weinig aan toe te voegen.
Bij tweedehands is veel geduld, snel reageren en wat onderhandelen een schone zaak. Helaas is februari niet de ideale maand om te beginnen, tenzij het doel in 2024 ligt natuurlijk. Of ... tenzij je kunt wachten tot duizenden mensen een e-bike hebben geleverd gekregen en de fietsenzaken weer uitpuilen van de tweedehands fietsen. Dat feestje is ergens in april tot eind juni.
Ja, zo heb ik een paar jaar terug voor 50 euro een prachtig klassieke stalen Koga stadsfiets uit 1988 kunnen kopen waarvan de voorband nog origineel was. En niet zolang geleden zag ik bij diezelfde fietsenmaker een nette recentere Koga met 2x24 versnellingen voor 295 euro. Het enige minpuntje was een geveerde voorvork, maar verder was de fiets perfect voor een leuke niet al te woeste fietsvakantie.
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 19:51
Koga met 2x24 versnellingen
8)
Enthousiasme, denk ik?
Of toch 3x8=24 versnellingen?
Leon schreef:
ma 27 feb, 2023 20:16
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 19:51
Koga met 2x24 versnellingen
8)
Enthousiasme, denk ik?
Of toch 3x8=24 versnellingen?
Of twee Koga's, het dames en het herenmodel ;)
Dank voor de goede tips en adviezen!
Over een 26 inch met Rohloff had ik nog niet nagedacht. Dat ga ik nu zeker doen! Bedoel je daarmee ook Koga’s?

Wat betreft die Signature: volgens mij heeft mijn eigen Koga (type KS-TR28) ook van die sliding drop outs. Weet je toevallig vanaf welk jaar dit model frame op de markt is? Dan kan ik er specifiek naar zoeken.

Even wachten is misschien wel verstandig; behalve de handelaren (bedankt voor de tip over die beperkte garantie!) is er nog maar weinig te vinden op bijvoorbeeld MP.
Sorry, ja 3x8=24.
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 20:21

Over een 26 inch met Rohloff had ik nog niet nagedacht. Dat ga ik nu zeker doen! Bedoel je daarmee ook Koga’s?
Eigenlijk alles, maar kijk vooral bij Santos uit voor dubieuze ombouwen voor teveel geld met onterechte naamsvermeldingen:

viewtopic.php?f=8&t=35360

Maar een Travelmaster 2.6 Rohloff red je vaak ook nog wel binnen je gestelde budget. De aluminium versie met riemaandrijving en vaste vork is het meest waardevast, een stalen of eentje met verende vork is vaak wat minder populair, wat zich dan (soms na een tijdje pas...) ook laat zien in de vraagprijs. Santos kon altijd de vorken los leveren in kleur, al weet ik niet of dat tegenwoordig nog kan en wat die tegenwoordig kosten. Voordat je er eentje overweegt met een verende vork waarvan je die wil laten vervallen misschien eens polsen. Als je niet zo met kleurverschil zit kun je bijvoorbeeld een stalen Surly vork of een aluminium XLC vork nemen, let wel op dat die dan de velgremnokken op de juiste hoogte hebben, en indien gewenst de nokjes voor spatborden en/of een voordrager.

Maar een 26 inch Koga met Rohloff gaat bijvoorbeeld ook prima, let dan wel op dat je de sliding dropouts versie hebt en ook geen verende vork. Het is niet bepaald een Fox F80 of Rockshox Reba vork die er dan in zit ;)

VSF met Rohloff is ook best aardig wat verkocht en komt zo ook wel eens gebruikt voorbij. En mocht je niet aan het comfort van brede banden hechten, red je 28 inch 622 soms ook nog wel binnen budget, zeker als je de bekendere merken links laat liggen. Die blijven doorgaans waardevaster. Kijk ook dan uit voor verende vorken van vaak dubieuze kwaliteit.

De oudere Rohloff naven hadden een blauw met met gele sticker met het naafnummer, de recentere hebben gegraveerde naafnummers. Optisch wat minder fraai bij veel framekleuren die sticker, maar geen naaf kopen zonder naafnummer. Die wordt niet geaccepteerd voor een eventuele reparatie door fabrikant en/of importeur.
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 20:21

Wat betreft die Signature: volgens mij heeft mijn eigen Koga (type KS-TR28) ook van die sliding drop outs. Weet je toevallig vanaf welk jaar dit model frame op de markt is? Dan kan ik er specifiek naar zoeken.
Geen idee van leeftijden. Goed kijken of de achterkant er hetzelfde uitziet als je eigen frame, zonder sliding dropouts ziet 'ie er echt anders uit. Soms wel wat lastig te zien door bijvoorbeeld bagagedrager, achterstandaard en eventuele andere accessoires achterop ;)

Hier bijvoorbeeld de mijne, maar dan hangt er ook nog een tas in de weg..

viewtopic.php?f=23&t=26905&p=432080#p432077

Het Signature model ervoor zónder sliding dropouts heeft identieke framenamen als de latere mét, dus daaraan kun je het helaas niet aan zien.
Ik heb het plaatje nog niet helemaal compleet en wil jullie de zin om een nieuwe fiets te kopen zeker niet ontnemen :wink:

Maar wat heb je nu precies nodig. De kinderen mogen zeer binnenkort zelf hun spulletjes dragen. Vaste vork in een verder prima mtb en gaan? Karretje achter de sensa of koga? Minder spullen mee? 29” mtb met Lockout en achterdrager?

Pas op met oude fietsen. Erg leuk, maar gerust een hoop werk en je moet maar net nog aan een 559 velg met remflanken kunnen komen. Om maar wat te noemen.
Grandonneur schreef:
ma 27 feb, 2023 22:24

Pas op met oude fietsen. Erg leuk, maar gerust een hoop werk en je moet maar net nog aan een 559 velg met remflanken kunnen komen. Om maar wat te noemen.
Ach, bijvoorbeeld een Andra...

https://www.bike4travel.nl/velgen/1656- ... hloff.html

...of een Sputnik...
https://www.bike4travel.nl/velgen/2405- ... ik-26.html

...en je bent met velgremmen de komende 20.000 tot 60.000km weer klaar (met weinig remmen, goed schoonmaken, mooi weerfietsen en/of veel in Nederland blijven misschien nog wel meer...?) zeker als je het door een goede wielbouwer in elkaar laat bouwen.

Ik voorzie in sterke 26 inch 559 velgen ook zeker in Nederland niet zozeer verkrijgbaarheidsproblemen met al die tandems, bakfietsen die nog steeds wel volop met die wielmaat geleverd worden.

En mocht je dan toch ellende hebben in het buitenland, dan ligt bijvoorbeeld een 26 inch Rohloff wiel voor schijf- én velgrem voor een tandem vanuit Nederland ook zo in bijvoorbeeld Mozambique:

https://m.facebook.com/groups/wereldfie ... 955738252/

https://m.facebook.com/groups/wereldfie ... 191928195/

...en gezien het naafnummer was 'ie ook al 15 jaar oud. De nieuwe heeft naafflensringen en er wordt tegenwoordig ook wat kritischer gekeken naar de spaken om zo samen de kans op flensbreuk ellende nog verder te minimaliseren...
Grandonneur schreef:
ma 27 feb, 2023 22:24
Ik heb het plaatje nog niet helemaal compleet en wil jullie de zin om een nieuwe fiets te kopen zeker niet ontnemen :wink:

Maar wat heb je nu precies nodig. De kinderen mogen zeer binnenkort zelf hun spulletjes dragen. Vaste vork in een verder prima mtb en gaan? Karretje achter de sensa of koga? Minder spullen mee? 29” mtb met Lockout en achterdrager?

Pas op met oude fietsen. Erg leuk, maar gerust een hoop werk en je moet maar net nog aan een 559 velg met remflanken kunnen komen. Om maar wat te noemen.
Bedankt voor je reactie!
Nadelen van de MTB die mijn vrouw nu gebruikt: het is er een van de oude stempel; 26 inch met een voorwiel dat recht onder het frame staat. Een heel direct stuurgedrag, en dat vind mijn vrouw niets. Verder zou de houding een stuk relaxter mogen zijn (hoger balhoofd). Vandaar dat we liever MTB en Sensa vervangen door een goede Koga (of wat dan ook). Scheelt ook ruimte ;-)
Over flensbreuk zoals bij die tandem gesproken... kijk ook uit bij 40 spaaks derailleur achternaven. Veel gebruikt door Koga, maar bijvoorbeeld ook wel eens door Santos en vast ook wel door andere merken:

viewtopic.php?f=8&t=36698

En ook over de recentere XT achternaven met aluminium assen valt hier op het forum nog wel de nodige ellende te vinden. Blijf liever bij bijvoorbeeld Deore of (S-)LX of zorg dat je XT naaf oud genoeg is om nog geen aluminium as te hebben ;)

Geldt overigens vooral met veel bagage, liefst in combinatie met veel slecht wegdek. Anders kan het best ook heel lang goed gaan hoor (-:
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 20:21

[...]

volgens mij heeft mijn eigen Koga (type KS-TR28

[...]
Je zou in overweging kunnen nemen om een fiets met een soortgelijke afmontage ernaast te zetten als je samen op reis gaat. Welk merk daarop staat is niet zozeer relevant, maar als jouw Koga bijvoorbeeld een afmontage met 28 inch 622 velgen, schijfremmen, derailleurs en 27 versnellingen heeft... overweeg dat dan voor haar fiets ook hetzelfde te kiezen. Dan kun je in geval van ellende op reis onderdelen uitwisselen en zijn eventuele reserve onderdelen te delen. En of er dan Cube, Koga of VSF op het frame staat maakt voor die uitwisselbaarheid weinig tot niets uit.
Jurr schreef:
di 28 feb, 2023 07:31
Over flensbreuk zoals bij die tandem gesproken... kijk ook uit bij 40 spaaks derailleur achternaven. Veel gebruikt door Koga, maar bijvoorbeeld ook wel eens door Santos en vast ook wel door andere merken:

viewtopic.php?f=8&t=36698

En ook over de recentere XT achternaven met aluminium assen valt hier op het forum nog wel de nodige ellende te vinden. Blijf liever bij bijvoorbeeld Deore of (S-)LX of zorg dat je XT naaf oud genoeg is om nog geen aluminium as te hebben ;)

Geldt overigens vooral met veel bagage, liefst in combinatie met veel slecht wegdek. Anders kan het best ook heel lang goed gaan hoor (-:
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 20:21

[...]

volgens mij heeft mijn eigen Koga (type KS-TR28

[...]
Je zou in overweging kunnen nemen om een fiets met een soortgelijke afmontage ernaast te zetten als je samen op reis gaat. Welk merk daarop staat is niet zozeer relevant, maar als jouw Koga bijvoorbeeld een afmontage met 28 inch 622 velgen, schijfremmen, derailleurs en 27 versnellingen heeft... overweeg dat dan voor haar fiets ook hetzelfde te kiezen. Dan kun je in geval van ellende op reis onderdelen uitwisselen en zijn eventuele reserve onderdelen te delen. En of er dan Cube, Koga of VSF op het frame staat maakt voor die uitwisselbaarheid weinig tot niets uit.
Dat zijn wederom bruikbare tips.
Je noemt naast Koga ook Cube en VSF. VSF ken ik een beetje, maar maken Cube of andere ‘mainstreammerken’ ook echt goede vakantiefietsframes? Ik was in de veronderstelling dat alle ‘grote’ merken niet specialistisch genoeg zijn en wel iets in de markt zetten als reisfiets, maar dat het vaak niet eens geschikt is om te beladen tot 25-30 kg (zie onze Sensa).
Het hoeft niet per se een Koga of Santos te zijn; als het maar een goede fiets is.
Overigens: een kaal frame kopen en een fiets zelf opbouwen is ook een optie.
Santos heeft nog altijd de TM2.6 en de TM2.8 in de catalogus staan maar ik geloof al jaren niet meer dat ze daar heel erg aan gehecht zijn. Gewoon ooit heel veel frames van ingekocht tegen een lage prijs.

Is het een idee om eens een dealer te vragen of (en tegen welke prijs) hij een los frame kan leveren? Mag ook ongelakt zonder stickers etc.

Dan heb je een sterk frame én een mooi projectje
8)

Edit 2.6 / derri / schijfremmen zou dan het mooist zijn. Kun je er prima een 584 wielmaat inzetten.
HayMate1981 schreef:
di 28 feb, 2023 08:20

Dat zijn wederom bruikbare tips.
Je noemt naast Koga ook Cube en VSF. VSF ken ik een beetje, maar maken Cube of andere ‘mainstreammerken’ ook echt goede vakantiefietsframes? Ik was in de veronderstelling dat alle ‘grote’ merken niet specialistisch genoeg zijn en wel iets in de markt zetten als reisfiets, maar dat het vaak niet eens geschikt is om te beladen tot 25-30 kg (zie onze Sensa).
Het hoeft niet per se een Koga of Santos te zijn; als het maar een goede fiets is.
Ik probeerde eigenlijk vooral het alfabet een beetje af te dekken ;) De A van Avaghon was al genoemd dus ging ik maar naar C van Cube (-:

Het makkelijkst is het natuurlijk als iemand anders al met een bepaalde fiets met bagage onderweg is geweest, zeker wanneer dat veeeeel mensen zijn. Zo niet, kan bijvoorbeeld een proefrit met je geplande bagagegewicht al een aardige indicatie geven. Als 'ie dan al zwabbert, gaat 'ie daar in de afdaling van een col vast niet spontaan mee stoppen. Verder zul je dan specifieker naar bepaalde onderdelen moeten gaan kijken. De al genoemde goedkope verende voorvork, hoe zit het met velgen, goedkopere bagagedragers... En mocht je bijvoorbeeld met voordrager gaan rijden, zit die er al op? Vaak lastig te voorspellen hoe zo'n minder bekende fiets met ook bagage voorop rijdt.

Maar hoe minder bagage er mee gaat, des te meer fietsen er geschikt zijn. Wat met kinderen samen op fietsvakantie me best nog wel een opgave lijkt...
HayMate1981 schreef:
di 28 feb, 2023 08:20

Overigens: een kaal frame kopen en een fiets zelf opbouwen is ook een optie.
Dat opent wel deuren. Je zou bijvoorbeeld een nieuw/gebruikt Avaghon/Intec/Surly/etc frame kunnen kruisen met bijvoorbeeld wat onderdelen van de Sensa. Op termijn een setje nieuwe handgespaakte wielen erin of beginnen met alleen het achterwiel...

Of een fiets modificeren die nét niet helemaal naar wens is maar dat met aanpassingen wel kan worden.
Grandonneur schreef:
di 28 feb, 2023 09:00

Edit 2.6 / derri / schijfremmen zou dan het mooist zijn. Kun je er prima een 584 wielmaat inzetten.
S26 Avaghon? Toen ik laatst bij B4T was had iemand nog een los frame&vork gescoord (-:

Daar kunnen schijfremmen achterop, met de juiste vork voorop ook.

Wel goed kijken wat je maximale bandbreedte wordt als je van wielmaat gaat switchen. Niet elk frame wordt daar blij van. En vergeet ook niet om voldoende ruimte te houden voor eventuele spatborden en bijvoorbeeld modder, vuil of steentjes onderweg.
Jurr schreef:
di 28 feb, 2023 09:11
S26 Avaghon? Toen ik laatst bij B4T was had iemand nog een los frame&vork gescoord (-:
Welke maat is die nog beschikbaar?
Grandonneur schreef:
di 28 feb, 2023 09:23

Welke maat is die nog beschikbaar?
Ze zijn vast drukker met de naweeën van de beurs dan het hier op het forum meelezen ;)

Belletje helpt vast wel als je dat zou willen weten. Mixte frames waren het vooral dacht ik.