Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onze eerste mountainbike - Forum Wereldfietser

onze eerste mountainbike

Hoi allemaal,

Wij wonen in Drenthe en zeggen regelmatig tegen elkaar dat het toch wel leuk zou zijn als we ook een mountainbike zouden hebben. Ik kijk af en toe naar wat mountainbikes op marktplaats of websites en realiseer mij dan dat ik deze groep fietsen helemaal niet ken. Misschien willen jullie eens mee praten ?

vraagtekens die in mij zijn opgekomen:

- Ik lees 26 en 28 inch. 26 inch zou wenbaarder zijn? Is dit relevant voor beginners?
- De meeste mountainbikes hebben voorvering, niet allemaal. Sommige hebben zadel of framevering. Gewoon een voorvering is voldoende en wel aan te raden lijkt mij? toen ik een rondje deed op mijn tourfiets was het flink trillen!
- de goedkope modellen hebben allerlei onderdelen waarvan ik de naam niet ken. Ik ben alleen bekend met onze koga tourfietsen en die zijn altijd met shimano xl etc afgemonteerd. Is dit hetzelfde voor de mountainbikes of hebben deze ook andere goede montageonderdelen?
- Ik kom allerlei merken tegen die ik niet ken. Nu gaan wij niet voor een topmodel, ik denk eerder een fatsoenlijk instapmodel. Kan iemand iets zeggen over een prijsrange of bepaalde modellen waar ik specifiek naar kan kijken?

om gewoon eens een voorstel te doen. wat vinden jullie van deze fiets?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... dtail-2021
Willen jullie er puur een rondje mee mountainbiken over een parcours, een rondje mee door de bossen enzovoorts, of er ook met bepakking mee op vakantie als alternatief voor jullie Koga's? Dat stelt wel wat andere eisen aan een mountainbike.

Verder, liever een starre voorvork dan een slechte verende. Die is namelijk vooral ballast. Een goede verende voorvork werkt op lucht en niet op stalen veren, pas bij de hele dure komt de stalen veer weer om de hoek kijken. Maar een luchtgeveerde vork vergt ook onderhoud, en dat is iets wat vaak niet of niet genoeg gedaan wordt.

Gezien je eerste link laat het budget waarschijnlijk geen 'full suspension' fiets met ook achtervering toe, want dat heeft naast de hogere aanschafkosten ook weer onderhoud nodig bij de achterdemper maar ook bij de draaipunten waar eventueel speling op kan komen.

De rest van het onderhoud is zeker ook een belangrijk punt, met alle zand, modder en dergelijke wordt het materiaal best op de proef gesteld. Ook schoonmaken is belangrijk, maar dan niet met een hogedrukreiniger want dat is funest voor je lagers.

Tijdens het mountainbiken op een uitgezette route wordt er vaak veelvuldig op en neer geschakeld, dus bespaar ook niet op je schakelmateriaal. Zeker de laatste jaren is Deore van Shimano of een gelijkwaardige kwaliteit van bijvoorbeeld SRAM echt helemaal prima, let wel op dat het niet beperkt wordt tot de achterderailleur die het meest zichtbaar is. Het gelinkte Tourney zit daar nog een stuk onder en zou ik overslaan.

Zeker met mooi weer en blijvend binnen Nederland voldoen velgremmen prima, misschien kun je de afmontage van je Koga wel grotendeels kopiëren als je zelf je onderhoud doet?

Zorg dat je voldoende brede banden kwijt kunt, sommige 'fitnessbikes' of andere rare niches waar geen brede banden op kunnen worden vaak onterecht mountainbike genoemd.

26 inch 559 wielen zijn doorgaans budget vriendelijker maar ook wat ouder, maar kunnen prima voldoen. Zorg vooral dat de fiets de juiste framemaat heeft, kleine aanpassingen zoals stuur en stuurpen kunnen natuurlijk best aangepast worden maar je uitgangspunt qua maat moet goed zijn. Dat is niet zo simpel als de maat van je Koga overnemen, het frame van een mountainbike ziet er vaak anders uit door de mogelijkheid van het plaatsen van een verende voorvork.

De laatste jaren laten onder andere een verschuiving in geometrie zien, niet iedereen wil plat aërodynamisch en racy onderweg zijn. De voorderailleur verdwijnt bij de duurdere modellen zodat er niet meer met 3x9, 3x10 of 2x10 versnellingen gereden wordt maar 1x11 of 1x12. Qua remmen zijn de cantilevers, v-brakes en HS33 velgremmen al een tijd vervangen door schijfremmen. Quickrelease naven zoals je vast ook op je Koga hebt worden steeds vaker steekas naven die toenemen in breedte van 100mm naar 110mm voorop en van 135mm naar 142 en 148mm achterop. Die steekassen is iets wat je bijvoorbeeld bij de nieuwste Koga WorldTraveller Signature op de Fiets&Wandelbeurs dit weekend ook zult zien. Ook velgen nemen in breedte toe, waar je vroeger veel 17 en 19mm interne breedte zag, gaat het tegenwoordig veelal via 21 en 23mm naar 25mm tot zelfs 30 of 35mm. Met nog bredere banden neemt de velgbreedte nog verder toe. Verder zie je ook de 'dropper' steeds vaker, een zadelpen die je met een knop op je stuur een heel stuk kunt laten zakken zodat je zadel niet meer in de weg zit bij lastige passages. Maar ook bij op- en afstappen soms best handig ;)

Maar zeker in Nederland kun je ook best een hele hoop met een cyclocross fiets, en zelfs zonder versnellingen 'singlespeed' kun je als de fiets de juiste tandwiel verhouding heeft prima uit de voeten.

Als je ook de parcours op wil, denk aan een helm en handschoenen. Begin niet met toevallig de route in de buurt maar bekijk eerst even online wat het niveau is en bouw dat rustig voor jezelf op in moeilijkheidsgraad. Wat je ook kunt overwegen is een cursus of clinic voor beginners, dan pak je in 1x heel wat basisvaardigheden mee die aangestipt worden.

En als je het leuk vindt en ook eens kampeerbagage op je mountainbike wil hangen, kijk eens naar een offroad-tocht van de Wereldfietser, zoals bijvoorbeeld deze:

viewtopic.php?f=9&t=38241

Veel plezier!
Aanvullend op de prima adviezen van Jurr:

Mijn advies is om eerst eens een paar dagen een mtb te huren. Vaak hebben verhuurbedrijven vrij nieuwe en degelijke fietsen staan die een prima indruk geven wat je van een mtb kunt verwachten. Bovendien hebben ze verschillende framematen, zodat je kan uitvogelen welke maat het beste bij je past.

Wanneer je echt enthousiast geworden bent kan je op zoek naar een eigen fiets. Als leek op mtb gebied zou ik Marktplaats links laten liggen: een mtb krijgt onderweg veel te verduren (trillingen, klappen, modder) en heeft daardoor relatief veel onderhoud nodig. Bij een tweedehandsje weet je niet wat ermee gebeurd is. Vaak zijn remmen en vork niet onderhouden en dan sta je dus direct al voor (forse) onderhoudskosten. Bij een nieuwe fiets weet je zeker dat alles in nieuwstaat is.

Voor een nieuwe fiets in het beginners-segment moet je toch wel rekenen op een vanaf-prijs van rond de € 1.000. Voor dat geld heb je een hardtail (= geen achtervering, maar alleen geveerde voorvork), wat zeker in NL prima voldoet. Goedkoper kan, maar daar zitten dan meestal onderdelen op die ongeschikt zijn voor serieus gebruik. Die kan je op termijn meestal wel vervangen door betere exemplaren, maar dan kost het alsnog geld en heb je vaak eerst een hoop frustratie gehad.

Voor meer info kijk ook eens op het forum van mountainbike.nl. Daar staat een schat aan info op, ook van starters die met dezelfde vragen zaten als jij.
St_Jacobus schreef:
za 25 feb, 2023 13:31

Mijn advies is om eerst eens een paar dagen een mtb te huren. Vaak hebben verhuurbedrijven vrij nieuwe en degelijke fietsen staan die een prima indruk geven wat je van een mtb kunt verwachten. Bovendien hebben ze verschillende framematen, zodat je kan uitvogelen welke maat het beste bij je past.
Prima suggestie om eerst te huren, wel een goede verhuurder uitkiezen. Soms kom je ze tegen die mensen met opgelapte oude rommel onderweg sturen...
St_Jacobus schreef:
za 25 feb, 2023 13:31

Als leek op mtb gebied zou ik Marktplaats links laten liggen: een mtb krijgt onderweg veel te verduren (trillingen, klappen, modder) en heeft daardoor relatief veel onderhoud nodig. Bij een tweedehandsje weet je niet wat ermee gebeurd is. Vaak zijn remmen en vork niet onderhouden en dan sta je dus direct al voor (forse) onderhoudskosten. Bij een nieuwe fiets weet je zeker dat alles in nieuwstaat is.
Op marktplaats heb je zeker in de mountainbikes best kans om inderdaad de ellende van een ander te kopen. Verschilt verder niet wezenlijk van een tweedehands vakantiefiets kopen, maar let bijvoorbeeld wel extra op de verende voorvork. Mocht je toch tweedehands willen kopen als beginner dan is dit misschien wel een leuke tip ook...
St_Jacobus schreef:
za 25 feb, 2023 13:31

Voor meer info kijk ook eens op het forum van mountainbike.nl.
...want daar worden ook best wel eens prima beginnersfietsen tegen redelijke bedragen aangeboden van mountainbikers die enthousiast een beter model kopen. Echte koopjes zul je er niet treffen, wel een hoop kritische meedenkende forumleden die er echt wel wat van vinden als iemand iets aanbiedt wat op de foto's al ellende is ;-)
St_Jacobus schreef:
za 25 feb, 2023 13:31

Voor een nieuwe fiets in het beginners-segment moet je toch wel rekenen op een vanaf-prijs van rond de € 1.000. Voor dat geld heb je een hardtail (= geen achtervering, maar alleen geveerde voorvork), wat zeker in NL prima voldoet. Goedkoper kan, maar daar zitten dan meestal onderdelen op die ongeschikt zijn voor serieus gebruik. Die kan je op termijn meestal wel vervangen door betere exemplaren, maar dan kost het alsnog geld en heb je vaak eerst een hoop frustratie gehad.
Betreffende een nieuwe fiets, zie je fiets vooral als een verzameling onderdelen. Het merk op het frame doet er niet zozeer toe, maar moet de goede maat en geometrie voor je hebben. Let vooral op je vork, je wielen en je schakelmateriaal. Betere banden zijn vaak de simpelste en goedkoopste upgrade om zeker een goedkopere fiets voor relatief weinig geld snel beter te maken.

Zeker als je je onderhoud en reparaties zelf doet kun je ook overwegen om een Duitse groothandelsfiets te kopen. Denk dan bijvoorbeeld aan Canyon, Radon of Rose. Maar niet elke lokale fietsenwinkel zal het waarderen als je daar dan voor je onderhoud en/of reparaties gaat komen, net als bij bepaalde vakantiefietswinkels.
Waar woon je in Drenthe?

Heb zelf mijn MTB bij Bikeshop Annen gekocht, 1 mans zaak met geweldige eerlijke service…

En ik heb ook eerst mtb’s gehuurd, hardtail en fully….werd een fully ivm allerlei mankementen in mijn lijf en dan is die vering toch wel erg lekker.

Voordat de fiets kwam had ik een helm, want dat is zeer belangrijk!

En idd de beginners hoek op https://www.mountainbike.nl/forum/
Erg informatief! Het is niet dat ik je vragen niet wil beantwoorden maar daar zit je op een goede plek om vragen te stellen, prima eerlijk goed en behulpzaam forum.

Succes!

Op de site mtb routes staan alle routes van Nederland plus alle behorende info.

Het onderhoud van een mtb is veel meer als een vakantiefiets, maar als je dat van te voren weet en incalculeert is het geen verassing.
Want het is simpel, een mtb geef je behoorlijk op z’n donder in het bos, uiteraard is deze hiervoor gemaakt maar slijtage gaat echt wel sneller.
Met goed schoonmaken met de juiste middelen en tussendoor onderhoud door de winkel geen probleem.
Zijn ook geen erg hoge kosten hoor….valt mee.

Veel plezier en misschien tot op de route!

Gr ej
ej groningen schreef:
za 25 feb, 2023 19:30
Want het is simpel, een mtb geef je behoorlijk op z’n donder in het bos, uiteraard is deze hiervoor gemaakt maar slijtage gaat echt wel sneller.
Gewoon niet het bos in gaan als het nat is. :wink: (Dat doe ik dus niet, hoeft voor mij niet)

De hamvraag aan luchtfietser blijft wat de tochten worden. Gaat het om mtb-parcoursen of niet? Moet aan- en afrijden over asfalt ook meegenomen worden? Want in het bos zijn mtb-banden fijn, maar als je 25 km heen en ook terug moet over asfalt gaat dat ook tellen.
Zelf is mijn fiets van "lekker op asfalt, heel fijn op gravel en als ik dwars door dat weiland wil gaat ie dwars door dat weiland, maar er wordt niet gesprongen of zo". Dus ik heb geen mtb.
Zeker met mooi weer en blijvend binnen Nederland voldoen velgremmen prima
Die "zeker met mooi weer" is hier wel essentieel. Op mijn trekkingfiets zitten velgremmen en die doen het prima. Maar op een MTB met velgremmen heb ik ooit in één jaar de velgen volledig aan gort gereden. En zoveel reed ik nu ook weer niet. Maar ik reed wel vaak in natte bossen.
Op een MTB lijkt een stel goeie schijfremmen me een must, al kosten die meer.

EDIT:
Verder, liever een starre voorvork dan een slechte verende
Mee eens. Als een verende voorvork echt te middelmatig is, heb je er meer last van dan iets anders, onder meer omdat een dergelijke vork allesbehalve stijf is en je fiets onaangenaam begint te sturen.
derdekeer schreef:
za 25 feb, 2023 19:54
... Op een MTB lijkt een stel goeie schijfremmen me een must, al kosten die meer...
+1
Ik fiets de routes ook niet in de regen of na regen, dan ga ik op de koga weg….dat eeuwig fiets schoonmaken…pfff..hoewel muc off goed spul is en vanwege trail respect!!!!

Maar dan nog, van een zandheuvel af fietsen met boomwortels , hobbels en bobbels is een fiets ook op z’n donder geven….en met droog weer komt er ook overal veel zand, dus dan geef je de fiets ook beetje op z’n donder….natuurlijk is er squirt lube voor de ketting zodat er niet veel zand blijft plakken maar dan nog….

Maar….het is een mega toffe sport!!!!!!
Want de routes zijn en worden steeds mooier, je fietst met de mtb diep in het bos waar de rest bijna niet komt lopend, dus de mooiste paadjes en natuur! En erg goede work out!!!!

Ik fiets als het weer het toe laat elke week Gieten plus aansluitend Grolloo of Rolde, afhankelijk hoe de benen zijn….30 km in het bos vind ik vaak zwaarder als 90 km op de weg met de koga.

Andere routes fiets ik ook graag, het is echt kicken!, zeer blij met mijn MTB!!!!

Gr ej
Leon schreef:
za 25 feb, 2023 19:37

Dus ik heb geen mtb.
Ach, jouw VSF met brede 26 inch 559 banden verschilt in basis niet veel met een hardtail mountainbike met 26 inch wielen en een starre stalen voorvork. Zo ook bijvoorbeeld een Santos Travelmaster 2.6, Surly LHT/Troll of Koga 26 inch World Traveller.

Zo heeft TopicStarter misschien al een prima mountainbike, maar wordt het alleen even een paar spatborden, dragers en eventuele andere accessoires eraf schroeven om 'm zo te kunnen noemen ;)
ej groningen schreef:
za 25 feb, 2023 21:15

Ik fiets als het weer het toe laat elke week Gieten plus aansluitend Grolloo of Rolde, afhankelijk hoe de benen zijn….
Mooi rondje daar!