Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies tweedehands vakantiefiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Advies tweedehands vakantiefiets

Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 11:10
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 10:11
Als je je zinnen hebt gezet op die dure merken zit je met een budget probleem.
Tenzij je een gebruikte fiets koopt, waar het topic ook al mee startte ;)
Als je de prijzen ziet voor een tweedehandsje waar je van moet hopen dat je niet de halve aandrijflijn moet vervangen zou me dat toch wel wat aarzeling geven. Zelfs voor een confectie Koga Randonneur betaal je al snel 1500,- Bij Santos is het dubbele niet eens vreemd. Dan nog de beperking van de maat (moet er net eentje worden aangeboden) dan denk ik dat je nieuw beter en goedkoper uit kan.

Ja, dat betekent wel een proefrit, maar dat heb je ook met een Koga of een Santos (ik ben geen gelover in blind).
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 12:50

Als je de prijzen ziet voor een tweedehandsje waar je van moet hopen dat je niet de halve aandrijflijn moet vervangen zou me dat toch wel wat aarzeling geven. Zelfs voor een confectie Koga Randonneur betaal je al snel 1500,-
Vijftienhonderd euro voor een gebruikte Koga Randonneur met 'garantie' (maar in de kleine lettertjes staat vaak dat dat niet geldt frame en vork...) zou ik zeker niet adviseren om te betalen nee. Maar ja, als je de helft of minder betaalt en fan bent van een klassieke stalen fiets dan zou dat bij een particulier wel moeten kunnen lukken. Met een beetje goed zoeken heeft 'ie ook nog eens niet de 40 spaaks XT achternaaf en wel de Tubus dragers. Maar brede banden wordt lastig, en veeeeel bagage ook ;) Dus ach, ik zou het niet zo snel adviseren om te kopen nee.

Maar als je buurman/vader/broer/etc zo'n fiets in de schuur heeft staan en je 'm kunt gebruiken... Tassen erop en gaaaaan! ;)

Volgens mij zijn we het minder oneens dan uit je forumposts lijkt te blijken ;)
Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 13:30
Volgens mij zijn we het minder oneens dan uit je forumposts lijkt te blijken ;)
Dat is meestal zo ;)
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 10:51
Heb je de gebruikelijke dingen tegen zwabberen geprobeerd?
# Achtertassen zo ver mogelijk naar voren. (Totdat de hakken net niet tegen de tassen komen tijdnes het fietsen)
# Zware bagage in achtertassen zo ver mogelijk naar voren en tegen het frame.
# Geen bagage achter bovenop die ver naar achteren uitsteekt, althans niet met veel gewicht.
# Geen extra tasjes achter de achtertassen hangen.
# Zware bagage in voortassen zo dicht mogelijk tegen de vork.
# Zo weinig mogelijk gewicht in de voortassen.
# Stuurtas zo laag en dichtbij het stuur mogelijk.
# Minder gewicht in de stuurtas. Eventueel stuurtas weglaten. Dat werkte bij mijn fiets ooit als remedie maar ik miste de stuurtas enrstig.
Sommigen zeggen nog baat te hebben bij goed gespannen spaken en goed opgepompte banden.

Heb je misschien een foto van de fiets in lege en misschien zelfs beladen toestand?
Hierbij een foto. Meer/betere heb ik niet, want de andere had mijn vrouw haar MTB mee.
Al die beladingstip heb ik in acht genomen. Stuurtas had ze er wel aan hangen; daar wat gewicht uithalen zou kunnen.
Mijn gevoel bij deze fiets is dat de nadruk iets te veel is komen te liggen op een laag gewicht/hoge(re) snelheid.

Bijlagen

Dat laatste kan natuurlijk best.
Ik zie niets vreemds aan de fiets.
Een damesframe zoals van deze Sensa is eigenlijk per definitie te slap om er lekker op te kunnen fietsen met kampeerbepakking.

Echte fietsvakantiemerken gebruiken daarom mixed frames (waarbij de bovenbuis door loopt naar de achterpadden). Maar ook een mixed frame is nog altijd duidelijk minder stabiel dan het herenmodel.

Is stijfheid belangrijk, ga dan dus voor een herenframe.
Leuke fiets wel, kan iemand zonder kampeerbagage vast best een hoop lol aan hebben.

Goed schoonmaken, een paar nette foto's van maken en zodra de eerste lentedag wordt voorspeld lekker op marktplaats zetten zodat je de opbrengst bij het budget kan tellen zou ik zeggen ;)

Maar een los frame&vork scoren en 'm kannibaliseren als onderdelendonor zou ook kunnen uiteraard ;)
HayMate1981 schreef:
vr 03 mar, 2023 16:44
Hierbij een foto. Meer/betere heb ik niet, want de andere had mijn vrouw haar MTB mee.
Al die beladingstip heb ik in acht genomen. Stuurtas had ze er wel aan hangen; daar wat gewicht uithalen zou kunnen.
Mijn gevoel bij deze fiets is dat de nadruk iets te veel is komen te liggen op een laag gewicht/hoge(re) snelheid.
Dat denk ik ook, de combinatie van een mixte frame, lichte voorvork en bijna alle bagage hoog achterop.
Je kan de bagage achter nog iets omlaag krijgen met een andere bagagedrager met een extra lage rails (zoals een Tubus Logo of Racktime Add-It).
Of wat kleine dingen aan de voorvork hangen met een cargo cage. Dat zou je ook zonder extra kosten kunnen testen door eens een paar volle bidons aan de voorvork te tapen. Het is niet zo aero, maar ik denk dat wat gewicht aan de voorkant best zou kunnen helpen.
alma schreef:
vr 03 mar, 2023 17:48
Een damesframe zoals van deze Sensa is eigenlijk per definitie te slap om er lekker op te kunnen fietsen met kampeerbepakking.

Echte fietsvakantiemerken gebruiken daarom mixed frames (waarbij de bovenbuis door loopt naar de achterpadden). Maar ook een mixed frame is nog altijd duidelijk minder stabiel dan het herenmodel.

Is stijfheid belangrijk, ga dan dus voor een herenframe.
Dat is wel heel scherp gesteld. Als je het genoeg Oversized kan je enorm stijve frames krijgen, ook in Trapeze. Consequentie is uiteraard dat het noodzakelijkerwijs zwaarder wordt, maar met Alu kan dat nog wel schappelijk blijven.

Hoewel een damesframe minder stijf is, is de Batavus Razer van mijn vrouw knal stijf en heeft ze er veel meer vracht dan dit mee vervoerd zonder dat hij een krimp geeft. Mijn huidige VdV Trapeze is nog veel stijver(enorm oversized). Ik durf wel een wedje te doen dat als je hem op de meetbank gooit hij minimaal net zo hoog scoort als mijn Travelmaster 2.6 (die dusdanig sloping is dat je eigenlijk ook al niet meer van Diamant kan spreken). Dus je kan wel degelijk heerlijk fietsen met (veel) bagage op een fiets met lage instap.

Mixte frames met de bekende twee dunne buisjes zijn juist (veel!) minder stijf dan dit soort Trapeze frames met één OS buis. Dus ja, voor optimale stijfheid/gewicht wil je een herenframe, maar als je een pondje extra gewicht ook accepteert kan trapeze prima. Mixte kan ook, maar dan moet je echt heel veel materiaal toevoegen en zelfs dan blijft het behelpen, zie ook de gemengde (heh) ervaringen met Koga Mixte randonneurs.

Nog een kanttekening, als je een fors OS frame neemt zal je ook dikkere banden willen, want het wordt dan automatisch ook wat harder.
HayMate1981 schreef:
vr 03 mar, 2023 16:44
Mijn gevoel bij deze fiets is dat de nadruk iets te veel is komen te liggen op een laag gewicht/hoge(re) snelheid.
Ik denk dat ik iets zie wat niet helpt: De fiets heeft op het oog een korte wielbasis met korte achtervorken. Daardoor wordt het gewicht erg achterop geplaatst en wordt het voorin vaag. Een fiets met meer lengte (langere achtervorken, ander gaat de pasvorm niet werken)is stabieler en zorgt ervoor dat het gewicht wat beter verdeeld wordt.

Ik denk niet dat je dit kan oplossen met een andere achterdrager, ik denk eigenlijk eerder aan een lowrider voor zodat het gewicht meer naar voren komt en de fiets (aanzienlijk) stabieler zal sturen. Maar ook dan zal dat geen stijfheids probleem oplossen. Ik vrees toch dat dit een geometrie probleem is, waarbij de stijfheid misschien niet eens zo belangrijk is (al zal het wel zo aanvoelen).
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 18:45

Mixte kan ook, maar dan moet je echt heel veel materiaal toevoegen en zelfs dan blijft het behelpen, zie ook de gemengde (heh) ervaringen met Koga Mixte randonneurs.
Zo'n Randonneur is al geen wonder in stijfheid met veel bagage, als je er dan ook nog eens een mixte van gaat maken wordt het niet zo feestelijk nee. ;) Maar het aluminium zusje is stukken beter gelukkig, waar men inderdaad wel het nodige met buisdiameters is gaan schuiven. Het is daar ten opzichte van een herenframe echt wel meer dan de bovenbuis vervangen door twee dunne buisjes van balhoofd naar achteras. Maar een herenframe zal het natuurlijk niet worden. Mocht je van nog frivolere framevormen houden, kijk eens bij Jongerius ;)

Was het al duidelijk of TopicStarter specifiek een lage instap wil of dat een herenframe ook mag?

Edit: op verzoek van TopicStarter als bijlage even een paar foto's van een XLC vaste vork met 28x2.0 Big Apple band op een Koga Exal KM19 velg:
20230305_122006_001.jpg
20230305_122111.jpg
20230305_122019.jpg
20230305_122014.jpg
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 18:49
HayMate1981 schreef:
vr 03 mar, 2023 16:44
Mijn gevoel bij deze fiets is dat de nadruk iets te veel is komen te liggen op een laag gewicht/hoge(re) snelheid.
Ik denk dat ik iets zie wat niet helpt: De fiets heeft op het oog een korte wielbasis met korte achtervorken. Daardoor wordt het gewicht erg achterop geplaatst en wordt het voorin vaag. Een fiets met meer lengte (langere achtervorken, ander gaat de pasvorm niet werken)is stabieler en zorgt ervoor dat het gewicht wat beter verdeeld wordt.

Ik denk niet dat je dit kan oplossen met een andere achterdrager, ik denk eigenlijk eerder aan een lowrider voor zodat het gewicht meer naar voren komt en de fiets (aanzienlijk) stabieler zal sturen. Maar ook dan zal dat geen stijfheids probleem oplossen. Ik vrees toch dat dit een geometrie probleem is, waarbij de stijfheid misschien niet eens zo belangrijk is (al zal het wel zo aanvoelen).
Ik heb even snel een rondje (huidige) geometrie charts gemaakt. ± maat 52 en 57 cm
Sensa Travellight: wielbasis 1097 en 1112, liggende achtervork onbekend
Stevens Galant Lite: 1088 en 1099, liggende achtervork 458
Cube Travel: 1099 en 1099, liggende achtervork 470 (waarschijnlijk om de dikkere banden kwijt te kunnen)
De liggende achtervork oogt net zo lang als bij mijn Stevens als ik naar tussenruimte spatbord en zadelbuis kijk.

Zelf denk ik aan een te lage bandenspanning. Op mijn Stevens heb ik 40-622 Marathon Greenguards. De voorband is eerst achterop geweest en heeft er 22.000 km op zitten. Dat is niet om op te scheppen, maar dan leer je het gedrag van zo'n band wel kennen. Ik moet ze met mijn gewicht van 76 kg echt op 4 bar houden. Als ze in de loop van tijd naar 3,5 bar gaan merk ik het opeens in bochten en met heel veel boodschappen.
cyclos schreef:
vr 03 mar, 2023 20:05
Op mijn Stevens heb ik 40-622 Marathon Greenguards. De voorband is eerst achterop geweest en heeft er 22.000 km op zitten. Dat is niet om op te scheppen, maar dan leer je het gedrag van zo'n band wel kennen. Ik moet ze met mijn gewicht van 76 kg echt op 4 bar houden. Als ze in de loop van tijd naar 3,5 bar gaan merk ik het opeens in bochten en met heel veel boodschappen.
Daarom heb ik die er na een paar honderd km afgegooid. Pure kwelling die banden.
Misschien dat ze na 10.000 à 15.000 km beter rijden want dan is de overtollige hoop rubber er af en zijn ze wat ronder.

Of de fiets waar het over gaat beter rijdt mét voortassen kun je proberen. De mijne deed het juist beter zónder. Kortom: proberen kost weinig; geef er niet te veel geld aan uit. Ik denk niet dat het ooit een goede pakezel wordt. Zonder bagage, of met weinig bagage, kan het daarentegen juist een fijne fiets zijn.
Het probleem met lowrider oplossingen is dat dat wel op vakantie kan werken.
Als je boodschappen gaat doen en 2 zware tassen achterop hangt is er nog niks opgelost.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 20:16
Daarom heb ik die er na een paar honderd km afgegooid. Pure kwelling die banden.
Misschien dat ze na 10.000 à 15.000 km beter rijden want dan is de overtollige hoop rubber er af en zijn ze wat ronder.
Mag je vinden. Ik vind het prima, betrouwbare banden voor woon-werk, boodschappen, winter toertochten en 2 x een korte vakantie er mee gedaan. Soms pak ik in het bos er een singletrack mee.
ik denk dat jouw ervaring met de Marathon Greenguards gebaseerd is op een 47-559 versie. Als je die ook nog op een 19c velg rijd kan het wellicht tegenvallen. Het is ook raar dat de 'meten is weten' adapten hier altijd Bicyclerollingresistance aanhalen voor resultaten. De Marathon Greenguard 35-622 wordt daar de hemel in geprezen. Bij Rose reviews ook alleen maar goed nieuws. Voor mijn gravelfiets heb ik wel een stel banden van 50 euro per stuk er onder. Gewoon omdat het kan.
Mijn klacht over die banden gaat niet in de eerste plaats over de rolweerstand op asfalt. Het gaat over het bochtgedrag wat veroorzaakt wordt door de enorme en spitse berg rubber tussen het karkas hen het wegdek. Dat maakt van een brede band in de praktijk een hele smalle en verandert de rijeigenschappen veranderen naargelang de fiets schuin gaat. Toen ik daarmee fietste had ik echt het gevoel dat mijn evenwichtsorgaan zijn beste tijd gehad had en ik voortaan toch beter wat langzamer zou moeten fietsen, terwijl ik anders altijd plat door de bocht kon.
Ook is door die plak stijf rubber de rolweerstand op hobbelig wegdek echt duidelijk hoog.
Ik heb ze ook op mijn stadfiets (622-40) gehad en daar hetzelfde gemerkt. Ze zijn vrijwel net zo erg als de bekende onplatbare plus-versie. Als ik daarop moest fietsen zou ik een e-bike kopen, wat dan ook precies is wat miljoenen Nederlanders gedaan hebben.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 20:34
Mijn klacht over die banden gaat niet in de eerste plaats over de rolweerstand op asfalt. Het gaat over het bochtgedrag wat veroorzaakt wordt door de enorme en spitse berg rubber tussen het karkas hen het wegdek. Dat maakt van een brede band in de praktijk een hele smalle en verandert de rijeigenschappen veranderen naargelang de fiets schuin gaat. Toen ik daarmee fietste had ik echt het gevoel dat mijn evenwichtsorgaan zijn beste tijd gehad had en ik voortaan toch beter wat langzamer zou moeten fietsen.
Ook is door die plak stijf rubber de rolweerstand op hobbelig wegdek echt duidelijk hoog.
Ik heb ze ook op mijn stadfiets (622-40) gehad en daar hetzelfde gemerkt. Ze zijn vrijwel net zo erg als de bekende onplatbare plus-versie. Als ik daarop moest fietsen zou ik een e-bike kopen, wat dan ook precies is wat miljoenen Nederlanders gedaan hebben.
Ik herken daar echt niks van bij mijn Marathon Greenguards.
De Big Apple's 50-559 op 25c Big Bull velgen en met light binnenbanden op mij good old Giant Terrago rijden wel aanzienlijk comfortabeler. Snelheids verschillen tussen mijn 4 fietsen zit voornamelijk in de zitpositie en de zin om hard te rijden.
cyclos schreef:
vr 03 mar, 2023 20:43
Ik herken daar echt niks van bij mijn Marathon Greenguards.
De Big Apple's 50-559 op 25c Big Bull velgen en met light binnenbanden op mij good old Giant Terrago rijden wel aanzienlijk comfortabeler.
Je tweede zin weerspreekt de eerste wel een beetje, al is het niet goed om verschillende banden te beoordelen als ze op verschillende fietsen zitten.
Ik heb altijd alleen banden vergeleken op één fiets. Bij een andere fiets weer andere banden onderling, soms ook dezelfde. Soms ook dezelfdee banden in serie; dan merk je dat een nieuwe heel anders fietst dan dezelfde band in versleten toestand.
Uiteeindelijk merkte ik een patroon: banden die los in mijn handen aanvoelden als een zware bonk stijve rubber bleken eenmaal op de fiets niet fijn te fietsen. Wat een verrassing. :shock: :D
Maar er zal voor TopicStarter eerst een andere fiets moeten komen voordat we het hier tot bandentopic om kunnen dopen toch? (-:
Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 22:03
Maar er zal voor TopicStarter eerst een andere fiets moeten komen voordat we het hier tot bandentopic om kunnen dopen toch? (-:
Het banden intermezzo van Leon en mij begon over bandenspanning en of dat van invloed kan zijn op het rijgedrag en stabiliteit die je ervaart met bagage.
De reactie van Leon op mijn banden en mijn tegenreactie geven weer dat verschillende fietsers het rijgedrag van een band totaal verschillend kunnen beleven.
Zo zal het bij de Sensa van de topicstarter misschien ook zitten. Zij vindt de Sensa met bagage achterop niet lekker fietsen. Een ander herkent het probleem niet en fiets er probleemloos mee naar Santiago.
Leon heeft een oplossing gevonden in banden die hij wel fijn vindt fietsen. Topicstarter moet een compleet andere fiets vinden.