Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies tweedehands vakantiefiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Advies tweedehands vakantiefiets

Net een Santos uit 2014 gespot bij een fietsenzaak (zie bijgesloten foto's, hoop dat ik het goed gedaan heb). Op het eerste oog zag ie er wat afgeragd uit, maar bij nader inzien blijkt dat mee te vallen.
Wat er aan mankeert:
- remranden versleten (dus nieuwe wielen nodig)
- een kant van de Magura remarm (weet het goede woord niet) hangt los; bout waarmee hij bevestigd zit lijkt te zijn afgeknapt
- spatbord voor krakkemikkig
- speling op standaard
- her en der wat steenslag/schuurplekken

Frame ziet er verder prima uit (los van wat gebruikssporen), aandrijflijn lijkt goed, balhoofdlagers draaien soepel, banden zien er goed, dragers voor en achter zijn op wat schuurplekken goed.
Weten jullie welk type dit is? Zou het wat zijn?
De fiets is ingeruild voor EUR 875 en daarvoor mag hij ook weg. Wat vinden jullie van die vraagprijs? En wat kost een vervangende set goede wielen/het opnieuw spaken van een wiel omdat de remrand versleten is?
Alvast bedankt!

Bijlagen

Ik zou deze fiets links laten liggen.
Prijs is veel te hoog voor een fiets waarvan de velgen versleten zijn en waarvan de rem stuk is en je nog maar af moet wachten of die goed te repareren is (als de bout echt is afgebroken kan het erg lastig zijn die nog uit de remnok te krijgen)

Wil je hem toch kopen, dan zou ik de bewuste rijwielhandelaar in ieder geval vragen hem eerst op te knappen en je daarna een aanbod te doen

2 wielen laten overspaken met nieuwe velgen en nieuwe spaken kost je minimaal 250 euro
(Alleen zinvol als de naven nog in goede staat zijn)
Daar zou ik ook niet van gaan rennen nee.

Een 'Trekking' frame is volgens mij gelijk aan het oude STR01 frame, en niet aan een Travelmaster 2.8.

't Kan best dat men 875 euro inruil heeft geboden, maar daar is door de winkel voor de klant op papier ook wel wat mee te doen door te schuiven met kortingspercentages en marges. Dan klinkt zo'n inruilbedrag voor een klant nog best leuk, en ziet 'ie 'm een week later ook niet met een astronomische marge te koop staan... maar de volgende klant zonder inruil kan wél 'gratis' accessoires voor een x-bedrag uitzoeken ;)

Met twee versleten velgen hebben de naven ook al best wat kilometers gedraaid, waarvan ik niet weet wat de staat is. Bij een Rohloff en Son zou ik ze natuurlijk wel weer gebruiken. Maar verder er echt wel even kritisch naar kijken, zeker als je de arbeid moet uitbesteden. Voor prijzen van handgespaakte wielen heeft Bike4Travel wel makkelijk de prijzen op de website staan..

https://www.bike4travel.nl/63-wielen

...maar dat kan je lokale fietsenmaker/wielbouwer natuurlijk ook voor je.

Ik zou ook nog even verder zoeken.
Bedankt voor jullie advies.
Heb even geappt met Santos en het is een Santos Travelmaster 2.8. Als FM de rem repareert (er moet toch een (veilig) proefritje gemaakt worden) en ik een set nieuwe wielen koop en de gebrekkige onderdelen vervang, kom ik op zo’n €1200 uit. Als ik zoek bij de twee grote handelaars in Wageningen en Haarlem, dan zie ik ze niet voor minder staan. Wellicht moet ik er dan alleen nog wat kleingeld en uren aan besteden, maar het is ook hobby ;-)
FM gaat kijken of hij nog wat kan met die versleten wielen. Daarover word ik gebeld. Ben benieuwd.
HayMate1981 schreef:
do 02 mar, 2023 15:46

Heb even geappt met Santos en het is een Santos Travelmaster 2.8.
Een niet-Travelmaster noemt men wel vaker Travelmaster ;)

viewtopic.php?f=8&t=35360

Als het er niet op staat dan is het 't misschien ook niet? ;)

De achternaaf lijkt XT met aluminium as op de foto's, die zou ik sowieso niet hergebruiken maar een Deore of (S-)LX nemen.
Jurr schreef:
do 02 mar, 2023 15:49
HayMate1981 schreef:
do 02 mar, 2023 15:46

Heb even geappt met Santos en het is een Santos Travelmaster 2.8.
Een niet-Travelmaster noemt men wel vaker Travelmaster ;)

Achternaaf lijkt XT met aluminium as op de foto's, die zou ik sowieso niet hergebruiken maar een Deore of (S-)LX nemen.
Het is geen Travelmaster 2.8 bedoel je? Kun je uitleggen hoe dat zit met die frames? Ik volg het niet helemaal als beginner.
HayMate1981 schreef:
do 02 mar, 2023 15:51

Het is geen Travelmaster 2.8 bedoel je? Kun je uitleggen hoe dat zit met die frames? Ik volg het niet helemaal als beginner.
Tussen een heren STR-01 en een heren Travelmaster 2.8 zit een verschil in frame. Een STR-01 heeft bijvoorbeeld minder ruimte voor het achterwiel. In een Travelmaster 2.8 kun je onofficiël 50mm banden kwijt, vraag maar aan JanH hier op het forum. Die heeft er ergens nog foto's van gemaakt en in een topic als bijlage staan.

Op een STR-01 lukt je die 50mm echt niet, ook niet zonder spatborden. Volgens mij is die STR-01 hetzelfde frame wat Santos later als 'Trekking' heeft verkocht. En of er verder nog meer verschillen tussen die frames zijn...?

Hoe dat met de mixte frames zit weet ik niet precies, maar ik kan me zomaar voorstellen dat het daarbij hetzelfde is als bij de heren varianten.

Een handelaar in bijvoorbeeld Naarden wil je graag anders doen geloven, zie daarvoor ook het Travelmaster versus SCC topic, maar ik heb liever twee frames naast elkaar en zie het dan zelf. ;) En ook dan zou bijvoorbeeld de materiaaldikte bijvoorbeeld nog kunnen verschillen...

Ook was de Travelmaster er in de tijd van dit frame al. Wat maakt dat het er dan niet op staat? Want in tegenstelling tot die creativiteit met een nieuwe laklaag in fietsen die wel eens in Naarden zijn geweest, lijkt me de kans dat deze lak origineel is best groot ;)
Ik zou me over het precieze type niet zo druk maken, maar mezelf wel de vraag stellen welke maximale bandbreedte minimaal gewenst is en of dat dan ook op deze fiets past...

Als ik me goed herinner werd de Travelmaster 2.8 niet verkocht in dames mixed frame. Wie toch graag een Travelmaster mixed wilde, kreeg een Trekking mixed frame met Travelmaster afmontage. Wellicht verklaart dit de verwarring.
Ik vind deze fiets er niet alleen tamelijk afgeragd uit zien, maar ook belachelijk duur. Als ik naar de achterdrager kijk zie ik bijvoorbeeld flink wat roest. Een Santos wordt vaak best intensief gebruikt en is dus tweedehands al gauw een slechte koop, zeker voor dit soort prijzen. Zoals ik al eens eerder gezegd heb kom ik af en toe weinig tot nauwelijks gebruikte tweedehands Koga's tegen die veel minder kosten. Dat zijn de fietsen die gekocht zijn om naar de tennisbaan mee te rijden, en nu ingeruild worden voor een Ebike. Ga eens kijken bij een fietsenmaker in een dure buurt.
alma schreef:
do 02 mar, 2023 16:12
Ik zou me over het precieze type niet zo druk maken, maar mezelf wel de vraag stellen welke maximale bandbreedte minimaal gewenst is en of dat dan ook op deze fiets past...
Dat klopt uiteraard, maar zodra er Santos op staat krijgt een gebruikte fiets blijkbaar een andere waarde... Als er dan ook nog Travelmaster op staat is die waarde nóg weer anders. Daar kan men van alles van vinden, maar in de marktplaats logica van dit moment is dat nu eenmaal zo ;)

Als er geen brede banden op passen op het mixte frame dan zou ik ook zeker even kijken naar andere merken. Bij een Koga Signature mixte lukt het bijvoorbeeld wel vanaf het model met sliding dropouts. Maar zoals al eerder gezegd niet bij een Feathershock vork. Hoe dat met de verende variant zit weet ik niet.

Hier trouwens 50mm op een TM2.8...

viewtopic.php?f=36&t=28370&p=293023#p293039

...met helaas dode Tinypic foto's, maar misschien heeft JanH ze nog wel en kan ze nu hosten op het forum?
Pas als je met fietsenmakerslogica naar de marktplaatslogica kijkt, kun je echt een goede koop doen :wink:
Avaghon heeft ook nog de mogelijkheid voor 50mm brede banden, op 26 inch 559 en 28 inch 622, zowel heren als ook op de mixte.

Op 26 inch 559 fietsen zijn brede banden sowieso bijna altijd wel mogelijk, op 28 inch 622 kwam dat bij veel merken pas veel later.

Dat hoeft niet erg te zijn bij de fiets die je al hebt uiteraard, maar als je dan toch nog iets wil kopen...
Het merk Cube is al een paar keer eerder genoemd in dit topic. Om dat iets te specificeren: zij hebben één model in de huidige serie dat in aanmerking komt, de Cube Travel (€1000). Dan heb je nog budget over om de matige achterdrager te vervangen voor bijv. een Tubus Logo (moet je alleen ook het achterspatbord anders bevestigen) en een voordrager (bijv. Tubus Tara) te monteren indien nodig.
https://www.cube.eu/nl/cube-travel-mirr ... ack/650100

Nog een wat minder conventioneel idee op de rand van je budget: de Bombtrack Munroe Cargo (€1500). Superhandig voor de boodschappen, 30kg bepakking moet deze wel aankunnen en een superlicht klimverzet (22/36). Dan heb je alleen nog geen spatborden en achterdrager en hij is nog niet leverbaar (voor juni aangekondigd, ik zit al te popelen voor mijn eigen exemplaar :wink: ).
https://www.bombtrack.com/complete-bikes/munroe-cargo
HayMate1981 schreef:
do 02 mar, 2023 15:01
De fiets is ingeruild voor EUR 875 en daarvoor mag hij ook weg.
Dat geloof ik best. Als je de helft biedt en je poot stijf houdt heb je hem misschien ook. Of nog minder.

Opknappen door de fietsenmaker wordt als snel onzinnig qua bedrag. Een fm moet werkplaatsuren rekenen en inkoop van losse onderdelen is voor een fietsenmaker ook niet gunstig.
R!k schreef:
do 02 mar, 2023 19:23
Het merk Cube is al een paar keer eerder genoemd in dit topic. Om dat iets te specificeren: zij hebben één model in de huidige serie dat in aanmerking komt, de Cube Travel (€1000). Dan heb je nog budget over om de matige achterdrager te vervangen voor bijv. een Tubus Logo (moet je alleen ook het achterspatbord anders bevestigen) en een voordrager (bijv. Tubus Tara) te monteren indien nodig.
https://www.cube.eu/nl/cube-travel-mirr ... ack/650100

Nog een wat minder conventioneel idee op de rand van je budget: de Bombtrack Munroe Cargo (€1500). Superhandig voor de boodschappen, 30kg bepakking moet deze wel aankunnen en een superlicht klimverzet (22/36). Dan heb je alleen nog geen spatborden en achterdrager en hij is nog niet leverbaar (voor juni aangekondigd, ik zit al te popelen voor mijn eigen exemplaar :wink: ).
https://www.bombtrack.com/complete-bikes/munroe-cargo
Mooie Bombtrack!!!

En die Cube heeft lekker brede banden: 55-622! En ook nog brede velgen om die brede banden echt tot zijn recht te laten komen. Wel de Kevlar versie van de Big Apple. De Travel is ook als 'dames' uitvoering te krijgen en vrijwel direct leverbaar.
Ik denk dat als je zelf 70 kg weegt, de man 25 kg aan zijn superieure Signature laat hangen, en zelf maximaal zo'n 22 kg verspreid over achterdrager en lowrider verdeelt het een prima fiets is. Je gaat ten slotte rustig met kinderen fietsen en niet met 70 km/uur een haarspeldbocht weg af. Als je met z'n tweeën gaat fietsen kan je het gewicht dusdanig terugbrengen en verdelen dat dat ook geen probleem moet zijn. Tjee, zo'n Travel is waarschijnlijk 2x zo goed als de Altra damesfiets waar een vriendin 24 jaar geleden mee door het Lake district fietste en daarna mij vlekkeloos over onherbergzame paden volgde in Andalucia. Reed me op de klim en afdaling van de weg naar de Pico Veleta er uit. Aangemoedigd door de vele wielrenners.
Cube dealers:
https://www.cube.eu/nl-nl/dealer-search ... -nederland

Nieuw en 2e hands prijzen zijn op dit moment frustrerend.
Ben benieuwd met wat wiel voorstel de fietsenzaak komt. En durf te onderhandelen. Gezien de roest op de Tubusdrager bij de achteras denk dat deze Santos een doorleefd verleden heeft.
Allen dank voor de adviezen!
Het is wel een beetje ‘door de bomen het bos niet meer zien’, zoveel mogelijkheden als er zijn… maar beter te veel als te weinig te kiezen.
R!k schreef:
do 02 mar, 2023 19:23
Het merk Cube is al een paar keer eerder genoemd in dit topic. Om dat iets te specificeren: zij hebben één model in de huidige serie dat in aanmerking komt, de Cube Travel (€1000). Dan heb je nog budget over om de matige achterdrager te vervangen voor bijv. een Tubus Logo (moet je alleen ook het achterspatbord anders bevestigen) en een voordrager (bijv. Tubus Tara) te monteren indien nodig.
https://www.cube.eu/nl/cube-travel-mirr ... ack/650100
Die Bombtrack is wel cool!

Wat doet zo'n Cube met voor&achterdragers, is er dan nog goed mee te rijden met flink wat bagagegewicht? Zelf ervaring mee misschien? Lijkt me in theorie best een leuke optie namelijk, maar klopt dat in de praktijk ook... en hoe zou het zijn met het damesmodel?

'k Heb het riemaandrijving broertje met Nexus8 best aan wat mensen aangeraden voor woon-werkverkeer. Veel fiets voor weinig geld zonder poespas. Idealiter wil je dan een Alfine en geen Nexus, en een CDX in plaats van CDN... zonder die lekker dikke banden en/of je starre voorvork te offeren lukt dat niet ;)

Maar'k ben wel benieuwd wat de derailleur variant doet met bagage erop. Iemand ervaring als vakantiefiets ermee?
HayMate1981 schreef:
do 02 mar, 2023 21:06
Allen dank voor de adviezen!
Het is wel een beetje ‘door de bomen het bos niet meer zien’, zoveel mogelijkheden als er zijn… maar beter te veel als te weinig te kiezen.
Leuk hè zo'n forum ;) iedereen vindt toch weer net wat anders (-:
Jurr schreef:
do 02 mar, 2023 21:23
Wat doet zo'n Cube met voor&achterdragers, is er dan nog goed mee te rijden met flink wat bagagegewicht? Zelf ervaring mee misschien? Lijkt me in theorie best een leuke optie namelijk, maar klopt dat in de praktijk ook... en hoe zou het zijn met het damesmodel.
Maar'k ben wel benieuwd wat de derailleur variant doet met bagage erop. Iemand ervaring als vakantiefiets ermee?
Het zal wel net zo zijn als op een Giant Expedition uit de jaren '90. Daar zijn duizenden NLse fietsers tevreden mee op pad geweest.
Bij racefietsers zijn er ook mensen heel erg bezig met titanium zadelrails en de perfecte kleding. En dan rijden ze in een groepje achter iemand die tevreden op een goedkope racefiets zit in een flubberend shirt.
Jurr schreef:
do 02 mar, 2023 21:23
Wat doet zo'n Cube met voor&achterdragers, is er dan nog goed mee te rijden met flink wat bagagegewicht? Zelf ervaring mee misschien? Lijkt me in theorie best een leuke optie namelijk, maar klopt dat in de praktijk ook... en hoe zou het zijn met het damesmodel?

'k Heb het riemaandrijving broertje met Nexus8 best aan wat mensen aangeraden voor woon-werkverkeer. Veel fiets voor weinig geld zonder poespas. Idealiter wil je dan een Alfine en geen Nexus, en een CDX in plaats van CDN... zonder die lekker dikke banden en/of je starre voorvork te offeren lukt dat niet ;)

Maar'k ben wel benieuwd wat de derailleur variant doet met bagage erop. Iemand ervaring als vakantiefiets ermee?
(Bij voorbaat sorry mods, als we hiermee wat diep uitwijden of topic kapen.)
Ik heb op een Cube Hyde Race uit 2015 mijn eerste en ook meest zwaar bepakte fietsreis tot nu toe gedaan. En er daarna nog twee jaar op gefietskoerierd met ook regelmatig flink wat gewicht. De fiets heeft dit overleefd. Ik ben zelf wel een lichtgewicht met 65kg. Het zwabberde af en toe een klein beetje wanneer ik het onderweg iets te gortig maakte met de boodschappen, maar volgens mij lijken de huidige travel frames nog veel op de mijne van toen en zijn ze knap stijf. Veel stijfheid per euro durf ik in ieder geval te gokken, in vergelijking met de meeste andere merken.

Bijlagen