Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies tweedehands vakantiefiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Advies tweedehands vakantiefiets

Ook een leuke fiets zo'n Hyde Race! En dan krijg je in tegenstelling tot de Travel Pro wel Alfine in plaats van een Nexus non-Premium toch?

Maar ach, met zo'n Shimano versnellingsnaaf zit je meer richting woon-werkverkeer en vlakke fietsvakanties. Inderdaad even weer terug on topic:
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 13:38

2.8 Je lichaamslengte

175 cm

2.9 Je gewicht

68 kg

[...]

2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

30 kg? Ik denk dat het in de praktijk niet meer gaat worden dan 15-20 kg, maar een beetje marge is niet onverstandig.
Ik denk dat het met het eigen gewicht van TopicStarter, een herenframe, het omschreven minimum bagagegewicht van 15 kilo en een reeds omschreven wissel naar een betere bagagedrager echt wel goed zou moeten kunnen komen.

Maar wat als je nu het andere uiterste pakt uit de startpost? De bagage naar het omschreven maximum van 30 kilo, een damesframe (want TS linkt tot tweemaal toe als marktplaats suggesties een frame met lage instap), en het laten zitten van de originele achterdrager. Ik weet het niet. Stel dat het zou werken dan heb je voor relatief weinig geld echt een hoop nieuwe fiets. Maar stel dat het niet zou werken, red je het dan met alleen een andere achterdrager? Of heb je dan eigenlijk de Sensa van TS uit de startpost opnieuw gekocht maar dan met schijfremmen en brede banden?

Als je zo'n fiets al hebt is het natuurlijk heel makkelijk een kwestie van even proberen. En dan kosten een tweedehands Tubus achter- of voordrager je op marktplaats vier tientjes per stuk, die je in geval van niet-slagen je voor hetzelfde geld zo weer kwijt bent.

Maar tegen een winkel zeggen dat je graag even wil proefrijden met 4 Ortlieb zijtassen met daarin verdeeld je maximum bagagegewicht op een fiets waar nu geen voordrager op zit maar er voorafgaand aan de proefrit wel op moet. En daarbij ook de achterdrager (waar zoals gezegd ook het spatbord weer aan hangt) nog even wil vervangen voor een Tubus exemplaar voorafgaand aan de proefrit... dan krijg je denk ik bij weinig dealers daar groen licht voor. Zeker wanneer je dat bij zowel het heren- als damesmodel wil doen in twee verschillende framematen ;)
Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 07:05
Ook een leuke fiets zo'n Hyde Race! En dan krijg je in tegenstelling tot de Travel Pro wel Alfine in plaats van een Nexus non-Premium toch?

Maar ach, met zo'n Shimano versnellingsnaaf zit je meer richting woon-werk en vlakke fietsvakanties. Inderdaad even weer terug on topic:
HayMate1981 schreef:
ma 27 feb, 2023 13:38

2.8 Je lichaamslengte

175 cm

2.9 Je gewicht

68 kg

[...]

2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

30 kg? Ik denk dat het in de praktijk niet meer gaat worden dan 15-20 kg, maar een beetje marge is niet onverstandig.
Ik denk dat het met het eigen gewicht van TopicStarter, een herenframe, het omschreven minimum bagagegewicht van 15 kilo en een reeds omschreven wissel naar een betere bagagedrager echt wel goed zou moeten kunnen komen.

Maar wat als je nu het andere uiterste pakt uit de startpost? De bagage naar het omschreven maximum van 30 kilo, een damesframe (want TS linkt tot tweemaal toe als marktplaats suggesties een frame met lage instap), en het laten zitten van de originele achterdrager. Ik weet het niet. Stel dat het zou werken dan heb je voor relatief weinig geld echt een hoop nieuwe fiets. Maar stel dat het niet zou werken, red je het dan met alleen een andere achterdrager? Of heb je dan eigenlijk de Sensa van TS uit de startpost opnieuw gekocht maar dan met schijfremmen en brede banden?

Als je zo'n fiets al hebt is het natuurlijk heel makkelijk een kwestie van even proberen. En dan kosten een tweedehands Tubus achter- of voordrager je op marktplaats vier tientjes per stuk, die je in geval van niet-slagen je voor hetzelfde geld zo weer kwijt bent.

Maar tegen een winkel zeggen dat je graag even wil proefrijden met 4 Ortlieb zijtassen met daarin verdeeld je maximum bagagegewicht op een fiets waar nu geen voordrager op zit maar er voorafgaand aan de proefrit wel op moet. En daarbij ook de achterdrager (waar zoals gezegd ook het spatbord weer aan hangt) nog even wil vervangen voor een Tubus exemplaar voorafgaand aan de proefrit... dan krijg je denk ik bij weinig dealers daar groen licht voor. Zeker wanneer je dat bij zowel het heren- als damesmodel wil doen in twee verschillende framematen ;)
Daar omschrijf je precies mijn gedachten en twijfels…
En een bagagekar achter de Sensa hangen? Of achter je eigen fiets?
Jurr schreef:
do 02 mar, 2023 21:23
Wat doet zo'n Cube met voor&achterdragers, is er dan nog goed mee te rijden met flink wat bagagegewicht? Zelf ervaring mee misschien? Lijkt me in theorie best een leuke optie namelijk, maar klopt dat in de praktijk ook... en hoe zou het zijn met het damesmodel?
Ik zou werkelijk niet weten waar je bang voor bent. Geometrie is juist, verder zie ik OS alu en degelijke onderdelen. net als dat je met een stevens of een Trek Stagger ook echt wel Europa door komt.

Ik merk wel vaker dat als er een merk wordt genoemd dat wat niet bij de drie geroemde Nederlandse merken zit er mensen denken dat je opeens een zwabberaar krijgt waar je Europa niet door komt.

Ik heb het bij VdV (waar ook mensen dachten ze plooien onder wat bagage)ook al genoemd: Met een Batavus Yakima kwamen we ook fluitend Europa door, waarbij we mensen met Nexus 7 fietsen tegenkwamen die blijkbaar uit onwetendheid toch op pad waren gegaan en veel lol hadden. We maken het veel te spannend.
HayMate1981 schreef:
vr 03 mar, 2023 07:23
Daar omschrijf je precies mijn gedachten en twijfels…
Niet teveel twijfelen. Zwabber fietsen zijn zeldzaam, het is allemaal oversized Alu wat de klok slaat. Proefritje maken en voelen of de fiets stabiel is/je het lekker vindt sturen. Maar ook daar veracht ik geen extreme dingen, fiets geometrie is over de hele linie veel rustiger geworden en Duitse merken maken al decennia echt stabiele fietsen*.

Dragers e.d. zijn ook geen spannend onderdeel waarbij Tubus een must is (dat was vroeger anders). Ik heb ervaring met Zefal, Bontrager, Racktime en Tubus dragers, ik merk echt het verschil niet. Dat zijn duizenden kilometers met kinderen achterop, volle bagagetassen (boodschappen!) etc. Als het nieuw moet orden aangeschaft is er echt wel wat te zeggen voor Tubus omdat het qua prijs nou ook niet zo gek ver uit elkaar loopt en ze eker qua lowriders lekker veel keus hebben, maar ik heb nog nooit een achterdrager hoeven vervangen (ook niet op de archaische Yakima van mijn vrou^^).


* stijfheid en stabiliteit zijn eigenschappen waar ze in de Duitse vakpers erg (teveel!) op letten. Daarom zijn Duitse fietsen op die punten doorgaans prima. Maar dat zelfde zie je ook bij Amerikanen zoals Specialized en Trek, ook die fietsen hebben een moderne geometrie en geven geen krimp.

Gewoon lekker op vakantie gaan ;)
alma schreef:
vr 03 mar, 2023 07:37
En een bagagekar achter de Sensa hangen? Of achter je eigen fiets?
Bedankt voor het meedenken, maar nee, dat lijkt me niks. Voor mijn gevoel te groot, te lang, etc. We reizen met maar 40 kg en dat moet op een passende fiets makkelijk lukken, toch?
Mijn vrouw fietst alleen niet lekker op die Sensa zodra er >10 kg bagage (of boodschappen op zit). Kan aan stijfheid liggen, te direct stuurgedrag, geen idee. Een fiets die stabieler loopt is m.i. dus een passende oplossing. Daar heeft ze ook profijt van bij het halen van boodschappen en dergelijke in ‘het dagelijks leven’.
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 08:19

Ik zou werkelijk niet weten waar je bang voor bent.
Oh, ik ben niet zozeer bang hoor. Maar TS heeft blijkbaar al een fiets die niet bevalt met bagage, het zou jammer zijn als dat opnieuw zo zou zijn na aanschaf van een nieuwe. Wat me dan weer 1 van de redenen lijkt om dit topic te starten.

Zelf heb ik het zwabberen wel ervaren op frames van zowel aluminium, staal als titanium, en ik vind dat dan best een domper op m'n fietsvakantiefeestvreugde.

In mijn geval waren dat stuk voor stuk fietsen die bijzonder fijn reden zonder bagage, maar met het toevoegen van bagagegewicht helaas niet. En dan hang ik er geen 6 kleurrijke Ortlieb tassen aan, maar ben ik zelf ook geen 68 kilo ;)
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 08:19

Ik merk wel vaker dat als er een merk wordt genoemd dat wat niet bij de drie geroemde Nederlandse merken zit er mensen denken dat je opeens een zwabberaar krijgt waar je Europa niet door komt.
Hoeft natuurlijk niet, maar met een beproefd vakantiefietsrecept kun je iemand blindelings op vakantie sturen. Als het niet beproefd is zul je die proef zelf zijn. Wat als je toevallig al een fiets al hebt staan natuurlijk een prima suggestie is. Rustig in de buurt eens uitproberen en kijken wat ervan komt. Maar als je iets nog aan moet schaffen zou het wel leuk zijn als het een geslaagde aankoop is.

We zijn met zo'n advies toch hier een beetje digitaal andermans geld aan het uitgeven. Dan doe ik dat zelf liever aan iets waarvan ik weet dat het goed is dan aan iets wat op digitaal papier best kans heeft om eventueel goed te kunnen zijn op basis van ervaring met iets anders wat er best op lijkt maar toch niet hetzelfde is.
Je bezorgdheid over het adviseren over andermans portemonnee snap ik, maar om dan op dure (tweedehands) merken te sturen is dan ook redelijk wild. Je geeft hier letterlijk de zin dat je zo'n fiets blindelings durft aan te raden. Ik weet echter dat zeker niet elke Koga even stabiel of stijf is, Koga heeft veel verschillende concepten (geometrie, buismateriaal) geprobeerd. Een proefritje vertelt al veel.

En nogmaals, je angst voor andere grote merken is opvallend en niet gebaseerd op persoonlijke ervaring. dat terwijl je ook wel weet dat niet elke Koga gelijk is en dat je ze ook niet allemaal hebt berden (of elke Santos, zie ook de verwarring in deze draad). In alle gevallen wil je gewoon een proefritje.
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 09:00

En nogmaals, je angst voor andere grote merken is opvallend en niet gebaseerd op persoonlijke ervaring. dat terwijl je ook wel weet dat niet elke Koga gelijk is en dat je ze ook niet allemaal hebt berden (of elke Santos, zie ook de verwarring in deze draad). In alle gevallen wil je gewoon een proefritje.
Ik zie mezelf niet als angstig hoor. En adviseer ook niet 'een Koga' maar bij een gewenste lage instap een mixte en geen damesframe vanwege die stijfheid, en een Signature vanaf de sliding dropouts omdat er daar brede banden op passen. En geen exemplaar met Feathershock of verende vork omdat die extra onderhoud behoeven, onnodig zwaar zijn en/of stuk gaat ;)

En bij Santos zit je met een Travelmaster altijd wel goed qua stijfheid met bagage, als je er zeker van bent dat 'ie Travelmaster is en het er niet op geplakt is. En zoals eerder gezegd oudere 28 inch 622 modellen opletten dat je je banden breed genoeg kunt kiezen.

En ik zeg ook zeker niet dat het met de wensen van TopicStarter op een Cube, Trek of wat dan ook niet zou gaan... ik zou het alleen jammer vinden als TS een tweede 'Sensa' koopt zonder dat er Sensa op staat ;)

Om nog even bij die Sensa te blijven, helpt het misschien om daar een tweedehands Tubus achterdrager op te schroeven? Op de Koga zit er vast al eentje, dus da's makkelijk wisselen (-:
Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 08:45
... het toevoegen van bagagegewicht helaas niet. En dan hang ik er geen 6 kleurrijke Ortlieb tassen aan...
Suggereer je nu dat kleurrijkheid en merk fietstas uitmaken voor de stabiliteit van een fiets? 🤔 Dat lijkt mij irrelevante informatie voor het punt dat je wilt maken.
Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 09:14
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 09:00

En nogmaals, je angst voor andere grote merken is opvallend en niet gebaseerd op persoonlijke ervaring. dat terwijl je ook wel weet dat niet elke Koga gelijk is en dat je ze ook niet allemaal hebt berden (of elke Santos, zie ook de verwarring in deze draad). In alle gevallen wil je gewoon een proefritje.
Ik zie mezelf niet als angstig hoor. En adviseer ook niet 'een Koga' maar bij een gewenste lage instap een mixte en geen damesframe vanwege die stijfheid, en een Signature vanaf de sliding dropouts omdat er daar brede banden op passen. En geen exemplaar met Feathershock of verende vork omdat die extra onderhoud behoeven, onnodig zwaar zijn en/of stuk gaat ;)

En bij Santos zit je met een Travelmaster altijd wel goed qua stijfheid met bagage, als je er zeker van bent dat 'ie Travelmaster is en het er niet op geplakt is. En zoals eerder gezegd oudere 28 inch 622 modellen opletten dat je je banden breed genoeg kunt kiezen.

En ik zeg ook zeker niet dat het met de wensen van TopicStarter op een Cube, Trek of wat dan ook niet zou gaan... ik zou het alleen jammer vinden als TS een tweede 'Sensa' koopt zonder dat er Sensa op staat ;)

Om nog even bij die Sensa te blijven, helpt het misschien om daar een tweedehands Tubus achterdrager op te schroeven? Op de Koga zit er vast al eentje, dus da's makkelijk wisselen (-:
Spijker op z’n kop: om een zo groot mogelijk kans (!) op succes te hebben, ben ik op zoek naar een beproefd concept. Maar daar was ik wellicht niet duidelijk genoeg in.
Mijn redenatie: We zijn redelijk gemiddeld en niet extreem veeleisend, dus waarom zou een frame dat veel mensen bevalt, ons niet bevallen?

Dat van die Tubus op de Sensa is een goeie. Gaan we proberen.
Als je je zinnen hebt gezet op die dure merken zit je met een budget probleem. Ik snap dat mijn goede ervaring met andere merken ook maar anekdotisch is, maar er zijn heel wat meer merken dan de heilige drie-eenheid en Sensa :wink:

Betreft de drager, dat voelt heel erg willekeurig aan. Wat is precies het probleem met de Sensa? Is het een gevoel dat de drager plooit? Of is het het stuurgedrag? In dat laatste geval lijkt me de drager niet direct een vruchtbare oplossingsrichting. Als de fiets niet stabiel voelt zit het probleem bijna altijd voorin (de gewichtsverdeling en/of de naloop, lengte voorbouw). Vervelende is dat dat niet zo simpel te verhelpen is omdat de zit dan ook anders wordt.
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 10:11
Als je je zinnen hebt gezet op die dure merken zit je met een budget probleem. Ik snap dat mijn goede ervaring met andere merken ook maar anekdotisch is, maar er zijn heel wat meer merken dan de heilige drie-eenheid en Sensa :wink:

Betreft de drager, dat voelt heel erg willekeurig aan. Wat is precies het probleem met de Sensa? Is het een gevoel dat de drager plooit? Of is het het stuurgedrag? In dat laatste geval lijkt me de drager niet direct een vruchtbare oplossingsrichting. Als de fiets niet stabiel voelt zit het probleem bijna altijd voorin (de gewichtsverdeling en/of de naloop, lengte voorbouw). Vervelende is dat dat niet zo simpel te verhelpen is omdat de zit dan ook anders wordt.
Mijn vrouw vindt dat de fiets zwabbert zodra er iets bagage op zit. Tja, daar kun je niet zo veel mee :-) Verder geeft ze aan dat als de bagage links of rechts maar iets verschilt, de fiets onaangenaam aanvoelt.
Gezien de rijkunsten van mijn vrouw en het doel van de vakanties moet de fiets gewoon lekker sporen, stabiel rechtdoor rollen dus. Voorspelbaar en consequent zijn. En moet dus zo weinig mogelijk beïnvloed worden door wind, hobbels, kuilen, etc. Wendbaarheid is minder relevant.
Vandaar denk ik dat brede banden en een wat ‘lui’ frame (lees: hoek van balhoofd) zouden kunnen helpen, samen met niet-bewegende bagage en frames.
Nogal een waslijst, realiseer ik me nu. Ik hoop dat dat te vereenzelvigen is in een fiets :-)
Heb je de gebruikelijke dingen tegen zwabberen geprobeerd?
# Achtertassen zo ver mogelijk naar voren. (Totdat de hakken net niet tegen de tassen komen tijdnes het fietsen)
# Zware bagage in achtertassen zo ver mogelijk naar voren en tegen het frame.
# Geen bagage achter bovenop die ver naar achteren uitsteekt, althans niet met veel gewicht.
# Geen extra tasjes achter de achtertassen hangen.
# Zware bagage in voortassen zo dicht mogelijk tegen de vork.
# Zo weinig mogelijk gewicht in de voortassen.
# Stuurtas zo laag en dichtbij het stuur mogelijk.
# Minder gewicht in de stuurtas. Eventueel stuurtas weglaten. Dat werkte bij mijn fiets ooit als remedie maar ik miste de stuurtas enrstig.
Sommigen zeggen nog baat te hebben bij goed gespannen spaken en goed opgepompte banden.

Heb je misschien een foto van de fiets in lege en misschien zelfs beladen toestand?
Jullie motivatie om een juiste fiets te kopen valt te respecteren! Het is niet eenvoudig.

Elke fiets gaat anders rijden met bagage. Heeft mrs ervaring met andere bepakte fietsen, maw is het inderdaad te duiden als zwabberen specifiek bij deze fiets, of meer als een soort verandering van gedrag waarmee je altijd te maken zult hebben?

fwiw een TM2.6 is oorspronkelijk puur een mtb (scc). Dat merk je in rijgedrag. Ook andere S'en zijn vaak eerder sportief en stuurbaar. bijvoorbeeld worldtraveller en easy rohler zijn eerder gemoedelijk, of log, in andere woorden :wink: , Avaghon series ergens ertussenin. Is wel een veralgemenisering hoor (is dat een woord?), dus lekker uitproberen waar je ook maar kunt.

Al tig jaar een dingetje met S: erg goede fietsen als ze passen bij je (sportieve) wensen, ik vind het heerlijk. Maar legio mensen verwachten een fijne comfortabele toerfiets, zouden liefst een Marco of Elmar willen zijn (opzoeken, ze zitten vrij diep op hun racefiets) en halen alle kunstgrepen uit omdat ze er zelf helemaal niet naar wens op passen.
willem.m schreef:
vr 03 mar, 2023 09:51

Suggereer je nu dat kleurrijkheid en merk fietstas uitmaken voor de stabiliteit van een fiets? 🤔 Dat lijkt mij irrelevante informatie voor het punt dat je wilt maken.
Dat lijkt mij wel relevant. Ik bedoel hiermee namelijk vooral het verschil met de toch overwegend grijze bikepacking lijn van Ortlieb, waar je soms alleen wat oranje accentjes krijgt en de tasjes zo klein zijn dat je er ook zo 6 bij elkaar hebt. Toch weer een andere belasting voor een fiets. En volkomen begrijpelijk ook dat kleurloze, omdat die doorgaans op de fiets blijven zitten terwijl je de vrolijk gekleurde Front&Backroller tassen er zo afhaalt.

En dat is bij bijvoorbeeld wildkamperen wel leuk om niet op te vallen, zo zijn mijn Front&Back Rollers knalgeel om op te vallen in het verkeer maar staan ze, vooral tijdens wildkamperen, in het stukje tent tussen binnen- en buitentent. Voorportaal zou teveel eer zijn voor die in mijn geval beperkte ruimte ;)
Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 10:55
... ... ...
Sure 😅
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 10:11
Als je je zinnen hebt gezet op die dure merken zit je met een budget probleem.
Tenzij je een gebruikte fiets koopt, waar het topic ook al mee startte ;)
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 10:11
[...] heilige drie-eenheid en Sensa :wink:
Die is, zeker wat mij betreft, niet heilig. ;)
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 10:11

Betreft de drager, dat voelt heel erg willekeurig aan.
Wel het makkelijkst uitproberen, aangezien de Koga binnen hetzelfde gezin die drager waarschijnlijk al heeft en dat een kwestie wordt van een kwartiertje schroeven en proefrit in het zonnetje van vandaag ;)
willem.m schreef:
vr 03 mar, 2023 11:09
Jurr schreef:
vr 03 mar, 2023 10:55
... [poging om irrelevante informatie toch deel uit te laten maken van een consistente argumentatie voor een stabiele fiets] ...
Sure 😅
Prima als je wat anders vindt dan ik Willem, maar laat dan wel m'n quote als quote staan met woorden die ik daadwerkelijk heb gezegd en zet dan niet je eigen interpretatie van wat ik niet gezegd heb tussen quote-haken.
Heb je de gebruikelijke dingen tegen zwabberen geprobeerd?
Wat bij mij ook helpt is zorgen dat er zo weinig mogelijk speling op de lagers van de voorvork zit, zodat hier enige demping optreedt. Overigens heb ik er alleen maar last van als ik bij niet vakantiegebruik veel op de achterdrager laad.
Eventueel stuurtas weglaten
Bij mij zorgt een beetje gewicht aan de voorkant juist voor niet zwabberen.
Op lagers hoort sowieso geen speling te zitten.